.: Global Illumination :.

شروع موضوع توسط GFX Master ‏25 نوامبر 2006 در انجمن مباحث آموزشي و مقالات

  1. GFX Master

    GFX Master مدیر انجمن گرافیک دو بعدی ومسئول فروشگاه

    ارسال‌ها:
    15,101
    تشکر شده:
    26,714
    امتیاز دستاورد:
    36
    خوب اینم یه آموزش ابتدایی درباره اینکه اصلا Global Illumination چی هست و کاربردش چیه و ...

    برای شروع این عکس رو نگاه کنید که نتیجه نهایی رندر گرفتن بوسیله GI هست:

    [​IMG]

    در حالت کلی GI یه روش برای رندر گرفتن از کار هست. در این روش نتیجه نهایی بسیار بسیار مطلوب تر و جذابتر از حالت عادی رندر گرفتنه. اما باید توجه داشته باشید که زمان رندر شدن تصویر هم بالاتر میره. البته بستگی به نوع سیستم مورد استفاده هم داره ولی در حالت کلی زمان لازم برای رندر گرفتن عادی و رندر بوسیله GI تو یه سیستم مشخص کلی تفاوت داره. مثلا تو عکس بالا طبق گفته طراحش حدودا 1 ساعت و 16 دقیقه طول کشیده تا تصویر رندر بشه در حالیکه شاید رندر عادی این تصویر بیشتر از 3 - 4 دقیقه وقت نمیبره!

    حالا ببینیم اصلا تنظیمات این GI چطوری باید باشه و چیکار کنیم تا همچین نتیجه خوبی رو بتونیم از رندرمون بگیریم.

    تنظیمات صحنه:
    در حالت کلی معمولا ما از یه فلور بعنوان کف پوش کارمون استفاده میکنیم. همچنین علاوه بر فلور از Sky هم بعنوان یه مورد اصلی برای ایجاد نور محیطی و حالت طبیعی صحنه استفاده میکنیم. برای ایجاد حالت طبیعی تر و بهتر باید یه سری تغییرات بر روی sky ایجاد کنیم. برای این کار کافیه به sky یه متریال با این خصوصیت نسبت بدیم که برای گزینه Luminance این متریال تنظیماتی مطابق شکل زیر ایجاد کنیم:

    [​IMG]

    با این کار حالت بهتری برای رندر گرفتن ایجاد میشه و نتیجه بهتری گرفته میشه. در واقع این گرادیانت داده شده به Sky در روشنایی صحنه تاثیر میذاره و این روشنایی رو بهتر میکنه.

    تنظیمات GI:
    حالا بعد از تنظیمات صحنه نوبت میرسه به تنظیمات GI. برای اینکار اول پنجره render setting رو باز کنید. در حالت معمولی یا همون Default این گزینه مقدار Diffuse Depth رو 3 در نظر گرفتن ولی برای امتحان این گزینه رو روی 1 میذاریم. بعد از انجان این تنظیمات و رندر گرفتن میبیند که در عمل رندر گرفتن در چند نوبت انجام میشه. در حالت اول یه نقطه های ریز رنگی روی کار وجود داره. مثل شکل زیر:

    [​IMG]

    و اما بعد از رندر شدن کامل تصویر چیزی شبیه شکل زیر نتیجه نهایی میشه:

    [​IMG]

    طبق گفته طراح این کار رندر بوسیله GI همراه با این تنظیمات (یعنی Diffuse Depth = 1) چیزی حدود 6 دقیقه و 6 ثانیه بیشتر طول نکشیده.

