آموزش SWiSH از ابتدا تا بینهایت

در مورد مطالب این بخش چه نظری دارید؟


  • مجموع رای دهندگان
    45

mrbmohammad

New Member
نکته ای بسیار مهمدر مورد فارسی نویسی

اصولا در فارسی نویسی در Static text مشکلی و جود ندارد اما در dynamic text یک مشکل نمایان میشود که بسیاری از کاربران فکر میکنند راه حلی برای این مشکل وجود ندارد و پروژه خود را رها میکنند و از کار با swishmax ناراضی میشوند .
حال راه حل چیست اگر ما بخواهیم یک متن را از یک فایل خارجی مثل xml یا txt بار گذاری کنیم برای اینکه متن ما دچار بهم ریختگی نشود چه باید کرد ؟ !

برای اینکه در dynami text متن های فارسی تکه تکه نشود یا فونتشان تغییر نکند:

1- در قسمت مشخص شده در تصویر 1 کلیک کنید تا قسمت use devise fonts فعال بشه.

2- از فونت های یونیکد شده استفاده کنید . مثل فونت tahoma یا از سه فونت اصلی خود نرم افزار استفاده کنید :
sans،_ serif،_ typewriter_

3-به جای حرف ی از ي (Shift+X) استفاده کنید .
245device.jpg


تصویر شماره 1​
اگر متن خود را از text ها خارجی بارگذاری میکنید دقت کنید که آن فایلهارا با استاندارد یونیکد UTF-8 ذخیره کنید مثلا در ذخیره با notepad به این گونه است:
پس از مشخص کردن مکان ذخیره فایل گزینه UTF-8 را از Encoding انتخاب کنید . ( تصویر 2 )

تصویر 2
بر روی تصویر کلیک کنید تا بزرگتر نمایش داده شود .
 

mrbmohammad

New Member
آموزش سویش مکس .

دیگر دستورات دکمه ها :
الان دیگه مسیر کدها رو یاد گرفتید ،کد های زیر رو هم مثل کدهای قبل ازپنل Script میتونید وارد کنید .
rollover حالتی که نشانگر موس را وی دکمه می آورید
rollOut حالتی که نشانگر موس را از روی دکمه کنار می برید
dragOver حالتی که دکمه را به طرفی خارج از stageدرگ می کنید.
dragOutحالتی که دکمه را از خارجstage به داخلstage درگ می کنید.
releaseOutside وقتی که روی دکمه کلیک خود را نگه می دارید و جایی به غیر از روی دکمه کلیک موس را رها می کنید .
keyPress می توانید با این دستور کلیدی را از روی کیبورد برای پروژه خود تعریف کنید .
-------------------------
حالا که با قاعده کار به swishmax آشنا شدید برای شما 40 نمونه که نکات فراونی برای تازه کار ها دارد قرار میدهم .
این مجموعه شامل :

دکمه نمونه

ساخت ساعت و نمایش تاریخ

ایجاد کروسر موس

دنبال کننده موس

ارسال ایمیل

اسکرولرمتن پویا

معرفی دستور های for,while,swich

ایجاد جستوجو گر گوگل

ساخت سوال های جور کردنی

بار گذاری عکس انیمیشن و فیلم از منابع خارجی

ایجاد پسورد

پخش کننده صدا

اضافه کردن گزینه جدید به راست کلیک و ایجاد دستور برای آن

-------------------------------------------------

البته وقت داشته باشم نحوه کار تک تک کد ها در اکشن اسکریپت 2 رو در این تایپیک قرار میدم . :wink:

 

پیوست ها

  • 40Example.rar
    2.3 مگایابت · بازدیدها: 671

massoudn

کاربر فعال
mrbmohammad عزیز،
ممنون از نمونه هایی که اینجا قرار می دهید،
نیاز به آموزش اکشن اسکریپت 2 بیشتر احساس می شود،
روی این زمینه هم بیشتر تمرکز کنید،
در ضمن این آموزشها بسیار مفید خواهد بود،
با تشکر.
 

