Baloot3D
مسئول بخش سخت افزار سه بعدی
سلام به همه دوستانم
مقاله ای که پیش روی شما دوستان قرار دارد، حاصله چند ماه تحقیق بنده و چندی از همکاران هست در رابطه با اختلاف کارت های گرافیک Workstation با Gaming و در مجموع قابلیت ها و امکاناتی که این نوع خاص از کارتهای گرافیک برای کاربرانه حرفه ای به ارمغان می آورند است .
این مقاله تقدیم می شود به انجمن تخصصی گرافیک مجید آنلاین و استفاده از این مقاله با ذکر نام این انجمن بلامانع می باشد .
کاربرانی که کار سه بعدی انجام می دهند و با توانایی نرم افزارهای مجازی ساز آشنا هستند و می دانند که استفاده از سخت افزارهای مناسب برای انجام این کار تا چه حد می تواند مهم باشد ،مخصوصا در شرایط کاری سنگین و پروژه های بلند مدت انیمیشن که زمان و کیفیت بسیار فاکتور با اهمیتی هست .
در این راستا کارت گرافیک از اهمیت ویژه ای برخوردار است و می تواند تاثیر زیادی در کل پروژه داشته باشد ،برای همین ،انتخاب یک کارت گرافیک مناسب، نیازبه مطالعه و دانش کافی دارد تا با خرید یک کارت گرافیک متناسب، راندمان را افزایش دهیم .
حال سوال اینجاست که آیا کارتهای گرافیک معمول یا به اصطلاح Gaming می توانند نیاز مارا تامین کنند ؟
جواب تا حد زیادی خیر است ! زیرا به گفته شرکتهای تولید کننده این کارتها و شرکتهای تولید کننده نرم افزارهای گرافیکی ،کارتهای گرافیک Gaming مخصوص تصاویری هستند که به واسطه موتورهای بازی مختلف به نوعی رندر شده اند و در واقع کارتهای گرافیک Gaming فقط محاسباتی را انجام می دهند که برای آنها تعیین شده و خود قدرت ساخت را ندارند .
باید به این نکته هم اشاره کرد که بهترین کارتهای گرافیک نوع Gaming در بسیاری از مواقع در نرم افزارهای گرافیکی ،مخصوصا سه بعدی ساز ، تقریبا بطور کامل بیکار هستند در حالی که در همین زمان پردازنده اصلی با تمام قدرت در حال انجام محاسبه است !
دلیل این امر هم واضح است ، GPU در این کارتها واحد محاسباتی برای انجام این امور ندارد و برای همین هم نام Gaming را روی آنها گذاشته اند .
در مواقعی که دستگاهی با کارت گرافیک Gaming در اختیار نرم افزار قرار می گیرد ، به دلیل نبود واحد محاسباتی اختصاصی در بسیاری از امور ،این محاسبات به CPU واگذار شده تا با الگریتم های غیر تخصصی در این زمینه ، محاسبات را انجام دهد که مشخصا کاری غیر منطقی از دید دستگاه به حساب می آید .در این راستا شرکتهای تولید کننده کارتهای گرافیک دست به تولید نوعی خاص از کارتهای گرافیک که برای این مقاصد بهینه شده اند زدند که Workstation نام دارند که این کارتها در شرکت nVidia با نام Quadro و محصولات این رده را در ATI با نام FireGL و FirePro می شناسند .
درست است که پردازنده های کنونی داری قدرت بالایی هستند ولی چون برای این نوع خاص از محاسبات ساخته نشده اند ، قسمتی از دستورات محوله را با انجام سیکل های کاری اضافی انجام داده و در برخی محاسبات پیچیده مثل شبیه سازی ها دچار مشکل می شوند .
این کارتها با تمرکز کامل در انجام محاسبات پیچیده گرافیکی ، خلاء به وجود آمده را برطرف کرده اند .
در زیر به قابلیتهای این نوع از کارتهای در امور گرافیکی می پردازیم .
- VRam در این نوع از کارتها ، در امور گرافیکی ، همچون VRam برای بازی ها عمل می کند . یعنی همانطور که در بازی ها ، تکسچر روی رم کارت گرافیک ذخیره می شود و در صورت تمام شدن مقدار تعیین شده برای این کار از رم اصلی دستگاه استفاده می شود ، در کارتهای Workstation تکسچرها روی رم کارت گرافیک ذخیره می شود که این امر با در نظر گرفتن سرعت بسیار بالاتر و کاهش سیکل کاری ، باعث افزایش راندمان در کارهایی که نیاز به استفاده از تکسچرهایی با کیفیت بالا و تعداد زیاد دارند می شود .
در واقع استفاده از رم اصلی دستگاه برای ذخیره تکسچرها مثل این می ماند که در حین انجام بازی ،کارت گرافیک با کمبود VRam مواجه شده و مجبور به استفاده از رم اصلی دستگاه شود که نتیجه این امر کند شدن و پرش تصویر در حین بازی می شود !
