انواع عایق ساختمانی

استفاده از سوخت های فسیلی در سال های اخیر رشد قابل توجهی داشته است. این موضوع نگرانی های زیادی را در خصوص کاهش و کمبود این منابع در سال های آینده ایجاد می کند. عایق کاری ساختمان امروزه بسیار مهم است و ساختمان های مسکونی، اداری، تجاری و غیره. مطابق با استانداردهای جهانی و با هدف مصرف کمتر انرژی ساخته شده اند. امروزه از انواع عایق های ساختمانی از نظر رطوبت، گرما و صدا استفاده می شود.

عایق کاری ساختمان چیست؟
عایق به ماده، فرآیند یا ابزاری اطلاق می شود که قادر به عایق کاری یک سطح خاص باشد. این عایق می تواند در برابر هر عاملی از جمله رطوبت، صدا، گرما، مواد شیمیایی و ... باشد. همانطور که گفتیم امروزه انواع مختلفی از عایق های ساختمانی برای هدف خاصی تولید و استفاده می شود. هر کدام کاربردهای اقتصادی متعددی دارند.

انواع عایق های ساختمانی
به طور کلی می توان از هر نوع مصالح و مصالحی در ساخت ساختمان ها استفاده کرد، به گونه ای که در برابر عواملی مانند صدا، گرما، آب و رطوبت، مواد شیمیایی، حشرات و ... مقاومت بالایی از خود نشان دهند. و اینکه می توانند در کاهش هزینه ها موثر باشند. به عنوان عایق شناخته می شود. در مجموع از 4 نوع عایق در ساخت و ساز ساختمان استفاده می شود که عبارتند از عایق صوتی، عایق رطوبتی، عایق حرارتی و عایق آتش.

عایق پشم سنگ
پشم سنگ یکی از بهترین عایق های حرارتی است. این می تواند تا دمای 1200 درجه سانتیگراد را تحمل کند و از نوعی سنگ آتشفشانی ساخته شده است. این عایق عمدتاً در صنایع نفت و گاز، پالایشگاه ها و ... کاربرد دارد که این عایق علاوه بر مقاومت عالی در برابر آتش و حرارت می تواند یکی از بهترین عایق های صوتی ساختمان باشد. عایق پشم سنگ در انواع پانل، لحاف، پتو و ... موجود است و در قسمت های مختلف ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد، البته می تواند باعث ایجاد حساسیت های پوستی و تنفسی شود.

عایق قیر و کیسه
عایق قیر یا قیر یکی از رایج ترین، قدیمی ترین، پرکاربردترین و بهترین عایق های ساختمانی است که در قسمت های مختلف ساختمان مانند پشت بام، کف، آشپزخانه، سرویس بهداشتی و ... استفاده می شود که این عایق به عنوان عایق عالی در برابر رطوبت شناخته می شود. قیر طول عمر بالایی دارد و به دلیل انعطاف پذیری زیاد آن می توان در شرایط آب و هوایی مختلف از آن استفاده کرد.

عایق فوم شانه تخم مرغ
یکی از بهترین عایق های صوتی که در ساختمان ها استفاده می شود عایق فوم تخم مرغی است که عمدتا در مکان هایی مانند آتلیه و ... استفاده می شود این عایق ها وزن مناسب و عمر طولانی دارند. عایق فوم تخم مرغی شکل علاوه بر مقاومت در برابر صدا، در برابر انتقال حرارت نیز بسیار مقاوم است.

عایق های ایسپولار
ایزوپل یکی از بهترین عایق های ساختمانی است که می تواند مقاومت بسیار بالایی در برابر رطوبت و نفوذ مایعات داشته باشد. این عایق دارای یک سطح کاملا پوشیده است که با یک دست می توان از آن استفاده کرد و آن را ضد آب می کند. همچنین بر پایه آب ساخته شده و یک محصول پلیمری کاربردی برای قسمت های مختلف ساختمان می باشد. عایق ایزوپل چسبندگی بالایی دارد و به راحتی روی سقف، دیوار و ... نصب می شود.

عایق پشم شیشه ساختمان
پشم شیشه به عنوان یکی از قدیمی ترین عایق های ساختمانی شناخته می شود که هم به عنوان عایق صوتی و هم به عنوان عایق حرارتی کاربرد دارد. علاوه بر این پشم شیشه از مقاومت بالایی در برابر آتش سوزی برخوردار است و برای پوشاندن انواع قسمت های مختلف ساختمان اعم از سقف، دیوار، لوله و ... استفاده می شود. مقاومت و قارچ ها و باکتری ها به راحتی رشد می کنند. علاوه بر این، این عایق ممکن است باعث ایجاد حساسیت در افراد شود و هنگام نصب آن باید از دستکش و ماسک استفاده شود.