mrbmohammad

New Member
آموزش actionScript2

root_
یعنی ریشه
ترکیب
کد:
_root.property 
_root.property = value
نشانوندها
property: هر ویژگی که آبجکت موجود در ریشه دارد مثلا برای یک shape این ویژگی ها وجود دارد x , _y_ , ....
value: مقدار . به جای value میتونید مقدار جدید رو برای ویژگی تعریف کنید مثل
root.shape1._x=20_
که x ابجکت shape1 که در ریشه قرار داره رو برابر 20 میکنه .
مثال کلی :
در stage یک text از نوع dynamic ایجاد کنید و اسم اون رو text1 قرار بدید وتیک گزینه target رو از پنل properties فعال کنید . بعد یک مربع با ابزار rectangle tool ایجاد کنید و روش راست کلیک کنید و از grouping گزینه group as movie clip رو انتخاب کنید اسم movieclip ایجاد شده رو Button_1 قرار بدید . حالا از داخل این movieclip ، shape رو انتاخب کنید و به پنل script برید و کد زیر رو در اون جای گذاری کنید :
کد:
on (release) {
    _root.text1.text="hello"
}
حالا پروژه خودتون رو اجرا کنید وبر روی button_1 کلیک کنید مشاهده میکنید که با کلیک بر روی اون متن text1 به hello تغییر میکنه . اگه دستور root رو از کد حذف کنیم با اجرا ، متن دیگه تغییر نمیکنه چون text1 در ریشه یعنی root قرار داره.
نمونه در فایل پیوست ( فایل example) .
parent_
تعریف یک شاخه قبل .
ترکیب :
کد:
_parent.property 
_parent.property = value 

_parent._parent.property
نشانوندها:
property: هر ویژگی که آبجکت موجود در شاخه قبلی دارد . مثلا برای یک shape این ویژگی ها وجود دارد x , _y_ , ....
value: مقدار . به جای value میتونید مقدار جدید رو برای ویژگی تعریف کنید مثل
parent.shape1._x=20_​
نمونه در فایل پیوست ( example2)

this
ترکیب:
کد:
this.property 
this.property = value
نشانوندها:
property: هر ویژگی که آبجکتی که در حال کد نویسی روی آن هستید . مثلا برای یک shape این ویژگی ها وجود دارد x , _y_ , ....
value: مقدار . به جای value میتونید مقدار جدید رو برای ویژگی تعریف کنید مثل
this._x=20​
نمونه در فایل پیوست ( example3)
 

پیوست ها

  • example.rar
    18.5 کیلوبایت · بازدیدها: 115
  • Example2.rar
    7.8 کیلوبایت · بازدیدها: 91
  • example3.rar
    2.4 کیلوبایت · بازدیدها: 95

mrbmohammad

New Member
آموزش actionScript2

همه ی زبان های برنامه نویسی از یک مفهوم به نام متغیر استفاده میکنند .
متغیر مثل یک دکمه حافظه در ماشین حساب است . از متغیر میتوان برای ذخیره نتیجه محاسبات داده های متوسط استفاده کرد .
بر خلاف ماشین حساب ها که فقط میتوانند یک متغیر را ذخیره کنند با اسکریپت میتوانید متغیر های زیادی را در حافظه ذخیره کنید .
برای اجازه دسترسی به یک متغیر به هریک از متغیر ها یک نام باید اختصاص داد این نام میتواند شامل کارکترهای a...z و A...Z و 0....9 و _ باشد . توجه کنید که . (نقطه ) و علامت [] معنای ویژه ای دارند که انشاالله در آینده توضیح داده خواهد شد .
به خط زیر توجه کنید :
x = 3 + 1
حاصل جمع 3+1 در متغیر"x" قرار میگیرد.
حالا این متغیر میتواند در محاسبات بعدی ما مورد استفاده قرار بگیرد :
y = x * x; // y = 16