- عموم کارتهای Workstation، این توانایی را دارند تا تصاویر را در چند مانیتور و بصورت مجزا یا یکپارچه در سایزهای بسیار بالا مثل 3800 پیکسل در 2400 پیکسل به نمایش بگذارند که طبیعتا جزئیات زیادی را می توان دید .
- انتقال بسیار سریعِ تکسچرهای سه بعدی در محیط های اینتراکتیو که باعث نمایش محیط های گسترده و با سرعت کافی در این نوع از محیط های سه بعدی می شود .
- استفاده سریع از تکسچرهای بسیار قولاسای 8k و انجام زوم و پن روی این تصاویر در حین پردازش .
- استفاده از Shader Model 4.0 برای محاسبات بسیار دقیق و واقعی سایه ها در ورتکسها و پیکسل ها و محاسبات بسیار دقیق در اینترفیس OpenGL و DirectX 10 به بعد که توانایی های بسیار متنوعی رو در اختیار گرافیست ها قرار می دهد .
- استفاده گسترده ازهسته های CUDA و Stream در GPU برای محاسبات موازی در پردازش ، همچون Ray tracing و Render RealTime مخصوصا در محیط ViewPort و محیط های Interactive .
همانطور که می دانید چند سالی هست که شرکتهای nVidia و ATI در پی استفاده از GPU به جای CPU در اموری چون تبدیل فایلهای گرافیکی و محاسبات Tessillation در بازی ها هستند که در یک مقایسه جالب که توسط nVidia انجام شده ، مشخص شد که این قابلیت می تواند تا 10 برابر سریعتر از CPU های جدید کارهایی این چنینی را انجام دهند ! و این امر هم به دلیل انجام موازی محاسبات می باشد که در بعضی مدلهای پیشرفته تا بیش از 1000 هسته محاسباتی CUDA و Stream در GPU وجود دارد !
باید اضافه کنم که این برنامه ها که از هسته های CUDA و Stream می توانند استفاده کنند به زبان C نوشته می شوند .
به گفته شرکتها بزرگ Autodesk ، Adobe و بسیاری دیگر از شرکتهای تولید نرم افزارهای گرافیکی ، استفاده هرچه بیشتر از این نوع پردازش موازی در راس کارهای آنها قرار گرفته و به بیان دیگر در سری جدید نرم افزارهای 3DsMaxو Maya و همچنین Adobe Suite CS5 از هسته های CUDA و Stream در GPU استفاده بیشتری می شود و این روند در ورژنهای بعدی ادامه و افزایش خواهد داشت .
این مقاله ادامه دارد....
موفق باشید
مقاله ای که پیش روی شما دوستان قرار دارد، حاصله چند ماه تحقیق بنده و چندی از همکاران هست در رابطه با اختلاف کارت های گرافیک Workstation با Gaming و در مجموع قابلیت ها و امکاناتی که این نوع خاص از کارتهای گرافیک برای کاربرانه حرفه ای به ارمغان می آورند است .
این مقاله تقدیم می شود به انجمن تخصصی گرافیک مجید آنلاین و استفاده از این مقاله با ذکر نام این انجمن بلامانع می باشد .
کاربرانی که کار سه بعدی انجام می دهند و با توانایی نرم افزارهای مجازی ساز آشنا هستند و می دانند که استفاده از سخت افزارهای مناسب برای انجام این کار تا چه حد می تواند مهم باشد ،مخصوصا در شرایط کاری سنگین و پروژه های بلند مدت انیمیشن که زمان و کیفیت بسیار فاکتور با اهمیتی هست .
در این راستا کارت گرافیک از اهمیت ویژه ای برخوردار است و می تواند تاثیر زیادی در کل پروژه داشته باشد ،برای همین ،انتخاب یک کارت گرافیک مناسب، نیازبه مطالعه و دانش کافی دارد تا با خرید یک کارت گرافیک متناسب، راندمان را افزایش دهیم .
حال سوال اینجاست که آیا کارتهای گرافیک معمول یا به اصطلاح Gaming می توانند نیاز مارا تامین کنند ؟
جواب تا حد زیادی خیر است ! زیرا به گفته شرکتهای تولید کننده این کارتها و شرکتهای تولید کننده نرم افزارهای گرافیکی ،کارتهای گرافیک Gaming مخصوص تصاویری هستند که به واسطه موتورهای بازی مختلف به نوعی رندر شده اند و در واقع کارتهای گرافیک Gaming فقط محاسباتی را انجام می دهند که برای آنها تعیین شده و خود قدرت ساخت را ندارند .
باید به این نکته هم اشاره کرد که بهترین کارتهای گرافیک نوع Gaming در بسیاری از مواقع در نرم افزارهای گرافیکی ،مخصوصا سه بعدی ساز ، تقریبا بطور کامل بیکار هستند در حالی که در همین زمان پردازنده اصلی با تمام قدرت در حال انجام محاسبه است !
دلیل این امر هم واضح است ، GPU در این کارتها واحد محاسباتی برای انجام این امور ندارد و برای همین هم نام Gaming را روی آنها گذاشته اند .
