ماست موسیر و فواید بسیار عالی این دسر خوشمزه

mohsenpuppy

New Member
ماست و موسیر: لذت‌ها و فواید سلامت
mast o musir.jpg

ماست و موسیر یک ترکیب شگفت‌انگیز از دو خوراکی محبوب و خوشمزه، یعنی لبنی زبادی تازه و سیر خرد شده است. این غذا یک طعم مطبوع و مورد علاقه برای بسیاری از افراد در سراسر جهان است و علاوه بر این، خواص غذایی مفید و فواید بهداشتی بسیاری دارد. ماست و موسیر در بسیاری از آشپزخانه‌های جهانی محبوب بوده و به عنوان همراه همیشگی برخی از غذاها یا در برخی از غذاها به عنوان ماده اصلی مصرف می‌شود.
ماست و مشیر یکی از چاشنی هایی است که طرفداران زیادی دارد و می توان از آن به عنوان پیش غذا استفاده کرد. همچنین ماست و مشیر با چیپس طرفداران زیادی دارد. این پیش غذای سنتی ایرانی با غذاهای زیادی استفاده می شود. ماست و مشیر علاوه بر طعم فوق العاده ای که دارد دارای مواد مغذی و فواید بسیاری برای سلامتی از جمله آهن، روی، کلسیم، پتاسیم و فسفر می باشد. از جمله فواید این اشتها آور برای سلامتی می توان به مواردی مانند رفع علائم آلرژی، کاهش وزن سریع، کاهش قند خون و سلامت قلب و عروق اشاره کرد. طبع مشیر گرم و خشک است و می تواند سردی ماست را از بین ببرد، در نتیجه ترکیب ماست و مصیر با هم طبیعتی متعادل ایجاد می کند.

موسیر چیست؟
موسیر از نظر خواص و مصارف خوراکی نزدیکترین گونه به سیر است. در ایران موسیر از قدیم الایام مصارف خوراکی فراوانی داشته و به عنوان چاشنی در تهیه چاشنی ها، ترشیجات یا معطرها و ضدعفونی دوغ و ماست استفاده می شود. موسیر حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان ها، فلاونوئیدها، فلاونوئیدهای مهم، فلاونوئیدها، ویتامین ها و فلاونوئیدهای مهم پوتیل است. آسیم و منگنز گیاهی است از خانواده سیر که ریشه آن مانند پیاز و برگهای آن باریک با گلهای ارغوانی است. گل این گیاه به عنوان گل زینتی استفاده می شود.
فرق موسیر و سیر چیست؟
موسیر و سیر دو گیاه متفاوت هستند اما خواص یکسانی دارند. موسیر دارای 40 نوع مختلف است و طعمی شبیه به سیر دارد و تلخی آن کمتر از سیر است. سیر و موسیر هر دو به دلیل وجود گوگرد خاصیت ضد سرطانی دارند. موسیر به شکل پیازی تقریباً بزرگ از ریشه این گیاه رشد می کند که در زیر زمین رشد کرده و با فرآورده های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.سیر به شکل چند حبه است. سیر کوچک در کیسه ای است اما موسیر به شکل پیاز است.

فواید شگفت انگیز موسیر برای سلامتی:
mast o musir benefits.jpg


1. موسیر به رشد موی سالم کمک می کند: موسیر برای تقویت رشد موی سالم مفید است و نشان داده شده است که گردش خون را در پوست سر افزایش می دهد و رشد مو را تقویت می کند. موسیر حاوی گوگرد است که ریزش مو را کاهش می دهد و درخشندگی مو را افزایش می دهد. همچنین می توانید موسیر را با لیمو، دوغ و عسل مخلوط کنید تا از شر شوره خلاص شوید.
2. موسیر برای بهبود عملکرد مغز: مغز نیروی محرکه انسان است. تمام عملکردهای بدن را تنظیم می کند. کمبود هر ماده مغذی مهمی که برای عملکرد مغز مهم است در عملکرد بهینه اختلال ایجاد می کند. موسیر سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی و اسیدهای آمینه است که عملکرد مغز را افزایش می دهد. موسیر اسید گاما آمینوبوتیک، یک انتقال دهنده عصبی کلیدی است که به کاهش استرس و آرامش ذهن کمک می کند. ویتامین ها همچنین با تنظیم واکنش های هورمونی و آنزیمی در مغز به عملکرد ذهنی و احساسی کمک می کنند.
3. خواص آنتی اکسیدانی موسیر: خوشبختانه، موسیر سرشار از آنتی اکسیدان است. موادی مانند کوسترین و کامپفرول طبیعی که با رادیکال های آزاد مبارزه می کند. آلیسین یکی دیگر از آنتی اکسیدان هایی است که در پیاز و سیر یافت می شود و همچنین به کاهش جهش های سلولی کمک می کند.
4- موسیر برای بهبود گردش خون: موسیر به بهبود گردش خون در بدن و افزایش گردش خون کمک می کند. آهن، پتاسیم و مس به افزایش تولید گلبول های قرمز جدید کمک می کند و همچنین باعث بهبودی و متابولیسم می شود. همچنین می تواند برای کمک به درمان کم خونی مفید باشد.

خواص بهداشتی ماست و موسیر:
1. قوی‌کننده سیستم ایمنی:
سیر، که یکی از مؤلفه‌های اصلی موسیر است، حاوی ترکیبات مفیدی مانند آلیسین است. آلیسین می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و به مقابله با عفونت‌ها کمک کند.
2. حمایت از سلامت قلب: تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف ماست و موسیر می‌تواند بهبود سلامت قلب را تسهیل کند، زیرا می‌تواند سطوح کلسترول و فشار خون را کاهش دهد.
3. خاصیت ضد التهابی: سیر دارای ترکیبات ضد التهابی است که می‌تواند به کاهش التهابات بدن کمک کرده و به بهبود وضعیت عمومی سلامتی کمک کند.
4. کاهش فشار خون: مصرف موسیر می‌تواند فشار خون را کاهش داده و برای افرادی که مبتلا به فشار خون بالا هستند، مفید باشد.
نکات مهم:
از آنجا که موسیر دارای طعم و بوی بسیار تند است، مصرف آن برای برخی افراد ممکن است دشوار باشد یا مشکلات گوارشی ایجاد کند. بنابراین، توصیه می‌شود که افرادی که به تندی‌های غذایی حساسیت دارند یا مشکلات گوارشی دارند، مصرف موسیر را با احتیاط انجام دهند.
در نهایت، ماست و موسیر نه تنها به خاطر طعم فوق‌العاده‌اش محبوب است، بلکه با خواص سلامتی خود نیز به عنوان یک انتخاب خوب برای افزایش تنوع در رژیم غذایی ما محسوب می‌شود. برای لذت‌بردن از این ترکیب معدود، می‌توانید آن را به عنوان یک صلصه خوشمزه در کنار غذاها مصرف کنید یا به عنوان ماده اصلی در تهیه غذاها به کار ببرید. بهترین حالت از ماست و موسیر را همین حالا تجربه کنید و از آن لذت ببرید.
منبع:سایت آشپزی meals cook
 

جدیدترین ارسال ها

بالا