اتصال رله به میکروکنترلر

saalek110

Well-Known Member
اتصال رله به میکروکنترلر


تاپیک مرتبط:



 
آخرین ویرایش:

saalek110

Well-Known Member


BJT-1-768x486.jpg

سالک: در بالا یک عکس را منتقل کردم ، باقی مطالب را در سایت اصلی بخوانید.
 

saalek110

Well-Known Member
سالک: شاید من در یک تاپیک دیگه این بحث را گفته باشم ولی باز در این پست تکرار می کنم.
ترانزیستور و مقاومت در این کار می تواند خیلی مدلها و مقاومتها باشد، خودتان با اهم متر می توانید مدیریت کنید.


رله را با استفاده از ترانزیستور راه اندازی می کنیم ، تا جریان اصلی را ترانزیستور بدهد نه میکروکنترلر.

.فکر کنم ترانزیستور من همین bc547 معروف بود ، ولی از خیلی از مدلهای ترانزیستورها میشه استفاده کرد.

یک مقاومت هم بین پایه میکروکنترلر و ترانزیستور بگذارید تا جریان زیادی از میکروکنترلر خارج نشود....چون نمی خواهیم به میکروکنترلر فشار بیاید...


شاید هم مقاومت نیاز نباشه ، چون شاید ترانزیستور شما اون قدر عبور ندهد...(بسته به نوع ترانزیستور شما دارد...)


با اهم متر می توانید جریان عبوری را اندازه گیری کنید و خودتان بررسی کنید. برای بررسی میزان جریان با هم مثر ، مثلا به جای سیم میان میکروکنترلر و مقاومت ، دو سیم اهم متر را وصل کنید و حالت اهم متر را روی آمپر بگذارید.


می توانید یک مقاومت متغیر بگذارید و اون قدر پیچش را بچرخانید تا ببینید یا چقدر مقاومت ترانزیستور کار میافته و شیر را باز می کنه تا رله را به کار بیاندازد....
بعد اینکه با اون میزان چرخش پیچ مقاومت متغیر(پتانسیومتر) کار راه افتاد ، با اهم متر ، مقاومت پتانسیومتر را اندازه بگیرید و یک مقاومت ثابت به اون اندازه اونجا جایگزین کنید.


یا مقاومت ها با مقادیر مختلف که دارید امتحان کنید.

result.png

در تصویر بالا ، فلش آبی ، یعنی قطب منفی باطری به رله... و فلش های قرمز ، مسیر جریان مثبت از میکروکنترلر به مقاومت و به ترانزیستور.
در تصویر بالا ، می بینید که ترانزیستور هم قطب مثبت را دریافت کرده.
پس ترانزیستور در طراحی بالا ، باید از نوعی باشد که قطب مثبت دریافت می کند... من زیاد فعلا ترانزیستور بلد نیستم ، فکر کنم pnp و npn فرقش همین باشه... مثلا ترانزیستور من که bc547 است جزو دسته npn است... پس فکر کنم مال شما هم باید از دسته npn باشه تا مثل من قطب مثبت بتونید بهش بدهید... فکر کنم ترانزیستورهایی که آماتورها بیشتر دستشونه همین npn است... البته مطمئن نیستم. البته در گروه ترانزیستورهای npn هم مشخصات جریان و میزان تقویت شون فرق می کنه... پس باید یک ترانزیستور npn پیدا کنید که هم زیاد جریان نخواهد و هم اینکه بتواند رله شما را به کار بیاندازد.


پایه میکروکنترلر را مثبت فرض کنید ، پایه مثبت را به ترانزیستور هم بدهید....
ترانزیستور می دونید ۳ پایه داره ، یک پایه با مقاومت به میکروکنترلر وصل شد ، یک پایه هم به قطب مثبت وصل شد ، پایه سوم میرود برای راه اندازی رله...
البته باید دیتاشیت ترانزیتور را نگاه بکنید ، تا بفهمید کدوم پایه برای کدوم کاره ... چیزی که من یادمه پایه وسط به میکروکنترلر وصل میشد و اینکه کدام قطب مثبت و کدام به رله وصل بشه را باید به شکل اون در دیتاشیت یا آموزشهای سایتها نگاه کنید.



