لطفا Bleed و Slug را دقيق و با مثال توضيح دهيد ؟

jedivssith

Member
درود

لطفا كاربرد Bleed و Slug را با مثال توضيح دهيد. چه فرقي با هم دارند؟ آيا كاربرد آنها در ساخت كتاب و مجله اجباري است يا خير؟

با سپاس فراوان
بدرود
 

bahman.psd

Member
در مورد Bleed اینطور که متوجه شدم به این درد می خوره که یه مقدار فضای اضافی در اطراف صفحه درست کنی این فضا قابل چاپ نیست و ازون به عنوان یه حاشیه امن استفاده میشه . ولی هرکی بتونه slug رو یه توضیحی در همین حد بده و لاقل بگه چه فرقی با bleed داره که ایشالا خیر از جوونیش ببینه .
 

bahman.psd

Member
آقا slug رو هم به همین زودی فهمیدم (از رو help برنامه !)
slug در حقیقت یه جای به درد نخوره که شما می تونید اطلاعات اضافیه هر صفحه رو توی اونجا بنویسید . مثل رنگ های بکار رفته تو کار و یا سایر اطلاعات هر صفحه البته کاش یکی پیدا بشه بیشتر و دقیقتر توضیح بده
 

lpi

مدیر انجمن اصول چاپ
سلام دوست عزیز

در مورد BLEED:
مربوط به حاشيه گذاري هست . منتهي یکی از انواع حاشیه های اطراف کار شما و نوعی از حاشیه که لب بر مي شه و مربوط به طرح شما قبل از برش هست.همانطور كه مي دونيد ممکنه كار شما بر روي ورق هاي بزرگتر ي چاپ بشه که با توجه به اندازه كار ، پليت و دستگاه چاپ يا قالب و نوع صحافی و غیره باید یک سری حاشیه ها برای کار شما در نظر گرفت . به همین خاطر هم می گن كار شما دو تا اندازه داره اندازه قبل از برش و بعد از برش یا قبل از چاپ و بعد از چاپ و غیره ... .
بلیید نوعی از حاشیه هست که اونرو بعد از لب های اصلی کار اضافه می کنن. منتهی این حاشیه سفید نیست و در واقع با بزرگ تر شدن حواشی کار شما ایجاد شده . اما چرا این حاشیه رو می گذارند ؟ این فاصله رو عموما برای از بین بردن خطا های رایج برش یا قالب زدن اضافه می کنن اما خوب بسته به نوع فرآیند چاپ ممکنه دلایل دیگه هم داشته باشه. عموما وقتی که یک تصویر یا سطح رنگ در طرح شما به لبه صفحه چسبیده باشه. ممکنه هنگام برش خوردن برش یا قالب زنی خطا داشته باشه و اطراف کار شما سفیدک بزنه بنابراین حواشی اون صفحه رو کمی گسترش می دن تا هنگام برش خوردن اگه خطایی بوده لب کار یکدست بدون زایده باشه .
دقت کنید که همیشه اگر لازم بود حاشیه بلیید رو اضافه می کنید و البته اول حتما باید خط برش برای تعیین اندازه نهایی صفحه ای که برش می خوره بگذارید که این می شه مبنای برش از اون خط برش ها وحاشیه ها ی اضافی (بلیید ) هم در واقع واسه جبران عدم دقت یا کاربرد های تولیدی هستند که در نهایت برش خواهند خورد. اگر کار قالب زنی می شه و ممکن هم نیست از خط برش استفاده کرد باید اندازه قالب به اندازه نهایی شما ( یعنی اندازه قبل از حاشیه گذاری ) باشه.

