تاپیک ویژه ی سریال های ماه رمضان 88

Bahar_H

Member
خب در ابتدا لازمه بگم از حالا که یک هفته ای به شروع ماه رمضان فرصت هست خبرگزاری ها اخبار مختلفی مخابره می کنند جایی میگه قراره برخلاف سال های پیش که چهار سریال پخش میشد فقط 2 سریال پخش بشه و در برخی دیگر این تعداد به 3 تا افزایش داشته و نهایتا در تعداد محدودتری هم صحبت از 4 تا سریال هست ، در هر حال سریال ها که چنگی به دل نمی زنن ولی خب از هیچی بهتر بودن و خب ظاهرا خوششون نمی یاد که جماعت چیزی غیر از هیچی نصیبشون بشه ، ما که نفهمیدیم بالاخره چند تا ولی خب اهمیتی نداره :-?
اگر گذرتون در ماه رمضان به شبکه ای افتاد که سریالی مناسبتی پخش می کرد باقی دوستان رو هم در جریان نظراتتون بگذارید ، خالی از لطف نیست

نردبام آسمان یا شب هزار و یکم و شاید هیچکدام از شبکه ی 1

شبكه‌ي اول سيما با وجود اين كه عنوان شبكه سراسري و ملي را به همراه دارد برخلاف سال گذشته كه دو سريال «گل‌هاي گرمسيري» و «روز حسرت» را براي پخش در ماه رمضان در نظر گرفته بود، مجموعه‌يي مختص اين ماه را در صدر اخبارش ندارد و احتمال دارد اين شبكه يك مجموعه تاريخي الف ويژه چون «نردبام آسمان» و يا مجموعه آمده «شب هزار و يكم» را در ماه رمضان پخش كند.
محسن علي اكبري- تهيه‌كننده«نردبام آسمان»- براي پخش آن در ماه مبارك رمضان آمادگي دارد.اين مجموعه به كارگرداني محمد حسين لطيفي، زندگي«غياث‌الدين كاشاني»-مفسر، منجم، رياضيدان و دانشمند شهير عهد تيموري و مبدع عدد "پي" را تصوير مي‌كند.
سريال «شب هزار و يكم» را علي بهادر كارگرداني و علي لدني آن را براي شبكه‌ي اول سيما تهيه‌ كرده است. تصويربرداري اين سريال دي ماه سال گذشته آغاز شد و حدود پنج ماه به طول انجاميد. «شب هزار و يكم» روايت زندگي يك روانپزشک است که با ورود بيماري به زندگي او، سرنوشتش دستخوش تغيير مي‌شود.


شبكه‌ي دو سيما با «پاييز پدر سالار» (عنوان جدید ، عبور از پاییز )

تصويربرداري سريال «پاييز پدرسالار» به نيمه رسيده است كه توليد آن از ارديبهشت ماه آغاز شد. مهدي جودي نيز اين مجموعه را همزمان تدوين مي‌كند. مسعود شاه محمدي نويسنده و كارگردان آن است و رضا جودي اين سريال را تهيه مي‌كند. او پيش از اين تهيه‌كننده ي سريال‌هاي ماه رمضاني «مرده‌ي متحرك»،«صاحبدلان» و «اغما» بوده است. «پاييز پدرسالار» درباره زندگي مرد ثروتمندي به نام فرخ است که با دختران و دامادهايش رابطه خوبي دارد اما احساس مي کند که دوران بازنشستگي اش فرا رسيده است و بايد اموال و مسؤوليت‌هاي خود را به دخترانش واگذار کند اما شروطي براي انجام اين کار وجود دارد.


شبكه ي سه سيما با «پنجمين خورشيد»
تصويربرداري سريال «پنجمين خورشيد» نيز مانند «پاييز پدر سالار» به نيمه رسيده است اين در حاليست كه از اول خردادماه توليد اين سريال آغاز شده است و تاكنون حدود 7 قسمت از «پنجمين خورشيد» تدوين اوليه شده است. متن «پنجمين خورشيد» را عليرضا افخمي و سجاد ابوالحسني مي‌نويسند وعليرضا افخمي اين سريال را كارگرداني مي‌كند. او كه طي اين سال‌ها در ساخت سريال‌هايي چون «او يك فرشته بود»،«اغماء»، «روز حسرت»مشاركت داشته‌است؛ ،سال گذشته در گفت‌و‌گويي با ايسنا درباره‌ي حضور خود در سريال سازي ماه رمضان سال88 اظهار كرده بود:از آقاي ميرباقري، برازش و ميرميران خواهش كردم كه مرا در رمضان آينده معاف كنند؛ چون چهارسال پياپي است كه در ماه رمضان يا كارگرداني مي‌كنم يا مي‌نويسم و اين كمي مرا خسته كرده‌است. شايد در سال‌هاي بعد برگردم ولي رمضان آينده نيستم.»
سريال «پنجمين خورشيد» را داوود هاشمي تهيه‌ مي‌كنند و داستان آن درباره دو دوست به نام‌هاي مهدي و همايون است كه در سال 65 در وضعيت بد اقتصادي زندگي مي‌كنند. آنان بر اثر حادثه‌اي، عتيقه‌اي خاص را پيدا مي‌كنند و در سال 88 در تهران امروز خود را مي‌يابند.

شبكه‌ي تهران با «به كجا چنين شتابان»
«به كجا چنين شتابان» تنها سريال ماه رمضان سيماست كه بيش از 80 درصد آن تصويربرداري شده است.ساخت اين مجموعه 13 مهرماه سال گذشته آغاز شده است. اكنون حدود 50درصد «به كجا چنين شتابان»تدوين نهايي شده است و صداگذاري و ساخت موسيقي آن نيز ادامه داد.گفتني است كه شادروان خسرو شكيبايي قرار بود در اين سريال بازي كند.«به كجا چنين شتابان» را ابوالقاسم طالبي كارگرداني و حسن شكوهي تهيه مي‌كند.طالبي به همراه ليلي كريمان نويسندگي متن اين سريال را برعهده دارد. «به كجا چنين شتابان» به افرادي مي‌پردازد كه مي‌خواهند يك شبه ره صد ساله را بروند و به بهايي كه براي اين كار مي‌پردازند، توجه نمي‌كنند.
البته پخش این سریال هم در هاله ای از ابهام قرار داره:sad:

منبع : ایسنا
 
آخرین ویرایش:

Bahar_H

Member
توضیحاتی در راستای کامل شدن مطالب برای سریال ها

پنجمین خورشید


«پنجمين خورشيد» ماجراي مهدي و همايون دو دوست هستند که در سال 65 و در وضعيت بد اقتصادي زندگي مي‌کنند آنها بر اثر حادثه‌اي عتيقه‌اي خاص پيدا مي‌کنند که قابليت سفر در زمان را دارد و مهدي همراه عتيقه 23 سال در زمان سفر مي‌کند و در سال 1388 در تهران امروز خود را مي‌يابد. مهدي که با پديده‌هاي جديد و دور از ذهن مواجه مي‌شود دلبسته دختري به نام هما مي‌شود اما اتفاقات ديگري براي او مي‌افتد که مجبور به بازگشت به سال 64 مي‌شود
بازیگران : حميد گودرزي، مهدي سلوکي، مهوش صبرکن، مريم کاوياني، انوشيروان ارجمند، شهرام قائدي و کاميار محبي و ........


پاييز پدرسالار (عبور از پاییز)

اين مجموعه درباره مرد متمولي به نام فرخ است که روابط خوبي با دخترانش پوران، توران و لعيا و دامادهايش، خسرو و امير دارد. او کم‌کم احساس مي‌کند دوران خانه‌نشيني و استراحتش فرارسيده و به همين دليل تصميم مي‌گيرد اموال و مسئوليت‌هاي خود را به دخترانش بسپارد، اما براي اين کار شرطي دارد
بازیگران : چنگيز جليلوند ،محمود عزيزي، شيرين بينا، برزو ارجمند، امير آقايي، رحيم نوروزي، بهناز جعفري، رامين راستاد، محمود بنفشه‌خواه، فرشيد زارعي‌فر، ليدا عباسي، ميرطاهر مظلومي، هانيه بساتيني و بهار کاتزي


نردبام آسمان

"نردبام آسمان" مجموعه‌ای تاریخی است که زندگی‌ غیاث الدین جمشید کاشانی ریاضیدان برجسته، منجم ،‌کاشف عدد پی و فیلسوف قرن نهم هجری را در دو مرحله کودکی تا نوجوانی و بزرگسالی در زمان زمامداری مغول ها در ایران روایت می‌کند.
کارگردان : محمد حسین لطیفی
بازیگران : ويشکا آسايش (آي بانو)، برزو ارجمند (معين)، سيامک احصايي (هوشمند)، حسن پورشيرازي (صفدر)، وحيد جليلوند (غياث الدين کاشاني)، جمشيد جهانزاده (حلاج)، سياوش چراغي‌پور (قوش چي)، محمدرضا داوود‌نژاد (داروغه)، محسن زهتاب (مجيب)، بهرنگ علوي (قاضي)، شبنم قلي‌خاني (ويس)، مهدي فقيه (خوافي)، حسين سليماني (لطيف)، هديش شاملو (ارداي)، رحيم نوروزي (الغ بيک)، مجيد ياسر (مهربان)


به کجا چنین شتابان

داستان سريال درباره جوانی است که قصد دارد یک شبه ره صد ساله را طی کند و در این راه با مشکلات عدیده ای مواجه می شود. سياوش مرد جواني است كه براي انجام عمل قلب پدرش نيازمند پول است او به هر دري مي زند اين پول را تامين كند ودر اين مسير مورد تحقير ديگران قرار مي گيرد ،بنابر اين تصميم مي گيرد پول نزول كند ،اما پدربعد از حصول بهبودي اورا مورد مواخذه قرار مي دهد و.....
بازیگران : آهو خردمند، رضا رویگری، بهروز بقايي، رضا رويگري، بابک حمیدیان، عسل بدیعی، پرستو گلستانی، فریبا متخصص، شراره دولت آبادی، گیتی ساعتچی، نیلوفر شهیدی، فریدون مهرابی، حدیثه تهرانی، محمدرضا قدیریان، محمدرضا داودنژاد، فریدون قمیشی و... و با حضور حامد بهداد و حسن شکوهی
 
آخرین ویرایش:

Bahar_H

Member
تصاویر سریال پنجمین خورشید

ic20090603112203.jpg


ic20090603130040.jpg


ic20090609130801.jpg
 

Bahar_H

Member
سریال های شبکه ی 1 و 2

خب مثل اینکه شبکه ی 1 قراره از میان نردبام آسمان و شب هزار و یکم ، دومی رو پخش کنه پس اینم یه سری توضیحات درباره ی سریال (شب هزار و یکم)

کارگردان: علی بهادر ، نوشته ی : محمد هادی کریمی
بازیگران : دانیال حکیمی ، علیرضا خمسه ، مهشید افشارزاده ، سپیده گلچین ، شیوا بلوریان ، آرام جعفری ، نادیا دلدار گلچین ، کیومرث ملک مطیعی ، عباس امیری ، محمد فیلی ، فخرالدین صدیق شریف ، اسماعیل سلطانیان ، یوسف مرادیان ، پویا امینی ، مینا جعفرزاده ، شهرام پوراسد، میلاد کی مرام ، شیوا خنیاگر و .......

داستان در زمان حال و گذشته و دوران جنگ اتفاق می افتد . سکانس های زمان حال در تهران و سکانس های مربوط به گذشته در قالب فلاش بک در جنوب کشور و شهرک سینمایی دفاع مقدس فیلم برداری شده

محمد هادی كریمی در این فیلمنامه، داستان چند پزشك را روایت می‌كند كه در زمان جنگ با هم در یك بیمارستان صحرایی مشغول به كار بوده‌اند. با پایان جنگ هر كدام از آنها به دنبال زندگی خود می‌روند، اما حوادثی باعث می‌شود آنها از حال و روز یكدیگر باخبر شوند.
داستان شب هزار و یكم با داستان زندگی دكتر موهبتی آغاز می‌شود، او با همسر و دخترش سارا زندگی آرامی را پشت سر می‌گذارند اما با آمدن زنی از جنوب، آرامش زندگی آنها به هم می‌خورد، اكنون دكتر موهبتی و همسرش باید پرسش‌های دخترشان را جواب بدهند و او را با سرنوشتش آشنا كنند....
*****************************************

این سریال شبکه ی دو هم ظاهرا هنوز با عنوانش مشکل داره و من یکی که نفهمیدم عبور از پاییزه یا پاییز پدرسالار !!:shock: :wink:
 
آخرین ویرایش:

Bahar_H

Member
مجددا سریال های شبکه ی 1 و 2

خب بالاخره امشب رئیس صدا و سیما تکلیف سریال شبکه ی 1 را مشخص کرد و (نردبام آسمان) را سریال منتخب شبکه ی 1 در شب های ماه مبارک رمضان اعلام کرد

*************************************

اینطور که معلومه و شبکه ی 2 اقدام به تبلیغ سریال مناسبتی امسالش کرده عنوان سریال هم مشخص شده و همان (عبور از پاییز) هست .
 

Bahar_H

Member
سريالي عجيب بنام "نردبام آسمان"




محمدحسين لطيفي پس از ساختن چند مجموعه موفق در چهارمين تجربه تلويزيوني خود سراغ زندگي غياث‌الدين جمشيد کاشاني منجم و رياضيدان برجسته ايراني رفته تا اثري متفاوت در کارنامه ثبت کند.