انواع عایق ساختمان ایزوگام
ایزوگام یکی از محصولات پیش ساخته عایق ساختمانی با کاربردهای متعدد می باشد. این عایق به صورت رول تهیه می شود و با استفاده از چسب های مختلف به سطوح قسمت های مختلف ساختمان ها اعم از سقف و دیوار چسبانده می شود. این عایق دارای انعطاف پذیری بالا، عمر مفید بیش از 10 سال و مقاومت بالایی در برابر تغییرات آب و هوایی می باشد. اگرچه عایق ایزوگام به عنوان عایق رطوبت شناخته می شود، اما می تواند به عنوان عایق صوتی و حرارتی نیز موثر باشد. این نوع عایق انواع مختلفی دارد که هر کدام برای مناطق مختلف قابل استفاده هستند.

عایق فوم الاستومری یا فوم لاستیکی
عایق فوم الاستومری یکی دیگر از انواع عایق های ساختمانی است که می توان از آن به عنوان عایق حرارتی، رطوبتی و صوتی استفاده کرد. این عایق خاصیت ارتجاعی و انعطاف پذیری بالایی دارد و از ماده ای به نام فوم نیتریل ساخته شده است. این عایق برای سوله، دیگ بخار، مخازن و ... کاربرد فراوانی دارد، این عایق به خوبی در برابر آب، گرما و صدا مقاومت می کند و دچار خوردگی نمی شود.

عایق فوم الاستومری وزن بسیار کمی دارد و تغییرات دمایی مختلف را تحمل می کند و امکان رشد قارچ و باکتری وجود ندارد. این عایق قیمت بالایی دارد اما نیازی به پوشش ثانویه ندارد و در اشکال و طرح های مختلف موجود است. در ضمن یکی از مهم ترین ویژگی های این عایق رنگ پذیری آن است که می تواند در ساختمان ها بسیار مفید و کاربردی باشد.

عایق صدا
عایق صدا نوعی عایق است که برای کاهش انتقال صدا از یک محیط به محیط دیگر استفاده می شود. دو نوع مکانیسم انتقال صدا در ساختمان ها وجود دارد که عبارتند از:

ضربه: در این مکانیسم آلودگی صوتی از داخل اجزای ساختمان از جمله صدای راه رفتن افراد، برخورد با دیوارهای مجاور، بسته شدن درب و ... منتقل می شود.
هوا: در این مکانیسم آلودگی صوتی به طور مستقیم از طریق هوا منتقل می شود، مانند صدای تراموا، سیستم های تهویه و ....

عایق رطوبتی
وجود رطوبت در ساختمان باعث پوسیدگی و فرسودگی قسمت های مختلف ساختمان به مرور زمان می شود. رطوبت می تواند عمر مفید ساختمان و مصالح آن را کاهش داده و به تجهیزات داخل ساختمان آسیب برساند. به همین دلیل استفاده از انواع عایق رطوبتی می تواند بسیار مهم باشد. عایق رطوبتی انواع مختلفی دارد که از هر کدام می توان در قسمت های مختلف ساختمان استفاده کرد.

عایق حرارتی
عایق های حرارتی موادی هستند که مقاومت حرارتی بالایی برای کاهش جریان گرما دارند. اگر این مواد به درستی در پوشش بیرونی ساختمان اجرا شوند، می توانند صرفه جویی قابل توجهی در مصرف انرژی در طول عمر مفید ساختمان تضمین کنند. گرما همیشه از منابع دمای بالاتر به سیستم‌های با دمای پایین‌تر منتقل می‌شود که می‌تواند منجر به مصرف انرژی قابل توجهی در ساختمان‌های بدون عایق شود. استفاده از انواع عایق حرارتی باعث کاهش سرعت انتقال دما می شود.

عایق های آتش
همانطور که از نام آن پیداست عایق آتش نوعی عایق ساختمانی است که می تواند در برابر آتش و حرارت بسیار مقاوم باشد و از سرایت آتش به سایر قسمت های ساختمان جلوگیری کند.

بهترین عایق ساختمان
همانطور که گفتیم امروزه از انواع مختلفی از عایق های ساختمانی برای کاهش مصرف انرژی و افزایش رفاه افراد استفاده می شود که هر کدام کاربردها و قابلیت های بسیاری دارند. از پرکاربردترین عایق های ساختمانی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

عایق یونولیت
عایق یونولیت را می توان پرکاربردترین، رایج ترین و بهترین عایق ساختمانی دانست که دارای ویژگی ها و قابلیت های منحصر به فرد فراوانی است. این عایق در ایران با نام های مختلفی از جمله پلاستوفوم، یونولیت و آکاسیف شناخته می شود. نام اصلی این عایق پلی استایرن منبسط شده یا EPS است و در آمریکا به پلی استایرن نیز معروف است. یونولیت ماده ای سبک و متخلخل است. با توجه به خواص فیزیکی و مکانیکی یونولیت، از این ماده می توان به عنوان عایق صدا، عایق حرارت و عایق رطوبت استفاده کرد.
 

جدیدترین ارسال ها

بالا