سلام دوست عزیز
چه کاریه که ویندوز عوض کنی ... باید روش درست کار رو یاد بگیری ... و خودت رو تو زحمت نندازی
ببین اینهایی که می گم کلا رابطه پریمیر با هارد است ... شاید هم بعضی مطالب رو بدونی اما من کلی می گم که دیگه سوالی پیش نیاد برات ...
چهار چیز در هارد داری یکی
فایل پروژه دومی
خود تصاویرت سومی
فایل های preview چهارمی
media cache
1- هر پروژه ای که ذخیر می کنید یک فایل پروژه است که معمولا حجم کمی دارد و مشکلی نیست
2- تصاویرت ( یا همون فوتیج ) خیلی مهمه که کجا نگه میداری چون معمولا حجم بالایی دارند و البته نباید در هارد اکسترنال باشند چون کار ادیت به شدت کند می شود. اگر از دوربین هایی مثل 5D یا sony EX3 و ... استفاده می کنید که خب فایلهای تصاویرت رو خیلی ساده کپی پیست می کنی در هارد و معمولا چون این دوربین ها با کدک تصاویر رو ضبط می کنند باز نسبت به هاردهای امروزی حجم بالایی ندارند. اما اگر با روش کپچر تصاویر رو وارد سیستم می کنی در ابتدای شروع پروژه باید مسیر فایلهای کپچر را مشخص کنی (Scratch disks) . معمولا فایل های کچپر شده اگه uncompress کپچر بشوند حجم خیلی زیادی دارند پس اینکه این فایلها کجا می روند خیلی مهم است. بعدا هم از طریق مسیر زیر میتوانید محل ذخیره فایلهای کپچر را می توانید تغییر دهید
Progect => Project Settings => Scratch disks
و در قسمت Captured Video و Captured Audio محل را مشخص کنید
البته در اینجا سه گزینه دارید
1- Documents که در محل my documents ذخیره می کند که معمولا جای مناسبی نیست
2- same as progect همون جایی که پروژه را ذخیره کرده اید حتی اگر دسکتاپ باشد که اینجا هم مهمولا مناسب نیست
3- Custom که به دلخواه خودتان و با استفاده دکمه Browse مسیر مناسب را مشخص می کنید
فرمت و حجم فایلهای کپچر شده بر اساس کارت کپچر یا روش کپچر متفاوت خواهد بود.
3- فایلهای بعدی که خیلی مهم هستند و بعد از کار با پروژه باعث افزایش حجم هارد می شوند ( فکر کنم در مورد شما این اتفاق می افتد) فایهای Preview هستند این فایلها وقتی که از پروژه رندر می گیرید در قسمتی از هارد ذخیره می شوند که به آنها فایل های رندر هم می گوییم. اینکه این فایهای با چه حجمی باشند بر اساس فرمت سکانسی است که باز می کنید و حتی ممکن است برای یکی دو دقیقه چندین گیگا بایت از فضای هارد را اشغال کند. اگر این فایلها را پاک کنید در قسمتهایی که رندر گرفته بودید دوباره نیاز به رندر دارید . برای تغییر مسیر ذخیره این فایل مثلا در کامپیوتر شما که درایو C پر میشود باید این فایلها را از روش زیر به درایو دیگری هدایت کنید
Progect => Project Settings => Scratch disks
و در قسمت Video Previews و Audio Previews محل را مشخص کنید
که مانند قسمت فایلهای کپچر همان سه گزینه را دارید که بهتر است از Custom محل دلخواه را تعیین کنید
4- فایلهای بعدی هم که
تقریبا حجم زیادی می گیرند فایلهای Media cache هستند خصوصا برای صدا . وقتی صدایی وارد پروژه می کنید برای اینکه بعدا برای رندر یه کم آماده باشه این صداها تبدیل فرمت می شند. این تبدیل فرمت های بستگی به صدایی دارد که وارد می کنید و فرمت سکانسی که باز می کنید. مثلا من وقتی سکانس رو بر اساس کارت کپچرم باز می کنم و فرمت تصویری هم که وارد می کنم فرمت کارتم باشد اصلا این فایلها تولید نمی شوند و در بسیاری از موارد چون اینها با هم همخوانی ندارند به محض اینکه فوتیجی را وارد پریمیر می کنید همان اول ( در قسمت پایین راست پریمیر هم مشخص است ) کمی طول می کشد و این تبدیل فرمت صوتی و بعضی اطلاعاتی که بعدا برای رندر پریمیر نیاز داره انجام میشه
برای تغییر محل این فایلها ( که برای شما مثلا در درایو C نباشد ) از روش زیر بروید
Edit => Preferences => Media
و در قسمت Media cache files و Media Cache Database محل دلخواه را تعیین کنید
البته Media cache files حجم زیادی می گیرد و Database حجمی ندارد
در مورد مشکل شما ( که البته نمی دانم سیستم تون چه مشخصاتی دارند ) می توان حدس زد که با تغییر مسیر گزینه های سه و چهار به درایو دیگر مشکلتان حل شود انشاالله
موفق باشد