به گزارش مهر، لطيفي مجموعه‌هاي موفق و پرمخاطب "همسايه‌ها"، "سفر سبز" و مجموعه‌هاي مناسبتي "وفا" و "صاحبدلان" را ساخته که در هر يک به يکي از دغدغه‌هاي خاص خود پرداخته است. "نردبام آسمان" چهارمين تجربه تلويزيوني او، اثري تاريخي با محوريت زندگي رياضيدان و منجم شهير ايراني است.
هر وقت به شهرک غزالي مي‌آيم، فکر مي‌کنم اگر زنده‌ياد علي حاتمي طرح ساخت اين شهرک سينمايي را در سال 1358 نمي‌داد، جماعت سينما و تلويزيوني ما چه مي‌کردند؟ در اين 30 سال چند فيلم و مجموعه در اين شهرک مقابل دوربين رفته است؟


دنبال کاخ الغ‌بيک مي گردم که غياث‌الدين جمشيد کاشاني را به اين مکان دعوت کرده است. با راهنمايي جعفر گودرزي مشاور رسانه‌اي مجموعه راهي جايي مي‌شوم که با چادر برزنتي پوشيده شده است. همه جا تاريک است و به زحمت افرادي را مي‌بينم که در حال رفت و آمد هستند. بعد از گذر از يک دالان تاريک، سالني بزرگ با در چوبي باريک به کمک نور چراغ‌ها ديده مي‌شود.

در سالن باز است و بدون اجازه وارد مي‌شوم. سالني با کتابخانه‌هاي چوبي بزرگ که کتاب‌هاي متعدد را در خود جاي داده و مقابل يکي از آنها ميزي قرار دارد که با پوست گوسفند پوشيده شده و روي آن چند کتاب و نامه‌ باز نشده است. جنس‌ نامه‌ها از گوني و روي ديوار هم اسباب کار ستاره‌شناسي نصب شده است.
بخش‌هاي مختلف سالن از چوب ساخته شده و سمت راست روي تخت، ويس همسر غياث‌الدين (شبنم قلي‌خاني) دراز کشيده است. دانه‌هاي درشت عرق‌ روي پيشاني و پريدگي رنگش نشان مي‌دهد بيماري سختي دارد. بالاي سرش چند شمع روشن است و کنار او غيا‌ث‌الدين (وحيد جليلوند) در حال مطالعه است.
او با موي بلند، لباس کرم رنگ و چکمه‌هاي پوستي به قدري مشغول مطالعه است که متوجه حضورم نمي‌شود. بعد از چند لحظه صداي معين‌الدين (برزو ارجمند) و محمود (علي فاطمي)؛ برادر زن و پسر غياث‌الدين سکوت سالن را مي‌شکند. از قرار شب اولي است که غياث‌الدين همراه خانواده‌اش وارد کاخ شده و آنها هيجان زيادي دارند.
معين‌الدين همچون برادرش لباس پوشيده و موهاي بلند و لخت دارد. محمود در سالن مي‌دود و معين‌الدين او را بغل کرده و مي‌گويد: (هيچ مي‌داني اين کاخ به اين بزرگي براي اولين بار است که براي دايي تو معين‌الدين سرور طبيبان سمرقند بشه؟) محمود: (باور نمي‌کنم ...) چند ديالوگ بين آنها، غياث‌الدين و ويس رد و بدل مي‌شود.

مرسي!
بعد از شنيدن اين کلمه محمدحسين لطيفي از پشت مانيتور که در گوشه‌اي از سالن قرار گرفته، بلند مي‌شود و منهم از افکارم خارج مي‌شوم. صحنه به حدي واقعي است که احساس نمي‌کنم اين محوطه، مکاني در زمان حال است. حتي گريم بازيگران و هنروران که به شکلي باورپذير يادآور قرن نهم است.
لطيفي خطاب به يکي از مجريان گريم مي‌پرسد چرا رنگ موي برزو ارجمند نسبت به روزهاي گذشته روشن‌تر شده و او هم نور را بهانه مي‌کند. اين صحنه 12 بار برداشت مي‌شود و لطيفي با وسواس روي آواي ديالوگ‌ها، نحوه راه رفتن بازيگران و ... کار کرده و نکات لازم را متذکر مي‌شود. در فاصله‌اي که لطيفي به گروه استراحت مي‌دهد با او و حسن نجاريان مدير توليد و مجري طرح گفتگو مي‌کنم.

لطيفي و وارد کردن شوک به بينندگان
از محمدحسين لطيفي مي‌پرسم او که در کارهاي سينمايي و تلويزيوني‌ سراغ ژانرهاي متفاوت رفته، چطور اين بار سر از يک پروژه تاريخي درآورده؟ مي‌گويد: شايد انجام يک کار تاريخي برايم زود بود، اما مي‌گذارم به حساب خواست خدا چون شرايط به گونه‌اي رقم خورد که اين کار را انجام دهم. البته به اين معنا نيست که "نردبام آسمان" بهتر از کارهاي ديگرم خواهد شد، اما تجربه‌اي ديگر است.
وي ادامه مي‌دهد: وقتي مي‌خواهم يک فيلم سينمايي بسازم نگران نيستم، چون فکر مي‌کنم خدا دوستم دارد. حتي اگر قصه يا انتخاب بازيگران به نيمه رسيده باشد، شجاعت کليد زدن را دارم. به نظرم هنر خلق است و اگر خودمان را هنرمند مي‌دانيم، خلق فقط روي کاغذ نيست بلکه سرصحنه، حس صحنه، نفس بازيگر و ... در آن دخيل است. اما در يک کار تاريخي همه چيز بايد از قبل مشخص شود.
اين کارگردان خاطر نشان مي‌کند: در کارهاي به‌روز مي‌توانيم ماشين يا پيراهن بازيگر را به سرعت عوض کنيم، اما در کار تاريخي اين طور نيست. بايد همه چيز، حتي چراغ پيه‌سوز ساخته شود. بايد با برنامه‌ريزي دقيق‌تر سر صحنه بيايم و به اين لحاظ کارگرداني اثر تاريخي براي من تفاوت دارد. در واقع آنچه از من انرژي مي‌گيرد اين است که علاقمندم بازتاب کاري را که انجام مي‌دهم از بينندگان بگيريم.
12024216401601621475879240307121712432104.jpg

لطيفي توضيح مي‌دهد: وقتي بازتاب‌ها را مي‌بينم، متوجه نقاط ضعف‌ کار مي‌شوم و اگر بيننده با آن ارتباط برقرار نکند، روايت داستان را متفاوت مي‌کنم. اما در يک کار تاريخي وقتي صحنه پر از آکسسوار است، بيننده چطور مي‌تواند بازيگر را ببيند؟ سعي کرده‌ام ديالوگ‌هاي کار نه چندان محاوره‌اي باشد و نه چندان تاريخي تا مخاطب ارتباط برقرار کند. البته فکر مي‌کنم بيننده در چند قسمت اول شوکه شود که کاري تاريخي با نوع روايتي مي‌بيند که شبيه ديگر کارها نيست.
وي معتقد است در کارهاي تاريخي يک اشتباه به طور مداوم تکرار شده اما در "نردبام آسمان" زمينه‌اي فراهم شده تا بيننده فکر کند به تاريخ سفر کرده نه اينکه تاريخ به خانه او آمده است. به همين دليل از ديالوگ‌هايي که به بازي بازيگران لطمه مي‌زند، پرهيز کرده است.
اين کارگردان تاکيد مي‌کند: وقتي بازيگر عصا قورت داده ديالوگ مي‌گويد، طبيعي است که بازي‌اش به هم بريزد. به گونه‌اي ديالوگ‌ها را تنظيم کردم که با ديگر کارهايم تفاوت داشته باشد. به هر حال اگر در اين پروژه خطا کرده باشم، ديگر تکرار نمي‌کنم. اگر هم راه را درست رفته باشم اميدوارم به عنوان نيمچه الگويي باقي بماند.
لطيفي با اشاره به يکي از سختي‌هاي کار در "نردبام آسمان" مي‌گويد: مي‌دانيم که يک قصه علمي، قصه يک دانشمند يا شخصيت مثبت هيچ وقت ديدني نيست و اين مشکل‌ترين بخش کار ما بود. با حامد عنقا فيلمنامه‌نويس اين مجموعه بيش از 9 ماه درباره درام قصه صحبت کرديم تا شکل بگيرد. البته دو نسخه ديگر از فيلمنامه بود اما به دليل نکاتي که درباره روايت تاريخي اشاره شد، کار را از نو شروع کرديم.
وي ادامه مي‌دهد: براي روايت تاريخ بايد کتاب خواند و اگر قرار است فيلم بسازيم، بايد به گونه‌اي ديگر باشد. چون مخاطب تلويزيون مانند سينما فيلم را انتخاب نمي‌کند، بلکه تلويزيون را روشن کرده و کاري را که پخش مي‌شود، مي‌بيند.
اين کارگردان درباره نگارش فيلمنامه اين مجموعه همزمان با توليد، توضيح مي‌دهد: فيلمنامه را عنقا بر مبناي تاريخ نوشته و کاملاً هم درست است، اما مرا کاملاً اغنا نکرده است. به همين دليل دائم با نويسنده در ارتباط هستم و آنچه تغيير مي‌کند، نوع آوا و آهنگ ديالوگ‌هاست که سرصحنه اتفاق مي‌افتد. اولين بار است که با نويسنده تا اين حد در ارتباط هستم چون منبع تحقيقاتم نسبت به او ضعيف‌تر است.
لطيفي درباره مشکلات ناشي از تغيير آواي ديالوگ ها همزمان با توليد مي‌افزايد: اين مسئله اذيتم مي‌کرد و بيشتر براي بازيگران مشکل بود طوريکه ضبط برخي صحنه‌ها به 20 برداشت مي‌رسيد. اما دوست دارم کار براي بيننده جذاب شود. به عنوان يک بيننده از برخي آثار تاريخي گلايه دارم. مثلاً در يک مجموعه خانم به نديمه خود مي‌گويد (نظر تو چيست؟ نظراتت هم مثل خودت است؟) اين يعني چه؟
اين کارگردان درباره مشکلات کارگرداني يک پروژه تاريخي توضيح مي‌دهد: بايد تجربيات بيشتري کسب مي‌کردم و بعد وارد کار تاريخي مي‌شدم. پروژه تاريخي سکانس‌هاي سنگين دارد و نيازمند حضور پيرمردي است که بنشيند. من آدم نشستن نيستم و درونم ولوله‌اي است. اين ولوله در کار تاريخي مرا خمود کرده است. بايد بيشتر بدانم و هنوز به اين آرامش نرسيدم، به همين دليل ممکن است در بعضي جاها اين مسئله بيرون بزند.
لطيفي اضافه مي‌کند: 46 سالم است و فکر مي‌کنم کار تاريخي را بالاي 50 تا 51 سالگي بايد انجام مي‌دادم. از سوي ديگر چندان تمايل ندارم بعد از 50 سالگي کارگرداني کنم. نه اينکه جايي بروم، در سينما هستم اما تصميم ندارم نفر اول گروه باشم. من حق بازنشستگي دارم، بايد بگذاريم جوانان هم کار کنند و حمايتشان کنيم. اميدوارم نسل جديد مثل ما باشد... البته شايد هم يک روز توبه‌ام را بشکنم.
وي درباره تصاويري که در ازبکستان ضبط مي‌شود، مي‌گويد: هنوز سفر گروه به ازبکستان قطعي نشده است. البته روابط دو کشور مشکلي ندارد، اما پروسه اداري گسترده است و بچه‌ها تلاش خود را مي‌کنند. همچنين با کمک هديش شاملو سعي داريم کاستي‌ها در بخش جلوه‌هاي ويژه را مرتفع کنيم. طبق برنامه‌ريزي تصويربرداري مجموعه "نردبام آسمان" ارديبهشت به پايان مي‌رسد.

حسن نجاريان و تحقيقات گسترده
نجاريان مدير توليد و مجري طرح پروژه "نردبام آسمان" درباره روند توليد فاز دوم مي‌گويد: بعد از وقفه‌اي که لازم داشتيم تا بقيه دکورهاي مجموعه را بسازيم، از 20 آبان تصويربرداري را آغاز کرديم. 10 روز در خجير کار داشتيم و بعد سفري پنج روزه با لطيفي به ازبکستان داشتيم. تا اواسط اسفند در شهرک غزالي کار داريم و بعد به کوهک مي‌رويم تا بخش‌هاي خارجي رصدخانه را ضبط کنيم. اين بخش را در خجير يا اطراف قزوين تصويربرداري مي‌کنيم.
وي با اشاره به تفاوت‌هاي اين پروژه با ديگر آثار تاريخي که در آنها حضور داشته، مي‌افزايد: با توجه به اينکه بار اين مجموعه علمي است، نيازمند تحقيقات گسترده‌‌تر بود. تلاش مي‌کنيم مجموعه‌اي مناسب تهيه کنيم.

وحيد جليلوند / من جوگير نشدم
بعد از گفتگو با نجاريان سراغ وحيد جليلوند بازيگر نقش غياث‌الدين جمشيد کاشاني مي‌روم. هواي داخل کاخ سرد است و وقتي از او اجازه مي‌خواهم تا گفتگويي کوتاه داشته باشيم، ترجيح مي‌دهد کنار بخاري نفتي که داخل کاخ روشن است برويم.
او درباره فاصله گرفتن از کار اجرا و پذيرفتن پيشنهاد بازي در "نردبام آسمان" مي‌گويد: علاقه قبلي‌ من به بازيگري بود و سال‌هاي دور در يک کار تلويزيوني بازي کردم، اما بيشتر فعاليتم در تئاتر بود. به خاطر مشغله‌هايم در راديو و تلويزيون 9-8 سال از فضاي تئاتر فاصله گرفتم ولي يک علاقه جديد نبود.
وي ادامه مي‌دهد: در طول اين سال‌ها پيشنهاد بازي در چند فيلم تلويزيوني و يک مجموعه را رد کردم. در موقعيت ما پرداختن به يک حرفه جديد ريسک است چون شايد خوب نشود. آنچه من را براي بازي در مجموعه "نردبام آسمان" ترغيب کرد، حضور محمدحسين لطيفي به عنوان کارگردان بود. اين حس بيشتر از نقش برايم اهميت داشت و بعد از پيشنهاد او، فيلمنامه را نخوانده، چشم گفتم و بعد غياث‌الدين جمشيد کاشاني را شناختم.
جليلوند درباره ميزان آزاد بودن در ايفاي نقش از سوي کارگردان مي‌گويد: خيلي زياد، خيلي زياد، خيلي زياد! جو گير نشده‌ام، اما کار کردن با حسين لطيفي نعمتي است که براي هر بازيگري آرزوي تجربه آن را دارم. چون مي‌توان به او اطمينان کرد و همچون کوه پشت شماست. او در ايفاي نقش بازيگر را آزاد مي‌گذارد، اما پشت دوربين مراقب همه چيز است.
جليلوند درباره اينکه سابقه تئاتري‌اش تا چه حد به او کمک کرده، توضيح مي‌دهد: خيلي زياد، خيلي زياد. من در اين مجموعه خاطرات غبار گرفته‌ام را از ساليان بازيگري پاک مي‌کنم و اميدوارم توانسته باشم نقش غياث‌الدين را به خوبي ايفا کنم.

