درس اول : جی کوئری چیست؟

raaaaaana

New Member
آموزش جی کوئری JQuery
درس اول : جی کوئری چیست؟

قبل از اینکه آموزش جی کوئری JQuery را شروع کنیم بهتر است بدانید برای تفهیم بیشتر مطلب ، باید یک سری اطلاعات پایه ای راجع به موارد زیر داشته باشید :

  1. HTML
  2. Css
  3. Javascript
ما فرض را بر این میگذاریم که شما با موارد ذکر شده آشنایی دارید .در غیر اینصورت می توانید از لینک های آموزش html ,javascript , css برای فراگیری این موارد بهره مند شوید .

قبل ازمعرفی جی کوئری JQuery برای درک بهتر مطلب توضیح مختصری درباره اسکریپت ، زبان های اسکریپتی و جاوا اسکریپت ارائه می دهم :



  • اسکریپت :
اسکریپت در لغت به معنای متن سند و دستخط می باشد .

اسکریپت یک برنامه یا مجموعه ای از دستورالعمل های نوشته شده با استفاده از یک زبان اسکریپتی است.

اسکریپت ها برنامه های کوچکی اند که به وسیله آنها میتوان وظایفی که تکراری و طولانی هستند را به طور خودکار انجام داد .

آنها کدهای برنامه نویسی هستند که کامپایل نمی شوند و اغلب تفسیر می شوند .


  • زبان اسکریپتی :
زبان اسکریپتی در حقیقت نمونه کوچک شده ای از یک زبان برنامه نویسی بزرگ (زبان مادر خود ) است .

در این زبان برنامه نویسی کامپایل از مرحله اجرا جدا نیست و در زمان اجرا اتفاق می افتد .

زبان های اسکریپتی عبارتند از :

Pyton / javascript / perl

که طبق نیاز این آموزش تنها به توضیح جاوا اسکریپت می پردازیم .



  • جاوا اسکریپت :
جاوا اسکریپت یک زبان سطح بالا ، مشابه زبان C++ ودارای کتابخانه های متعدد است .

طراحان وب از کدهای PHP, CSS ,HTML (البته میتوانند به جای PHP از زبان دیگری استفاده کنند ) برای طراحی صفحات سایت خود استفاده میکنند . طراحان وب برای کنترل و مدیریت عناصر و رویدادها در سمت کلاینت یعنی توسط مرورگر کاربر و بدون نیاز به پردازش توسط کامپیوتر سرور (برای مثال : زمانیکه کاربر روی یک دکمه در صفحه کلیک میکند یک پیغام بلافاصله نشان داده شود ) علاوه بر سه زبان مذکور از زبان دیگری به نام جاوا اسکریپ استفاده می کنند .

زبان جاوا اسکریپت توسط مرورگرها تفسیر می شود بنابراین کدهایی که با زبان جاوا اسکرپیت نوشته میشوند نیازی به پردازش در سمت سرور ندارند و خود مرورگر کدها را اجرا میکند .(مرورگرها قادرند زبانهای HTML و CSS و JAVASCRIPT رو پردازش کنند)
جی کوئری یکی از کتابخانه های محبوب طراحان سایت است که کارها را برای آنها ساده می سازد و طراحان وب برای طراحی یک سایت جالب ،زیبا و پویا گاها از کدهای جی کوئری دربین کدهای HTML صفحات وب سایت خود استفاده میکنند.

از این رو قصد داریم تا در این آموزش جی کوئری را به شما معرفی کرده و پس از پرداختن به ویژگی های جی کوئری به بررسی قواعد دستوری ، برخی از رویداد ها ، متدها وقابلیت های جی کوئری بپردازیم.



کتابخانه ها چه هستند ؟
کتابخانه ها در هر زبان برنامه نویسی حاوی توابع نوشته شده توسط افراد دیگری هستند که ما میتوانیم از آنها استفاده کنیم و تنها کاری که باید انجام بدهیم این است که فایل کتابخانه مورد نظر خود را تهیه و به صفحه خود لینک بدهیم .
جاوا اسکریپت هم از این قاعده مثتثنی نیست و برای آن کتابخانه های زیادی نوشته شده که جی کوئری از محبوب ترین و قدیمی ترین آن هاست. علت محبوبیت جی کوئری به این خاطر است که تعداد زیادی از برنامه نویسان قدیمی توانسته اند با کار بر روی جی کوئری با توابع آن پلاگین های جالبی خلق کنند برای مثال پلاگین اسلایدر با جی کوئری یا پلاگین جی کوئری گالری تصاویر و… .



