تاپیک جامع سینماتوگرافی(لنز و فیلتر و ...)!

اینجا یک ویدئوی آموزشی هست در مورد عمق میدان اگر چه زبانش انگلیسی است اما ساده است.
اینجا هم یک ویدئوی آموزشی دیگر در مورد تبدیلهای 35( این یکی را نمی توانید ببینید. باید بخرید)
به نظرم کم کم باید شروع کنیم و ویدبوهای آموزشی به درد بخور را تهیه کنیم. حالا یا دانلود کنیم یا پول بذاریم رو هم و بخریمشان. اصلا کسی پایه اینجور کار ها هست؟ اگر هست بگه که شروع کنیم.
 
این هم نمایی شماتیک از رزولوشن های مختلف که البته همانطور که قبلا هم گفتم از 2k به بالایش هنوز به بازار عرضه شده و جزء برنامه های آینده است .ببینید که دیدنش خالی از لطف و تعجب از پیشرفت سریع تکنولوژی نیست!
 
اینجا چقدر سوت و کوره. یکی بیاد یه حرفی بزنه. دلمون پکید.
این هم فیلمی درباره بزرگان فیلمبرداری دنیا (آن هم با زیرنویس فارسی).به نظر فیلم بسیار خوبی میاد.
 

gigamax

کاربر متخصص جلوه های ویژه
دوست عزیز خیلی پست هاتون مفید بود ... شخصا خودم چندتا رزولوشن جدید یاد گرفتنم که هنوز تو کفم !!!!

کاشکی ادامه پیدا کنه !!!
موفق باشین
 
بد قولی شرکت red و دوربین های عکاسی با قابلیت فیلمبرداری
شرکت red که قبلا در موردش صحبت کردم قول داده بود که 30 اکتبر محصولاتش را آنونس کند. اما در روز 30 اکتیر تنها دوربین epic-x را آنونس کرد و عملا خیل عظیم مشتاقانش در رده آماتور را سر کار گذاشت. اگرچه این شرکت قول داده که محصول آماتورش (یعنی دوربین اسکارلت) را 30 نوامبر(یعنی کمتر از یک ماه دیگر) آنونس کند.
بدقولیهای این شرکت و البته زمزمه هایی که در مورد افزایش قیمت دوربین اسکارلت به گوش میرسد(قرار بود این دوربین به همراه لنز فیکس 3750 دلار باشد و حالا ربیس کمپانی گفته وبژگیهای دوربین بهبود یافته و قیمت اندکی بالاتر خواهد رفت) خیلیها را مجاب کرده که به سمت دوربینهای عکاسی با قابلیت فیلمبرداری بروند. تصمیمی که عاقلانه به نظر میرسد .در پست بعدی کمی در این باره صحبت خواهیم کرد.
پی نوشت اول: دیوید فینچر هم به جمع قرمزها پیوست. او مشغول تصویربرداری فیلم جدیدش(The Social Network ) با دوربین epic-x است.
پی نوشت دوم: عجالتا ابعاد حسگرهای دوربینهای مختلف شرکت RED و همچنین ابعاد نگاتیوهای مختلف را در اینجا ببینید تا در پست بعد بیشتر صحبت کنیم.
 
آخرین ویرایش:
مزایای دوربین عکاسی بر دوربین تصویربرداری
-حسگر بسیار بزرگتر که باعث افزایش چشمگیر کیفیت تصویر در شرایط نوری نامناسب و همچنین قابلیت کاهش عمق میدان تا حد دلخواه می گردد.اگر میخواهید تخمینی از تفاوت اندازه حسگرها داشته باشید به پی نوشت دوم پست قبلی مراجعه کنید. مساحت حسگر یک دوربین عکاسی با کراپ فاکتور 1.6 (مثلا دوربین canon 7D) بیش از 6 برابر مساحت حسگر دوربین تصویربرداری اسکارلت است!
- استفاده از لنزهای متنوع و با کیفیت: بسیاری از دوربینهای تصویربرداری، دارای لنزی هستند که به بدنه آنها چسبیده و امکان تعویض لنز در آنها وجود ندارد. استفاده از دوربین عکاسی دیجیتال slr در امر تصویربرداری این مزیت را دارد که لنز به بدنه دوربین نچسبیده و می توان بسته به شرایط از لنزهای مختلف و با کیفیت(نظیر لنزهای سری L شرکت کنن) استفاده کرد.
 