محسن علي‌‌اکبري و حس ملي‌گرايي
بعد از گفتگو با جليلوند از کاخ بيرون مي‌آيم و محسن علي‌اکبري، تهيه‌کننده را مي‌بينم که در حال صحبت با عوامل است. مي‌پرسم که قصد ندارد از دل مجموعه "نردبام آسمان" يک فيلم سينمايي در بياورد؟ و مي‌گويد: اين کار تا امروز جواب نداده، به نظرم بهتر است بگذاريم کارهاي تاريخي بکر بمانند و مخاطب خودشان را داشته باشند. من مخالف اين کار هستم و به نظرم معنا ندارد.
وي درباره پذيرش تهيه‌کنندگي اين پروژه مي‌افزايد: تهيه هر پروژه‌ ويژگي خودش را دارد. "نردبام آسمان" حس ملي‌گرايي را در من زنده کرد. غياث‌الدين رياضيداني مشهور قرن نهم بوده و اولين آپولو که به کره ماه رفت، اصلي‌ترين کره مدار ماه را به نام او ثبت کرد. او شخصيتي بسيار مهم است ولي در ايران کمتر شناخته شده، در حاليکه جزوات او در کشورهاي اروپايي تدريس مي‌شود. با ساخت "نردبام آسمان" قصد داريم شخصيت او را به بينندگان معرفي کنيم.
سراغ شبنم قلي‌خاني را مي‌گيرم که نقش ويس همسر غياث‌الدين را بازي مي‌کند. او در اتاق گريم نشسته و منتظر است براي ضبط صحنه‌اي ديگر گريم شود.

شبنم قلي‌خاني و افتادن از اسب
وي درباره پذيريش نقش ويس مي‌گويد: صبر و تحمل شخصيت ويس با وجود شرايط سخت زندگي برايم جذاب بود. او با وجود تمام سختي‌ها براي همسرش همچون مادر است. از سوي ديگر کار با لطيفي تجربه‌اي خوب است، چرا که جزو معدود کارگرداناني است که به بازيگران استرس نمي‌دهد و دنبال آرامش است.
قلي‌خاني که با بازي در مجموعه "نردبام آسمان" چهارمين حضور در يک پروژه تاريخي را تجربه کرده، مي‌گويد: بعد از فيلم / مجموعه "مريم مقدس"، مجموعه "امام حسين (ع)" را بازي کردم که نيمه‌کاره باقي ماند و بعد از آن در مجموعه "اويس قرني" بازي کردم. اما ايفاي نقش ويس در "نردبام آسمان" ويژگي ديگر دارد. بازي در يک قصه ايراني در مقايسه با قصه‌اي که ايراني نيست (اويس قرني) تفاوت دارد، چرا که اطلاعات بيشتري درباره آداب، رسوم و فرهنگ سرزمين خودمان داريم.
اين بازيگر اشاره مي‌کند: البته بازي کردن در نقش مريم مقدس هم ويژگي‌هاي خودش را داشت. در پروژه‌ "نردبام آسمان" با نقش‌ها زندگي مي‌کنيم و آقاي لطيفي از ما خواسته ديالوگ‌ها به گونه‌اي باشد که بينندگان هم با شنيدن آن زندگي کنند.
وي درباره سختي‌‌هاي بازي در يک پروژه تاريخي گفت: مسلماً دشواري‌هاي کار بيشتر از يک کار به‌روز است و اين نکته را تنها بازيگراني درک مي‌کنند که خودشان تجربه حضور در پروژه تاريخي را داشته باشند. گريم، لباس‌هاي سنگين و ... من در اين پروژه چند بار هم از اسب افتادم!
بعد از گفتگو با قلي‌خاني سراغ محسن بابايي طراح گريم، هديش شاملو مسئول جلوه‌هاي رايانه‌اي و ايرج رامين‌فر مدير هنري اين پروژه مي‌روم.

محسن بابايي و تجربه‌اي متفاوت
وي درباره طراحي گريم پروژه "نردبام آسمان" مي‌گويد: سعي کردم ارتباط خوبي با حامد عنقا نويسنده "نردبام آسمان" داشته باشم، چون دامنه اطلاعات‌اش وسيع بود. وقتي طراحي گريم پروژه‌اي را مي‌پذيرم با نويسنده چند جلسه مي‌گذارم تا به ديدگاه‌هايش نزديک شوم. در اين پروژه هم بعد از صحبت با وي، جمع‌بندي نقطه نظرهاي حسين لطيفي و مقوله زيباشناسي، طراحي گريم را آغاز کردم.
بابايي در ادامه مي‌افزايد: کار با حسين لطيفي خيلي لذت‌بخش است. وقتي پيشنهاد اين پروژه به من داده شد، اين نکته مطرح شد که پروژه‌اي تاريخي همچون نمونه‌هاي مشابه نيست. با اين نيت کار را شروع کرديم و سپس خواسته‌ها تغيير کرد.
وي درباره تست گريم جليلوند که نقش غياث‌الدين را بازي مي‌کند، توضيح مي‌دهد: هميشه يک بار تست مي‌زنم و قبل از آن طراحي را در رايانه انجام داده و بعد پياده مي‌کنم. يادم هست يکبار سر پروژه‌اي رفتم و کارگردان به من گفت که بايد 12 بار تست بزنم تا در نهايت يکي را انتخاب کند. منهم خداحافظي کردم چرا که من يک ايده دارم.

شاملو و ساخت دکورهاي سمرقند
هديش شاملو مسئول جلوه‌هاي رايانه‌اي درباره ساخت کار در "نردبام آسمان" مي‌گويد: به هر حال ساخت برخي دکورها و نماها همچون شهر سمرقند يا دروازه‌هاي ورودي آن امکانپذير نيست. به همين دليل از جلوه‌هاي رايانه‌اي استفاده مي‌کنيم. البته کار مشکلي است، اما بايد انجام داد. متاسفانه در اين بخش از سينمايمان با ضعف روبرو هستيم.
وي ادامه مي‌دهد: اگر چه سيستم‌هاي ما با هاليوود قابل مقايسه نيست، اما مي‌توانيم با آموزش نيروها سطح خود را بالا ببريم. چند سال پيش فيلم "13 گربه روي شيرواني" در ايران کار شد. اگر چه منتقدان نقدهاي متعدد نسبت به آن داشتند، اما به نظرم تجربه‌اي خوب بود و مي‌توانيم اميدوار باشيم.

رامين‌فر و گامي رو به جلو
ايرج رامين فر مدير هنري "نردبام آسمان" درباره طراحي اين پروژه در مقايسه با آثاري درباره تاريخ معاصر مي‌گويد: از تاريخ معاصر عکس‌ و سندهاي زياد موجود است. البته ما سعي مي‌کنيم در طراحي صحنه بدون آنکه تاريخ به هم بريزد و کار در قالب درام تعريف شود، طراحي را انجام دهيم. "نردبام آسمان" هم درباره شخصيت غياث‌الدين جمشيد کاشاني در قرن نهم است که اطلاعات زيادي درباره معماري آن دوره وجود نداشت.
وي ادامه مي‌دهد: تاکنون کاري درباره دوره تيموريان انجام نشده بود و من با تکيه بر منابع موجود و تجربه‌هاي خودم طراحي اين پروژه را انجام دادم و طراحي لباس‌ها را نيز نزديک به ترکمن‌ها انتخاب کردم.
رامين‌فر درباره جايگاه طراحي اين پروژه در کارنامه هنري‌اش مي‌گويد: هنوز در حال تجربه کردن هستم و نمي‌توانم بگويم کامل شده‌ام. "نردبام آسمان" يک قدم رو به جلو است، چرا که با گروهي خوب کار مي‌کنم. لطيفي اهل تبادل‌نظر است، کار برايش اهميت زياد دارد و از زوايه‌اي درست به تاريخ نگاه مي‌کند. اگر گروه با من هماهنگ نباشد، نمي‌توانم کار کنم اما لطيفي در کار به من آرامش مي‌دهد.
زماني که لوکيشن "نردبام آسمان" در شهرک غزالي را ترک مي‌کنم، کارنامه لطيفي را مرور مي‌کنم که در هر يک از آثار سينمايي و تلويزيوني‌اش به دنبال کسب تجارب مختلف بوده است. اميد که اين مجموعه تصويرگر ناگفته‌هايي درباره غياث‌الدين جمشيد کاشاني باشد.

فاطمه عودباشي

منبع : تبیان
 

Bahar_H

Member
حسين لطيفي ، تيمور لنگ ‌شد

3720816122721960982824989122531891895179.jpg

لطيفي در «نردبام آسمان» تيمور لنگ مي‌شود
حتما شنيده‌ايد كه محمدحسين لطيفي قرار است در نخستين سريال تاريخي خود با نام «نردبام آسمان» بازي كند
كه همين از نكات قابل توجه اين پروژه است، اما موضوع بازي او در اين مجموعه زماني جالب مي‌شود كه بدانيم لطيفي نقش يكي از شخصيت‌هاي منفور تاريخ يعني را برعهده دارد.
علي غفاري مدير توليد پروژه درباره نقش او مي‌گويد: «لطيفي در اين سريال ايفاگر نقش «تيمور لنگ» است، كه فقط در قسمت اول سريال شاهد حضور وي خواهيم بود. در واقع قصه سريال با حمله تيمور به ايران كه مصادف است با تولد غياث‌الدين شروع مي‌شود. البته هنوز لطيفي جلوي دوربين نرفته، چراكه تصويربرداري اين بخش به روزهاي آخر موكول شده است.»
اين سريال تاريخي كه بر مبناي فيلمنامه‌اي از حامد عقنا و سيد سعيد رحماني جلوي دوربين رفته روايتگر قصه زندگي منجم و رياضيدان بزرگ ايراني غياث‌الدين جمشيد كاشاني بنيانگذار رصدخانه سمرقند از بدو تولد تا لحظه مرگش به دست سربازان مغول است.
پروژه تلويزيوني «نردبام آسمان» در حال حاضر مراحل تصوير برداري خود را سپري مي‌كند و به زودي فاز اول توليد آن به پايان مي‌رسد.
غفاري روند توليد پروژه را اينطور شرح مي‌دهد: «شنبه هشتم تير ماه آخرين سكانس‌هاي مربوط به شهر كاشان در شهرك سينمايي غزالي جلوي دوربين رفت و گروه از روز نهم تيرماه به شهرك دفاع مقدس رفت تا در اين لوكيشن سكانس‌هاي اطراف شهر كاشان و جاده‌هاي منتهي به اين شهر جلوي دوربين برود.»
بنا به گفته مدير توليد پروژه گروه حدود 45 روز در شهرك سينمايي دفاع مقدس حضور خواهند داشت و پس از آن ادامه پروژه در منطقه خوجير تهران پيگيري مي‌شود. قرار است مسير حركت غياث‌الدين به سمت سمرقند در اين لوكيشن جلوي دوربين برود.
«نردبام آسمان» همانطوري كه گفته شد در 2 فاز توليد مي‌شود ، فاز اول بخش‌هاي كودكي تا جواني غياث‌الدين و حوادث مربوط به شهر كاشان را شامل مي‌شود كه تاكنون حدود 90 درصد از مراحل توليد آن به پايان رسيده و تا اواخر تير ماه تصويربرداري آن به پايان مي‌رسد.
غفاري درباره شروع فاز دوم پروژه مي‌گويد: «فاز دوم بخش‌هاي مربوط به سفر غياث‌الدين به سمرقند و ساخت رصدخانه را شامل مي‌شود كه تصوير برداري اين بخش بلافاصله پس از فاز اول شروع مي‌شود، كه البته در اين بخش تعدادي بازيگر جديد به گروه اضافه خواهد شد.»
همزمان با مراحل تصويربرداري تدوين اين پروژه زير‌نظر فريور رضايي شروع شده كه تاكنون حدود 300 دقيقه از كار مونتاژ شده است. مجموعه تاريخي «نردبام آسمان» از محصولات سيما فيلم است كه به تهيه‌كنندگي محسن علي اكبري در مركز سيما فيلم براي پخش در 13 قسمت 45 دقيقه‌اي آماده مي‌شود.
در اين مجموعه بازيگراني چون وحيد جليلوند ايفاگر نقش غياث الدين است و اكبر عبدي، انوشيروان ارجمند، داريوش كاردان، محمد رضا داودنژاد، حسين معلومي، شبنم قلي‌خاني، ماه چهره خليلي، برزو ارجمند، شهرام قائدي، عليرضا كمالي‌نژاد، زهرا سعيدي، مجيد ياسر، صدرا حجازي، خشايار راد ديگر بازيگران آن هستند.
پيش از اين قرار بود لاله اسكندري و فرامرز قريبيان هم در اين پروژه حضور داشته باشند كه با كناره گيري آنان ويشكا آسايش و حسن پور‌شيرازي به گروه بازيگران اضافه شدند.
اين مجموعه از توليدات «الف ويژه» تلويزيون است كه روز چهارشنبه پنجم تيرماه عزت‌اله ضرغامي رئيس رسانه ملي همراه با حسن اسلامي مهر رئيس سيما فيلم و دكتر ولايتي از پشت صحنه آن بازديد كردند.
و اما خلاصه كامل سريال لطيفي كه به اين شرح است:حمله تيمور و سپاهيانش به شهرهاي ايران آغاز مي‌شود. در ميانه آتش و خون، در شهر كاشان، فرزندي به دنيا مي‌آيد كه نامش را جمشيد مي‌گذارند.
پس از گذشت سال‌ها و در زمانه‌اي كه حكام تيموري روز به روز تحت تاثير علم و هنر معماري اصيل و اسلامي ايرانيان قرار مي‌گيرند، غياث‌الدين جمشيد كاشاني، منجم، مبدع و محاسب بزرگي كه سراسر دوران زندگي‌اش سرشار از اتفاقات و رويدادهاي مهم علمي است به دعوت ميرزا الغ بيگ، حاكم سمرقند راهي سفر مي‌شود تا بسيار دورتر از زادگاهش دست به كار ساخت رصدخانه‌اي عظيم شود.
دانشمندان و هنرمندان بسياري از سراسر جهان در سمرقند گرد هم آمده‌اند اما نظريات و ايده‌هاي منحصربه‌فرد غياث‌الدين همه را حيرت زده مي‌كند و بزرگي علم او بهانه‌اي براي عداوت كوردلان و فرومايگان حكومت مي‌شود.
رصدخانه ساخته مي‌شود اما در نهايت حاسدان درباري عليه جانش توطئه مي‌كنند و...
منبع : همشهري
 

