داستان بازی و هدف از ساخت بازی

saalek110

Well-Known Member
من چند تا تاپیک بازی سازی زدم... ولی در اون تاپیک ها ، جای بحث داستان بازی نبود.
در این تاپیک در مورد داستان بازی حرف می زنیم.
 

saalek110

Well-Known Member

۳ نوع سبک بازی:


من فعلا منبعی برای این موضوع ندارم، و از خودم باید بگم.

داستان نوع اول ، سوزوندن بازیکن: به تدریج بازی سخت میشه تا بازیکن بسوزد.
یکیاز رایج ترین شیوه ها بود قبلا.

داستان نوع دوم: لولی، یعنی باید لول رد کنی ، مثل بازی mario

داستان سوم : جنس خریدن. مثل بازی ماشین و موتور که پول جمع می کنی ماشین بهتر بخری.


در داستان نوع دوم مسیر مطرح است
و در داستان نوع سوم ، بازی حالت اقتصادی دارد.
 

saalek110

Well-Known Member
۲ سبک دیگر:

در پست قبل من سه سبک را گفتم.

یک سبک هم مدیریتی است ، که شمادر بازی نقش مدیر دارید. اسم نمی برم، چون نمی خواهم بازیها را تبلیغ کنم.

یک سبک هم استراتژی و جنگی است که باید ارتقا بدهی و قوی بشوی تا با دیگران بتوانی مقابله کنی. نوع آفلاین و آنلاین داره.

من کلا مخالف ایجاد اعتیاد و وابستگی هستم. پس با هر نوع سبکی که بازیکن را اسیر خودش می کنه مخالفم.
 

saalek110

Well-Known Member
حس بازی های مختلف:

در بازی سبک اول که بازی رفته رفته سخت تر ، خوب بازیکن فقط می خواد دیرتر بسوزه ، پس فقط تحت فشاره. حس تحت فشار داره.

دربازی نوع دوم یا لولی ، باز هم فرد درگیر سوختن است ولی شدت فشار کمتر است چون بازی راحت تر است.

البته save داشتن وسط مسیر بازی هم خیلی موثر است... که بازیکن نرود از اول بازی کند.


در بازی خریدنی ، بسته به گرونی اجناس ، حس های مختلفی ایجاد میشه... یعنی اگر کلی باید بازی کند تا بتونه یک جنس را بخره ، خسته میشه بازیکن. ولی اگر بتواند تند و تند جنس بخرد ، ممکن است گیج شود از روند بازی.
 

saalek110

Well-Known Member
در بازی های مدیریتی ، احتمالا بازیکن دنبال اینه که روش درست بازی چیه.
پس بهتره که این گونه بازیها آموزش هم داشته باشند داخل بازی.

بازیهای رقابتی جنگی ، شاید بدترین حس را داشته باشه. فقط استرس و بیگاری.


به نظرم هر چقدر طراحی بیشتر باشه در بازی بهتره.
 

saalek110

Well-Known Member
به نظر من ، بهترین حس را بازی مدریتی می دهد،
ولی شاید بشه بازیهای بهتری هم ساخت.
 

saalek110

Well-Known Member
محیط بازتر بازی:


پس در کل ،
بازیهای دارای محیط بازتر بهتره تا محیط بسته تر.
پس به جای اینکه در یک مسیر بسته جزئیات اضافه کنیم ، بهتره محیط را بازتر کنیم.

مثلا در بازی هواپیمای آتاری ، اضافه کردن پمپ بنزین باعث باز شدن بازی شد. اگر فقط جنگیدن بود محیط بسته تر بود. و در بازی کامیون ، باز زدن و بار را خالی کردن ، باعث باز شدن بازی شده.. و اگر فقط یک مسیر را می رفت بسته بود.
 

saalek110

Well-Known Member
بحث هدف از ساخت بازی:

من فکرمی کنم بازی یک محیط است که شما شکل می دهید.
هر محیطی بر ما تاثیری دارد.
پس باید ببینیم دنبال چه تاثیری هستیم تا چه جور بازی ئی بسازیم.


ثانیا ، دنبال تاثیر بر دیگران هستیم یا خود؟
مثلا در بحث هیپنوتیزم ، بحث خود هیپنوتیزیم هم داریم.


یا مثلا خاته را برای مهمان آماده می کنید یا برای خودتان یا هردو؟
 

saalek110

Well-Known Member
جنگی یا غیرجنگی؟

می توان سبک غیرجنگی ساخت.
البته بعضی سبک های جنگی ، حالت فانتزی زیادی دارد و حس جنگ ندارد.

در سبک غیرجنگی ، کارهای متنوعی می توان کرد.
مثلا هلی کوپتر نجات ،
یا باربری یا مسافربری با اتوبوس.
 
آخرین ویرایش:

saalek110

Well-Known Member
داستان های خشن قدیم:

حتی جمع کردن سکه در بازی ، ایجاد داستان می کند.
چون معنایی ایجاد می کند.

و میشه بدون داستان بازی ساخت.
البته هر بازی بهرحال یک روالی دارد و همون میشه داستان بازی...
ولی اینکه اگر به این بخوری می میری و اگر به اون بخوری جونت زیاد میشه ، روش خشنی بود و شاید بعدا بازیها تعدیل شد.

در بازیهای خشن ، همه چیز حول ماندن در بازی می چرخد و شاید جا برای کار در باقی موارد باقی نمی ماند. مثل حالت حکومت نظامی است که دیگر هنر و فرهنگ و تحقیق و ... کم رنگ میشه.
 
آخرین ویرایش:

saalek110

Well-Known Member
به نظرم بیاییم به حسی که بازی می دهد بپردازیم...
چون ممکنه دو بازی با داستان یکسان ، احساسات کاملا متفاوتی ایجاد کنند ، مثلا بخاطر رنگ متفاوت پشت صفحه...

یعنی می خوام بگم داستان بازی مهمه ولی عوامل اثر گذار زیاد دیگری هم وجود دارد.

یک بازی مثل یک فیلم سینمایی می مونه تا حدی... یکی داستان فیلم مهمه و یکی کیفیت اجرا....
یک داستان بد ، با اجرای عالی می تونه اثر تاثیرگذاری خلق کنه.
 

جدیدترین ارسال ها

بالا