    حالا نوبت میرسه به تنظیم 2 گزینه Min. Resolution و Max. Resolution . در اینجا این دو گزینه رو به ترتیب به 20 و 200 تغییر میدیم. در واقع گزینه Min. Resolution میزان تراکم نقطه های تشکیل دهنده GI (همون نقطه های رنگی موقع رندر گرفتن) رو در سطحهایی که جزئیات کمتری دارن رو مشخص میکنه. Max. Resolution هم بر عکس این مطلب هست یعنی این گزینه مشخص کننده میزان جزئیات در قسمتهایی هست که جزئیات زیادی دارن یا دارای پیچ و خمیدگی و ... هستن. اینکار باعث کم شدن زمان رندر گرفتن میشه. با این تغییرات میزان رندر 6 ثانیه کمتر شد یعنی 6 دقیقه کامل شد. اما کیفیت نهایی کار خیلی تغییر نکرد و شاید حتی کیفیت در مرحله قبل بهتر هم بود!!! حالا شاید این سوال پیش بیاد که چطوری شد که با افزایش تعداد نقطه های تشکیل دهنده GI بجای اینکه زمان رندر گرفتن بیشتر بشه و در مقابل کیفیت هم افزایش پیدا کنه چرا این زمان کمتر شده و نتیجه نهایی هم اونطوری که فکر میکردیم خوب نشده!؟ حالا ببینیم اصلا GI چطوری کار میکنه تا متوجه این موضوع بشیم.

    GI چگونه کار میکنه؟
    برای جواب سوال بالا باید گفت که تعداد نقطه هایی که برای 2 گزینه Min و Max در نظر گرفتیم تنها زمانی میتونن اثر مطلوب روی کیفیت نهایی کار بذارن که خودشون قدرت کافی برای رندر کردن مطلوب تصویر رو داشته باشن. در اینجا نقطه های تشکیل دهنده GI بیشتر شدن ولی این نقطه ها هنوز اون قدرت لازم رو برای ایجاد حالت بهتر در کیفیت نهایی ندارن. در واقع در کیفیت نهایی این تعداد نقطه ها نیست که تاثیر داره بلکه قدرت هر نقطه در رندرینگ موثره.

    حالا برای مشاهده نتایج بهتر میخوایم مقادیر رو تغییر بدیم. مقدار Min. Resolution و Stochastic Samples رو تغییر میدیم تا ببینیم چه نتیجه ای حاصل میشه؟ اینبار مقدار Min رو به 70 افزایش میدیم و مقدار Stochastic رو مثلا روی 1200 میذاریم. گزینه Stochastic مشخص کننده میزان نقاط تصادفی روی سطح هست. این گزینه بصورت اتفاقی و تصادفی نقاط رو پراکنده میکنه تا کار طبیعی تر بنظر بیاد. با انجام اینکار رندر اول که دارای نقاط رنگیه به شکل زیر خواهد شد که میشه براحتی دید که چقدر نقاط خوب پراکنده شدن:

    [​IMG]

    رندر نهایی کار هم به شکل زیر خواهد شد:

    [​IMG]

    اینبار رندر 51 دقیقه و 13 ثانیه طول کشیده ولی نتیجه کار بهتر از مراحل قبلیست.

    گزینه بعدی که دربارش صحبت میکنیم گزینه Accuracy بمعنی دقت کار هست. این گزینه در حالت عادی یا همون Default بر روی 70% تنظیم هست. اینبار این گزینه رو به 90% تغییر میدیم. پس دقت رندر نسبت به قبل بهتر خواهد شد. در این مرحله گزینه Stochastic رو روی 300 و Min. رو روی 20 و Max. رو روی 150 بذارید. دقت داشته باشید که با افزایش میزان Accuracy نیازی به افزایش 3 گزینه دیگه نیست. یعنی شما میتونید به جای افزایش اون 3 گزینه فقط میزان Accuracy رو افزایش بدید تا میزان دقت کار بالا بره. با این پارامترها زمان رندر 23 دقیقه شد. با افزایش دقت یا همون Accuracy میبینید که میزان نقاط تشکیل دهده GI هم بیشتر از قبل میشه:

    [​IMG]

    و این هم نتیجه نهایی این مرحله که خیلی زیبا میشه:

    [​IMG]

    با مقایسه این تصویر آخری با تصویری که در مرحله اول ایجاد کردیم میبینید که تاثیر گزینه Accuracy بر روی رندر بوسیله GI چقدر قابل فهمه.