Bahar_H

Member
سریال‌های ماه رمضان و ساعت پخش آنها

شبكه‌های مختلف سیما امسال ۸ مجموعه تلویزیونی ایرانی و خارجی را برای پخش در ماه مبارك رمضان آماده كرده‌اند.
مجموعه‌های تلویزیونی «نردبام آسمان»، «اغماء»، «و این لحظه‌ها یعنی سلام»، «عبور از پاییز»، «دسیسه»، «پنجمین خورشید»، «تهاجم» و «روز حسرت» برای پخش از شبكه‌های یك، دو، سه، تهران و قرآن آماده شده‌اند.
● «نردبام آسمان»
"نردبام آسمان" مجموعه‌ای تاریخی است که زندگی‌ غیاث الدین جمشید کاشانی ریاضیدان برجسته، منجم ،‌کاشف عدد پی و فیلسوف قرن نهم هجری را در دو مرحله کودکی تا نوجوانی و بزرگسالی در زمان زمامداری مغول ها در ایران روایت می‌کند.
کارگردان : محمد حسین لطیفی
بازیگران : ويشکا آسايش (آي بانو)، برزو ارجمند (معين)، سيامک احصايي (هوشمند)، حسن پورشيرازي (صفدر)، وحيد جليلوند (غياث الدين کاشاني)، جمشيد جهانزاده (حلاج)، سياوش چراغي‌پور (قوش چي)، محمدرضا داوود‌نژاد (داروغه)، محسن زهتاب (مجيب)، بهرنگ علوي (قاضي)، شبنم قلي‌خاني (ويس)، مهدي فقيه (خوافي)، حسين سليماني (لطيف)، هديش شاملو (ارداي)، رحيم نوروزي (الغ بيک)، مجيد ياسر (مهربان)
این سریال در شب‌های ماه رمضان هر شب ساعت ۲۲:۴۰ از شبكه یك سیما به روی آنتن خواهد رفت.

● «اغماء»
به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون فارس، مجموعه تلویزیونی «اغماء» در ماه رمضان سال ۱۳۸۶ از شبكه یك سیما پخش شد و به دلیل استقبال مخاطبان امسال نیز هرشب ساعت ۱۰ دقیقه بامداد به روی آنتن خواهد رفت.
بنابراین گزارش، این سریال در ۲۶ قسمت ۳۰ دقیقه‌ای در گروه فیلم و سریال شبكه اول سیما ساخته ‌شد و داستان دكتر طه پژوهان با بازی امین تارخ را دنبال می‌كند كه یك پزشك فوق تخصص جراحی مغز و اعصاب است. او به دلیل جراحی‌های موفقیت آمیزش روی رزمندگان در جبهه‌ها به پنجه طلایی مشهور است.
او اكنون به دلیل بیماری حاد همسرش مولود (شیرین بینا) سر دو راهی قرار دارد. از طرفی عرف پزشكی مانع جراحی همسرش توسط اوست ولی مولود اصرار دارد كه فقط توسط پژوهان جراحی شود. از سویی تنها فرزند آنها پری (نفیسه روشن) مخالف این عمل جراحی توسط پدر است...
این سریال را «سیروس مقدم» بر اساس نوشته‌ای از «داریوش مختاری» كارگردانی كرده و «علیرضا افخمی» به عنوان ناظر كیفی آنها را همراهی كرده است.
در این سریال علاوه بر امین تارخ و شیرین بینا بازیگرانی چون لعیا زنگنه، ایرج نوذری، ناصر ممدوح، عبدالرضا اكبری، حامد كمیلی، لادن طباطبائی و....به ایفای نقش پرداخته‌اند.
● «و این لحظه‌ها یعنی سلام»
این مجموعه تلویزیونی در ۴ قسمت ساخته شده است. «و این لحظه‌ها یعنی سلام» در قالب نمایشی ساخته شده و در شب‌های قدر و شهادت حضرت علی (ع) به جای سریال «شب هزار و یكم» به روی آنتن خواهد رفت.
● «عبور از پاییز»
به گزارش خبرنگار فارس، مجموعه تلویزیونی «عبور از پاییز» ویژه پخش در ماه مبارك رمضان در حال ساخت است و در این ماه هر شب ساعت ۲۱:۳۰ به روی آنتن شبكه دو خواهد رفت.
بنابراین گزارش، تصویربرداری این سریال از نیمه گذشته و تدوین همزمان آن توسط «مهدی جودی» در حال انجام است.
«عبور از پاییز» درباره زندگی مرد ثروتمندی به نام فرخ است كه با دختران و دامادهایش رابطه خوبی دارد اما احساس می‌كند كه دوران بازنشستگی‌اش فرا رسیده و باید اموال و مسئولیت‌های خود را به دخترانش واگذار كند اما شروطی برای انجام این كار وجود دارد...
در این سریال چنگیز جلیلوند نقش فرخ را بازی می‌كند و محمود عزیزی، شیرین بینا، بروز ارجمند، رحیم نوروزی، بهناز جعفری، رامین راستاد، محمود بنفشه‌خواه، فرشید زارعی‌فر و میرطاهر مظلومی از دیگر بازیگران آن هستند.
محسن شاه‌محمدی نیز نویسندگی و كارگردانی سریال «عبور از پاییز» را بر عهده دارد.
این سریال تلویزیونی به سفارش گروه فیلم و سریال شبكه دو در حال تولید است.
● «دسیسه»
مجموعه تلویزیونی «دسیسه» محصول كشور سوریه است كه در ماه مبارك رمضان هر روز ساعت ۱۷:۲۰ از شبكه دو سیما پخش خواهد شد.
این مجموعه تلویزیونی در ماه مبارك رمضان هر روز به جای مسابقه «دو راهی» از شبكه دو روی آنتن می‌‌رود.
این مجموعه در ۲۶ قسمت به كارگردانی «نذیر عواد» تهیه شده است.
سریال «دسیسه» درباره تاریخچه شكل‌گیری اسرائیل از آغاز تاكنون است.
● «پنجمین خورشید»
این سریال تلویزیونی به كارگردانی «علیرضا افخمی» در حال حاضر در لوكیشنی واقع در كن مشغول تصویربرداری است و تا به حال حدود نیمی از كار تصویربرداری آن انجام شده است.
مجموعه تلویزیونی «پنجمین خورشید» اولین سریالی است كه پس از اذان به روی آنتن می‌رود و هر روز ساعت ۲۰:۱۵ دقیقه پخش خواهد شد.
«پنجمین خورشید» كه نام آن تا آغاز ماه مبارك رمضان تغییر خواهد كرد، از مضمون طنز برخوردار است و به طور همزمان توسط «افسانه افخمی» و «رضا سورانی» مراحل تدوین خود را سپری می كند، موسیقی نیز در حال ساخت است .
به گزارش فارس، تصویربرداری مجموعه تلویزیونی «پنجمین خورشید» اول خردادماه آغاز شد و در خلاصه داستان این سریال آمده است: مهدی و همایون دو دوست هستند كه در سال ۶۵ و در وضعیت بد اقتصادی زندگی می‌كنند آنها بر اثر حادثه‌ای عتیقه‌ای خاص پیدا می‌كنند كه قابلیت سفر در زمان را دارد و مهدی همراه عتیقه ۲۳ سال در زمان سفر می‌كند و در سال ۱۳۸۸ در تهران امروز خود را می‌یابد. مهدی كه با پدیده‌های جدید و دور از ذهن مواجهه می‌شود دلبسته دختری به نام هما می‌شود اما اتفاقات دیگری برای او می‌افتد كه مجبور به بازگشت به سال ۶۴ می‌شود و ...
این مجموعه تلویزیونی كه قرار است در ماه رمضان از شبكه سه سیما به روی آنتن برود، به تهیه‌كنندگی «داوود هاشمی» ساخته می‌شود و بازیگرانی نظیر حمید گودرزی، مهدی سلوكی، مهوش صبر كن، مریم كاویانی، انوشیروان ارجمند، شهرام قائدی، كامیار محبی و ... در آن ایفای نقش می‌كنند.
فیلمنامه مجموعه تلویزیونی «پنجمین خورشید» را «علیرضا افخمی» و «سجاد ابوالحسنی» نوشته‌اند كه در ۲۶ قسمت ۴۵ دقیقه‌ای ساخته خواهد شد.
● «تهاجم»
به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون فارس، مجموعه تلویزیونی «تهاجم» (الجتیاح،the invasoin) سریالی عربی است و در ماه مبارك رمضان هر روز ساعت ۱۳:۳۰ از شبكه تهران پخش خواهد شد.
این مجموعه تلویزیونی كه برنده جایزه «امی» نیز شده، با حضور گویندگانی نظیر كسری كیانی، علی همت مومیوند، مهرداد ارمغان، كریم بیانی، شراره حضرتی، افسانه آریابقا، بیژن علی محمدی، شهراد بانكی، حسین سرآبادانی، جواد بازیاران و آزیتا لاچینی دوبله شده است.
«شوقی الماجری» تهاجم را ساخته و این سریال در سال ۲۰۰۸ برنده جایزه امی شد. «منذر ریاحنه» در تهاجم بازی می‌كند و داستان آن درباره مقاومت قهرمانانه مردم فلسطین در مقابل تهاجم رژیم صهیونیستی به اردوگاه پناهندگان جنین در سال ۲۰۰۲ است. این سریال قرار است در ۳۰ قسمت ۴۵ دقیقه‌ای به روی آنتن برود.
● «روز حسرت»
مجموعه تلویزیونی «روز حسرت» به كارگردانی «سیروس مقدم» و تهیه كنندگی «مهران رسام» ساخته شده و سال گذشته در ماه مبارك رمضان از شبكه یك سیما به روی آنتن رفته است.
بنابراین گزارش، این مجموعه تلویزیونی امسال نیز به دلیل استقبال مخاطبان، هر روز ساعت ۱۶ از شبكه قرآن به روی آنتن خواهد رفت.
این مجموعه تلویزیونی سال گذشته توانست با ۲/۸۱ درصد بیشترین میزان بینندگان را از آن خود كند.
در این سریال بازیگرانی چون فرامرز قریبیان، افسانه بایگان، مهرآوه شریفی‌نیا، پوریا پورسرخ و ... ایفای نقش كرده‌اند و داستان آن درباره یك زن وكیل است كه پس از مرگ همسر پسرش، خواب‌های عجیبی می‌بیند و اتفاقاتی برای او رخ می‌دهد...
 

Bahar_H

Member
خب اینم از استارت سریال ها ، من یکی نمی دونم شاید از روی عادته ولی سریال های ماه رمضان رو دنبال می کنم هرچی باشه ترک عادت موجب مرضه :wink::lol:

سریال شبکه ی 1 رو موفق نشدم ببینم و باید تکرارش رو ببینم

سریال شبکه ی 2 از این نظر برام جالب بود که خلاصه ای که مطبوعات درج کرده بودند با قسمت اول که خیلی هم خوانی نداشت ، یعنی رابطه ی دو دختر بزرگتر با پدرشون و بالعکس خیلی خوب به نظر نمی یومد حالا چرا ازش به روابط خوب یاد شده من که نفهمیدم شاید قراره خوب بشه ولی از شواهد که اینطور برنمی یاد ، جالب تر اینکه نمی دونم چرا اولش احساس کردم ماجرا به لیرشاه شباهت داره ولی خب گرفتن اموال فرزندان برای پرداخت بدهی های موجود کمی منو از این تصور دور کرد شاید در آینده شباهتی یافت بشه ، خب در هر صورت قسمت اوله و باید صبر کرد تا ببنیم اصلا قراره چه اتفاقی بیفته ...


