مفهوم و كاربرد ليتوگرافي چيه؟

Sleekman

Member
مفهوم و كاربرد ليتوگرافي چيه؟ و آيا فقط ليتوگرافي براي مجله بكار ميره؟
 

Ocarina

Member
لیتوگرافی برای اینکه شما از طرح خود خروجی زینگ بگیرید
یه(4 رنگ .. هر کدام یه ورق) ورق آلمنیومی که ظرح شما بر روی آن منتقل میشود سپس آن را به چاپخانه میبرید تا به دستگاه چاپ متصل کنند و طرح شما را چاپ کنند..
ربطی به مجله هم نداره.. واسه هر چیز که بخواین چاپ کنید ضروری است
موفق باشید
 

lpi

مدیر انجمن اصول چاپ
(( توجه !: مطالب ذیل در حده ابتدایی بوده و حاوی تمام نکات فنی نیست . این مطالب صرفا برای رسیدن به یک دور نمایه مفهومی طرح می شود.))

سلام دوست من .
خوشحالم که امروز به سوال خوب شما جواب می دم. فکر می کنم اگه به جایه تعریف واژه لیتوگرافی تعریفی زیر بنایی از مفهوم فن چاپ در اختیار شما قرار بدم ، بتونید خودتون به مفهوم وتعریف واژه لیتوگرافی پی ببرید.
خوب اجازه بدین ببینیم که چرا ما اصلا از چاپ استفاده می کنیم ؟
در یک تعریف خیلی عمومی هدف ما در استفاده از چاپ تکثیر حروف ، نقوش و اشکال و تصاویر هست به صورت مکتوب یعنی با استفاده از سطحی که بشه رویه اون چاپ کرد . اما چرا چاپ به وجود اومد . در زمانهای بسیار دور که چاپ به صورت امروزی نبود هم البته انسان به تکثیر نقوش و تصاویر و کلمات احتیاج داشت . مثلا اگه کتابی نوشته می شد افرادی به نام کاتب این بودن که این کتابها رو بصورت دست نویس تهیه می کردن . حالا اگه نقش و تصویری هم بود اونرو با استفاده از نقاشی به وجود می آوردن . در این اوضاع اگه قرار بود کتابی در چند نسخه تهیه بشه باید از رویه نمونه اول دوباره اون کتاب رو بصورت دست نویس کپی بردار ی می کردن . یعنی کلی مشق! می نوشتن. پس بنابراین تهیه کتاب نه تنها کاره وقت گیری بود بلکه کتابها گران و در دسترس بخش خاصی از جامعه قرار داشت و چون نسخه های کمی هم وجود داشت خیلی از کتابها در طول زمان و به دلیل حوادث مختلف طبیعی و غیر طبیعی از بین می رفتن . در این احوال اولین کسی که که دلش سوخت و تونست کاری بکنه آقای گوتنبرگ بود . ایشون فکر کرد که چه طوری می شه یه کتاب رو در تعداد زیاد تکثیر کرد و در اختیار همه قرار داد . گوتنبرگ چون ریخته گر طلا ساز بود تونست روشی اختراع بکنه که با استفاده از حروف قالب گیری شده و در کنار هم قرار دادن اونها بتونه صفحات کتاب رو ساخته و با مالیدن مرکب به قالبها و فشار دادن کاغذ اونها رو تکثیر بکنه .
پس در اینجا برای اولین بار چاپ به صورت خیلی ابتدایی به وجود اومد. یعنی در حد حروف و هنوز تصاویر به اون صورت قابلیت چاپ نداشتن . بعد می ریم به مرحله ای دیگه . برای اولین بار چاپ تصاویر با استفاده از قالب سازی بوجود اومد . در این حالت با کنده کاری تصاویر ساده رویه صفحات فلزی قالب ساخته می شد. اما چرا می گیم تصاویر ساده ؟ دلیلش اینه که اونها بصورت تک رنگ بودن . یعنی یه رنگ و بدن سایه روشن ! برای اینکه روشن بشی یه کلمه رو در نظر بگیر و نگاه کن . حروف اونرو می بینی ؟ تک رنگه . یعنی سیاه و البته کاملا سیاه . نه اینکه یه جاش کمی سیاه جایه دیگه اش 20 % سیاه ، بلکه یه دست سیاه . پس چاپ در اون مرحله هنوز منحصر به حروف و اشکال تک رنگ و بدون سایه روشن بود . در مرحله بعدی نوبت رسید به چاپ تصاویر تک رنگ ولی سایه روشن دار . این کار رو با استفاده از همون قالبها انجام می دادن منتها فنون حکاکی رو قالبها پیشرفت کرد . یعنی قالب سازها اومدن و یه روشی به کار بردن که بشه سایه روشنها رو رویه قالب تا حدودی با حکاکی شبیه سازی کرد. در یه حالت خیلی ساده اونها در جا هایی که تیره تر بود خطوط تصویر رو زیاد تر حکاکی و در نواحی روشن تر حاشور ها یا نقطهای کمتری رو حک کردن تا وقتی مرکب به اونها می خوره تا حدی سایه روشن به وجود بیاد .

