.: Global Illumination :.

GFX Master

مدیر انجمن گرافیک دو بعدی ومسئول فروشگاه
خوب اینم یه آموزش ابتدایی درباره اینکه اصلا Global Illumination چی هست و کاربردش چیه و ...

برای شروع این عکس رو نگاه کنید که نتیجه نهایی رندر گرفتن بوسیله GI هست:

01theideal.jpg


در حالت کلی GI یه روش برای رندر گرفتن از کار هست. در این روش نتیجه نهایی بسیار بسیار مطلوب تر و جذابتر از حالت عادی رندر گرفتنه. اما باید توجه داشته باشید که زمان رندر شدن تصویر هم بالاتر میره. البته بستگی به نوع سیستم مورد استفاده هم داره ولی در حالت کلی زمان لازم برای رندر گرفتن عادی و رندر بوسیله GI تو یه سیستم مشخص کلی تفاوت داره. مثلا تو عکس بالا طبق گفته طراحش حدودا 1 ساعت و 16 دقیقه طول کشیده تا تصویر رندر بشه در حالیکه شاید رندر عادی این تصویر بیشتر از 3 - 4 دقیقه وقت نمیبره!

حالا ببینیم اصلا تنظیمات این GI چطوری باید باشه و چیکار کنیم تا همچین نتیجه خوبی رو بتونیم از رندرمون بگیریم.

تنظیمات صحنه:
در حالت کلی معمولا ما از یه فلور بعنوان کف پوش کارمون استفاده میکنیم. همچنین علاوه بر فلور از Sky هم بعنوان یه مورد اصلی برای ایجاد نور محیطی و حالت طبیعی صحنه استفاده میکنیم. برای ایجاد حالت طبیعی تر و بهتر باید یه سری تغییرات بر روی sky ایجاد کنیم. برای این کار کافیه به sky یه متریال با این خصوصیت نسبت بدیم که برای گزینه Luminance این متریال تنظیماتی مطابق شکل زیر ایجاد کنیم:

skysetup.jpg


با این کار حالت بهتری برای رندر گرفتن ایجاد میشه و نتیجه بهتری گرفته میشه. در واقع این گرادیانت داده شده به Sky در روشنایی صحنه تاثیر میذاره و این روشنایی رو بهتر میکنه.

تنظیمات GI:
حالا بعد از تنظیمات صحنه نوبت میرسه به تنظیمات GI. برای اینکار اول پنجره render setting رو باز کنید. در حالت معمولی یا همون Default این گزینه مقدار Diffuse Depth رو 3 در نظر گرفتن ولی برای امتحان این گزینه رو روی 1 میذاریم. بعد از انجان این تنظیمات و رندر گرفتن میبیند که در عمل رندر گرفتن در چند نوبت انجام میشه. در حالت اول یه نقطه های ریز رنگی روی کار وجود داره. مثل شکل زیر:

02defaults_points.jpg


و اما بعد از رندر شدن کامل تصویر چیزی شبیه شکل زیر نتیجه نهایی میشه:

02defaults_results.jpg


طبق گفته طراح این کار رندر بوسیله GI همراه با این تنظیمات (یعنی Diffuse Depth = 1) چیزی حدود 6 دقیقه و 6 ثانیه بیشتر طول نکشیده.

حالا نوبت میرسه به تنظیم 2 گزینه Min. Resolution و Max. Resolution . در اینجا این دو گزینه رو به ترتیب به 20 و 200 تغییر میدیم. در واقع گزینه Min. Resolution میزان تراکم نقطه های تشکیل دهنده GI (همون نقطه های رنگی موقع رندر گرفتن) رو در سطحهایی که جزئیات کمتری دارن رو مشخص میکنه. Max. Resolution هم بر عکس این مطلب هست یعنی این گزینه مشخص کننده میزان جزئیات در قسمتهایی هست که جزئیات زیادی دارن یا دارای پیچ و خمیدگی و ... هستن. اینکار باعث کم شدن زمان رندر گرفتن میشه. با این تغییرات میزان رندر 6 ثانیه کمتر شد یعنی 6 دقیقه کامل شد. اما کیفیت نهایی کار خیلی تغییر نکرد و شاید حتی کیفیت در مرحله قبل بهتر هم بود!!! حالا شاید این سوال پیش بیاد که چطوری شد که با افزایش تعداد نقطه های تشکیل دهنده GI بجای اینکه زمان رندر گرفتن بیشتر بشه و در مقابل کیفیت هم افزایش پیدا کنه چرا این زمان کمتر شده و نتیجه نهایی هم اونطوری که فکر میکردیم خوب نشده!؟ حالا ببینیم اصلا GI چطوری کار میکنه تا متوجه این موضوع بشیم.

