اينترنت روحی تازه به جهان اسلام تزريق می کند

  • شروع کننده موضوع Mahmoodi
  • تاریخ شروع
M

Mahmoodi

کاربر مهمان
در اين ميان شبکه خبري آمريکايي abcnews نيز در گزارش مفصلي به بررسي تاثيرات اينترنت بر عملکرد اسلام گرايان در جهان پرداخته است که ما در ادامه به نقل قسمت هاي مهم آن مي پردازيم.

به گزارش بخش خبر سايت اخبار فن آوري اطلاعات ايران، از خبرگزاري سلام، ليلاجا سينتو نويسنده اين گزارش معتقد است که اسلام مانند تمامي مذاهب بزرگ جهان از وب در مقياسي گسترده بهره برده است. اينترنت که امروزه يک سکوي خطابه مجازي محسوب مي شود ميزبان هزاران سايت، گپ خانه و فهرست هاي پست الکترونيک مذهبي است که مضامين اعتقادي مورد نظر خود را اشاعه داده و امکان بحث و گفتگوي آنلاين در مورد مسائل مختلف مذهبي را فراهم مي آورد.
اما از نظر برخي کارشناسان، اينترنت تاثير ديگري نيز بر جهان اسلام گذارده است، زيرا اين ابزار ارتباطي مدرن موجب گرديده تا اجتهاد در مورد برخي مسائل و از جمله فناوري هاي مدرن به حفره هاي جديدي کشيده شود و فناوري جديدي از سوي روحانيون مسلمان براي حل و فصل مسائل حاصل از فناوري هاي جديد صادر گردد.
همچنين برخي روحانيون با راه اندازي سايت هايي به صورت آنلاين به سوالات فقهي و مذهبي پيروان دين اسلام پاسخ مي گويند و حتي بعضي از آنها دست به راه اندازي پايگاه هاي وسيع اطلاع رساني حاوي فناوري گوناگون روحانيون در مورد مسائل مختلف است.
نويسنده در اين مورد به سايتي با عنوان Islamicity.com اشاره کرده و مي افزايد که اين سايت در ماه بيش از دو ميليون بازديد کننده دارد و يکي از بخش هاي محبوب آن يک پايگاه داده در مورد انواع فتاواي اسلامي است.

خبرنگار کنجکاو abcnews با جستجوي لغت ازدواج با بيش از 307 پرسش و پاسخ مذهبي در اين مورد مواجه شده است.
دنياي اسلام مجازي نويسنده اين گزارش در ادامه دست به مصاحبه با گري بانت، از اساتيد دانشگاه ولز و نويسنده کتاب "اسلام در عصر ديجيتال" زده است. وي معتقد است که دو مفهوم جهاد و فتوا مهمترين عامل يکپارچگي مذهب و فعاليت هاي الکترونيکي مسلمانان بوده اند.
وي ضمن آنکه تعيين دقيق تعداد سايت هايي را که داراي مضامين اسلامي مي باشند غيرممکن مي داند، تصريح مي کند که پس از واقعه 11 سپتامبر بر تعداد آن دسته از کاربران اينترنت که از اين وسيله ارتباطي به عنوان ابزاري براي افزايش آگاهي هاي خود در مورد اسلام استفاده مي کنند به شدت اضافه شده است.

وي همچنين تاکيد مي کند که تعداد کاربران اينترنت در جهان اسلام و عرب به شدت در حال افزايش است و از 8 ميليون نفر در سال 2002 به بيش از 25 ميليون نفر تا پايان سال 2005 خواهد رسيد. البته به گفته بانت اين رقم دربرگيرنده 3/1 ميليارد مسلماني که در خارج از جهان عرب زندگي مي کنند، نيست.
جالب آنکه بخش عمده بازديدکنندگان از سايت هاي اسلام و به خصوص سايت هاي انگليسي زبان را افرادي از کشورهاي صنعتي و توسعه يافته تشکيل مي دهند. به عنوان مثال از ميان کاربران سايت Islamicity.com، 40 درصد اهل آمريکا، 15 درصد اهل اروپا، ده درصد اهل کانادا و 35 درصد متعلق به ديگر نقاط جهان هستند.
اينترنت و تلاش براي ارائه چهره اي مناسب از اسلام عليرغم اين مباحث علت اهميت اينترنت براي برخي از مسلمانان آن است که آنان از اين طريق مي توانند دست به چهره اي مناسب از اسلام زده و واقعيات را در اين مورد به جهان منعکس کنند.
اميدصافي از اساتيد دانشگاه نيويورک در اين مورد مي گويد: اينترنت به اساتيد، فعالان و دانشگاهيان مسلمان اجازه داده تا ديگر مسلمانان جهان را در ديدگاه هاي ليبرال تر و آزاد منشانه تر خود در مورد اسلام سهيم کنند.

اميد صافي به منظور دستيابي به اين هدف به راه اندازي سايتي به نام http://muslimwakeup.com کمک نموده است که به گفته او مروج تنوع فرهنگي و معنوي، بردباري و تفاهم است و مسائل مختلفي را که جامعه مسلمانان مقيم آمريکا با آن مواجهند دربرمي گيرد. البته صافي اذعان دارد که همه مسلمانان با چنين ديدگاه هايي موافق نيستند و کماکان بحث و جدل هاي گسترده اي در مورد مسائل گوناگون مربوط به اسلام در سايت هاي مختلف وابسته به مسلمانان در جريان است.


منبع فناوري اطلاعات ايران
 

a Truth Seeking

Active Member
تشكر علي جان.
البته اين بديهيه كه بهترين راه براي هر كسي اينه كه در هر زمان و مكاني از امكانات موجود بيشترين بهره رو ببره.
 

جدیدترین ارسال ها

بالا