اساس‌نامه‌ي دزدان كامپيوتري

Salar

Active Member
گاهي اوقات با دست‌يابي افراد به دارايي‌هاي فكري شما، مسير فعاليت‌هاي اينترنتي عوض مي‌شود.

شعور، قانون و زندگي در يك فضاي مجازي (cyber) به آساني دور هم جمع نمي‌شوند. براي در اختيار گرفتن يك فضاي مجازي و راه‌اندازي يك سايت اختصاصي، بايد در موسسه‌ي "ثبت اسم‌ها و شماره‌ها"، ثبت‌نام كنيد. بديهي است كه در آغاز چندان براي اين موسسه آشنا نيستيد، اما اگر براي دامنه‌‌ي (domain) خود يك اسم اختصاصي داشته باشيد، مي‌توانيد براي سرور شناخته شده باشيد و در هر هفته دستورالعمل‌ها را دنبال كنيد.

امروزه قوانين مربوط به مالكيت دامنه تغيير كرده است. اين تغييرات ممكن است موسسه‌ي شما را دچار مشكل كند. در اين شرايط و با وجود اين قوانين جديد مي‌توان در كمتر از 5 روز به طور خودكار عمل انتقال دامنه را انجام داد، مگر اين‌كه صاحب اوليه‌ي account آن را رد كرده باشد.

در روش كنوني، مالكيت دامنه و ثبت‌نام در سرور[1]، در صورت پاسخ ندادن صاحب اوليه به تقاضاي انتقال، بدون تغيير باقي مي‌ماند.

در نيجريه پاسخ ندادن در مهلتي 5 روزه به تقاضاي تغيير دامنه و بي‌توجهي به تمايل مالك جديد در واقع به منزله‌ي پاسخ مثبت به نقل و انتقال است. البته من مطمئنم كه اين پيش‌فرض مقدمه‌ي بسياري از دردسرها و شايد سرگرمي‌هاي بعدي را براي شركت‌هاي شناخته شده، كه به درستي از آدرس دامنه‌ي خود نگه‌داري نمي‌كنند، فراهم مي‌كند.

پس عاقلانه است كه تمام جزييات دامنه‌ي خود را بررسي و آن را به روز كنيد. سعي كنيد بيش از 5 روز به تعطيلات نرويد؛ زيرا جبران خسارت ناشي از يك تعطيلات طولاني، كار بسيار سختي خواهد بود.

جالب است كه در ماه گذشته مسوولان يكي از نشريات معتبر اينترنتي انگلستان، اعلام كردند كه امكان دزدي و بهره‌برداري از بخش‌هاي مقتدر و موفق طراحي و هيات تحريريه هرگز امكان ندارد. اما اين نگراني وجود دارد كه اين اعتقاد چندان درست نباشد. سايت www.bugmenot.com را ببينيد. به راحتي مي‌توانيد با استفاده از يك Password ياب به دست‌نوشته‌ها در هر مكان و درباره‌ي هر مطلبي دست پيدا كنيد. 30 هزار سايتي كه از اين مسير به آن‌ها راه پيدا مي‌كنيد، شامل روزنامه‌هاي بين‌المللي و حتا سايت‌هاي محرمانه‌ي شركت‌ها هم مي‌شود.

سايت‌هايي مانند Bugmenot در جمع‌آوري Password از هر كس و هر جا توانا هستند. به عنوان مثال نكته‌اي كه صنعت چاپ را نگران مي‌كند، اين است كه هيچ قانوني براي ممنوع كردن اين‌گونه اعمال وجود نداشته باشد. اين محدوديت‌ها به نوبه‌ي خود موجب تمسخر و مضحكه قراردادن صنعت چاپ و نشريات مي‌شود.

بالاخره درفهرست حماقت‌هاي اين‌چنيني، مثال بزرگي از دزدي دارايي‌هاي فكري وجود دارد. منظور از اين دزدي، كتاب "بر باد رفته" است. در استراليا و ساير كشورها حق اختصاصي انتشار به طور غيرقانوني در سال 1999 از اين كتاب برداشته شد، اما در آمريكا تا سال 2031 وارد كردن اين كتاب به دامنه‌هاي عمومي امكان نخواهد داشت.

به همين ترتيب، در استراليا شما مي‌توانيد كتاب (Mein Kampf) هيتلر، 1984 جرج اورل و كتاب‌هاي "شرلوك هولمز" سرآرتور كانن دويل را بارگذاري (download) كنيد. حال سعي كنيد اين كار را در يك سايت آمريكايي انجام دهيد. درست مثل اين است كه آب در هاون مي‌كوبيد. يك موسسه‌ي قدرت‌مند انتشاراتي بين‌المللي در آمريكا اكنون در صدد جهاني كردن يك قانون 95 ساله است. به نظر شما آيا دليلي وجود دارد كه حكومت‌ها با اين پيش‌نهاد مخالفت كنند؟



--------------------------------------------------------------------------------

[1] - براي خريد دامنه يا وب سايت بايد نام‌ها را از سرور خريد



نويسنده : سايمون مورز(www.computerweekly.com)
مترجم : نازنين كي‌نژاد
ناشر : همكاران سيستم
 

جدیدترین ارسال ها

بالا