(x = x + 1; // x = 5 (x+1 ghabli ro dar nazar begirid
توجه کنید که علامت های // برای تعریف یا توضیح مواردی در کد نویسی قرار میگیرند ( کامنت توضیحی ) البته در زبان های برنامه نویسی مختلف این علامت متفاوت است مثلا در زبان برنامه نویسی lua* از علامت -- استفاده می کنند .
کامنت های توضیحی برای توضیح نحوه کار اسکریپت بسیار مفید واقع میشود . و البته در اسکریپت نویسی های گروهی استفاده از این کامنت ها برای توضیح مقادیر و کدها برای جلوگیری از سر درگمی بسیار سودمند خواهد بود .
از متغیر میتوانید برای نمایش یک پیغام استفاده کنید در مثال زیر متغیر message یک متغیر string ( رشته ای ) است .
کد:
message =" هشدار ! از کلید زیر استفده نکنید "
در همه ی زبان های برنامه نویسی نوشتن اسکریپت و اجرای دستورات آن در یک نظم خاصی تعریف شده اند .
----------------------------------------
حلقه ها :
do..while

for

while

for...in
---------------------------------------
شرطی ها :
if

else

else if

switch
---------------------------------------
فراخوانی تابع :
function

return
---------------------------------------
تعاریف و مثال ها:
do..while
ترکیب:
کد:
do {
  statements;
 } while (condition);
نشانوندها
statements: تا وقتی که شرط درست با شد این دستور انجام میشود .
condition: ( شرط ) این یک عبارت بولی ( boolean) است یا درست است یا غلط ( true or false ) .
--------------------------------
مثال:
کد:
onSelfEvent (load) {
     a = 1;
     do {
         trace(a);
     } while (a++ < 5);
 }
اعداد 1و2و3و4و5 در پنجره debug نمایش داده میشوند .
----------------------------------------------------
* اطلاعات بیشتر در مورد زبان برنامه نویسی لوا در این صفحه :
http://www.lua.org/about.html
 

mrbmohammad

New Member
آموزش actionScript2

for
ترکیب:
کد:
for ([I]initial[/I] ; [I]condition[/I] ; [I]end of loop[/I]) {
    statements;
 }
نشانوندها:
statements: تا وقتی که شرط درست با شد این دستور انجام میشود .
initial : این مورد برای تعریف شرط اولیه آغاز حلقه مورد استفاده قرار داد . برای افزودن شرط های بیشتر میتوان از کاما برای جدا سازی شرط ها از یکدیگر استفاده کرد.
condition: این یک شرط بولی boolean صحیح یا غلط (true or false) . و این حلقه تا زمانی که درست باشد ادامه مییابد.
end of loop: پایان حلقه . دستوری که در پایان حلقه اجرامیشود . به طور معمول برای افزایش شمارنده حلقه مورد استفاده قرار میگیرد. برای افزودن دستور جدید به این قسمت میتوان از کاما برای جدا سازی آنها از هم استفاده کنید .
مثال :
کد:
for (i = 0; i <= 5 ; i++) {
     trace(i);
 }
----------------------------------
این حلقه اعداد "0,1,2,3,4" را در پنجره debug نمایش میدهد.

 

mrbmohammad

New Member
آموزش actionScript2

while
ترکیب:
کد:
while (condition) {
  statements;
 }
نشانوندها:
statements: تا وقتی که شرط درست باشد این دستور ادمه مییابد.
condition: ( شرط ) این یک مقدار بولی درست یا غلط بودن ( true or false) را بررسی میکند.
مثال :
کد:
onSelfEvent (load) {
     a = 1;
     while (a++ < 5) {
         trace(a);
     }
 }
با اجرای کد بالا اعداد 2 3 4 5 در پنجره debug نمایش داده میشود .
 

(reza)

Member
آموزش actionScript2

توجه : از این به بعد با این نام کاربری ( reza) درسایت خواهم بود .
انشا الله بریم یکم جلوتر و با دستور های بیشتری آشنا بشیم نمونه های بهتری میزارم.
نمونه برای دستور do .. while پیوست 1
نمونه برای for پیوست 2
نمونه برای while پیوست 3
 

پیوست ها

  • P1.rar
    41.6 کیلوبایت · بازدیدها: 120
  • P2.rar
    35.5 کیلوبایت · بازدیدها: 105
  • P3.rar
    31.9 کیلوبایت · بازدیدها: 105

(reza)