معایب دوربین عکاسی نسبت به دوربین فیلمبرداری
- معضل rolling shutter
این معضل مختص دوربینهای عکاسی نیست و در تمامی دوربینها(چه عکاسی و چه تصویربرداری) که از حسگر cmos استفاده می کنند دیده می شود. در فروم مربوط به شرکت red خواندم که فردی این مشکل را حتی در دوربین 18000 دلاری red one هم مشاهده کرده بود. مخلص کلام اینکه این مشکل در همه دوربینها (به جز آنهایی که از حسگر ccd استفاده می کنند) وجود دارد اما شدت و ضعف دارد. از قرار معلوم این مشکل در دوربینهای عکاسی بیشتر دیده می شود. اما اینکه این مشکل تا چه حد دردسر ساز است را نمی دانم. امیدوارم به زودی یک دوربین canon 7d به دستم برسد تا آزمایش کنم و نتیجه را خدمتتان اعلام کنم.
- حرکت دوربین
دوربین عکاسی برای عکس گرفتن طراحی شده و در نتیجه برای بسیاری از حرکاتی که با دوربین فیلمبرداری انجام می شود(مثلا حمل دوربین روی شانه) مناسب نیست. اما این مشکل به سادگی قابل رفع است. شرکتهای زیادی هستند که تجهیزات حرکتی و... مخصوص دوربینهای عکاسی میسازند و با استفاده از آنها می توانید دوربین عکاسی را بگذارید روی کولتان و تصویربرداری مطلوبتان را انجام دهید.
 
نگاهی به بازار دوربینهای عکاسی (الیته به چشم فیلمبرداری!!!)
اگر شش ماه پیش از من می پرسیدید که بهترین دوربین در رده آماتور چیست؟ بدون هیچ شکی جوابم دوربین اسکارلت بود(که البته هنوز تولید نشده). اما در این چند ماه اخیر با ورود دوربینهای عکاسی به دنیای فیلمبرداری در فرمت اچ دی خیلی چیزها عوض شد.
اولش قضیه خیلی جدی نبود. برای مثال دوربین canon mkii اگرچه با قابلیت تصویربرداری فول اچ دی تولید شد اما به دلیل عدم پشتیبانی از فریم ریت 24 چندان به درد ساخت فیلم نمی خورد(تصاویر سینمایی دارای فریم ریت 24 تصویر در ثانیه اند و دوربین مذکور دارای فریم ریت 30 است و تصویری که می دهد جلوه سینمایی ندارد). به جز قضیه فریم ریت، قیمت هم پارامتر مهمی است. این دوربین عکاسی قیمتی در حدود 2800 دلار دارد. به علاوه همانطور که در پست قبل اشاره شد، برای استفاده از قابلیت فیلمبرداری در دوربینهای عکاسی بایستی تجهیزات جانبی برای حرکت دادن آسان و حرفه ای این دوربینها نیز تهیه کرد که این هم خود هزینه بر است.
حالا با ورود دوربین canon 7d می توان جدی تر به مساله تصویر برداری با دوربینهای عکاسی دیجیتال فکر کرد. این دوربین از فریم ریت 24 پشتیبانی می کند و قیمتی در حدود 1800 دلار دارد. به علاوه معضل rolling shutter هم در این دوربین نسبت به mkii کمتر دیده می شود. اگرچه به دلیل اینکه 7d نسبت به mkii سنسور کوچکتری دارد،عملکرد mkii در نور کم و همچنین دستیابی به عمق میدان کوچک، بهتر است.
پی نوشت اول: کراپ فاکتور 7d برابر 1.6 است و کراپ فاکتور mkii برابر1. این بدان معناست که مساحت حسگر mkii دقیقا 2.56 برابر حسگر 7d است.)
پی نوشت دوم: این خبر دود از کله ام بلند کرد. سازندگان سریال dollhouse در قسمتهای جدید این سریال از دوربین 7d برای تصویربرداری برخی صحنه ها استفاده کرده اند. وقتی که در یک سریال حرفه ای از این دوربین استفاده شده یعنی دیگر کاملا قضیه جدی است و به طور جدی میتوان روی قابلیت تصویربرداری دوربینهای عکاسی حساب کرد.
 