سریال شبکه 1 از این نظر برای من شاخصه که با زندگی غیاث الدین جمشید کاشانی آشنایی ندارم و این مجموعه برای شناخت این فیلسوف و دانشمند می تونه برام مفید واقع بشه
 

Bahar_H

Member
گشایش بزم تاریخ با کلید عدد پی

سايت خبري سيما فيلم / سمانه احمدي : نمی دانم چرا برای اغلب ما و هم دوره ای هامان فهم ریاضی از افتادن سیب بر سر نیوتون و نوای آهنگین حفظ جدول ضرب آغاز می شود و هیچ گاه نه به ذهن کوچک ما و نه به ذهن بزرگ آموزگاران مان در آن دوران خطور نمی کرد که ممکن است سر رشته عدد پی و ایهام اش به یونان و فلاسفه آن نرسد!
قرن ها از ظهور و بروز این عدد می گذرد و هنوز هم بعید می دانم که اگر خواهر زاده کوچکم از معلم ریاضی اش خواستگاه عدد پی را جستجو کند، پاسخ مجهولی ذهنش را به بازی نگیرد!
این مسئله از آن جهت ذهنم را بعد از سال ها به خود مشغول داشته که به واسطه ساخت یک سریال تاریخی تازه فهمیده ام که کاشف عدد پی یک ایرانی به نام غیاث الدین جمشید کاشاني معروف به بطلیموس ثانی در قرن نهم هجري می باشد .
در مجموعه « نردبانی بر آسمان » که محمد حسین لطیفی آن را به تهیه کنندگی محسن علی اکبری در مرکز سیما فیلم می سازد ،روایت زندگی شخصیت برجسته ای به تصوير كشيده مي شود که یکصدوپنجاه سال پس از ساخت اولین رصدخانه ایران در شهر مراغه ( توسط دانشمند ایرانی ، خواجه نصیرالدین طوسی ) بزرگترین رصدخانه زمانه خویش را در سمرقند طراحی و اجرا نمود . ریاضی دان و منجم شهیر ایرانی ، کاشف و محاسب عدد پی و سینوس یک درجه که به پاس خدمات بیشمارش به جهان علم ، یکی از مدارهای کره ماه به نام ایشان ثبت شده است .

***مغازله با تاریخ
هر زمان که در سال های اخیر پا به شهرک سینمایی غزالی می گذارم ، ذهنم چند پاره می شود ، بخشی از آن به سمت لاله زار و گراند هتل و احوالات تهران قدیم کشیده می شود به طوری که هنوز علی حاتمی را می بینم که بین انبار آکسسوار و لباس «هزار دستان» به دنبال گوشه گمشده ای از تاریخ، در رفت و آمد است و از طرفی به دنبال صدای سم ضربه اسبان تاتار و مغول ، رمی یا اموی به شمال تاریخ ایران کشیده می شوم .
انگار همین دیروز بود که مردان آنجلسی بار دیگر به خواب هزار ساله رفتند و یا کوفه لکه ننگ دیگری بر تارک خود نهاد و هرگز سریالی با نام امام حسین (ع) ساخته نشد . می گذرم از کنار « میر قباد» محمد نوری زاد و یادخانه علی (ع) که دیگر به تفرج گاه بدل گشته . می گذرم همانطور که عیاری سوار بر ماشین دود گرفته و الکن به جا مانده از تاریخ به سرزمین غنی روایت گریخت.
اما باز هم پیش رویم پسر بچه های کوچک بازیگوشی هستند که با خنده و شادی از کنار خواستگاه عدد پی می گذرند . دلم می خواهد دست شان را بگیرم و به جای دویدن های الکن و از سر باز کنی که به آن دچار شده اند ،با هم از نردبان دیوار کناری بالا برویم و سری به کاشان عهد تیموری بزنیم.
اما نه انگار نمی شود . مربی بچه ها را صدا می زند و پیش از آنکه به نزدیک شان برسم ، سرویس مدرسه با بوق های مکرر می گریزد.
هر چه به محل برقراری دکورهای کاشان نزدیک تر می شوم ، عبارت کوتاه و منقطع «ورود ممنوع» بیشتر در مقابل چشمانم جان می گیرد .
از مرز می گذرم که صدای ساز و کرنا می آید . از این جا که به عنوان مدخل صحنه ایستاده ام جز سرویس بهداشتی در سمت راست ، زمین پر از سنگ ریزه ، پارکینگ وسایل نقلیه گروه ، و دیوار های پشتی یک شهر چیز دیگری پیدا نیست .
کسی فرمان ایست می دهد که بر حسب تجربه می فهمم عضو مؤثری در گروه نیست . با این همه در جا می ایستم و با اولین تماس تلفنی ، علی غفاری را می بینم که با وجود این که خودش هم فیلم می سازد ، در این جا فقط مجری طرح و مدیر تولید پروژه و البته پل ارتباطی من با گروه است . اما از این مرحله به بعد امیر عباس لطیفی – برنامه ریز کار برای رسیدن به صحنه اصلی راهنمایم می شود .
امیر عباس لطیفی علاوه بر شباهت چهره به واسطه موی جو گندمی بلندی که از پشت سر بسته می شود بی اختیار آدم را به یاد محمد حسین لطیفی می اندازد و دیگر نیاز نیست بخواهید که از نسبت شان مطمئن شوید. با این تفاوت که او جوانتر و بلند قدتر است .
برای ورود به صحنه ،باید چادر برزنتی حایل را کنار بزنیم و از کوچه پس کوچه های پشت خانه به درب ورودی منزل مسعود طبیب ( با بازی داریوش کاردان ) و مجلس عروسی که درآن برپاست برسیم.
پس راهی اولین منزل از کاشان چند قرن پیش می شویم.

***کمی در باب وجوه یک عروسی خانه !
خانه مسعود طبیب ،خانه ای گلی با ایوانی چوبی است که تزیینات هندسی اندکی هم دارد . و یک اتاق در سمت راست انتهای راهرو ورودی حیاط که مدخل آن با طاق کوب سنتی تزیین شده و نشان از حجله عروس و داماد دارد. از این که بگذریم عجیب ترین بخش حیاط خانه مسعود طبیب ، فضای گنبدی شکل بزرگی است که بیشتر شبیه یک مین آبی بزرگ است . اتفاقاً این حجم گلی که با استوانه ای چند شاخه به داربست فلزی سقف و با پایه گلی نیم متری به زمین متصل شده چیزی نیست جز یک آب انبار قدیمی که مربوط به همان دوران است . اما بهر حال بچه های گروه در بین خودشان به آن انرژی هسته ای می گویند نه آب انبار!
جالب آن که این موارد چیز هایی نیست که در نگاه اول چشم را به خود جلب کند . چون آن قدر حیاط کوچک خانه مملو از جمعیت و صدای ساز و آواز و آویز های رنگی چشم نواز است که مجال به معماری و ریزه کاری هایش نمی رسد.
حیاط را با طناب هایی که از سویی به سوی دیگر کشیده شده آذین بسته اند . بر روی هر طناب پارچه های رنگی و پیسوز های فانوسی آویخته شده اند که در گذشته با آتش زدن چربی حیوانات داخل آن ، فضا را روشن می کردند .
این مقدار است که فضای جشن را در حد بضاعت موجود ،آراسته می نمایند.
از عروس و یا داماد خبری نیست . اما گروه زیادی از سیاه لشکر های مرد و کودک با لباس های رنگارنگ و کلاه هایی که نمایشگر سلطه خاقان هاست ، مشغول رقص و پایکوبی هستند .
سه نوازنده نارنجی پوش با دستارهای خاکی رنگ که با نواختن دایره و کرنا به مجلس رونق بخشیده اند ، در جایگاه مخصوصی در میانه شمالی حیاط ایستاده اند . گروه را محمدرضا درویشی سازنده موسیقی متن کار از نائین به تهران آورده . مسن ترین آنها علاوه بر نواختن دایره ، اشعار قدیمی رابه صورت آواز محلی می خواند و بقیه با او ضرب می گیرند .
میز اطعمه و اشربه هم مرکزی برای هماهنگی رقص طنازان میانه میدان شده که بتوانند علاوه بر دست افشانی و پایکوبی محل تمرکزی هم داشته باشند .
اشتباه نشود ! میز پذیرایی آن روزگار مثل عروسی های کمر شکن این ایام نیست بلکه تنها شامل یک یا چند ظرف میوه مملو از انگور ، سیب ، گلابی و یا هر میوه دیگر فصل خواهد بود بعلاوه ظروفی مملو از کلوچه های خانگی و یا مان ، تنگ شربت و چند لیوان و بشقاب چوبی و یا گلی .همین!
اما با شادی و یکرنگی مضاعفی که این روزها در ضیافت های ما یافت می نشود .
محل بزم همانا منزل مسعود طبیب پدر غیاث الدین جمشید کاشانی است که شب عروسی غیاث در آن به تصویر کشیده می شود .
در لحظه اکنون ،بخشی را تصویر برداری می کنند که داریوش کاردان بعد از گرفتن چند صحنه عمومی از جشن ، با یک ظرف پر از گل های محمدی از سمت چپ ایوان وارد می شود و در مقابل دیدگان زنان حاضر در مراسم ،عرض ایوان را با گل افشانی بر سر جمعیت رقصنده و پای کوبنده طی می کند .
در حالی که گل های محمدی که بر سر مهمانان ریخته می شود ، شب گذشته از قمصر کاشان آورده شده تا طبیعت کار در صحنه هم حفظ شود .
این پلان به جهت کنترل نگاه زنان و کودکان حاضر در کادر که هراز گاه به جهتی نا معقول منحرف می شوند ، بارها و بارها تکرار می شود تا بالاخره لطیفی نفسی به آسودگی می کشد و فرمان کات می دهد .
***آنان که طنز را شوخی می گیرند ،خیانت کارند !
داریوش کاردان را بیشتر به عنوان گوینده ،مجری و کارگردان برنامه های طنز در گذشته می شناسیم . اما آن چه جالب است دیدن او در شمایل یک طبیب با مو و محاسن سفید است آنهم در دوره ای از تاریخ که جایی زیادی برای طنازی در جلوی دوربین باقی نمی گذارد ، با این همه او در پشت صحنه وقعی به جدیت مسعود طبیب نمی گذارد و مدام در حال اتود کردن موقعیت های طنز است که بالاخره انرژی اش را هم به بقیه گروه تسری می دهد . به طوری که وقتی وارد صحنه می شود ، موجی از شادمانی را با خود به همراه می آورد .
در فاصله گذاری ایفای نقش بر سر صحنه نمی توان او را یک جا صامت و یا ساکت و تنها یافت .پس گپ کوتاه مان پس از پایان بازی اش و در فاصله صحنه و اتاق لباس به صورت قدم رو شکل می گیرد .آنهم با طرح این پرسش که :
- چه طور شد پس از سال ها تجربه کار طنز و اجراء به عنوان بازیگر به یک مجموعه تاریخی ملحق شدید!؟
کار جهان طوری است که من نمی توانم بگویم که چه شد چنین نقشی را پذیرفتم . این اتفاقات هستند که تعیین کننده اند و کار جهان چندان دست ما نیست. با این همه من و آقای لطیفی چهار ، پنج سال است که دوست هستیم . ایشان به من پیشنهاد کردن که بیایم و در این سریال بازی کنم . خب من هم سناریو ( فیلمنامه ) را خواندم و گفتم چشم . به همین راحتی که می بینید و چندین ماه هم هست که سر کارم . این طور نیست که اتفاق عجیب و غریبی بیفتد که من این جا باشم . بلکه ماجرا خیلی ساده بود ضمن این که نقش را دیدم و خوشم هم آمد .
این دقیقاً یک وادی جدید است. اما اجراء یک تجربه بیست و هفت ، هشت ساله است . چون اگر بازی داشته ام در کارهای طنز خودم بوده . برای کسی هم تا این اواخر بازی نکرده بودم . ولی بازی جدی به این صورت تجربه دوم من است . تجربه اولم سریال « کلاه پهلوی » بود که هنوز ساختش تمام نشده و تجربه دومم هم همین مسعود طبیب است .
- برای تان سخت نیست که بعد از این همه سابقه طنز و علاقه تان به چنان موقعیت هایی بخواهید در کار جدی و مخصوصاً تاریخی بازی کنید؟
اولاً طنز هم به نظر من بسیار کار جدی است . آن هایی که طنز را شوخی می گیرند دارند به طنز خیانت می کنند ...
- بحث من شوخی گرفتن نیست بلکه در مورد فراغ بالی و انعطاف پذیری که در فضای کار طنز وجود دارد، است .ممکن است در کارهای جدی محدودتر شوید .این موضوع کارنتان را سخت نمی کند؟
نه .واقعیت این است که نقش به آدم می گوید که چه کار کند . الان هم اگر یک کار خوب طنز باشد من بازی می کنم و هیچوقت آن را رها نخواهم کرد .اما می خواستم در این حیطه هم خودم را محک بزنم که اولین بار با پیشنهاد آقای دری نقشی را در « کلاه پهلوی » قبول کردم و دیدم که خوب است و جواب می دهد. بعدش هم این کار پیش آمد .
- برای این نقش تحقیقی هم به غیر از فیلمنامه داشتید ؟
نه . فقط غیاث الدین جمشید کاشانی را می شناختم .چون به علت علاقه ام به ریاضیات و رشته تحصیلی ام که ریاضی بوده و سال ها تدریس کرده ام در این رشته با این شخصیت آشنا بودم.
- پس برایتان حضور در چنین مجموعه ای جذاب بود .
بله . برای من جذابیت کار به غیر از بازی و آنچه نمایش داده خواهد شد و این که آدم خودش را می بیند خوشش می آید،بود. این مسئله که زندگی یک ریاضیدان ایرانی را که متأسفانه اغلب ما ایرانیان نمی شناسیمش و به تصویر کشیدن خود این موضوع به خودی خود زیباست. و انشاء الله این کار باید باز هم انجام شود .
چون مثلاً دوجمله ای که خیام فرمولش را نوشته را برده اند و بعد به اسم دو جمله ای نیوتون برگردانده و به ما تحویل داده اند یا در مثلثات کارهای خواجه نصیرالدین طوسی هست که به آن پرداخته نشده و یا همین غیاث الدین کاشانی عدد پی را با تقسیم یه دایره به یک هشتصد میلیون ضلعی منظم که در آن زمان برای خودش کار عجیب و غریبی بوده انجام داده . بنابراین خیلی از این شخصیت ها هستند که هنوز نه تنها نسل جدید ما با آنها آشنا هستند بلکه نسل قدیم مان هم از آنها خبر ندارند .ما خیلی از شخصیت های برجسته علمی خودمان را نمی شناسیم . این می تواند یک گام باشد.
- با توجه به این که خودتان سابقه کارگردانی دارید ، کار کردن با یک کارگردان دیگر چه تأثیری روی کارتان می گذارد؟
در مورد آقای لطیفی باید بگویم که روش کارگردانی خاصی دارد و کار کردن با ایشان بسیار سهل و ممتنع است . سخت است از آن جهت که تا به چیزی که می خواهد نرسد ، ول کن نیست . اما آسانی کارش در این است که چیزی را که می خواهد ، به راحتی می گوید و دشوارش نمی کند و از بازیگرش خیلی راحت بازی می گیرد . اگر یک موقعی چیزی به ذهن هر کدام از اعضای گروه برسد و به او بگوید ، اگر قشنگ باشد ، خیلی راحت می پذیرد .آصلاً عجب و غرور در کار ایشان وجود ندارد و این خیلی خوب است . برای من هم که کار کارگردانی کرده ام این قشنگ تر است که کار یک گارگردان دیگر را ببینم و زیر نظر ایشان کار کنم . چون تجربه قشنگی خواهد بود و از این نظر مشکلی ندارم.