Member
آموزش actionScript2

for...in
ترکیب:
کد:
for ( var  in object ){ 
statement(s) ; 
}
نشانوند ها :
var: برای نشان دادن هر یک از اموال یک شی یا عنصر آرایه یک متغیر (var) اختصاص داده است.
object: نام آبجکن مورد نظر .
(statement(s : دستوری که ئر اجرای هر حلقه انجام میشود .
مثال :
کد:
onFrame( 1 )  { 
   n = 1; 
   products = new Array(); 
   products[0] = "SWiSHstudio"; 
   products[1] = "SWiSHsites"; 
   products[2] = "SWiSHpix"; 
   products[3] = "SWiSHmax"; 
   products[4] = "SWiSH 2.0"; 
   products[5] = "SWiSHlite"; 
for  (var1 in products) { 
     trace ("Product" add n add " = " add products[var1]); 
     n += 1; 
   } 
}
کد بالا متن زیر را در پنچره debug نمایش میدهد.
Product1 = SWiSHlite​
Product2 = SWiSH Max 2.0​
Product3 = SWiSH Max​
Product4 = SWiSHpix​
Product5 = SWiSHsites​
Product6 = SWiSHstudio​
--------------------------------------------------------
توضیح برای کدهای دیگر این مثال :
Array
آرایه آبجکتی است که از تعدادی عناصر تشکیل شده .
عنصر آرایه می تواند هر مقدار (به عنوان مثال رشته ای )
نوع عناصر لازم نیست برای همه یکسان باشد .
برای دسترسی به عناصر معمولا از یک شاخص استفاده میکنم ،شاخص اولین عنصر آرایه معمولا صفر است.
شاخص هر آرایه بعد از مقدار متغیر در داخل یک براکت قرار میگیرد .
براکت دسترسی عملگر ها را به آرایه ها ممکن میسازد.
مثال :
کد:
onFrame( 1 )  {
    i=0
dayArray = new  Array ;
dayArray[ 0 ] = "Monday";
dayArray[ 1 ] = "Tuesday";
dayArray[ 2 ] = "Wednesday";
dayArray[ 3 ] = "Thursday";

while  (i <  3 )  {
     trace(dayArray[i++]);
}

}
این کد حاصل زیر را در پنجره debug نمایش میدهد :
Monday
Tuesday
Wednesday
ایجاد آرایه:
آرایه ها را میتوان با هر یک از روش های زیر ساخت:
کد:
[I]name[/I]  =  new Array;
 [I]name[/I][[I]index[/I]] =  "[I]value[/I]";
 [I]name[/I]  =  new Array([I]length[/I]);  
 [I]name[/I]  =  new Array([I]value1, value2...[/I]);
----------------------------------------
مثال در پست بعدی :-<
 

(reza)

Member
آموزش actionScript2

نمونه for...inپیوست
---------------------------------------------
if
ترکیب:
کد:
if(condition) {
    statement(s);
 }
  
 or
  
 if (condition) {
    statements(s)
 } else {
    statements(s)
 }
  
 or
  
 if (condition) {
    statements(s)
 } else if (condition) {
    statements(s)
 } else {
    statements(s)
 }
نشانوند ها:
condition: درستی یا نادرستی را بررسی میکند .
statement: وقتی که شرط درست باشد دستور ها انجام میشود.
مثال:
کد:
onSelfEvent (load) {
     a = 2;
     b = 1;
     if (a > b) {
         trace("a > b");
     }
اگر a>b باشد پیغام a>b در debug نمایش داده میشود . در غیر این صورت هیچ پیغامی نمایش داده نمیشود .
کد:
onSelfEvent (load) {
     a = 5;
     b = 3;
     if (a == b) {
         trace(a add " and " add b add " are equal);
     } else {
         trace(a add " and " add b add " are not equal);
     }
پیغام
HTML:
5 and 3 are not equal
در پنل debug نمایش داده میشود.
کد:
onSelfEvent (load) {
     a = 10;
     b = 5;
     c = 5;
     if ((a+b) == c) {
         trace("Values are equal");
     } else if ((a - b) == c) {
         trace(a add " minus " add b add " is equal to " add c);
     } else {
         trace(a add " + " add b add " is not equal to " add c);
     }
 }
پیغام
HTML:
10 minus 5 is equal to 5
در پنل debug نمایش داده میشود.
-------------------------------
پیوست 2 نمونه if / if else/ if else if else

 