تا اینجا با قلب سازی تصاویر و حروف آشنا شدی . منتها باید بدونی که این کاره قالب سازی هم چون دستی بود مثله همون مشق نوشتن کاتب وقت زیادی می برد .
اما نقطه عطف همه فن چاپ از زمانی که فن عکاسی بوجود اومد رخ داد و در واقع لیتو گرافی هم از اونجا به وجود اومد. اساسه فن عکاسی بر این بود که شما بیاین یک ماده شیمیایی حساس به نور رو رویه یک سطح بمالی و در برابر تصویر نور بدی و اثر تصویر رو بر رویه اون سطح آغشته به ماده بدست بیاری . ok؟
حالا فرض کن شما رویه سنگ این کار رو بکنی . یعنی از سنگ استفاده بکنی و ماده حساس به نور رو بمالی روش ،و نور بدی و تصویر رویه سنگ نقش ببنده ، به این کار گفتن لیتوگرافی ! . اما چرا این کار رو رویه سنگ انجام دادن ؟ چون می خواستن از سنگ به جایه قالبها و حکاکی استفاده بشه . منتها روشی که با استفاده از قالبهای سنگی چاپ می کردن با روشی که در اون از رویه قالبها چاپ می کردن فرق داره . در قالبها این گودی و یا برجستگی سطح حکاکی شده قالب بود که با آغشته شدن به مرکب و منتقل شدن رویه سطح کاغذ بر روی اون چاپ می شد ولی در روش لیتوگرافی چون گودی و برجستگی نبود و حکاکی صورت نمی گرفت از روش شیمیایی تضاد بین آب و روغن برای چاپ از رویه سنگ نقش دار استفاده می کردن.

خوب حالا فهمیدیم که لیتوگرافی چیه ! لیتوگرافی فنی است که ما در اون با استفاده از روش های عکاسی ( شیمیایی و فیزیکی ) قالب چاپ رو می سازیم . به این قالب می گیم واسطه چاپی یعنی چیزی که ما باید اول تصویر و نقوش و کلمات رو رویه اون منتقل کنیم تا با استفاده از مالیده شدن مرکب به اون بتونیم کاره چاپ رو انجام بدیم .
البته اسم قالبها یی که با استفاده از روش لیتوگرافی بدست می یاد فرق می کنه یه جا اسمش زینک یا پلیت هست و در جایه دیگه کلیشه یا گراور . ضمن این که دیگه هم در این روش از سنگ استفاده نمی شه . بلکه این کار رو رویه انواع دیگه ایی از جنس ها مثله فلز و حتی مواد پلیمری انجام میدن . منتها اسمش به یاد گار مونده .
اما اونچه که می تونم در جوابه شما راجع به این که برای مجله، لیتوگرافی استفاده می شه یا نه ؟ بگم اینه که شما حق داری این سوال رو بپرسی. چون دیگه حالا کم کم داریم می شنویم که لیتو گرافی نیست . البته باید بگم لیتوگرافی همیشه هست منتها با بوجود اومدن کامپیوتر و کم شدن روشهای لیتوگرافی با استفاده از عکاسی دستی و غیره این حرف می شنویم که لیتوگرافی نمی خواد . منتها اونچه که شما رو به مفهوم نزدیک می کنه اینه که بهر حال روشهای چاپ معمول ! همیشه احتیاج به استفاده از واسطه چاپی داشتن . که این واسطه با استفاده از فن لیتوگرافی هنوز هم بدست می آد ولی خوب روشها پیشرفت کرده و تغییر پیدا می کنن.
 