در مواقعی که دستگاهی با کارت گرافیک Gaming در اختیار نرم افزار قرار می گیرد ، به دلیل نبود واحد محاسباتی اختصاصی در بسیاری از امور ،این محاسبات به CPU واگذار شده تا با الگریتم های غیر تخصصی در این زمینه ، محاسبات را انجام دهد که مشخصا کاری غیر منطقی از دید دستگاه به حساب می آید .در این راستا شرکتهای تولید کننده کارتهای گرافیک دست به تولید نوعی خاص از کارتهای گرافیک که برای این مقاصد بهینه شده اند زدند که Workstation نام دارند که این کارتها در شرکت nVidia با نام Quadro و محصولات این رده را در ATI با نام FireGL و FirePro می شناسند .
درست است که پردازنده های کنونی داری قدرت بالایی هستند ولی چون برای این نوع خاص از محاسبات ساخته نشده اند ، قسمتی از دستورات محوله را با انجام سیکل های کاری اضافی انجام داده و در برخی محاسبات پیچیده مثل شبیه سازی ها دچار مشکل می شوند .
این کارتها با تمرکز کامل در انجام محاسبات پیچیده گرافیکی ، خلاء به وجود آمده را برطرف کرده اند .
در زیر به قابلیتهای این نوع از کارتهای در امور گرافیکی می پردازیم .
- VRam در این نوع از کارتها ، در امور گرافیکی ، همچون VRam برای بازی ها عمل می کند . یعنی همانطور که در بازی ها ، تکسچر روی رم کارت گرافیک ذخیره می شود و در صورت تمام شدن مقدار تعیین شده برای این کار از رم اصلی دستگاه استفاده می شود ، در کارتهای Workstation تکسچرها روی رم کارت گرافیک ذخیره می شود که این امر با در نظر گرفتن سرعت بسیار بالاتر و کاهش سیکل کاری ، باعث افزایش راندمان در کارهایی که نیاز به استفاده از تکسچرهایی با کیفیت بالا و تعداد زیاد دارند می شود .
در واقع استفاده از رم اصلی دستگاه برای ذخیره تکسچرها مثل این می ماند که در حین انجام بازی ،کارت گرافیک با کمبود VRam مواجه شده و مجبور به استفاده از رم اصلی دستگاه شود که نتیجه این امر کند شدن و پرش تصویر در حین بازی می شود !
- عموم کارتهای Workstation، این توانایی را دارند تا تصاویر را در چند مانیتور و بصورت مجزا یا یکپارچه در سایزهای بسیار بالا مثل 3800 پیکسل در 2400 پیکسل به نمایش بگذارند که طبیعتا جزئیات زیادی را می توان دید .
- انتقال بسیار سریعِ تکسچرهای سه بعدی در محیط های اینتراکتیو که باعث نمایش محیط های گسترده و با سرعت کافی در این نوع از محیط های سه بعدی می شود .
- استفاده سریع از تکسچرهای بسیار قولاسای 8k و انجام زوم و پن روی این تصاویر در حین پردازش .
- استفاده از Shader Model 4.0 برای محاسبات بسیار دقیق و واقعی سایه ها در ورتکسها و پیکسل ها و محاسبات بسیار دقیق در اینترفیس OpenGL و DirectX 10 به بعد که توانایی های بسیار متنوعی رو در اختیار گرافیست ها قرار می دهد .
- استفاده گسترده ازهسته های CUDA و Stream در GPU برای محاسبات موازی در پردازش ، همچون Ray tracing و Render RealTime مخصوصا در محیط ViewPort و محیط های Interactive .
همانطور که می دانید چند سالی هست که شرکتهای nVidia و ATI در پی استفاده از GPU به جای CPU در اموری چون تبدیل فایلهای گرافیکی و محاسبات Tessillation در بازی ها هستند که در یک مقایسه جالب که توسط nVidia انجام شده ، مشخص شد که این قابلیت می تواند تا 10 برابر سریعتر از CPU های جدید کارهایی این چنینی را انجام دهند ! و این امر هم به دلیل انجام موازی محاسبات می باشد که در بعضی مدلهای پیشرفته تا بیش از 1000 هسته محاسباتی CUDA و Stream در GPU وجود دارد !
باید اضافه کنم که این برنامه ها که از هسته های CUDA و Stream می توانند استفاده کنند به زبان C نوشته می شوند .
به گفته شرکتها بزرگ Autodesk ، Adobe و بسیاری دیگر از شرکتهای تولید نرم افزارهای گرافیکی ، استفاده هرچه بیشتر از این نوع پردازش موازی در راس کارهای آنها قرار گرفته و به بیان دیگر در سری جدید نرم افزارهای 3DsMaxو Maya و همچنین Adobe Suite CS5 از هسته های CUDA و Stream در GPU استفاده بیشتری می شود و این روند در ورژنهای بعدی ادامه و افزایش خواهد داشت .
این مقاله ادامه دارد....
موفق باشید