پیوست ها

  • for...in.zip
    2.2 کیلوبایت · بازدیدها: 65
  • if,else,elseif.zip
    26.9 کیلوبایت · بازدیدها: 89
آخرین ویرایش:

(reza)

Member
آموزش actionScript2

switch
ترکیب:
کد:
switch (expression1) { 

case expression2 :

statements

break;

case expression3:

statements

break;

default :

statements

}
نشانوندها :
expression1: هر عبارتی
expression2: هر عبارتی
statement: دستوری که باید اجرا شود .
مثال :
کد:
onSelfEvent (load) {
    i=1
       switch (i) {

      case 1:

       trace("i is equal to 1");

       break;

      case 2:

       trace("i is equal to 2");

       break;

      case 3:

       trace("i is equal to 3");

       break;

       default:

       trace("i is not 1, 2 or 3");

       break;

   }

}
حاصل این کد نمایش پیغام زیر در پنل debug است.
HTML:
i is equal to 1
-------------------------------------------

معرفی کدهای این مثال:
------------------------------------------
case
ترکیب:
کد:
case [I]expression[/I]: [I]statements[/I]
نشانوندها:
expression: هر عبارتی
statements : هر دستوری که باید اجرا شود .

case یک شرط برای انجام دستور switch است .
دستور زمانی اجرا میشود که عبارت برابر switch قرار گیرد .
------------------------------------------------
break
هنگامی که این اکشن درون switch استفاده میشود به کد دستور میدهد تا مورد نادرست( case نادرست ) را رد کند و بلافاصله دستور بعدی را اجرا کند.
------------------------------------------------
default
ترکیب :
کد:
default : [I]statements[/I]
نشانوندها:
statements: هر دستوری که باید انجام شود.
وقتی که عبارت مورد نظر switch با هیچ یک از عبارات case برابر نبود در این صورت این دستور انجام میشود.
-------------------------------------------------
نمونه در پیوست.








 

پیوست ها

  • switch.zip
    2.1 کیلوبایت · بازدیدها: 78
آخرین ویرایش:

(reza)

Member
دو فایل نمونه

این مطلب ربطی به آموزش اکشن اسکریپت 2 نداره
گفتم بلکه برای شما هم جالب باشه
----------------------------------------
شاید نمونه های فلشی رو دیده باشید که با یه کلید صفحه کتاب رو ورق میزنند اینا رو همه با adobeFlash ساختن اما من یه نمونه با سویش ساختم که علاقه مندان به این نرم افزار هم بتونن چنین کار هایی رو انجام بدن . البته تکمیل نشده میتونید با افکت مورفی وماسک کردن چنین کارهایی رو انجام بدید . پیوست varaghzadan
--------------------------------------
وشاید template های سایت های خارجی رو دیده باشید که وقتی صفحه رو باز میکنید یک کاغذ در حال پرواز و چرخیدن میاد و در پس متن قرار میگره . این نمونه هارو میشه با راههای چند گانه ای ساخت اما یک نمونه رو ساختم برای شما هم قرار دادم اگه نگاه کنید عملکردش رو متوجه خواهید شد . این نمونه ها میتونه به مالتی و سایت های فلش جذابیت خاصی بده . پیوست fly_Paper
 

پیوست ها

  • Fly_Paper.zip
    903.8 کیلوبایت · بازدیدها: 318
  • VaraghZadan.zip
    303.6 کیلوبایت · بازدیدها: 286

(reza)

Member
آموزش actionScript2

()function
ترکیب:
کد:
function name ([arg [ : type ] [, arg [ :  type ]]...]) [ : type ] {
 statements;
 }
  
 --یا--
  
 function ([arg [ : type ] [, arg [ : type  ]]...]) [ : type ] { 
 statements; 
 }
name: نام تابع تعریف شده.
arg: نام آرگومان تابع ( اختیاری)
type: نوع آرگمان (اختیاری) این مورد نوع آرگمان را مشخص میکند مثل عدد ، رشته ای یا بولی ( Number, Boolean or String)
statements: وقتی تابع فراخوانی میشود این دستور اجرا میشود.
----------------------------------
روش اول یک مقدار را بر نمیگرداند .
روش دوم ، تابع یک آبجکت را بر میگرداند.
----------------------------------
اولین روش یک تابع با نام ایجاد میکند شما میتوانید با استفاده از نام ، آن تابع را فراخوانی کنید .
شما میتوانید به روش دوم برای تابع یک مقدار متغیر تعریف کنید و با استفاده ار آن تابع را فراخوانی کنید.
مثال :
روش اول:
کد:
onSelfEvent (load) {

    a = 0;

    r = 3;

    a = _root.area(r);

    trace(a);