GI چگونه کار میکنه؟
برای جواب سوال بالا باید گفت که تعداد نقطه هایی که برای 2 گزینه Min و Max در نظر گرفتیم تنها زمانی میتونن اثر مطلوب روی کیفیت نهایی کار بذارن که خودشون قدرت کافی برای رندر کردن مطلوب تصویر رو داشته باشن. در اینجا نقطه های تشکیل دهنده GI بیشتر شدن ولی این نقطه ها هنوز اون قدرت لازم رو برای ایجاد حالت بهتر در کیفیت نهایی ندارن. در واقع در کیفیت نهایی این تعداد نقطه ها نیست که تاثیر داره بلکه قدرت هر نقطه در رندرینگ موثره.

حالا برای مشاهده نتایج بهتر میخوایم مقادیر رو تغییر بدیم. مقدار Min. Resolution و Stochastic Samples رو تغییر میدیم تا ببینیم چه نتیجه ای حاصل میشه؟ اینبار مقدار Min رو به 70 افزایش میدیم و مقدار Stochastic رو مثلا روی 1200 میذاریم. گزینه Stochastic مشخص کننده میزان نقاط تصادفی روی سطح هست. این گزینه بصورت اتفاقی و تصادفی نقاط رو پراکنده میکنه تا کار طبیعی تر بنظر بیاد. با انجام اینکار رندر اول که دارای نقاط رنگیه به شکل زیر خواهد شد که میشه براحتی دید که چقدر نقاط خوب پراکنده شدن:

04increasesamples_points.jpg


رندر نهایی کار هم به شکل زیر خواهد شد:

04increasesamples_results.jpg


اینبار رندر 51 دقیقه و 13 ثانیه طول کشیده ولی نتیجه کار بهتر از مراحل قبلیست.

گزینه بعدی که دربارش صحبت میکنیم گزینه Accuracy بمعنی دقت کار هست. این گزینه در حالت عادی یا همون Default بر روی 70% تنظیم هست. اینبار این گزینه رو به 90% تغییر میدیم. پس دقت رندر نسبت به قبل بهتر خواهد شد. در این مرحله گزینه Stochastic رو روی 300 و Min. رو روی 20 و Max. رو روی 150 بذارید. دقت داشته باشید که با افزایش میزان Accuracy نیازی به افزایش 3 گزینه دیگه نیست. یعنی شما میتونید به جای افزایش اون 3 گزینه فقط میزان Accuracy رو افزایش بدید تا میزان دقت کار بالا بره. با این پارامترها زمان رندر 23 دقیقه شد. با افزایش دقت یا همون Accuracy میبینید که میزان نقاط تشکیل دهده GI هم بیشتر از قبل میشه:

05increaseaccuracy_points.jpg


و این هم نتیجه نهایی این مرحله که خیلی زیبا میشه:

05increaseaccuracy_result.jpg


با مقایسه این تصویر آخری با تصویری که در مرحله اول ایجاد کردیم میبینید که تاثیر گزینه Accuracy بر روی رندر بوسیله GI چقدر قابل فهمه.

امیدوارم این توضیحات درباره GI به دردتون خورده باشه. البته باید حتما خودتون هم امتحانش کنید و نتایجش رو ببینید.

موفق باشید.
 

GFX Master

مدیر انجمن گرافیک دو بعدی ومسئول فروشگاه
شرمنده میخواستم بگم اونقدر ترجمش زیاد بود یادم رفت.

راستش منبع عکسها و تنظیماتش و ... سایت http://planetpixelemporium.com بود ولی توضیحاتش و اینا رو خودم نوشتم. منظورم اینه که این چیزی که الان اینجاست دقیقا ترجمه شده از این سایت نیست ولی عکسهاش و تنظیماتی که توش مثال زدم واسه این سایته.
7091.gif


مرسی که یادآوری کردی.
2420.gif
 

soheilweb

Active Member
من از گرافیک زیاد سر در نمیارم، ولی عالی شده.
یه سوال : سارا خانم شما این تصویر رو از اول خودتون درست کردید.
 

GFX Master

مدیر انجمن گرافیک دو بعدی ومسئول فروشگاه
نه سهیل جان توضیح دادم تو پست بالا که عکسهاش برای اون سایتی بوده که گفتم.
 

NAKOOT

Well-Known Member
سارا الهی که به هرچی می خوای برسی ...
خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی
خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی
خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی
ممنون...
%d8%ae%d9%86%d8%af%d8%a7%d9%86.gif
 

GFX Master

مدیر انجمن گرافیک دو بعدی ومسئول فروشگاه
قابلی نداشت بابا این همه خیلی لازم نبود. lol
 

Mandana

Active Member
هی! سارا این آموزش واقعا عالی بود
دستت الهی خیز ببینی
sentimental.gif

من اینو بلد نبودم
shy.gif

تشکرات فائقه ارسال می شود
flowers.gif
( ماچشو سانسور کن
2303.gif
)
 

GFX Master

مدیر انجمن گرافیک دو بعدی ومسئول فروشگاه
شِطوری دخملم؟!
7331.gif


عزیزم قابلی نداشت کار خاصی نبود. خونه نو هم مبارک بادا!!
7333.gif
شیرینی یادت نره بدی.