بیلی جان آدم الان تو ایران بخواد فیلم کوتاه بسازه با چه دوربینی بسازه بهتره؟
دوربینی که لنز بخوره و Aspect ratio هم توش قابل تنظیم باشه...
عوامل دیگه ای رو هم باید در نظر گرفت؟
در مورد تجهیزات نورپردازی هم بگو...

راستی منظور از Rolling Shutter چی هست؟
 
سلام فرهاد جان
یادمه قبلا در مورد خرید دوربین با هم صحبت کرده بودیم و من اسکارلت رو پیشنهاد داده بودم. اما الان canon 7d به نظرم شدیدا وسوسه کننده است. البته اگر میخوای برای کار اول یک دوربین ارزونتر بگیری میشه دوربین تصویربرداری canon hv40 رو پیشنهاد داد و همچنین canon hfs11. اما اگر میخوای یک بار برای همیشه دوربین بخری یک خورده باید بیشتر فکر کنی. شاید اسکارلت. شاید canon 7d. شاید هم دوربینهای بعدی کنن با سونی انقدر پیشرفته باشند که پشیمون بشی از خریدی که الان داری می کنی.
در مورد وسابل نورپردازی چیز زیادی نمی دانم. یک فایل صد صفحه ای در مورد نورپردازی در استودیو بود که پبدا کردم لینکش رو میگذارم.
در مورد تعویض لنز هم... اکثر دوربینهای تصویربرداری این قابلیت را ندارند و اصلا یکی از مزایاب دوربینهای عکاسی slr همین قابلیت تعویض لنز آنهاست. اما مثلا دوربین های سری canon xl هم قابلیت تعویض لنز دارند و هم aspect ratio متفاوت.(البته این قضیه aspect ratio متفاوت را فکر کنم اکثر دوربینها داشته باشند).

اما rolling shutter...
این را از سایت معظم عکاسی بخوانید که مفید است.
 
برای اینکه دقیقتر بفهمید rolling shutter چیست این صفحه را مطالعه کنید. البته عکسهایش هم به اندازه کافی مطلب را می رساند
این هم یک چار نرم افزاری حل معضل rolling shutter
 
بسیار عالی!
خب قیمت دوربین هایی که معرفی کردی رو هم بگو...
اسکارلت رو یادم نمیاد بهم گفته باشی...اسمش اسکارلت خالی هست؟ چنده اونوقت؟
کلا پس به نظرت آدم صبر کنه تا دوربینهای بعدی بیان معقول تره...
مثلا آدم الان دوربین کرایه کنه دیگه...
حالا چی قراره بیرون بدن سونی و کانن؟

راستی یه قابلیت مهم هم که یادم رفت همون فوکوس بود...با این دوربین ها چه قدر میشه روی فوکوس مانور داد؟
 
راستی مقداد جان تو این تاپیک در مورد این نورسنج (Light meter) هم صحبت کن...
تو پشت صحنه فیلم ها دیدم فیلمبردار و بعضی اوقات کارگردان نور سنج میگیره و میره سراغ سوژه...
میدونم که دو نوع هستن...یک مدل نور بازتابی از سوژه رو میگیره و یک مدل نور روی خود سوژه...
فیلمبردار ها بیشتر از کدوم نوع استفاده میکنن؟
عددی که نورسنج نشون میده بر اساس چه استانداردی هست و چه چیزی رو نشون میده؟
همون F-number هست؟ نسبت این عدد با میزان نور چی هست؟
کلوین یا دمای نور رو چه طوری اندازه میگیرن؟ با همین وسیله؟ در مورد کلوین و فیلترها هم توضیح بده...

راستی فیلتر کجای دوربین قرار میگیره؟ دوست داشتم عکسی بود از یک دوربین فیلمبرداری که ساختمانش رو کامل نشون میداد...اینکه فیلم کجا قرار میگیره ...سنسور دقیقا کجاست...لنز کجاش قراره میگیره...
دیافراگم و شاتر کجا هستن...فیلترها کجا قرار میگیرن...
 