carlosmami

New Member
سلام . لیتوگرافی به معنی عکاسی صنعتی میباشد و همچنین به مادر صنعت چاپ هم اتلاق میگردد .
اصل مطلب در این جا رنگ و چگونگی تولید آن میباشد که بهر حال چشمان شما هر رنگی را که در طبیعت
میبیند (شاید بینهایت رنگ ) در حقیقت از سه رنگ اصلی تشکیل شده است که عبارت است از ابی ، قرمز ، و زرد و
نیز ترکیب مقادیر مساوی از این سه رنگ رنگ مشکی بدست میدهد ،( cmyk ) مخفف این چند رنگ میباشد و همچنین به یک پروتکل مدیریت رنگ اطلاق میگردد که در اروپا و نیز ایران از این فرمت در چاپ افست استفاده میگردد .
حال به زبان ساده باید گفت مراحل کار در لیتوگرافی به سه بخش تقسیم میگردد 1. عکاسی از یک ارژینال که خودش داستان مفصلی دارد ولی اصل مفهوم لیتوگرافی هم در همین مرحله اتفاق میافتد ، یعنی با توجه به توضیح رنگ ما
از یک نمونه مثلاً رنگی با استفاده از فیلتر ( فیلتر قرمز برای تفکیک رنگ آبی ، فیلتر سبز برای تفکیک رنگ قرمز ، و فیلتر آبی برای رنگ زرد و مجموع سه فیلتر برای رنگ مشکی ) چهار عدد نگاتیو اولیه تهیه میکنیم . سپس از این نگاتیو ها با استفاده از فیلم مخصوصی به نام ترام ( شرح ترام خودش بسیار مهم بوده که به اختصار بگویم نقش همان پیکسل را بازی میکند ، و برای در آوردن نرمال وکنتراست اثر عکاسی شده یا همان سایه و روشن و همچنین
مقادیر غلضت یک رنگ در یک اینچ مربع بکار میرود ) چهار فیلم پزتیو یا مثبت تهیه میشود ، سپس این فیلم ها را در مرحله بعد مونتاژ نموده ودر مرحله آخر برای هر رنگ یک زینگ تهیه میشود . حال با اختراع اسکنر در حقیقت این سیستم کار از آنالوگ به دیجیتال تبدیل شده که هم در دقت وهم در سرعت و هم در هزینه یک انقلاب در این رشته
به وجود آورد ، سپس پلیت ستر اختراع شد که این هم یعنی مرگ لیتوگرافی سنتی که با آن مرحله گرفتن فیلم هم اوت و در نتیجه باعث بهینه شدن کل سیستم گردید و در آخر چاپ افست دیجیتال (DI ) که این یکی یعنی بهترین مدیریت رنگ و چاپ تواماً ، به هر حال دانستن اصول لیتوگرافی از اهم واجبات برای یک گرافیست وطراح است که تا
آن را نداند یعنی از چاپ هیچ نمیداند ، البته بعلت کمی فرصت مسایل بسیار مهمی را نتوانستم شرح دهم که اگه کنجکاوی بدانی پیغام بده تا بگویم .

و ترکیب مقادیر مختلف از این رنگ ها بینهایت رنگ بدست میدهد .( رجوع کنید به کتاب اطلس رنگ ) حال
 

adabigho

New Member
... در این احوال اولین کسی که که دلش سوخت و تونست کاری بکنه آقای گوتنبرگ بود . ایشون فکر کرد که چه طوری می شه یه کتاب رو در تعداد زیاد تکثیر کرد و در اختیار همه قرار داد . گوتنبرگ چون ریخته گر طلا ساز بود تونست روشی اختراع بکنه که با استفاده از حروف قالب گیری شده و در کنار هم قرار دادن اونها بتونه صفحات کتاب رو ساخته و با مالیدن مرکب به قالبها و فشار دادن کاغذ اونها رو تکثیر بکنه ...

سلام دوست عزیز جواب کاملی داده بودید
شاید قدیمی شده ولی لازم دونستم بگم صدها سال قبل از گوتنبرگ در ایران و چین از این روش استفاده میشده. میتونی برای مطالعه بیشتر به صحبت های آقای محسنیان راد مراجعه کنی یا ارتباطات ایرانی . لازمه بدونی وقتی اوقتی اونا دست چپ و راستشون رو نمی شناختن تو بغداد بازار کاغذی بود که شتر شتر باز کاغذ می برده و انواع کاغذ وجود داشته از کاغذ مخصوص نامه های دربار تا نامه های خصوصی و...
و چاپ هم مثل خیلی از چیزهای دیگه بی خودی به اونا منتسب شده و اروپایی ها چون می خوان شرقی ها رو از چرخه تمدن دور نشون بدهند به عمد این تاریخ رو حذف میکنند. وظیفه ماست که دروغ های اونا رو در بیاریم و جار بزنیم تا آبروی نداشته اشون بره
در این که غرب تو تکنولوژی الان از ما جلوتر حرفی نیست ولی اونا حق ندارن تاریخ رو تحریف کنند
اینکه چرا این بی همه چیزها با اون ژست متمدنانه شون و لبخند به لب این همه اصرار تحریف تاریخ رو دارن نمی دونم. آثار ابن هیثم و خواجه نصیر و...
بازم ممنون از جوابتون این فقط یک تذکر دوستانه بود
 
آخرین ویرایش:

جدیدترین ارسال ها

بالا