مديريت روابط با مشتري يا CRM

Salar

Active Member
هر مجموعه جدا از فعاليتي كه انجام مي‌دهد، درنهايت با گروهي سركار دارد كه قرار است نتيجه‌ي فعاليت را (به هرنوعي كه باشد) به آن تحويل دهد. به اين گروه "مشتريِ" آن فعاليت گويند.

بديهي است از آن‌جايي كه نتيجه‌ي نهايي متعلق به مشتري است، نظر او شرط اولِ فايده دار بودن فعاليت مذكور است. جملاتي مانند "مشتري، پادشاه است" يا "هميشه‌ حق با مشتري است" بيان‌گر اين واقعيت‌اند.



اگر از برخي مؤسسات كه شعار "همين است كه هست!" را سرلوحه‌ي فعاليت خود قرار داده‌اند بگذريم، تمام شركت‌ها، فعاليت خود را صرفاً براي مشتري انجام مي‌دهند و رضايت‌مندي او يكي از شروط اصلي بقاي‌شان در بازار به شمار مي‌آيد. اگر بهترين محصول را داشته باشيد، اما مشتري از آن راضي نباشد، كسب‌وكارتان به جايي نمي‌رسد. اصولاً "بهترين" زماني كه رضايت مشتري در آن نباشد، معنا پيدا نمي‌كند.



در اين راستا يافتن نياز مشتري، اصلاح و سپس برآورده‌سازي آن يكي از مسيرهاي موفقيت شمرده مي‌شود و مجموعه‌اي كه هنر برقراري ارتباط با مشتري، پيداكردن نيازهاي او، اصلاح آن‌ها و در يك نگاه "مديريت روابط با مشتري" را دارد، امتياز بزرگي را براي خود ذخيره ساخته ‌است.



اصطلاح CRM يا "مديريت روابط با مشتري" مجموعه‌ي از اسلوب‌ها، نرم‌افزارها و امكانات اينترنتي است كه به يك شركت امكانِ مديريت ِساخت‌يافته‌ي روابط اش با مشتري را مي‌دهد. به‌عبارت ديگر فنِ مديريت روابط با مشتري، عبارت است از "پياده‌سازي يك راه‌حل جامع كه با يكپارچه كردن افراد، فرايند‌ها و فناوري يك ارتباط بي‌نقص، بين تمام فعاليت‌هاي مربوط به مشتري برقرار مي‌كند، تا ارتباط ما را با تمام مشتريان‌‌مان بيشينه كند". به‌عنوان مثال ممكن است شركتي يك بانك‌اطلاعاتي در مورد مشتريان اش تهيه كند تا مديران، فروشند‌گان، ارايه‌كنندگان خدمات و حتي خود مشتري به اين اطلاعات دسترسي پيدا كرده و نيازهاي مشتريان و محصولات را با هم مقايسه كند، محصولاتي كه مشتريان مختلف خريده‌اند را ببيند و ...


دریافت فایل

نويسنده : آزاد كمالي روستا / [email protected]
ناشر : سايت همكاران سيستم
 

جدیدترین ارسال ها

بالا