تجهیزات عکاسی ماکرو: آموزش عکاسی ماکرو برای مبتدیان

paneldovom

Active Member
[h=1]تجهیزات عکاسی ماکرو: آموزش عکاسی ماکرو برای مبتدیان[/h]
Macro_photography_8-lenzak.jpg

در زمان دوربین‌های فیلمی، عکاسی ماکرو (یا میکرو) به بزرگنمایی یک تصویر که نسبت تصویرش ۱:۱ بود یا نسبت به کادر ۳۵میلیمتری فیلم بزرگتر بود اتلاق میشد. با ظهور دوربین‌های دیجیتال و اندازه‌ی مختلف حسگرهای آنها این تعریف منسوخ شد. امروزه اکثر دوربین‌‌های کامپکت، دوربین‌های bridge و DSLRها از مد ماکرو برخوردار هستند که با عکس یک گل مشخص می‌شود. در ادامه این مطلب لنزک به آموزش عکاسی ماکرو برای مبتدیان خواهیم پرداخت.


Macro_photography_1-lenzak.jpg

دکمه‌ی ماکرو روی یک دوربین کامپکت

با این قابلیت شما قادر خواهید بود تا کمی نزدیکتر از حالت عادی بر سوژه فوکوس کنید و همچنین با انتخاب آن، دوربین دیافراگم بازی را انتخاب می‌کند تا پس زمینه محو شود. اگر شما از یک DSLR فول فریم استفاده می‌کنید باید عکاسی را در مد اولویت دیافراگم انجام دهید تا بر نور و عمق میدان کنترل کافی را داشته باشید.
عکاسی کلوزآپ و ماکرو به شکل‌های مختلفی حتی بدون وجود لنز ماکرو قابل انجام است. در اینجا قصد دارم چندی از مشهور ترین متدهای عکاسی ماکرو را با شما به اشتراک بگذارم.
 

paneldovom

Active Member


[h=2]تکنیک ۱: استفاده از لنز مخصوص عکاسی ماکرو[/h]لنز‌های مخصوص عکاسی ماکرو قیمتی بین چند صد تا هزاران پوند دارند. طول لنزهای ماکرو نیز متفاوت است، بنابراین پیش از ثبت عکس باید سوژه مورد نظرتان را مشخص نمایید. با فاصله‌ی کانونی بزرگتر آن شما قادر خواهید بود تا بر فاصله‌ی دورتری فوکوس نمایید بنابراین اگر قصد دارید که از حشره‌ای عکس بگیرید باید از لنزهای بلندتری (Long) استفاده کنید.
Macro_photography_2-lenzak.jpg

لنزهای ماکرو از چیزی به نام فوکوس میدان مسطح (flat-field focus) برخوردارند. با یک لنز معمولی میان سوژه شارپ شده ولی لبه‌های آن کمتر اینطور می‌شوند. با لنزهای flat-field همه جای سوژه ،از نقطه کانونی گرفته تا لبه‌ها به صورتی واضح و شارپ ثبت می‌شوند که در عکاسی ماکرو نسبت به لنزهای معمولی، این یک به حساب می آید.

لنزهای ماکرو معمولا خیلی سریع هستند (به خاطر محدوده دیافراگم بزرگشان) که این موضوع خیلی عالی است، چون در این نوع عکاسی وقتی که به سوژه نزدیک می‌شوید به نور زیادی نیاز دارید. به این صورت عمق میدان بسیار کمی تشکیل می‌شود و به این صورت فوکوس کمتری خواهید داشت.
حتما لنز ماکرویی را خریداری کنید تا با دوربین DSLRتان سازگاری داشته باشد. برخی از لنزها برای حسگرهای کوچکتری هستند. برخی از لنزها از موتور داخلی برخوردار نیستند بنابراین اگر دوربین شما موتور نداشته باشد قادر به اتوفوکوس نخواهید بود. از این رو من برای انجام عکاسی کلوزآپ همیشه از فوکوس دستی استفاده می‌کنم چون معمولا اتوفوکوس در وضعیت‌های کم نور یا عمق میدان پایین سرعت و دقت کمی دارد.
[h=2]تکنیک ۲: اکستنشن تیوب (Extension Tube)[/h]اکستنشن تیوب یکی از روشهای جالب عکاسی ماکرو بدون نیاز به لنزهای مخصوص این کار می‌باشد. شما می‌توانید اندازه‌ها و جنس‌های مختلف آن را خریداری کنید. من از یک اکستنش تیوب Kenko مانند این استفاده می‌کنم:


Macro_photography_3-lenzak.jpg

اکستنشن تیوب Kanko



 

paneldovom

Active Member


قیمت آنها چیزی حدود ۹۹پوند بوده ولی شما می‌توانید مدلهای ارزان تری را نیز خریداری کنید. همچنین توجه داشته باشید که برخی از این اکستنش تیوب ها از صفحه‌ فلزی برخوردار نیستند بنابراین با دوربین ارتباط برقرار نکرده و شما قادر به اتوفوکوس نخواهید بود. شما می‌توانید ترکیبی از سایزهای مختلف را استفاده کنید:


Macro_photography_4-lenzak.jpg

جدا کردن اکستنشن تیوب Kanko

اکستنشن تیوبها بین لنز و بدنه‌ی دوربین وصل می‌شوند و حد فاصلی را ایجاد کرده و یک لنز معمولی را به لنزی با قابلیت عکاسی کلوزآپ تبدیل می‌کنند. به نظر من این اکستنش تیوب عملکرد خیلی خوبی با لنز ۱۳۵میلیمتری و محدوده دیافراگم f/2 دارد ولی من آنها را در یک تله فوتو و با لنز ماکرو نیز امتحان کردم و عکسهای بسیار خوبی را ثبت نمودم.
یکی از معایب اکستنشن تیوب ها فقدان نور است. که البته علت این امر می‌تواند کوچک بودن محدوده‌ی دیافراگم باشد و شما باید با آزمایش و خطا دریابید که کدام لنز بهترین نتیجه را دارد. برای عکاسی کلوزآپ از لنزهایی استفاده کنید که محدوده‌ی دیافراگمشان حداقل f/2.8 باشد.
یکی از موضوعات جالب در مورد اکستنشن تیوبها این است که مانند هر لنز دیگری به دوربین متصل می‌شوند بنابراین شما می‌توانید هر لنزی که می‌خواهید را با آن استفاده کنید و بهترین را انتخاب نمایید. فقط توجه داشته باشید که هر چه از اکستنش تیوب های بیشتر و لنزهای بزرگتری استفاده نمایید، دوربینتان سنگین و ثابت نگه داشتنش در دست برایتان سخت تر میشود.


Macro_photography_5-lenzak.jpg

اتصال اکستنشن تیوب Kanko به دوربین Nikon D800 و لنز ۱۳۵میلیمتری با محدوده دیافراگم f/2

همچنین همانطور که پیشتر ذکر کردم، وقتی از لنزهای معمولی استفاده می‌کنید نمی‌توانید از قابلیت فوکوس میدان مسطح (flat-field focus) برخوردار شوید. البته وقتی که عکاسی را در عمق میدان پایینی انجام می‌دهید این موضوع از اهمیت کمتری برخوردار می‌شود و به چشم نمی‌آید.
[h=2]رینگ معکوس کننده[/h]
Macro_photography_6-lenzak.jpg