بعدش پایه منفی را هم باید به رله بدهید تا با پایه مثبتی که از ترانزیستور گرفته بتواند سیم پیچش را روشن کند ،

تاپیک رله را ببینید تا طرز وصل کردن رله را ببینید.
 
آخرین ویرایش:

saalek110

Well-Known Member
بحث در مورد ترانزیستور bc547:

عکس از :



Screenshot_۲۰۲۳-۱۲-۲۶_۰۲۳۶۰۶.jpg

یک طرف ترانزیستور پخ یعنی صاف است و یک طرفش گرد...
در شکل بالا میشه با توجه به طرف پخش فهمید پایه های ۱ و ۳ کدوم هستند... پایه ۲ هم که وسطی است. البته فقط در مورد bc547 است شکل بالا ، برای مدل ترانزیستور خودتان شکل را از اینترنت پیدا کنید. تا بفهمید پایه هایش را چطوری باید تشخیص بدهید و چی را به کدوم پایه ها وصل کنید. ولی فکر کنم برای تمام ترانزیستورهای ‌npn شکل بالا صدق می کند.(تاپیک در مورد فرق npn و pnp داریم ، می توانید نگاه کنید)
میکروکنترلر در پست قبل با مقاومت فکر کنم وصل میشه به پایه شماره ۲ ...
و بعد باید ببینید طرز استفاده از این نوع ترانزیستور چطوریه .... فکر کنم باطری به کالکتور وصل میشه و رله به امیتر....


اگر ترانزیستور bc547 ندارید ، هر چی ترانزیستور دارید را می توانید تست کنید تا ببینید کدوم قادر به این کار است...
ولی قبلش بهتره سرچ کنید ببینید مشابه های این ترانزیستور چیه...


اصلا هم وحی منزل نیست حتما ‌bc547 باشه ، پس نمی خواد مشابه های این ترانزیستور را سرچ کنید....
یک ترانزیستور تقویت کننده نیاز داریم که بتواند رله شما را به کار بیاندازد و جریان زیادی هم برای روشن شدنش در base اون نیاز نباشه... البته فکر کنم تمام ترانزیتسورهایی که دست افراد مبتدی باشد کم توان است... پس فقط باید بتونه رله را راه بیاندازد.
 
آخرین ویرایش:

saalek110

Well-Known Member
در اون سایتی که بالا لینک دادم از ترانزیستور 2n3904 استفاده کرده..
برای این میگم که بدونید از چه مدلهای ترانزیستور میشه استفاده کرد... قصد گیج کردنتون را ندارم
..
Screenshot_۲۰۲۳-۱۲-۲۶_۰۳۰۴۲۴.jpg

با توجه به پخی ترانزیستور ، فکر کنم برعکس ترانزیستور bc547 است پایه های ۱ و ۳ ....
پس بهتره برای هر ترانزیستور شکل پخی کنارش را در شکلهای سایتها ببینید تا بفهمید پایه ۱ و ۳ کدوم میشه...

حالا اگر بدون دونستن پایه های ۱ و ۳ وصل کنید چی میشه؟
دقیق نمی دونم ، شاید فقط عمل نکند و منجر به سوختن ترانزیستور نشود.
 

saalek110

Well-Known Member
گفتم یک نگاهی به سایتهای خارجی هم بیاندازم...