***شوک های غیر قابل پیش بینی !
موردی که در زمان به تصویر کشیدن صحنه های تاریخی از همه جالب تر است ، بازسازی گذشته با امکانات امروزی است . کاری که به نظر سهل و ساده می آید اما همیشه با مشکلاتی همراه است . نمونه اش همین روشن کردن فانوس ها با پارافین و ساختن دیواره هایش از کالک کاغذی به جای پوست . نتیجه این می شود که با کوچکترین تکان و یا ضربه ای و یا اگر به مدت طولانی روشن بمانند ،ناگهان آتش می گیرند .به طوری که بروز هر از گاهی چنین اتفاقی به کات های عادی کار بدل می شود . از این نمونه که بگذریم گاهی داغ شدن آرک های نورپردازی هم معضلی است که با باد زدن عوامل تصویربرداری هم جواب نمی دهد و دوستان باید دست به دامن پنکه می شدند تا بتوانند نور صحنه را هر چه زودتر تأمین کنند .
مشکلات پیش بینی نشده در چنین پروژه ای قاعدتاً به همین جا ختم نمی شود . بدین ترتیب که بیماری هم می تواند گروه را بارها در شرایط ویژه ای قرار دهد . نمونه تجربه شده اش همین امروز که ماهچهره خلیلی بازیگر نقش خاتون وقت شهر کاشان مریض بود .او که از روز گذشته دچار سرماخوردگی سختی شده بود ، از 6 صبح با وجود مشکل تبخال و... سر صحنه حاضر شد تا در پلانی که حاکم (با بازی حسین معلومی) به مجلس عروسی غیاث الدین و ویس در منزل مسعود طبیب می رود حضور داشته باشد . گریم شده و آماده . اما درست بعد از ظهر که بالاخره زمان حضور حاکم و همسرش در مهمانی فرا می رسد ، بیماری بر او غلبه می کند و ایشان با نسخه ای که آقای کارگردان برایش می پیچند راهی بیمارستان می شود .البته ذکر دو نکته خالی از لطف نیست ؛ یکی این که آقای کارگردان قبل از این ، و در گذشته در مقطعی پزشک یاری می کردند و دوم این که با همین نسخه بود که شبانه حال خانم بازیگر بهبود یافت و توانست در آتیه ای نزدیک بر سر کار باز گردد .
البته از نکات غیر قابل پیش بینی بر سر این پروژه ، حضور نعیمه نظام دوست در نقش ندیمه پسر حاکم و البته به عنوان بمب انرژی گروه بود . آنانی که تا کنون با نعیمه همکار بوده اند حتماً تصدیق می کنند که او بازیگری است که لحظه ای آرام و قرار ندارد و نمی توان او را بدون خنده های معروف و یا شوخی های گاه به گاهش به یاد آورد . بازیگری که حتی اگر قرار باشد در صحنه ای بگرید ، شک نکنید که چند ثانیه قبل را حتماً یک دل سیر خندیده است .
از دیگر بازیگرانی که در صحنه عروسی غیاث الدین جمشید کاشانی می توان دید مهمتر از همه شبنم قلی خانی به عنوان ویس و عروس است ، برزو ارجمند در نقش معین الدین جمشید کاشانی و پسر عموی غیاث ،زهرا سعیدی مادر غیاث الدین ،بهار ارجمند در نقش خورشید نامادری ویس ، مجید یاسر پسر حاکم ، ملیحه نیکجومند (شیده )، ویشکا آسایش ، فرامرز قریبیان و بسیاری دیگر است .
با وجود این همه بازیگر ، بیشتر صحنه های عمومی و حضور در شادمانی و جشن مطرح است و گفت و گوی چندانی بین بازیگران رد و بدل نمی شود .
برزو ارجمند ( معین الدین )با ریش و سبیل قهوه ای ، کلاه نمدی لبه شکاف دار بر سر و بالاپوش و چکمه های پوستی قهوه ای رنگی در صحنه ای از رقص و پایکوبی، با شادابی وارد کادر دوربین می شود و در حالی که می رقصد ، دستمال رنگی را از میان دستان رقصنده دیگری می قاپد و از کادر خارج می شود . صحنه چند بار تکرار می شود اما در هر بار خواهرش بهار ، با علاقه امتداد حرکت برادر را دنبال می کند .
علاوه بر برزو و بهار که امروز در صحنه حاضرند، پدرشان انوشیروان ارجمند هم با نقش عبدالغفور سجزی در این سریال حضور دارد که البته در این روز بازی ندارد.
فضا باید برای حضور عروس و داماد آماده شود .به همین علت به همراه برخی دوستان ، صحنه را ترک می کنیم تا در وقتی دیگر ، دوباره بازگردیم.
***در انتظار جمشید ستاره می شمارم!
زمانی که به صحنه باز می گردم آفتاب در حال رفتن به مغرب است و باد تندی وزیدن گرفته .به تندی خود را به خانه مسعود طبیب می رسانم. دوربین را بر روی پایه بلندی در ارتفاع دو متری از سطح زمین قرار داده اند و ابراهیم غفوری به عنوان فیلمبردار ، پشت دوربین اچ دیی که گویا برای این سریال خریداری شده ، قرار گرفته .غفوری فیلمبردار با سابقه ای است که در « روز سوم » ، « وفا » ، « صاحبدلان » همراه لطیفی بوده و هنوز هم دغدغه نگاتیو و کیفیت های تصویریی را دارد که در فضای سهل انگارانه نمایش هدر می روند .
او چندان به بهانه های رایجی که اغلب برای توجیه نتیجه ضعیف برخی کارها می آورند اعتقادی ندارد . همانطور که از گفت و گوی مطبوعاتی به واسطه ایجاد سوء تفاهم ها گریزان است . کم حرف ، جدی و صبور است البته از فیلمبردار فیلمی چون « تخته سیاه » جز این انتظار نمی رود .
قرار است نمای بازی گرفته شود که از بالای صحنه هم بر ورودی در خانه اشراف داشت .
غیاث و ویس در میان هلهله و شادی زنان و مردان حاضر از در ورودی می گذرند ، وارد حیاط می شوند و سپس به حجله خانه می روند. چند تن از زنان به دنبال عروس و داماد وارد اتاق می شوند و ما بقی مهمانان در حیاط مشغول رقص و پایکوبی.بعد از اندکی شادمانی که با حضور مسعود طبیب ، معین الدین و دوستان خویشان غیاث الدین رونق می گیرد ، کات داده می شود.
صحنه بعدی به علت بیماری ماهچهره رج زده می شود به گفت و گوی خورشید و ویس .
به همین علت لختی زمان باقی می ماند .صحنه خلوت می شود. وحید جلیلوند دایره ای را از یکی از نوازندگان می گیرد و شروع می کند در فضای باز پشت خانه به دف زدن . کاردان آواز می خواند
و بقیه نیز در باقی مانده آفتاب عصرگاهی ، خود را بر روی زمین یله می کنند . روز سختی بوده است . همه از ساعات اولیه روز مشغول کار بوده اند . حسین معلومی با وجود داشتن گریم و آماده بودن هنوز مقابل دوربین نرفته .
محسن بابایی به عنوان طراح چهره پردازی و گروهش هنوز مشغول انجام گریم باقی مانده بازیگر ها و یا رتوش آن هستند . قرار است که زهرا سعیدی که نقش مادر غیاث را بازی می کند و بر اثر شیوع وبا در کاشان ،پیش از ازدواج او از دنیا رفته است، به صورت روح در مهمانی حاضر شود . بابایی که بیش از هر چیزی به ناتورال و طبیعی درآمدن چهره در گریم توجه دارد ،در این سریال سعی کرده تا آنجایی که امکان دارد با گریم سبک فضای بازی بیشتری را به بازیگر بدهد .
از اتاق گریم که بگذریم ، صدای دف را که اوج گرفته می شنویم . به نظر می رسد که حامد عنقا نویسنده دیالوگ های سریال هم ئر دف نوازی دستی بر آتش دارد اما جلیلوند هر چه اصرار می کند نمی تواند او را مجاب کند که حتی برای فرصتی کوتاه دف بنوازد . این در حالی است که قرار شده در غیاب جلیلوند صحنه ای را بگیرند که شبنم قلی خانی (ویس) پس از پایان مراسم ، از حجله بیرون می آید و با غمزده گی بر درگاه اتاق می نشیند . بهار ارجمند (نامادریش) از سمت چپ به او نزدیک می شود و با نگرانی می گوید:
- شب عروسی و دختر غم زده در چارچوب حجله!؟
- در انتظار جمشید ستاره می شمارم .( با چشمانی غم زده به آسمان نگاه می کند و با خجالت سرش را پایین می اندازد.)
- مگه پیشت نیست ؟!
- سکوت . ( سرش را پایین انداخته و معذب هیچ نمی گوید .)
- سکوت .( به دنبال او خورشید هم با نگرانی به آسمان نگاه می کند ). کات
این پلان گویا به دنبال صحنه ای است که غیاث الدین جمشید کاشانی نو عروس خود را تنها گذاشته و برای رصد ستارگان به پشت بام رفته است !
صحنه که تمام می شود ، شبنم قلی خانی با پیراهن بلند سوسنی رنگی به جای لباس عروس های امروزی و یک قبای زنانه همرنگ و بلند بر روی آن ، در حالی که کلاه خود زنانه ای که با حریر بلندی روی آن پوشانده شده بر سر دارد ، به سمت محمد حسن ناحی عکاس پروژه می آید . با اشتیاق عکس های گرفته شده را نگاه می کند و با ابراز رضایت به عکسی اشاره می کند و می گوید ؛ یاد «سربداران » می افتم.
جمله اش دوباره من را به آشفتگی می کشاند . به حافظه که رجوع می کنم می بینم ؛حق با اوست وقتی قرار است که یک نمونه خوب از سریال های تاریخی دوران حمله مغول بیابیم، هنوز «سربداران » نمونه خوش ساخت و کم نظیری است .


منبع : سیما فیلم
 

Bahar_H

Member
گفت وگو با وحید جلیلوند بازیگر نقش غیاث الدین کاشانی

هر قدر به تاریخ وفادارتر باشیم، بهتر است

سایت خبری سیمافیلم / ساغر فروتن : وحید جليلوند با آن كه تحصيلکرده سينماست، تاكنون به مجريگري راديو و تلويزيون پرداخته و مجموعه تلویزیونی «نردبامی بر آسمان» اولين حضور جدي او به عنوان بازيگر است. جلیلوند بازی در این سریال را به خاطر دوستی و ارتباط نزدیکش با حسین لطیفی پذیرفته است. او برای مدتی مجریگری را کنار گذاشته و می خواهد یک حضور جدی در کسوت بازیگر را در سریالی تاریخی و در کنار یک تیم حرفه ای تجربه کند. با او درباره این سریال، شخصیت غیاث الدین کاشانی و بازی اش در نقش غیاث الدین گفت وگو کرده ایم که می خوانید:

***پیش از «نردبامی بر آسمان» بازی جدی دیگری داشته اید؟
در طول اين سال‌ها پيشنهاد بازي در چند فيلم تلويزيوني و يک مجموعه را رد کردم. در موقعيت ما پرداختن به يک حرفه جديد ريسک است ؛ چون شايد نتيجه خوب نشود. آنچه من را براي بازي در مجموعه «نردبامی بر آسمان» ترغيب کرد، حضور محمدحسين لطيفي به عنوان کارگردان بود. اين حس بيشتر از نقش برايم اهميت داشت.
به هرحال پیش از این هم بازیگری را تجربه کرده ام. سال 73 در سریال «دام اعتیاد» کار آقای فردرو بازی کردم ، که تنها بازی تلویزیونی من است. البته کار نمایش و تئاتر زیاد داشته ام، اما به هر ترتیب به سمت رادیو و تلویزیون رفتم و دیگر بازی نداشتم.
علاقه قبلي‌ من پیش از مجریگری، بازيگري تئاتر بود. به خاطر مشغله‌هايم در راديو و تلويزيون 9-8 سال از فضاي تئاتر فاصله گرفتم با اين حال بازی کردن برایم يک علاقه جديد نیست.

***بعد از این همه مدت، این که دوباره به عنوان بازیگر جلوی دوربین قرار گرفته اید چه حسی برایتان دارد ؟
راستش خیلی به راحتی و سختی اش فکر نمی کنم. جایی که حالم خوب باشد هستم و با حسین لطیفی حالم خوب است. زمانی که کار به من پیشنهاد شد اصلا نمی دانستم کاری تاریخی است، نقش اول است یا چندم. حسین به من گفت می توانی چند وقتی اجرا نکنی؟ گفتم برای چه؟ گفت برای من بازی کنی. گفتم بله و تمام شد. در این مدت، نمی گویم خیلی اما چندین نوبت پیشنهاد بازی داشته ام؛ ولی چون حس می کردم حالم در جایی که قرار دارم بهتر است، نرفتم.