}

function area(p) {

   return  p * p;

}
کد بالا عدد 9 را در پنل debug نمایش میدهد .
روش دوم :
کد:
onSelfEvent (load) {
     f = function (x) { return x*x; }
     y = f(10); // calls f with 10, returns 100
     trace(y);
 }

کد بالا عدد 100 را در پنل debug نمایش میدهد .
--------------------------------------------------------
مثال:
تابعی به اصطلاح برای برگرداندن هَندل آبجکت ها:
کد:
onFrame (10) {
     myMovieClip.onRollOver = function () {
       MyTextField.text = "Roll Me Over!";
     };
 }
 onFrame (20) {
     myMovieClip.onRollOver = function () {
       MyTextField.text = "Roll Me Over Again";
     };
 }
برای مشاهده کار این دستور پیوست 3 را دانلود کنید.
-----------------------------------------------------
معرفی دیگر کدها :
return:
ترکیب:
کد:
return;
 return expression;
expression: عبارتی برگشتی است رشته ای / مقدار متغیر string/variable این مقدار اختیاری است. واگر استفاده نشود مقدار null بازگردانده میشود.
این اکشن به کاربر اجازه میدهد که تابعی را که تعریف کرده است مقدارش بازگشت داده شود.

مثال:
کد:
function area(p) {
     return  p * p;
 }

 

پیوست ها

  • P_1.zip
    2.1 کیلوبایت · بازدیدها: 70
  • p_2.zip
    2.1 کیلوبایت · بازدیدها: 50
  • Handler.zip
    2.6 کیلوبایت · بازدیدها: 78

(reza)

Member
آموزش actionScript2

مبحث شی گرایی و کلاسها:
شی گرای به طور کلی مفهومی است که آبجکت ها دارای چه خصوصیات و داده هایی هستند .
شی گرایی آبجکت های مشابه را در یک کلاس دسته بندی میکند.
کلاس ها تعریف میکنند که چه خصوصیاتی به آبجکت تعلق میگیرد:
properties
methods
events

properties شامل :

موقعیت در صفحه نمایش
· screen Position, _x, _y

اندازه
· size, _width, _height

مقیاس
· scale, _xscale, _yscale

زاویه چرخش
· rotation angle, _rotation

میزان شفافیت
· opacity, _alpha.

نمایش
· visibility, _visible

نام
· name, _name

text field - متن ها علاوه بر خصوصیات بالا خصوصیات دیگری نیز دارند:

· max scroll حد اکثر اسکرول متن

· scroll اسکرول کردن

· text متن

فایل پیوست شامل تمام مثالهای خصوصیات بالا است.
 

پیوست ها

  • Properties.zip
    50.6 کیلوبایت · بازدیدها: 130

(reza)

Member
methods
متد تعریف میکند که چه چیز آبجکت ها قابل تغییر است.
آبجکت های مختلف داری متد های مختلف هستند .
به طور مثال برخی متدهای movieclip شامل:
() play

() stop

() duplicateMovieClip

() gotoAndPlay

یا به طور مثال رشته ها دارای متدهای مختلفی هستند که اجازه ایجاد تغیرات در آنها را میسر میسازد:

1.JPG

فایل پیوست نمونه دستوراتی که در بالا برای MovieClip ذکر شد ، به خوبی نشان میدهد.
 