در سایت بالا هم از bc547 استفاده کرده....
حالت دو طبقه از این ترانزیستور را هم نمایش داده... یعنی دو بار ترانزیستور استفاده شده.
 

saalek110

Well-Known Member
youtu.be/g3wRj7jXRsA?si=11Q2ga00gUsXVASf
فیلم دو قسمت است.
این شخص ، که انگلیسی ، با لهجه فکر کنم هندی صحبت می کنه ، مثل من نقاشی کشیده
ایشان مقاومت بین میکروکنترلر و ترانزیستور را فکر کنم ۳۳۰ اهم گذاشته.
شاید توضیحاتش از من بهتر باشه.

ولتاژ هند هم ۲۳۰ ولت و ۵۰ هرتز است. مثل ایران است.
در فیلم اولی ساختار رله را هم توضیح داده.
 

saalek110

Well-Known Member
The average microcontroller like on your Arduino has only limited ‘strength’ on the port pins. Typically it might be 2..20mA. Your relay might require 60mA at a guess so you require some means of amplifying the port pin. A transistor or mosfet is commonly used.

Note your diagram is missing a resistor in series with the transistor as the transistor only requires around 0.7V to turn it on. The resistor drops the port pin voltage from 5V down to 0.7V.



در سایت بالا ، فردی سوال پرسیده چرا به ترانزیستور نیاز داریم تا آردینو را ه رله وصل کنیم.... جواش را در بالا من زدم.....گفته خروجی آردوینو باید ۲ تا ۲۰ میلی آمپر باشد ولی رله به ۶۰ میلی آمپر نیاز دارد...

سالک: من فکر کنم وقتی مقاومت مناسب قبل ترانزیستور گذاشتم ، خروجی از میکروکنترلر به فقط ۲ میلی آمپر رسیده بود ... واقعا مقدار خیلی کمی است.


Screenshot_۲۰۲۳-۱۲-۲۷_۰۲۴۳۲۱.jpg

در تصویر بالا از سایت فوق ، ترانزیستور bc547 و یک مقاومت ۱ کیلو استفاده شده..
ترانزیستور bc547 یکی از رایج ترین و معروف ترین ترانزیستورهاست ، من هم چون خونه داشتم ازش استفاده کردم.. ولی حالا می بینم در سایتها هم از همین استفاده شده، ...
 

saalek110

Well-Known Member
یک نکته هم بگم که استفاده از رله با استفاده از ماژول رله فرق دارد..
در این تاپیک ما کار با رله را توضیح دادیم.من ماژول رله تابحال نخریدم... انواع اون هست ،‌مثلا دو تایی یا ۴ تایی...
 

saalek110

Well-Known Member
سالک: گفتم که قبلا یک مقاومت دقیق ، بین میکروکنترلر و ترانزیستور پیدا کرده بودم ولی یادم رفت مقدارش چی بود...
این بار که باز پروژه را مونتاژ کردم ،
در مرحله اول اصلا مقاومت بین میکروکنترلر و ترانزیستور نزاشتم... وقتی میکرو می اومد جریان را قطع کنه ، هنگ میکرد و شمارش اعدادی که در میکرو نوشته بودم متوقف می شد....
اومدم یک مقاومت یک کیلو گذاشتم ولی زیاد بود و کار نمیکرد...
بعدش یک مقاومت ۲۲۰ اهم گذاشتم و هنگ برطرف شد... شاید بشه مقاومت را زیادش کرد مثلا ۵۰۰ اهم ولی دیگه فعلا امتحان نکردم...


ولی یک سوال برام پیش اومد که چرا میکروکنترلر موقع قطع کردن جریان هنگ می کرد؟
شاید یک جریانی توسط رله ساخته میشده ،... ولی چطور از ترانزیستور رد میشده ؟ فکر نمی کنم ترانزیستور خودش بتونه به میکروکنترلر شوک وارد کنه...
جایی شنیده بودم یک دیود موثره..اگر در مسیر یک دیود بزاری جریان مخالف را سد می کنه ... ولی این را تست نکردم...
فقط اتفاقات بالا را گزارش کرد برای دانستن شما...
جمع بندی : پس من مقاومت بین ترانزیستور و میکروکنترلر نزاشته بودم و میکروکنترلر هنگ می کرد و با گذاشتن یک مقاومت ۲۲۰ اهم قضیه حل شد.