    امیدوارم این توضیحات درباره GI به دردتون خورده باشه. البته باید حتما خودتون هم امتحانش کنید و نتایجش رو ببینید.

    موفق باشید.
     
    نوشته شده توسط GFX Master در ‏25 نوامبر 2006
    Holmium، POP2، Amin 4D و 8 نفر دیگر از این ارسال تشکر کرده اند.
  2. hamid ir

    hamid ir Active Member

    ارسال‌ها:
    1,618
    تشکر شده:
    355
    امتیاز دستاورد:
    36
    عالی بود
    منبعشم بگی عالی تر میشه
     
    نوشته شده توسط hamid ir در ‏25 نوامبر 2006
    NAKOOT از این پست تشکر کرده است.
  3. GFX Master

    GFX Master مدیر انجمن گرافیک دو بعدی ومسئول فروشگاه

    ارسال‌ها:
    15,101
    تشکر شده:
    26,714
    امتیاز دستاورد:
    36
    شرمنده میخواستم بگم اونقدر ترجمش زیاد بود یادم رفت.

    راستش منبع عکسها و تنظیماتش و ... سایت http://planetpixelemporium.com بود ولی توضیحاتش و اینا رو خودم نوشتم. منظورم اینه که این چیزی که الان اینجاست دقیقا ترجمه شده از این سایت نیست ولی عکسهاش و تنظیماتی که توش مثال زدم واسه این سایته. [​IMG]

    مرسی که یادآوری کردی. [​IMG]
     
    نوشته شده توسط GFX Master در ‏25 نوامبر 2006
    PhonieX، NAKOOT و hamid ir از این ارسال تشکر کرده اند.
  4. soheilweb

    soheilweb Active Member

    ارسال‌ها:
    1,368
    تشکر شده:
    144
    امتیاز دستاورد:
    36
    من از گرافیک زیاد سر در نمیارم، ولی عالی شده.
    یه سوال : سارا خانم شما این تصویر رو از اول خودتون درست کردید.
     
    نوشته شده توسط soheilweb در ‏25 نوامبر 2006
    NAKOOT از این پست تشکر کرده است.
  5. GFX Master

    GFX Master مدیر انجمن گرافیک دو بعدی ومسئول فروشگاه

    ارسال‌ها:
    15,101
    تشکر شده:
    26,714
    امتیاز دستاورد:
    36
    نه سهیل جان توضیح دادم تو پست بالا که عکسهاش برای اون سایتی بوده که گفتم.
     
    نوشته شده توسط GFX Master در ‏25 نوامبر 2006
    NAKOOT و soheilweb از این پست تشکر کرده اند.
  6. soheilweb

    soheilweb Active Member

    ارسال‌ها:
    1,368
    تشکر شده:
    144
    امتیاز دستاورد:
    36

    درسته دیدمش، وفتی من داشتم پست رو مینوشتم شما یه کم زود تر از من پست کردی من هم ندیدیم.
    به هر حال ممنونم.
     
    نوشته شده توسط soheilweb در ‏25 نوامبر 2006
    NAKOOT و GFX Master از این پست تشکر کرده اند.
  7. NAKOOT

    NAKOOT Well-Known Member

    ارسال‌ها:
    2,441
    تشکر شده:
    5,422
    امتیاز دستاورد:
    113
    سارا الهی که به هرچی می خوای برسی ...
    خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی
    خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی
    خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی
    ممنون...[​IMG]
     
    نوشته شده توسط NAKOOT در ‏26 نوامبر 2006
    GFX Master و soheilweb از این پست تشکر کرده اند.
  8. GFX Master