یک رینگ معکوس کننده ۵۲میلیمتری



 

paneldovom

Active Member


احتمال این روش ارزان قیمت ترین راه برای عکاسی ماکرو می‌باشد. شما با استفاده از یک حلقه یا رینگ معکوس کننده (reversing ring) می‌توانید یک لنز معمولی را به صورت برعکس به دوربین خود متصل کنید و به این صورت فوکوس نزدیکتری بر سوژه داشته باشید. البته نتایج بدست آمده توسط رینگ معکوس کننده نسبت به لنزهای مخصوص عکاسی ماکرو تفاوت بسیاری دارد ولی می‌تواند نتایج بسیار خوبی را به همراه داشته باشد. رینگهای معکوس کننده عملکرد خوبی با لنزهایی دارای فاصله کانونی ثابت (پرایم) دارند . یک لنز ۵میلیمتری دست دوم قیمت پایینی دارد و شما می‌توانید رینگ را به قیمت ۱۰یورو خریداری کنید. توجه داشته باشید که اندازه‌ی رینگتان متناسب با لنز مورد نظرتان باشد و همچنین دقت کنید تا هنگام وصل کردن لنز، اپتیک آن خراشی برندارد یا ضربه‌ای نخورد.


Macro_photography_7-lenzak.jpg

لنز ۵۰میلیمتری که به صورت برعکس توسط رینگ معکوس کننده بر یک D800 سوار شده است

[h=2]نتایج[/h]برای مقایسه تکنیک‌ها مختل من از Kodak Instamatic به عنوان سوژه عکسم استفاده کردم.


Macro_photography_8-lenzak.jpg

من تمام عکس‌ها را در حالت اتوماتیک گرفتم تا تنها متغیر سوژه باشد. من در فاصله‌ی نیم متری میز نشستم و تنها بدنم و دوربین را حرکت می‌دادم و بسته به فاصله کانونی دوربین آن را به جلو یا عقب حرکت می‌دادم. من برای این عکسها دوربین را در دست داشتم و همانطور که گفتم از بهترین تنطیم ممکن نیز استفاده نکرده‌ام، بنابراین اگر شارپ نیستند به علت روش کار من است نه تجهیزات، ولی به نظرم این بهترین راه برای نشان دادن نتایج کار است. این عکس‌ها همگی با دوربین Nikon D800 گرفته شده‌اند.
 

paneldovom

Active Member


[h=2]لنزهای ماکرو: Tamron 90mm[/h]
Macro_photography_9-lenzak.jpg

نتایج Tamron 90mm

نتایج شارپ هستند ولی برای دستیابی به فوکوسی نزدیک باید تا حد امکان به سوژه نزدیک شوید و این موجب می‌شود که تابش نور به سوژه کاهش یابد.
[h=2]اکستنشن تیوبها – سه اکستنشن تیوب Kenko با فاصله های کانونی: ۱۲میلیمتری، ۲۰میلیمتری و ۳۶میلیمتری[/h]از آنجایی که این اکستنش تیوب‌ها بر هر لنزی قابل استفاده هستند، من از یک لنز ۵۰میلیمتری ارزان و یک لنز ۱۳۵میلیمتری با فاصله کانونی بلندتر استفاده کردم.


Macro_photography_10-lenzak.jpg

بدون اکستنشن تیوب و با لنز ۵۰میلیمتری این نهایت فوکوس ممکن برای عکاسی می‌باشد. ولی با اضافه کردن اکستنش تیوبها به چنین نتیجه ای دست خواهید یافت:


Macro_photography_11-lenzak.jpg

همانطور که می‌بینید تفاوت زیادی به چشم می‌خورد. از آنجایی که این لنز دارای محدوده‌ی دیافراگم f/1.8 می‌‌باشد حتی با وجود اکستنشن تیوبها و کاهش نور نیز عکس‌های خوبی را ثبت می‌کند. شما باید همچنان خیلی به سوزه نزدیک شوید البته نه به اندازه ی لنز Tamron.
 

paneldovom

Active Member


این با لنز ۳۵میلیمتری و محدوده‌ی دیافراگم f/2.8:
Macro_photography_12-lenzak.jpg
لنز ۱۳۵ میلیمتری بدون وجود اکستنشن تیوب