جی کوئری JQuery
کتابخانه های زیادی برای JavaScript وجود دارد، اما جی کوئری کتابخانه ای محبوب و توسعه پذیر از جاوا اسکریپت است که با ارائه یک سری امکانات از پیش آماده شده انجام برخی از کاراها را مثل یمایش اسناد اچ تی ام ال ، رسیدگی به رویدادها، متحرک سازی و تعاملات ای جکس (AJAX) را به منظور توسعه سریع وب برای شما آسان می کند . یا به عبارتی دیگر فریم ورکی براساس زبان جاوا اسکریپت است ، که در واقع برنامه نویس یکسری اصول و قوانین را با زبان جاوا اسکریپت تعریف کرده و دستور زبان ، ساده ای را به وجود آورده که با نوشتن کد کوچکی (نسبت به جاوااسکریپت) در آن میتوان کارهای زیادی انجام داد .پس از نوشتن کد در جی کوئری که برخلاف جاوا اسکریپت نیاز به دانش زیادی ندارد (فایل فریمورک) دستورات شما را به دستورات استاندارد جاوا اسکریپت تبدیل و سپس اجرا می کند .



jquery-1.png


آموزش جی کوئری JQuery

برخی از ویژگی های جی کوئری JQuery عبارتند از :
  • -ایجاد امکان دسترسی به بخشهایی از یک صفحه بدون نیاز به ابزارهای جاوا اسکریپت و عدم نیاز به کد نویسی های زیاد
  • -جی کوئری مکانیسم سریع و موثری برای جستجو ، یافتن و انتخاب بخشهای مورد نظر از یک صفحه را بدون نیاز به ابزار جاوا اسکریپت، در اختیار ما قرار میدهد.
  • -امکان تغییر ظاهر یک صفحه؛ البته آموزش css ابزار قدرتمندی در تغییر صفحات بما میدهد اما قادر به انجام اینکار در مرورگرهای مختلف که استانداردهای متفاوتی دارند، نیست. اما جی کوئری براحتی میتواند هر نوع مرورگری را ساپورت کند و حتی قادر است که مختصات ویژه صفحات وب را، حتی بعد از دستکاری و تغییر ساختاری و ظاهر، دوباره تغییر دهد.
  • -جی کوئری نه تنها تغییرات ظاهری و ناچیز را، بلکه صرفا با چند کلیک ساده، می‌تواند محتوای صفحات مورد نظر کاربر را هم تغییر کلی بدهد و مثلا متن یا عکسی را تغییر داده و یا تصویر یا لیستی را درون متنهای آن صفحه اضافه و یا از آن حذف کند. حتی میتواند تمام ساختار html صفحات را کاملا تغییر دهد.
  • -یکی از امکانات کتابخانه جی کوئری کنترل و جلوگیری از اتفاقات غیرمنتظره ایست که بهنگام کلیک کردن یک کاربر بر یک لینک رخ میدهند و مثلا باعث کند شدن یا درهمریختگی مرورگرها میشوند. ابزار event-handler در جی کوئری این وظیفه را بسادگی و بدون نیاز به استفاده از جاوا اسکریپت انجام میدهد.
  • -افزودن انیمیشن (Fade) به یک صفحه؛ کسب فیدبک از (یا به) کاربران، امری بسیار مهم است و جی کوئری این ویژگی را بسادگی با استفاده از امکاناتی همچون Fade و غیره بما میدهد.
  • -کسب اطلاعات از یک سرور بدون نیاز به ریفرش کردن آن صفحه (که اصطلاحا به آن AJAX می‌گویند( جی کوئری اینکار را بدون نیاز به دانستن مختصات ویژه هر سرور و صرفا با مراجعه مستقیم به نتایج آن صفحه (محتویات سرور) انجام میدهد.
  • -ساده سازی عملکردهای مشترک / تکراری جاوا اسکریپت : جی کوئری علاوه بر انجام بسیار ساده تغییرات کلی در متن و ظاهر صفحات وب، حتی قادر به ساده تر کردن عملیات ساختار سازی همچون Iteration And Array Manipulation هم هست.


چرا جی کوئری JQuery ؟
  • -در سالهای اخیر افزایش گرایش به آموزش html باعث افزایش کاربرد بسته های فریم ورک های جاوا اسکریپت شده است که برخی از این بسته ها عملیات خاص و محدود و برخی دیگر کارهای انیمیشن و غیره را آسان می کنند. اما جی کوئری JQuery اکثر این حوزه ها را پوشش دهد.
  • -طراحان سایت برای شناسایی و تغییر مختصات صفحات وب، نیازمند آشنایی طراحان وب با کدها و خطاهای مربوط به CSS و … هستند، ولی جی کوئری این کار را برای طراحان سایت آسانترمی سازد.
  • – Extension ها در جی کوئری طوری تنظیم شده اند که پلاگینها را میتوان براحتی حذف یا اضافه نمود و ساختار درونی جی کوئریJQuery پایه طوری نوشته شده که هنگام دانلود براحتی برای سایر آیتم های صفحه وب قابل شناسایی اند و براحتی با ایجاد ماژول‌های ساده میتوان آنها را تغییر داد .
  • -متفاوت بودن پیش شرط ها و مختصات مرورگرها و عدم هماهنگی آنها با یکدیگر و یا با نرم افزار های جدید یکی از مشکلات طراحی سایت و طراحان وب است. جی کوئری این قابلیت را دارد که با هر مرورگری کار کرده و با کاهش کدها و ساده سازی کار را آسانتر کند.
  • -با استفاده از تکنیک Implicit Iteration می توانید هم به بررسی دسته جمعی (و نه تک به تک) و در بسیاری از لوپ ها پرداخته وهم در وقت صرفه جویی کرده و بدین ترتیب نیاز به کدنویسی طولانی نداشته باشید.


در بخش های بعدی آموزش جی کوئری با تیم وبیار همراه باشید .
 

جدیدترین ارسال ها

بالا