    GFX Master مدیر انجمن گرافیک دو بعدی ومسئول فروشگاه

    ارسال‌ها:
    15,101
    تشکر شده:
    26,714
    امتیاز دستاورد:
    36
    قابلی نداشت بابا این همه خیلی لازم نبود. lol
     
    نوشته شده توسط GFX Master در ‏26 نوامبر 2006
    NAKOOT از این پست تشکر کرده است.
  9. Mandana

    Mandana Active Member

    ارسال‌ها:
    15,296
    تشکر شده:
    25,030
    امتیاز دستاورد:
    36
    هی! سارا این آموزش واقعا عالی بود
    دستت الهی خیز ببینی[​IMG]
    من اینو بلد نبودم[​IMG]
    تشکرات فائقه ارسال می شود[​IMG]( ماچشو سانسور کن[​IMG])
     
    نوشته شده توسط Mandana در ‏28 نوامبر 2006
    pishi_yas و GFX Master از این پست تشکر کرده اند.
  10. GFX Master

    GFX Master مدیر انجمن گرافیک دو بعدی ومسئول فروشگاه

    ارسال‌ها:
    15,101
    تشکر شده:
    26,714
    امتیاز دستاورد:
    36
    شِطوری دخملم؟! [​IMG]

    عزیزم قابلی نداشت کار خاصی نبود. خونه نو هم مبارک بادا!! [​IMG] شیرینی یادت نره بدی.

    اگه بشه با کمک بچه ها این انجمنم یه تکونی بدیم بد نیست. [​IMG]
     
    نوشته شده توسط GFX Master در ‏28 نوامبر 2006
    Mandana از این پست تشکر کرده است.
  11. logical_82

    logical_82 Member

    ارسال‌ها:
    875
    تشکر شده:
    296
    امتیاز دستاورد:
    16
    bah bah in abie khodemoone ?
    kojayi to chesh abi?
    sayat sangin shode.
    (sherkat fonte farsi nadare be man che :d)
     
    نوشته شده توسط logical_82 در ‏28 نوامبر 2006
  12. 4d_artist

    4d_artist Member

    ارسال‌ها:
    79
    تشکر شده:
    42
    امتیاز دستاورد:
    6
    اشکالی نداره یه سوال بی ربط به موضوع بپرسم؟ این نماد های عجیب و غریب و بعضا" ترسناک و بامزه رو از کجا میارید ؟ یادمه وقتی جوون بودم و اهل چت برای مسنجر یه برنامه ای نصب کردم که همچین چیزایی داشت ولی نه به این اندازه قوی؟ راستی این برنامه است یا کد و اینجور چیزاست؟

    ببخشید که به Gi ربطی نداشت!!!
     
    نوشته شده توسط 4d_artist در ‏28 نوامبر 2006
  13. logical_82

    logical_82 Member

    ارسال‌ها:
    875
    تشکر شده:
    296
    امتیاز دستاورد:
    16
    4d عزیز یه برنامه هست که مختص فوروم هستش اینم آدرسش : http://www.qsmile.com/
    (ببخشید ربطی نداشتا [​IMG] )
     
    نوشته شده توسط logical_82 در ‏28 نوامبر 2006
    4d_artist از این پست تشکر کرده است.
  14. soheilweb

    soheilweb Active Member

    ارسال‌ها:
    1,368
    تشکر شده:
    144
    امتیاز دستاورد:
    36

    این برنامه برای درج اشکال ختدان هستش.
    اسپانسرش هم فکر کنم پرشین فروم هستش.
    کاری از آقای آصف هستش.
    در کل برنامه جالبیه.
     