پروژه من زیاد چیز مهم و حساسی نیست و در این پروژه زیاد حساس نیستم روی پروژه زیاد کار کنم. شاید در پروژه های بعدی بیشتر مطالعه کنم و بیشتر تست کنم.
 

saalek110

Well-Known Member
میکروکنترلر من هنگ میکرد
یک دیود روی سیم پیچ رله لحیم کردم....
 
آخرین ویرایش:

saalek110

Well-Known Member
باز مشکل هنگ میکروی من حل نشد... با وجودی که مقاومت بین پین میکروکنترلر و بیس ترانزیستور را به حدود ۵۰۰ اهم رساندم.... باز هنگ داشتم....


شاید هم چون هنوز لحیم نکردم و جامپر کار کردم ... لرزش جامپرها باعث هنگ میشه...

شاید هم اشکال از خود میکرو ، یا برنامه ای که من نوشتم... یا نویزهایی است که من از وجودشان خبر ندارم....
فعلا در حال بررسی هستم....
 

saalek110

Well-Known Member
حتی وقتی سیمی بین رله و میکروکنترلر وصل نبود .... باز هنگ داشتیم...
فکر کنم نویز تولیدی توسط رله باعث هنگ میکروکنترلر می شود.... عبور از فضا ، نه از سیم.
برای تست باید رله را از میکرکنترلر دور کنم... اگر تست کردم نتیجه را خواهم گفت.
 

saalek110

Well-Known Member
من با سیم ، رله را از میکروکنترلر دور کردم..... یکی دو متر
تا الان که هنگ نداشتم..... ده دقیقه ای است ، روزها را هر چند دقیقه به سرعت رد می کنم تا رله کار کند.

فعلا راضیم.

من فکر نمی کنم سیم پیچ رله به اون کوچکی از فاصله دو متری بتواند نویز از فضا بفرستد...
برای جریان برگشتی رله هم شاید اون دیود مهارش کند....
تجربه من در الکترونیک فعلا اون قدری نیست که قاطع نظر بدهم. ولی تلاش کردم با انعکاس تجربیات خود شما را در رفع مشکلات کار کمک بکنم.
 

saalek110

Well-Known Member
یک نکته: رله من ۶ پایه است ، و وقتی باطری به سیم پیچش وصل بشه ، یک قطر را وصل و قطر دیگر را قطع می کند.
من سیم های برق را جایی وصل کردم که در حالت خاموشی رله در حالت وصل است... و مثل یک سیم سیار معمولی است... ولی اگر باطری وصل بشه ... سیم سیار قطع میشه....


هنگ های من همگی وقتی بود که باطری از رله قطع میشد.... و این برای من خوبه.. چون زمانی که می خوام دستگاه روشن بشه ( که باید باطری از رله قطع بشه) .... سر شب است....

من می خواستم یک چراغ مثلا ۹ شب روشن بشه و ۷ صبح خاموش بشه...
دستگاه من ۹ شب هنگ می کرد... ولی برای من ۷ صبح مهم بود... چون ۹ شب خودم در خانه هستم...


منظورم اینه از دو مسیر رله ، مسیر برق شهر را به اون قطر رله وصل کنید که موقع قطع کردن رله اگر هنگ کرد کمتر به ضرر شما باشد.
 

saalek110

Well-Known Member
در شکل زیر دایره ها پایه های سیم پیچ است....
دو پایه اول محل اتصال باطری ، یعنی سرهای سیم پیچ رله است..


پایه های راست و چپ ، به شکل قطری ، باید کار بشه...
یک قطر در حالت بی باطری وصل است..
و یک قطری در حالت بی باطری قطع است.
 

پیوست ها

  • result.png
    result.png
    354.1 کیلوبایت · بازدیدها: 1

جدیدترین ارسال ها

بالا