***زمانی که پیشنهاد بازی در نقش غیاث الدین به شما داده شده، این شخصیت را چقدر می شناختید؟
قبل از سریال اصلا او را نمی شناختم و فقط اسمش را شنیده بودم. اما درباره این که چه خصوصیات و ویژگی هایی داشته، چه کرده، آثارش چه بوده و چه تاثیر و تاثری روی ریاضی و نجوم داشته، چیزی نمی دانستم. زمانی که این پیشنهاد شد، چند تایی کتاب گرفتم و به سایت ها رجوع کردم که متاسفانه باید بگویم خیلی اطلاعات کمی از او در دسترس است. شما الان اگر در گوگل جست وجو کنید می توانید بیشتر از بیست صفحه غیاث الدین پیدا کنید که خیلی هایش به سریال ربط دارد و خیلی هایشان هم مشابه هم هستند. یعنی موضوعی که ده جا تکرار شده است.
اما این غیاث الدین جمشید کاشانی که ما داریم بازی می کنیم، حسین لطیفی سریالش را می سازد و حامد عنقا آن را نوشته است، حتما با غیاث الدین اصلی توفیرهای زیادی دارد. برای این که ما چیزی از غیاث الدین نمی دانیم. اطلاعاتمان در این حد است که تعدادی رساله داشته، کجا رفته و آمده، کی متولد شده و کی وفات کرده است. چیزی که من امروز درباره غیاث الدین می دانم اطلاعات کاملا عمومی است که از طریق مطالعات یک سری سایت ها وکتاب ها به آن دست پیدا کرده ام و بیشتر همان چیزی است که حامد عنقا و حسین لطیفی ساخته اند. من این غیاث الدین را می شناسم. البته بعد از پيشنهاد حسین لطیفی، فيلمنامه را نخوانده، چشم گفتم و بعد غياث‌الدين جمشيد کاشاني را شناختم.
***فکر می کنید برای بازی کردن این نقش چطور باید به آن نزدیک شد؟ برایتان اهميت دارد که خود غیاث الدین که بوده و چقدر باید به خود او نزدیک باشيد یا این که مهم این است فقط نقش را خوب بازی کنيد، حالا این خود غیاث الدین باشد یا نباشد؟
این که به غیاث الدین نزدیک شویم چیز خوبی است ؛ اما تا جایی که برای مخاطب ارزشمند باشد و لذتبخش. شاید این سوال را باید حسین لطیفی پاسخ بدهد نه من. به هرحال هر بازیگر خود، یک متریال است در دست کارگردان و نویسنده. من نمی توانم بگویم چطور باید غیاث الدین را نشان داد، این را حسین لطیفی باید بگوید. اما آن اندازه که در دست من است، معتقدم تا جایی که مخاطب آزار نبیند باید به خود شخصیت نزديک شد.
ممکن است بخش هایی از زندگی یک ریاضیدان، شاعر، منجم، فیلسوف، عارف و ... اصلا برای مردم جذابیتی نداشته باشد. شما فرض کنید می خواستیم از یک عارف فیلم بسازیم. عارفی که از ساعت 12 شب تا صبح نماز می خواند. این که همه این را سریال کنیم جذابیتی برای مخاطب ندارد. می خواهم بگویم من آن چیزی را بازی می کنم که نویسنده نوشته و کارگردان می سازد. آن بافت دراماتیک و آن حظ بصری که مخاطب باید ببرد، پرداخت شده و من آن را بازی می کنم. یعنی به آن معتقدترم تا این که غیاث الدین در قرن نهم چه می کرده. اما با این همه هر قدر بتوانیم به آن کاراکتر و تاریخ وفادار باشیم حتما بهتر است.

***با اين همه کدام يک از خصوصيات غیاث الدین به نظر تان بارزتر است؟
با اين كه غياث الدين شخصيت عجيب و غريبي بوده و معمولا چنین شخصیت هایی بسیار جذابند؛ اما الان نمي توانم بگویم واقعا با او آشنا شده ام. شايد كمي پرطمطراق باشد اگر بگويم الان حس مي كنم غياث الدين کاشانی هستم. اما در زندگی این شخصیت موارد بسیاری وجود دارد که ما را به آنجا می رساند كه بگوييم اين شخصيت متعلق به امروز است.
غياث الدين پيش از اين كه يك دانشمند باشد، يك آدم دوست داشتني است. او بسيار مهربان و در عين حال كمي مجنون و بشدت شطحي است. موضوعات جدي را تا آخر پیش می برد و موضوعات غيرجدي برایش بي تفاوت است.

***درباره غیاث الدین مهم ترین چیزی که گفته می شود، منجم بودن اوست. برای شما به عنوان بازیگر نقش غیاث الدین، این وجه از زندگی اش، تا چه اندازه با علاقه مندی هایتان هماهنگ است. همه ما بچگی امان آسمان، ستاره ها و دنیای پر رمز و راز آن بالا را دوست داشتیم. آیا این علاقه مندی در شما بوده و حالا بیشتر شده است؟
مسلما از زمانی که درگير این سریال شدم، سنسورهایم خیلی قوی تر شده اند. قبلا این طور بود که مثلا من کانال های مختلف را سرچ می کردم، زمانی که چیزی درباره نجوم بود ممکن بود یکی دو دقیقه اش را مي ديدم و کانال را عوض کنم یا اصلا نبینم و رد شوم. الان در هر جا با دیدن هر موضوع مربوط به نجوم، کتاب، رسانه، مطالعه، بحث و غیره گیرنده هایم قوی تر شده اند. جز این، چند تایی از دوستانم جزو گروه های کاملا آزادی هستند که کار رصد ستارگان وتحقيقات نجومي می کنند و جلسات هفتگی دارند و .. از طریق یکی از دوستانم در رادیو با این گروه ها آشنا شدم و در جلساتشان شرکت می کنم. البته اگر فرصت داشته باشم هر از گاهی برای رصد ستاره ها با آنها همراه می شوم. اما مجموعا چیزی که برای خودم لذتبخش است این است که ستاره ها ونجوم قبلا برايم یک لذت عام بود و الان خاص تر شده است.

*** با اين حساب اگر بعداز این سریال به شما پیشنهاد بازی داده شود، بازی می کنید؟
بگذارید همان جواب اولم را بدهم. اگر حالم خوب باشد حتما.



منبع : سیما فیلم
 

Bahar_H

Member
خب سریال شبکه ی 1 رو دوست دارم تا اینجا ، نمی دونم ولی خوب باهاش ارتباط برقرار کردم ، شاید یکی از دلایلش اینه که از کارهای تاریخی خوشم میاد و در ضمن به شهر کاشان هم خیلی ارادت دارم و شخصیتمون هم که یک کاشانی نابغه هست

*****************************************

سریال شبکه ی 2 همانطور که فکر می کردم شباهت زیادی تا به اینجای کار با لیر شاه داره ، برام جالبه که چنگیز جلیلوند با صدای پرابهتش خوب بازی کرده و نقش آدمی که حتی سر زمینی که بر روی آن قدم برمی داره هم منت می گذاره و با سلام کردم کمی غریبه هست ، حتی خداحافظی کردن هم بلد نیست ، نمی تونم حدس بزنم این داماده که نقشش رو امیر آقایی بازی می کنه قراره خوب باشه یا بد ویا خاکستری ف هنوز که نمیشه درست حدس زد

*****************************************

پنجمین خورشید طبق روال آثار افخمی چه در مقام کارگردان و چه نویسنده کمی به ماورا نظر داره ولی نه به تندی قبل و سفر به آینده چاشنی این سریال شده باید صبر کرد و دید که با این چاشنی اضافه شده اثر به کجا می رسه ، برخورد دایی و خواهرزاده عجب سوژه ای بود ، اونم خواهرزاده ای که باباش انوش باشه !
 

Bahar_H

Member
نردبام آسمان به سازمان ملل مي رود

گفت و گو با علي اكبري تهيه كننده سريال نردبام آسمان



نردبام آسمان دست كم داراي سه ويژگي منحصر به فرد نسبت به ديگرسريالهاي تاريخي است. اولا براي اولين بار يك سريال تاريخي در ماه مبارك رمضان روي آنتن مي رود و نام نردبام آسمان به عنوان اولين تجربه اين شيوه ثبت خواهد شد دوما اين اولين تجربه لطيفي در ساخت سريال تاريخي است و سوم اينكه در قصه ، شخصيتي به تصوير كشيده مي شود كه شناخت كمتري از او در جامعه وجود دارد و اين سريال مي تواند براي اولين بار اين دانشمند ايراني را به مخاطبان معرفي كند. همين سه شرط كافي است تا بهانه اي داشته باشيم تا با تهيه كننده اين سريال محسن علي اكبري درباره مسائل و دلايل ساخت اين مجموعه سخن بگوييم. با ما همراه شويد.