    نوشته شده توسط soheilweb در ‏28 نوامبر 2006
  15. hamed_mp

    hamed_mp Member

    ارسال‌ها:
    113
    تشکر شده:
    79
    امتیاز دستاورد:
    16
    ضمن تشکر از ترجمه ای که کردی ، اگر در مورد کاربرد این نوع رندر و مزیتهایی که نسبت به رندر های دیگه داره مطالبی پیدا کردی ، ممنون می شم بنویسی
     
    نوشته شده توسط hamed_mp در ‏29 نوامبر 2006
  16. GFX Master

    GFX Master مدیر انجمن گرافیک دو بعدی ومسئول فروشگاه

    ارسال‌ها:
    15,101
    تشکر شده:
    26,714
    امتیاز دستاورد:
    36
    خوب مزیت های این نوع رندر رو فکر کنم حتی تو همین عکسها هم بشه متوجه شد. کیفیت بسیار بالا و دقت شاید مهمترین نتیجه هاش باشن.
     
    نوشته شده توسط GFX Master در ‏29 نوامبر 2006
  17. Mandana

    Mandana Active Member

    ارسال‌ها:
    15,296
    تشکر شده:
    25,030
    امتیاز دستاورد:
    36
    میسی سارا خوبم.تشکرات[​IMG]
    اوه سلام امیر کچل چطوری تو؟منم خوبم تنکس[​IMG]
    اوه بیشتر ازین تاپیک سارا رو به فنا ندیم.پیشده[​IMG]
    ببخشید بابت آف تاپیک
    باشه بیام تهران شیرینی هم میدم بهت دوست جان[​IMG]

    سارا یه سوال...
    من قراره برای کار دانشگاهم یه خونه با همه اتاقهاش رو طراحی کنم.قرار بود با مکس بکشم استاد گفت با سینما 4 دی که بیشتر بلدی هم عیب نداره بکشی
    من بخوام مثلا یه اتاق کامل رو با این مدل رندر کنم حدودا چقدر وقت اضافه تلف میکنه؟ اصلا می صرفه یا بیخیال شم و عین بچه آدم رندر جواتی بکنم آیا؟[​IMG]
     
    نوشته شده توسط Mandana در ‏29 نوامبر 2006
    گل مریم و pishi_yas از این پست تشکر کرده اند.
  18. GFX Master

    GFX Master مدیر انجمن گرافیک دو بعدی ومسئول فروشگاه

    ارسال‌ها:
    15,101
    تشکر شده:
    26,714
    امتیاز دستاورد:
    36
    مانی جان بستگی به سیستمت داره. ببین این نوع رندر کلا خیلی وقتگیره. ولی برای امتحان میتونی خودت یه طرح خیلی ساده بزنی و یه رندر ازش بگیری. اینطوری یه رنج کلی دستت میاد که مثلا برای یه مکعب ساده مثلا 2 دقیقه وقت گرفت. ولی خوب اگر بتونی با این روش رندر بگیری که کار فوق العاده ای میشه. مخصوصا برای ایجاد استدیو در کار واقعا عالی جواب میده.
     
    نوشته شده توسط GFX Master در ‏29 نوامبر 2006
  19. hamid ir

    hamid ir Active Member

    ارسال‌ها:
    1,618
    تشکر شده:
    355
    امتیاز دستاورد:
    36
    برای سیستم تو با 2 گیگ رم و سی پی یو 3 مشکلی نیست.استفاده کن و لذتشو ببری
     
    نوشته شده توسط hamid ir در ‏29 نوامبر 2006
  20. Mandana

    Mandana Active Member

    ارسال‌ها:
    15,296
    تشکر شده:
    25,030
    امتیاز دستاورد:
    36
    حمیت دلت بسوزه[​IMG]
    خوب من اینو با همین سیستم درست کردم.مثلا کیس خودمه[​IMG]
    البته هنوز متریال کامل بهش ندادم
    چطور شد؟[​IMG]
     

    پیوست ها:

    • my-chiz.gif
      my-chiz.gif
      اندازه فایل:
      کیلوبایت 55.2
      نمایش ها:
      9
    نوشته شده توسط Mandana در ‏1 دسامبر 2006
    گل مریم و pishi_yas از این پست تشکر کرده اند.

به اشتراک بگذارید