قیمت hv40فکر کنم تو ایران حدود یک میلیون و دویست باید باشه. البته دقیق نیست قیمت. اما همین حدودها باید باشه. اسکارلت همونطور که توی پستهای قبلی گفتم دوربین آماتور شرکت RED هست. قیمتش هم هنوز معلوم نیست. 30 نوامبر معلوم میشه. اما باید حدود 4000 دلار باشه. منظورت از مانور روی فوکوس را نمی فهمم. بیشتر توضیح بده. کرایه دوربین هم به نظر کار عاقلانه ای هست اما من ترجیح میدم همه وسایل صحنه ام مال خودم باشه!!!! اما خوی اگر بخوای همه چیز رو(اعم از دوربین و نور و صدا) کرایه کنی فکر کنم برای یک هفته فیلمبرداری باید ششصد هفتصد پیاده بشی.
 
اینجا 5 تا فیلم کوتاه هست که هم تاثیر فیلترهای مختلف رو نشون میده هم اینکه نشون میده فیلتر کجای دوربین قرار میگیره و چطور روی دوربین سوار میشه.
 
منظورم اینه که درست حسابی بشه باهاشون فوکوس کرد...
الان شما خودت اگه بخوای فیلم بسازی میری دوربین و تجهیزات صدابرداری و نورپردازی رو خودت میخری؟
یه وسیله کوچیک مثلا یک فیلتر چه در قیمت داره تو ایران؟

راستی در مورد Light Meter و دمای رنگ و F-number فیلم آموزشی نیست؟
اون فیلم راجع به فیلتر ها خیلی جالب بود نمیشه دانلودشون کرد؟
فکر کنم همون کسی که DCT رو ساخته این رو هم ساخته بود چون صداشون یکی هست.
 
در مورد فوکوس کردن یک شرکتهایی دارند یک چیزهایی درست می کنند. مثلا شرکت indifocus. اینجا چند تا فیلم در مورد وسایل فوکوس کشی هست که یکیش طرز کار این وسیله این شرکت رو نشون میده.
اگر قرار باشه برای اجاره وسایل یک فیلم کوتاه آدم یکی دو میلیون پیاده بشه، به نظرم بد نباشه یک چیزهایی رو خودش بخره.باز هم میگم این دوربینcanon 7d بدجوری چشمک میزنه. منتها اگر الان تو از کسی تو ایران بپرسی احتمالا رایت رو میزنن و میگن با دوربین عکاسی نمیشه کار تصویر برداری حرفه ای کرد. اما به نظر من میشه.اونور آب دارند با همین دوربین فیلم میسازن هلو. برای اینکه بفهمی قضیه چقدر جدیه این رو نگاه کن. طرف برای فیلمبرداری (نه عکاسی، فقط فیلمبرداری) با دوربین عکاسی canon 7d دی وی دی آموزشی درست کرده.
در مورد فیلتر هم خدمتت بگم که من فیلترهای فیلمبرداری رو آمار ندارم. اما در دوربینهای عکاسی قیمت متفاوته. از فیلتر در پیت 10 هزار تومنی هست تا فیلتر 80 هزار تومنی.
البته خیلی از وسایل اصلا تو ایران وجود ندارد و باید از خارج بیاری.آره بابا سینما خرج داره.
 
برای ابنکه یک مقدار بیشتر با وسایل فیلمسازی و برندهای معتبر آشنا بشید بد نیست یک چرخی تو این سایت بزنید و قیمتها را هم یک نگاهی بیندازید. مثلا این لنز ناقابل را ببینید و برای خریدش قلکتان را بشکنید.
 
مقداد جان یه سوالی در مورد نورپردازی برام پیش اومده که مدتهاست ذهنم رو مشغول کرده...
الان ما صحنه رو که نورپردازی کردیم یعنی key light fill light , back light رو تنظیم کردیم روی چهره بازیگر اگر بازیگر بلند شد حرکت کرد تمام این نورپردازی ها بهم میخوره...اون وقت چه کار باید بکنیم؟
همچنین اگر دو تا بازیگر یا بیشتر داشته باشیم برا هر کدوم منبع نور جداگانه میگذاریم برا نورهاشون؟

از دوستان دیگه هم ممنون میشم نظرشون رو راجع به این مبحث مطرح کنن...
 

جدیدترین ارسال ها

بالا