bleed.gif


اما توجه كنيد كه اين قضيه بلييد فقط نوعی از حواشی چسبیده به حاشیه های تصویر دار ( حالا هر نوع تصویری) کار شما هست و با مساله مربوط به انواع دیگه حاشیه ها مثل حاشیه های داخلی و قبل از خط برش یا ایجاد حاشیه برای لب پنچه ها و موارد مشابه اون فرق مي كنه و خود اين اندازه ها هم بايد در حده استاندارد در نظر گرفته بشه ‌ . از لبه اندازه نهایی کار یعنی از خط برش شما كه همون اندازه بعد از برش هست ( در روش افست ) عموما سه تا فاصله هست .
اول :همون بليد ( اگر لازم هست باشه ) بعد از خط برش ها یا اگر خط برش نمی شه استفاده کرده تا نيم يا يك يا يك و نيم سانت ( بنا به ضرورت و نوع کار متغیر هست)از حاشیه نهایی کار . /335
دوم : خط فاصله لب پنجه ماشين چاپ كه (ورق كاغذ رو مي گيره مي كشه تو ماشین چاپ) بعد از بلييد (اگر هست ) و البته از حاشیه ورقی ( یا ورق کلی یا صفحه چاپ شده ) که میره داخل دستگاه های چاپ و صحافی در نظر مي گيرن و به اون Gripper margin مي گن
سوم : فاصله خط سيلندر كه به اون cylinder line مي گن برای ورقی که داخل دستگاه چاپ افست می شه که اون رو هم برای حاشیه های چاپ نشدنی زینک که باید واسه بسته شدن به دستگاه سوراخ بشه در نظر می گیرن .
توجه كنين كه اين موارد در مورد چاپ افست بود و ممكنه در مورد بعضي روش هاي چاپي فرق بكنه .

و اما در مورد Slug :
این اصطلاح معانی مختلفی داره. اما در نشر رومیزی و چاپ که موضوع بحث ما هستند به معانی زیر هست:
1. در نشر رومیزی : slug یعنی شماره گذاری یا کد گذاری و مفهومش این هست که شما یک سری اطلاعات مختصری رو در خارج از محدوده ای که فضای چاپ شما هست قرار بدی. در واقع این اطلاعات از جمله اسم، تاریخ یا هر عنوان مختصر دیگه حاوی اطلاعات راهنما در مراحل مختلف طراحی و تولید هست که شما می تونی در خارج از محدوده چاپ صفحه خودت قرارش بدی حالا یا بصورت دیجیتالی یا حتی دست نویس. البته همونطور که واضح هست این اطلاعات چاپ نمی شن و صرفا جهت شناسایی یا پی گیری کار مورد استفاده قرار می گیرند.
2. اما در چاپ: slug اصطلاحی هست که در حروف چینی با استفاده از حروف برجسته سربی به کار می رفته. در این حال به فضایی که توسط یک سطر از حروف چاپی اشغال می شد slug گفته می شده./335


slugfest400.gif


موفق باشی
امین زردوزی
 
آخرین ویرایش:

Masoudvf

New Member
با سلام و احترام
این سوال منم بود هرچند که کامل جوابمو از توضیحاتتون نگرفتم
تو توضیحاتتون گفتید هرجا که لازم بود استفاده کنیم از بلیید و گفتید اول خط برش رو هم مشخص کنیم
1 کجا لازمه برای استفاده
2 خط برش چیو مشخص کنیم وقتی که مثلا یهA4باز کردیم معلومه که سایزش چیه چجوری خط برش براش در نظر بگیریم
3 چقدر باید اندازه بلیید رو در نظر بگیریم معمولا؟
اگر هم زمان از بلیید و اسلاج استفاده کنیم چجوری میشه یعنی اگر مثلا بلییدمون نصف اسلاجمون باشه محیط اسلاجمون نصفش تو برش میره ؟
4برش تو چاپخونه چجوریه یعنی دستگاه اتواتیک بلیید رو تشخیص میده از رو همون برش میده ؟

هر دوستی هر کدوم از سوالارو میدونست ج بده لطفا فکر کنم سوال خیلی ها باشه


مرسی از همگی
 

جدیدترین ارسال ها

بالا