موقعیت من در این عکس نیز مانند عکس‌های دیگر بود و برای گرفتن این عکس باید تا حد امکان خود را به سمت عقب می‌برم. سپس اکستشن تیوبها را اضافه کردم:

Macro_photography_13-lenzak.jpg

لنز ۱۳۵میلیمتری با وجود اکستنشن تیوب

همانطور که می‌‌بینید تفاوت قابل توجهی وجود دارد. به اندازه‌ی لنز ۵۰میلیمتری به سوژه نزدیک نشدیم ولی من می‌توانستم از سوژه فاصله‌ی بیشتری داشته باشم. که این برای عکاسی از حشرات یا حیوانات کوچک یک مزیت به شمار می‌رود.
[h=2]رینگ معکوس کننده و لنز ۵۰میلیمتری با محدوده دیافراگم f/1.8[/h]اندازه‌ی رینگ معکوس کننده‌ (reversing ring) من تنها برای لنز متناسب است ولی شما می‌توانید سایزهای دیگری از آن را نیز خریداری نمایید.
Macro_photography_14-lenzak.jpg

نتایج بدست آمده از لنز ۵۰ میلیمتری که به طور بر عکس توسط رینگ معکوس کننده به دوربین متصل شده است

همانطور که مشاهده می‌کنید، نتایج بدست آمده از لنز ۵۰ میلیمتری برعکس شده نسبت به نتایج بدست آمده با اکستنشن تیوبها نزدیک نیست. اگر از منظره یاب به این تصویر نگاه کنید خیلی تیره تر به نظر می‌رسد و بنابراین دیدن فوکوس دشوارتر خواهد بود. همچنین وقتی که دوربین به لنز متصل نشده باشد، شما باید محدوده‌ی دیافراگم و فوکوس خود را کنترل کنید.
[h=2]نتیجه گیری[/h]همانطور که پیشتر هم اشاره کردم، روشهای موجود در این آموزش، تنها روشهای عکاسی ماکرو نبوده بلکه روش‌هایی می‌باشند که من از آن ها استفاده می کنم و معملا نیز نتیجه‌ی خوبی می‌گیرم.
لنزهای ماکرو یکی از محبوبترین لنزهای من هستند، آنها شارپ و سریع بوده و برای گرفتن عکسهای پرتره عملکرد خیلی خوبی دارند. من برای اکثر عکاسی‌هایم از لنزهای ماکرو استفاده می‌کنم و به نظرم اکستنش تیوبها نیز رقابت تنگاتنگی با آن دارند.
یکی از مزایای اکستنشن تیوب‌ها این است که شما می‌توانید از آن برای لنزهای دیگر خود استفاده نمایید و این برای کسانی که نمی‌خواهند پول زیادی را صرف خریداری لنزهای مخصوص کنند، بسیار مناسب است. همچنین شما می‌توانید آنها را به صورت تکی نیز استفاده کنید تا نتیجه‌ی متفاوتی بدست آورید. شما می‌توانید از مدلهای ارزان‌تری از مدلهای اشاره شده در این مقاله استفاده کنید و همچنان نتایج بسیار خوبی را بدست آورید.
از نظر من رینگ‌های معکوس کننده ارزش صرف زمان و یا پول شما را ندارند. با وجودی که ارزان هستند ولی نتایج بدست آمده از آنها غیر قابل پیشبینی بوده و همچنین همیشه خطر برخورد اپتیک لنزتان به اجزای فلزی دوربین وجود دارد.
اگر شما به عکاسی ماکرو علاقه دارید یک لنز ماکرو خریداری کنید و مطمئن باشید با وجود آنها تجربه‌ی متفاوتی را از این نوع عکاسی بدست خواهید آورد. ولی اگر نمی‌خواهید خرج چندان برای این عکاسی کنید اکستنشن تیوبها می توانند انتخاب خوبی باشند.
 

جدیدترین ارسال ها

بالا