اگه بشه با کمک بچه ها این انجمنم یه تکونی بدیم بد نیست.
6504.gif
 

4d_artist

Member
اشکالی نداره یه سوال بی ربط به موضوع بپرسم؟ این نماد های عجیب و غریب و بعضا" ترسناک و بامزه رو از کجا میارید ؟ یادمه وقتی جوون بودم و اهل چت برای مسنجر یه برنامه ای نصب کردم که همچین چیزایی داشت ولی نه به این اندازه قوی؟ راستی این برنامه است یا کد و اینجور چیزاست؟

ببخشید که به Gi ربطی نداشت!!!
 

hamed_mp

Member
ضمن تشکر از ترجمه ای که کردی ، اگر در مورد کاربرد این نوع رندر و مزیتهایی که نسبت به رندر های دیگه داره مطالبی پیدا کردی ، ممنون می شم بنویسی
 

GFX Master

مدیر انجمن گرافیک دو بعدی ومسئول فروشگاه
خوب مزیت های این نوع رندر رو فکر کنم حتی تو همین عکسها هم بشه متوجه شد. کیفیت بسیار بالا و دقت شاید مهمترین نتیجه هاش باشن.
 

Mandana

Active Member
میسی سارا خوبم.تشکرات
shy.gif

اوه سلام امیر کچل چطوری تو؟منم خوبم تنکس
cheer.gif

اوه بیشتر ازین تاپیک سارا رو به فنا ندیم.پیشده
shy.gif

ببخشید بابت آف تاپیک
باشه بیام تهران شیرینی هم میدم بهت دوست جان
hump.gif


سارا یه سوال...
من قراره برای کار دانشگاهم یه خونه با همه اتاقهاش رو طراحی کنم.قرار بود با مکس بکشم استاد گفت با سینما 4 دی که بیشتر بلدی هم عیب نداره بکشی
من بخوام مثلا یه اتاق کامل رو با این مدل رندر کنم حدودا چقدر وقت اضافه تلف میکنه؟ اصلا می صرفه یا بیخیال شم و عین بچه آدم رندر جواتی بکنم آیا؟
1656.gif
 

GFX Master

مدیر انجمن گرافیک دو بعدی ومسئول فروشگاه
مانی جان بستگی به سیستمت داره. ببین این نوع رندر کلا خیلی وقتگیره. ولی برای امتحان میتونی خودت یه طرح خیلی ساده بزنی و یه رندر ازش بگیری. اینطوری یه رنج کلی دستت میاد که مثلا برای یه مکعب ساده مثلا 2 دقیقه وقت گرفت. ولی خوب اگر بتونی با این روش رندر بگیری که کار فوق العاده ای میشه. مخصوصا برای ایجاد استدیو در کار واقعا عالی جواب میده.
 

hamid ir

Well-Known Member
میسی سارا خوبم.تشکرات
shy.gif

اوه سلام امیر کچل چطوری تو؟منم خوبم تنکس
cheer.gif

اوه بیشتر ازین تاپیک سارا رو به فنا ندیم.پیشده
shy.gif

ببخشید بابت آف تاپیک
باشه بیام تهران شیرینی هم میدم بهت دوست جان
hump.gif


سارا یه سوال...
من قراره برای کار دانشگاهم یه خونه با همه اتاقهاش رو طراحی کنم.قرار بود با مکس بکشم استاد گفت با سینما 4 دی که بیشتر بلدی هم عیب نداره بکشی
من بخوام مثلا یه اتاق کامل رو با این مدل رندر کنم حدودا چقدر وقت اضافه تلف میکنه؟ اصلا می صرفه یا بیخیال شم و عین بچه آدم رندر جواتی بکنم آیا؟
1656.gif
برای سیستم تو با 2 گیگ رم و سی پی یو 3 مشکلی نیست.استفاده کن و لذتشو ببری
 

Mandana

Active Member
حمیت دلت بسوزه
1522.gif

خوب من اینو با همین سیستم درست کردم.مثلا کیس خودمه
cuty021.gif

البته هنوز متریال کامل بهش ندادم
چطور شد؟
shy.gif
 

پیوست ها

  • my-chiz.gif
    my-chiz.gif
    55.2 کیلوبایت · بازدیدها: 9

جدیدترین ارسال ها

بالا