مزایای عایق پشم سنگ

عایق پشم سنگ یکی از انواع عایق های معدنی است. ماده اصلی این عایق سنگ بازالت است که در دسته سنگ های آذرین قرار می گیرد. برای تولید عایق پشم سنگ، بازالت در دمای بسیار بالا ذوب می شود و سپس به الیاف ریز تبدیل می شود.
عایق پشم سنگ به عنوان عایق حرارتی، عایق صدا و عایق رطوبتی استفاده می شود. خواص پشم سنگ باعث شده است که این عایق در صنایع مختلف از جمله پالایشگاه ها، نیروگاه ها، پتروشیمی ها، صنایع غذایی، ساخت و سازها و تاسیسات و ... کاربرد وسیعی داشته باشد.
مزایای عایق پشم سنگ
خواص و ویژگی های عایق پشم سنگ باعث شده است که این عایق در صنایع مختلف کاربرد فراوانی داشته باشد و دارای مزایای فراوانی باشد. مزایای عایق پشم سنگ عبارتند از:

عایق
یکی از مزیت های اصلی عایق پشم سنگ مقاومت بالای آن در برابر دماهای بالا می باشد. پشم سنگ به دلیل خواص فیزیکی در محدوده دمایی 30- تا 750+ درجه سانتیگراد عملکرد خوبی دارد و نقطه ذوب آن 1300 درجه سانتیگراد است. این ویژگی ها به این معنی است که عایق پشم سنگ را می توان در صنایع مختلف و به عنوان عایق حرارتی استفاده کرد.

عایق صدا
علاوه بر عایق حرارتی، از پشم سنگ به عنوان عایق صدا نیز استفاده می شود. پشم سنگ باعث کاهش انتقال صدا و کاهش آلودگی صوتی می شود.

ضد آب
پشم سنگ به طور طبیعی در برابر رطوبت مقاومت می کند. پشم سنگ علاوه بر داشتن ضریب انتقال حرارت بسیار پایین، در برابر رطوبت نیز به خوبی مقاومت می کند.

بازدارنده آتش
یکی از مهم ترین ویژگی هایی که در مزایا و معایب عایق پشم سنگ به آن نگاه می کنیم، مقاومت آن در برابر آتش است. پشم سنگ با توجه به ویژگی ها و خواصی که دارد یکی از انواع عایق های ضد حریق محسوب می شود.

علاوه بر این، پشم سنگ به اشتعال و گسترش آتش کمک نمی کند. این ویژگی تضمین می کند که در صورت آتش سوزی، آتش تا رسیدن نیروهای آتش نشانی به کل ساختمان سرایت نمی کند.

احترام به طبیعت
یکی دیگر از مزایای عایق پشم سنگ سازگاری آن با محیط است. پشم سنگ به طور کلی دوستدار طبیعت در نظر گرفته می شود. این عایق با سایر مصالح مورد استفاده در ساختمان ها و سازه ها سازگار بوده و برای اجزای مختلف سازه مشکلی ایجاد نمی کند.

مقاوم در برابر مواد شیمیایی، قارچ ها و باکتری ها
عایق پشم سنگ عایق استریل محسوب می شود و بستر مناسبی برای رشد قارچ ها، کپک ها و باکتری ها نیست. به همین دلیل نگران تکثیر این موجودات مضر در عایق و ساختار ساختمان خود نباشید. علاوه بر این عایق پشم سنگ در برابر مواد شیمیایی، اشعه ماوراء بنفش و ... مقاومت بالایی دارد.

ماندگاری بالا
یکی از معیارهای اصلی هنگام در نظر گرفتن مزایا و معایب عایق پشم سنگ یا هر عایق دیگری دوام و طول عمر آن است. اگر عایق عمر کوتاهی داشته باشد استفاده از آن به صرفه نیست. زیرا تعویض یا تعمیر عایق کاری پرهزینه و زمان بر است. علاوه بر این، در برخی موارد امکان تعمیر یا تعویض وجود نخواهد داشت. عایق پشم سنگ یکی از مقاوم ترین عایق های موجود در بازار محسوب می شود و طول عمر بالایی دارد.
سایر مزایای عایق پشم سنگ عبارتند از:
نصب آسان
قیمت مناسب
قابل تعمیر و بازسازی می باشد
ضریب انتقال حرارت بسیار پایین و مقدار مناسب
تحمل حرارتی بالا
غیر سمی باشد

معایب پشم سنگ
هر عایق مزایا و معایب خود را دارد. در این قسمت که به بررسی مزایا و معایب عایق پشم سنگ اختصاص دارد، با معایب استفاده از پشم سنگ آشنا می شویم.
مطالعه و تحقیق در مورد آسیب های ناشی از عایق پشم سنگ برای انسان زمان زیادی می برد. تا کنون هیچ آزمایشی ثابت نکرده است که پشم سنگ سرطان زا است یا آسیب جدی و جبران ناپذیری به انسان وارد می کند. اما استفاده طولانی مدت و نزدیکی به پشم سنگ ممکن است به افراد آسیب برساند.

از آنجایی که پشم سنگ از الیاف ریز ساخته شده است، تنفس این الیاف می تواند مشکلاتی را برای سیستم تنفسی انسان ایجاد کند. علاوه بر این، نزدیکی این عایق به پوست انسان می تواند باعث خارش و سوزش شود. به همین دلیل استفاده از دستکش و ماسک در هنگام نصب و اطراف این مقره ها توصیه می شود. یک عیب دیگر پشم سنگ مقاومت کم آن در برابر بخار و آب است.
 

جدیدترین ارسال ها

بالا