***قبل از اينكه به خود فيلم بپردازيم دوست دارم به اين سوال پاسخ دهيد كه چرا پخش اين سريال به ماه رمضان موكول شد چون اين اولين بار است كه در كنار سريالهاي مناسبتي يك ژانر تاريخي در اين ماه روي آنتن مي رود . آيا اين ايام ، زمان مناسبي براي نمايش يك سريال تاريخي بود و احساس نمي كرديد كه ممكن است مخاطب در حال و هواي خاص اين ماه تمايلي به تماشاي يك اثر تاريخي نداشته باشد.
ببينيد من نمي خواهم عملكرد هنرمندان را در سنوات گذشته در ايام رمضان زير سوال ببرم و يا درباره حوزه مديريتي رسانه ملي اظهار نظر كنم اما مجموعا احساس كلي خود من اينست كه در ماه مبارم رمضان به دليل ارتباطي كه اكثريت مردم با مباحث معنوي و مفاهيم قراني برقرار مي كنند و نوعي خودسازي را تجربه مي كنند اگر بتوانيم از موقعيت استفاده كرده و تاثر گذاري فرهنگي داشته باشيم قطعا تاثر گذار تر خواهيم بود تا يك مجموعه طنزي كه بعضا در باقي ايام سال هم از تلويزيون پخش مي شود. ما در طول سال سريالهاي طنز داريم كه البته جامعه به آن نياز دارد اما به نظر من در ماه رمضان بايد نگاه ديگري وجود داشته باشد كه با توجه فضاي معنوي و آمادگي روحي مخاطبان مناسب تر است تا آثار قابل تامل تري پخش شود از جمله كارهاي تاريخي . اين كار تاريخي البته تهي از مفاهيم قراني نيست. به هر حال معرفي يكي از دانشمندان مسلمان ايراني است . كسي كه اولين بار كشف اصلي ترين مدار كره ماه را در جهان به نام خود ثبت كرده است و رساله اين دانشمند در دانشگاهاي معتبر جهان در حال تدريس است ولي متاسفانه خود ما شناختي از آن نداريم
***چه شد كه زندگي اين دانشمند را دستمايه كار خود قرار داديد ؟
فكر مي كرديم كه اين كار مي تواند باعث يك تحرك و تلاش در جوان ايراني شود و افتخارات علمي كشور خود را به هموطنان معرفي كنيم. ما دانشمنداني داشتيم كه در حوزه هاي مختلف حرف اول را در دنيا مي زدند. مخاطبان ما معمولا با مفاخر ادبي و هنري ايران آشنا هستند و يا درباره آنها فيلم و سريال ساخته شده است اما مثلا در حوزه رياضيات كمتر چهره اي را مي شناسيم. غياث الدين جمشيد كاشاني از جمله اين افراد است كه در رشته رياضي و نجوم در سطح دنيا حرف اول را زد و تا قرن ها بعد هم كسي نتوانست فرمولي كه وي بدست آورد را ارتقاء ببخشد تا در سال 1900 كه توانستند يك عدد به اعداد وي اضافه كنند .غياث الدين عدد پي را با 16 رقم اعشار بدست آورده بود كه تا كنون تنها تا 17 رقم آنرا توانستند محاسبه كنند آنهم با گذشت تقريبا هفت قرن . قطر محيط كره زمين ، كشف فاصله بين كره زمين و كره ماه و تدوين دقيق ترين تقويم نجومي از جمله دستاوردهاي اين كشف و محاسبه بوده است.
***ايده ساخت اين سريال چگونه شكل گرفت و به چه زماني بر مي گردد؟
در سال 87 كه به سال نو آوري معروف شد ما سعي كرديم كه در معرفي يكي از دانشمندان كه در شكوفايي يك حوزه علمي نقش مهمي داشت سريال بسازيم . بعد ديدم كه غياث الدين جمشيد مورد مناسبي است كه جامعه ما كمتر آن را مي شناخت و متاسفانه اكثر اعضاي هيت علمي ما نيز وي را نمي شناختند .
***آيا منابع تحقيقاتي درباره غياث الدين محدود نبود و اساسا مراحل تحقيقات درباره اين شخصيت چگونه انجام شد؟
تيم تحقيق و پژوهش ما كار سختي را انجام داد. ما چندين كتاب درباره زندگي ايشان داشتم ضمن اينكه برخي از از پژوهشگران نيز ما را در اين زمينه ياري كردند كه مهمترين آنها دكتر ولايتي بود كه به عنوان مشاور عالي پروژه با ما همكاري داشتند و كل فرايند ساخت را نظارت مي كردند و حتي سر صحنه هم مي آمدند يا ما براي دريافت مشاوره به دفتر ايشان مي رفتيم . براي تحقيق دقيقتر حتي به رصد خانه سمرقند در ازبكستان كه توسط غياث الدين ساخته شده بود رفتيم كه الان خوشبختانه با گذشت قريب 8 قرن همچنان پابرجاست و جزء نادرترين رصد خانه هاي موجود در دنياست . در ازبكستان از موزه ها ، كتابها و عكس هايي كه موجود بود بهره برداري كرديم و در مجموع حضور خود محمد حسين لطيفي در مقام كارگردان نقطه قوت اين پروژه بود.
***چه طور شد كه آقاي لطيفي براي اينكار انتخاب شد چون ايشان تجربه كار تاريخي نداشتند؟
مهم تجربه نيست مهم اينست كه چقدر تخصص و چقدر تعهد در كار وجود داشته باشد . من سي سال ايشان را از نزديك مي شناسم و مطمن بودم با توجه به تخصص و تعهد وي در اين حرفه مي توانيم يك كار موفق تاريخي را توليد كنيم . تلاش يكساله ايشان و تيم تحقيق و پژوهش به نگارش فيلمنامه و نهايي شدن آن كمك زيادي كرد . يكي از مشكلات كه در ارتباط با كار تاريخي وجود دارد اينست كه مرحله پيش توليد را درست انجام نمي دهند . مرحله پيش توليد صرفا آماده كردن دوربين و بازيكر و ساير امكانات نيست. به نظر من اصلي ترين مرحله پيش توليد همين تحقيق و پزوهش است كه اگر به درستي انجام شود هزينه هاي كه براي آن صرف شده به هدر نمي رود البته الان نمي توانيم درباره اين مساله قضاوت كنيم . بايد منتظر باشيم تا پس از پخش از طريق مطبوعات و نظر سنجي ها ، نظر مخاطبان را درباره آن بدانيم
***آقاي لطيفي در مصاحبه اي گفته بود كه مردم با تماشاي اولين قسمت اين سريال شوكه مي شوند آيا روايت جديدي از ژانر تاريخي ارائه مي شود كه نسبت به آثار مشابه متفاوت باشد ؟
لطيفي به جهت اينكه مخاطب را خوب مي شناسد اين حرف را زد . ببينيد مردم دوست دارند تا يك اثر تصوير صادقانه اي از يك داستان يا واقعه ترسيم كند . هر چقدر صادقانه تر با مخاطب حرف بزنيم با استقبال بيشتري مواجه خواهيم شد . در اين اثر تلاش شده است تااز ادبيات قابل فهم و نزديك به مردم استفاده شود و به صرف تاريخي بودن داستان از زبان پيچيده و دشواري استفاده نكرديم . يعني به غير از سطوح خاص دربار و كاخ سعي شده است تا در مناسبات عمومي از ادبيات محاوره اي استفاده شود تا مردم با آن ارتباط بهتري برقرار كنند . به عبارت ديگردر اين سريال ، زبان تازه تري دارد كه براي مخاطب قابل هضم و ملموس است. يا در برخي از شخصيت هاي تاريخي خيلي اتو كشيده و رسمي به تصوير كشيده مي شوند كه مخاطب با آن احساس بيگانگي مي كند اما قهرمان داستان نردبام آسمان چهره واقعي تر و ملموس تري داريم كه براي مخاطب باور پذير است و تافته جدا بافته اي نيست.
***روايت داستان شما به شكل خطي است و مثلا از كودكي تا پيري ادامه پيدا مي كند يا به شكل فلاش بك و ادواري روايت مي شود؟
نه ما اصلا از فلاش بك استفاده نكريدم و به شكل خطي از تولد تا مرگ اين دانشمند را به تصوير مي كشيم
***كل سريال چند قسمتي است ؟ آيا از ابتدا قرار بود در ماه رمضان پخش شود؟
قرار است كه در 25 قسمت پخش شود كه هر قسمت به طور متوسط سي دقيق است و تا پايان ماه رمضان به اتمام مي رسد . همچنين دو قسمت هم از پشت صحنه آن هم در شب عيد فطر پخش شد . البته ابتدا قرار بود اين سريال به شكل هفتگي پخش شود . منتها به اين نتيجه رسيديم كه يك نوآوري داشته باشيم و براي اولين بار در ماه رمضان پخش يك سريال تاريخي تجربه شود البته اين پيشنهاد رياست محترم سازمان بود كه به توافق معاونت محترم سيما و مركز سيما فيلم هم رسيد و در نهايت تصميم بر اين شد كه در اين ماه پخش شود.
***كار تدوين سريال انجام شده يا همچنان در حال تدوين هستيد ؟
ما الان كه در خدمتان هستيم تقريبا 5 استريو به شكل شبانه روزي افيش شدند كه در سه تا از آنها كار دوبله ، صداگذاري و صدابرداري انجام مي شود .
***يعني صدابرداري سر صحنه نبوده و دوبله انجام مي شود ؟
چرا صداگذاري سر صحنه داشتيم ولي به جهت استفاده از ژنراتور برق مجبور شديم در برخي صحنه ها صداگذاري انجام دهيم با استفاده از خود بازيگران ودوبله به ان انجام نمي شود. واقعيت اينست كه يكي از دشواري هاي اين پروژه تروكاژ ان بود . در تهران شما نمي توانيد آسمان آبي پيدا مي كنيد لذا وقتي داستان در هشصد سال پيش اتفاق مي افتاد طبيعي است كه نبايد آلوده باشد به ويژه اينكه قرار است رصد هم بشود بنابر اين سعي كرديم از تروكاژ استفاده كنيم به طوري كه بيينده متوجه ان نمي شود و آقاي بيگدلي شاملو به شكل حرفه اي اين كار را انجام داده است. خوشبختانه تدوين كار تقريبا تمام شده و الان بيشتر كارهاي صداگذاري در حال انجام است.
***آيا سريال ، موسيقي تيتراژي هم دارد؟
اين كار تاريخي است و ساخت موسيقي براي آن سخت تر بود . خوشبختانه ما از روز اول همزمان به ساخت موسيقي ، تدوين و ترو كاژ به شكل همزمان پرداختيم . البته موسيقي بدون كلام است و خواننده ندارد اما داراي تم تاريخي است و از سازهاي قديمي استفاده شده كه آقاي كارن همايون فر آن را تهيه كرده است و حتي براي انتخاب سازهاي مناسب به تاجكستان و ازبكستان سفر كرده و برخي از سازها را از انجا خريداري كرده است كه اميدوارم كار تاثير گذاري باشد.
***ظاهرا اين لوكيشن سه لوكيشن اصلي داشته است شهرك غزالي ، قزوين و اصفهان درست است ؟
همينطور است ما بخش سمرقند و داخلي هاي كاشان را در شهرك غزالي به شكل دكور باز آفريني كرديم . خارجي هاي كاشان را در بخش خجير در اطراف كاشان فيلمبرداري كرديم . بخش هاي خارجي سمرقند را هم در الموت قزوين تصوير برداري كرديم . فضا و معماري لوكيشن نيز مربوط به اواخر قرن هشتم و دوره تيموري است . يكي از امتيازات اين سريال به لحاظ دكور ساخت رصد خانه اي است كه با اصل آن در سمرقند بسيار شباهت دارد و خوشبختانه اين مكان در شهرك غزالي ماندگار شده و حتي بسياري از اساتيد نجوم و رياضي از ما خواستند تا دانشجويان خود را براي بازديد از اين رصد خانه به شهرك غزالي بياورند. اميدوارم از اين دكور به خوبي نگهداري شود تا در مجموعه هاي ديگر هم استفاده شود.
***اين لوكيشن هاي مختلف به زندگي خود غياث الدين بر مي گردد بدين معني كه هر كدام يك دوره از زندگي او را بررسي مي كند.
غياث الدين متولد كاشان است كه در دوره تيموريان زندگي مي كرده است. غياث الدين تا سن 30 سالگي در كاشان زندگي مي كند و از 30 تا 35 سالگي هم در سمرقند به سر مي برد . منتهي ما با تمهيداتي كه انجام داديم سعي كرديم تعليقات كاشان و سمرقند مثل هم شود به طوري كه سهم هر كدام از آنها به لحاظ داستاني 50 درصد است.
***از منظر شما و به طور كلي تهيه يك سريال تاريخي نسبت به يك سريال معمولي چه تفاوتهاي دارد؟
خيلي شفاف بگويم منافع مال سريالهاي روتين و شهري بسيار بيشتر از كار تاريخي است و علاقه و دغدغه تهيه كننده به كار تاريخي انگيزه اصلي ساخت چنين سريالهاي است . با توجه به اينكه سريالهاي تاريخي زمان بيشتري براي ساخت مي برد كمتر براي تهيه كننده سود دارد. ضمن اينكه سريالهاي تاريخي هزينه بيشتري هم به لحاظ توليد در تهيه لباس و گريم و مسائل فني ديگر دارد . لذا تهيه كنندگي يك سريال تاريخي بسيار دشوارتر از سريالهاي متداول است. اين كار به دليل وجود برخي مفاهيم و مسائل علمي از پيچيدگي بيشتري هم برخوردار بود با اين حال من به شما قول مي دهم كه نردبام آسمان پر مخاطب ترين سريال در طول چند سال اخير خواهد شد. ***شخصيت اصلي داستان يعني قياس الدين جمشيد را وحيد جليلوند بازي مي كند چطور شد كه به اين انتخاب رسيديد؟
ببينيد به عنوان نمونه يكي از علل موفقيت سريال "مريم مقدس" نا آشنا بودن چهره خود حضرت مريم بود همچنين در مردان انجلوس ناشناس بودن چهره بانو هلن بود . من هميشه در سريال هاي تاريخي اين ريسك را مي كنم و يك چهره جديد معرفي مي كنم تا مخاطب نسبت به او ذهنيت قبلي نداشته باشد و نقش هاي قبلي وي را تداعي نكند. هرچند اين مساله كار كارگردان را سخت مي كند اما من اعتقاد دارم كه شخصيت اصلي كار تاريخي بايد چهره ناشناس باشد.
***البته آقاي جليلوند خيلي هم چهره ناشناسي نيست و مردم او را به عنوان مجري مي شناسند.
نه من قبول ندارم موقعيت مجري با بازيگر فرق مي كند . آقاي جليلوند چند حسن داشت كه از ميان كانديداهاي مختلف انتخاب شد اول اينكه در رشته بازيگري تحصيل كرده است و دوم اينكه صداي خوبي داشت كه با نوع نقش تناسب خوبي داشت و سوم تعهد ايشان به كار بود كه خيلي با علاقه و انگيزه آنرا دنبال مي كرد و من از اين انتخاب فوق العاده راضي هستم.
***آقاي لطيفي با اين انتخاب موافق بود؟
اصلا پيشنهاد خود آقاي لطيفي بود كه ما هم پذيرفتيم.
***يكي از ويژگيهاي كارهاي تاريخي كه نقش بسزايي در موفقيت آن دارد ديالوگ پردازي است آيا براي اين مساله تمهيد خاصي داشتيد؟
شايد برايتان جالب باشد بعد از اينكه پژوهش و نگارش اوليه فيلمنامه به اتمام رسيد براي نويسنده آقاي عنقا و خود آقاي لطيفي يك ساختماني را به مدت 6 ماه اجاره كرديم كه جز مجتمع مسكوني شهرك غزالي بود كه در پشت دكورها قرار داشت و لازم نبود اقاي لطيفي هر شب به خانه برود . همانجا مي مانند و با نويسنده ساعتها در دكورها مي گشتند تا از فضاي آن براي نوشتن فيلمنامه و ديالوگها الهام بگيرند . اين 6 ماه قبل از فيلمبرداري در شكل گيري ديالوگها خيلي موثر بود ضمن اينكه لطيفي خودش نيز طبع خوبي در نوشتن دارد و خوشبختانه آقاي عنقا برخلاف بسياري از نويسندگان كه نگارش چندين فيلمنامه را به شكل همزمان دنبال مي كنند تمام وقت و انرژي خود را روي اين سريال متمركز كرد و من فكر مي كنم كه از لحاظ ديالوگ پردازي ، ضعف بزرگي نداشته باشيم
***با توجه به تم سريال و اينكه يك دانشمند ايراني محور اين كار است به نظر مي رسد حس ملي گرايي در آن پر رنگ باشد...
دقيقا همينطور است . اتفاق خوبي كه در همين رابطه افتاد خيلي جالب بود سال 2009 از طرف سازمان ملل به عنوان سال نجوم اعلام شد و تنها كشوري كه در اين سال درباره نجوم فيلم ساخت ايران بود و از طرف آنها درخواست شد كه ما نسخه سينمايي اين سريال را در صحن سازمان ملل به نمايش بگذاريم و اين فرصت خوبي است تا توانمنديهاي ملي خود را در عرصه جهاني معرفي كنيم . توقع من و آقاي لطيفي اين است كه قشر نوجوان و جوان ما بيشتر به اين كار توجه كنند ما معتقديم كه هر ايراني مي تواند قياس الدين جمشيد كاشاني باشد كه در قرنهاي بعد درباره آنها فيلم و سريال ساخته شود
***آيا قصد نداريد نسخه سينمايي اين سريال را براي اكران در ايران تهيه كنيد؟
من به شدت معتقدم كه نسخه سينمايي سريالهاي تلويزوني موفق نخواهد بود و تجربه سالهاي اخير هم اين مساله را ثابت كرده است . به نظر من تاثير آن كمتر مي شود شما توجه داشته باشيد كه مخاطبان تلويزيون بيشتري دارد و لذا تاثير پذيري اين سريالها در تلويزيون بسيار بيشتر از سينما است اما قطعا نسخه سينمايي آن را براي سازمان ملل تهيه خواهيم كرد.


منبع : سایت خبری سیمافیلم
 

Bahar_H

Member
تصويربرداري «پنجمين خورشيد» در خيابان مرتضوي ادامه دارد

تصويربرداري مجموعه تلويزيوني «پنجمين خورشيد» به كارگرداني «عليرضا افخمي» در لوكيشني حوالي خيابان مرتضوي ادامه دارد.

A0701467.jpg


به گزارش خبرنگار راديو و تلويزيون فارس، اين سريال تلويزيوني به كارگرداني «عليرضا افخمي» در حال حاضر در لوكيشني واقع در خيابان مرتضوي پي‌گيري مي‌شود و تا به حال حدود 16 قسمت از آن تصويربرداري شده است.
كار به طور همزمان توسط «افسانه افخمي» و «رضا سوراني» مراحل تدوين خود را سپري مي‌كند و عوامل طي روزهاي آينده به لوكيشني موسوم به خانه هما خواهند رفت.
بنابراين گزارش، اين سريال در حالي روي آنتن مي‌رود كه فشار كار بالايي روي عوامل اين سريال است و قسمتي از آن كه شب گذشته روي آنتن رفت در آخرين دقايق به پخش رسيد و شبكه سه سيما مجبور شد دقايق بيشتري به پخش تبليغات اختصاص دهد تا سريال آماده شود.

منبع : خبرگزاري فارس
 

جدیدترین ارسال ها

بالا