پیوست ها

  • MovieClipProperties.zip
    3.5 کیلوبایت · بازدیدها: 88

(reza)

Member
داد ه ها

event ها رویداد هایی هستند که برای یک آبجکت تعریف شده اند .
رویدها بر اساس کلاس آن آبجکت به آن تعلق میگیرد .
این بدان معناست که آبجکت های مختلف دارای رویداد های مختلفی هستند .
به طور مثال یک movieclip دارای رویدادهای مختلفی است.
این رویدادها شامل:
()onFrame

(onSelfEvent (load

(onSelfEvent (enterFrame

(onSelfEvent (mouseEvent​

در آموزش های ابتدایی سویش مکس این رویدادها مورد بررسی قرار گرفت .
اما رویداد های دیگر:

(onSelfEvent(changed
ترکیب:
کد:
onSelfEvent (changed)
{
statements;
}
نشانوندها:
statements: کدهایی که در صورت شامل شدن این رویداد اجرا میشوند.
نکته ها:
دستورات در این رویداد زمانی اجرا خواهند شد که متن تکست text را تغیر بدهیم .
این رویداد فقط برای"this" تعریف شده است.

مثال:
کد:
onSelfEvent (changed) {
    _yscale += 10;
}

(on(hanged
ترکیب:
کد:
on (changed) {

statements;

}

statements: کدهایی که در صورت شامل شدن این رویداد اجرا میشوند.
نکته ها:
دستورات در این رویداد زمانی اجرا خواهند شد که متن تکست text را تغییر بدهیم .
این رویداد برای"parent_" تعریف شده است.
مثال:
کد:
on (changed) {
    txtInput._yscale += 10;
}
فایل پیوست ، نمونه ی مثالهای ارائه شده است.​
 

پیوست ها

  • OtherEvent.zip
    19.1 کیلوبایت · بازدیدها: 65
آخرین ویرایش:

massoudn

کاربر فعال

پیوست ها

  • PlasmaDisk.zip
    236.5 کیلوبایت · بازدیدها: 142
  • plasmadiskexample1.zip
    232.7 کیلوبایت · بازدیدها: 133

(reza)

Member
اشیا تعریف شده

اشیا تعریف شده در سویش مکس عبارت اند از :
Array
عناصر جداگانه که در یک آرایه ذکر شده اند.
Button
یک دکمه است .قابل افزودن رویداد ها و فانکشن هست .
Color
شیء رنگ
Date
اجازه دسترسی به زمان محلی و جهانی را میسر میسازد.
Math
توابع ریاضی
Movie Clip
یک movie clip
Scripting Object
ابجکتی که تیک گزینه target فعال شده باشد.
Sound
مورد استفاده برای کنترل صدا
String
مورد استفاده برای بررسی و کنترل رشته ها.

در مباحث بعدی به بررسی جزئیات این اشیاء خواهیم پرداخت . :wink:

Array
در یکی از پست های قبلی روش کار این اسکریپت را آموختیم و دانستیم که آن را چگونه ایجاد کنیم و اطلاعاتی از آن بگیریم.
اما اسکریپت هایی که این شیء پشتیبانی میکند .
untitled.JPG

()Array.concat
ترکیب:
کد:
arrayName.concat(value1, value2, ...)
نشانوندها:
value: عناصر، اعداد، و یا رشته های مرتبط با عناصر موجود در آرایه
مثال:
کد:
onSelfEvent (load) {
     products = new Array("SWiSHlite", "SWiSH Max 2.0");
     more_products = new Array("SWiSH Max", "SWiSHpix");
     trace("Concatenated Array = " add products.concat(more_products));
     trace("Base Array = " add products);
     trace("Base Array with new elements = " add products.concat("Bob", 4));
 }
خروجی:
نمایش پیغام زیر در پنجره debug
HTML:
Concatenated  Array = SWiSHlite,SWiSH Max  2.0,SWiSH  Max,SWiSHpix
 Base Array = SWiSHlite,SWiSH Max  2.0
 Base Array with new elements =  SWiSHlite,SWiSH Max 2.0,Bob,4

مختصر:

این اسکریپت آرایه پایه را با مقادیر جدید پیوند میدهد ویک آرایه جدید میسازد .
اگر دو آرایه به هم پیوند داده شوند تنها عناصر آن به آرایه پایه اضافه میشود.
که این مثال گویای هر دو مورد بود.​
 

پیوست ها

  • Array.concat.zip
    2.2 کیلوبایت · بازدیدها: 71
آخرین ویرایش:

جدیدترین ارسال ها

بالا