●● آموزش خرد کردن اجسام به کمک سيستم های ذره ای ●●

Saeid Taheri

Active Member
به وسيله اين فرمان می توان اشياء موجود در صحنه را خرد کرد ، که برای اجرای صحنه های انفجار مفيد می باشد .البته به صورت کاملا ابتدايی توضيح می دهم تا مشکلی نداشته باشيد.
به پانل create و برگه geometry رفته و گزينه particle systems را از ليست کرکره ای انتخاب کنيد . در کرکره object type ، کليد PArray را بزنيد . گيزموی سيستم ذره ای را در يکی از پنجره های ديد ايجاد کنيد .
در کرکره basic parameters ، کليد pick object را فعال کرده و در پنجره ديد روی شئی که قرار است خرد شود، کليک کنيد . اگر توجه کنيد می بينيد که نام شئ در زير کليد pick object ظاهر می شود .
به کرکره particle type برويد ، گزينه object fragments را انتخاب کنيد . به قسمت object fragment controls برويد ، پارامتر thickness را برای تنظيم قطر تکه ها به عدد مورد نظرتان تغيير دهيد .
گزينه number of chunks را فعال کرده و پارامتر minimum را برای تعداد تکه ها تنظيم کنيد( هر چقدر عدد بزرگتر بتشد تکه ها کوچکتر می شود) .
در حالت پيش فرض تکه ها به صورت نقطه نشان داده می شوند اگر مايليد که آنها را در پنجره ديد به شکل طبيعی ببينيد ، در قسمت viewport display از کرکره basic parameters گزينه mesh را انتخاب کنيد . حالا می توانيد با جابه جا کردن لغزنده زمان(time slider) حرکت تکه ها را ببينيد .
اما در اين حالت دو مشکل وجود دارد که يکی ماده (material) تکه ها است که بايد شبيه شئ اوليه شود ، و دوم اینکه با حرکت لغزنده زمان متوجه می شويد که شئ اوليه در جای خود ثابت می ماند و اين تکه ها ، شبيه سازی اين شئ هستند ، که بايد شئ محو شود .
برای مشکل اول ، در قسمت material mapping and source از کرکره particle type ، گزينه picked emitter را فعال کنيد و سپس کليد get material from را بزنيد ، با اين کار ماده به تکه ها هم اعمال می شود .
و اما مشکل دوم ، دکمه auto key را فعال کنيد و لغزنده زمان را به فريمی که تکه ها جدا می شوند ببريد شئ را انتخاب کنيد و روی آن کليک راست کرده و گزينه properties را انتخاب کنيد در قسمت rendering control در برگه general پارامتر visibility را برابر صفر تنظيم کنيد ، کليد ok را بزنيد و کليد auto key را غير فعال کنيد . در نوار زمان (زير لغزنده زمان) روی فريم صفر کليک راست کرده و گزینه X:visibility را(X نام شئ است) انتخاب کنيد . کليد را به حالت پله ای (stairstep) در آوريد . با اين کار شئ تا کليد متحرک سازی بعدی مرئی خواهد بود .
برای دوران دادن به تکه ها می توان با تغيير پارامتر spin time در قسمت spin speed controls در کرکره rotation and collision اين کار را انجام داد.
کرکره object motion inheritance را باز کرده و پارامتر influence را برابر صفر تنظيم کنيد . با اين کار ارتباط بين حرکت جسم و تکه های خرد شده حفظ می شود .
برای تنظيم زمان خرد شدن به کرکره particle generation برويد ، در قسمت particle timing ، می توانيد پارامترهای emit start و life را برای زمان شروع و پايان خرد شدن تکه ها تنظيم کنيد .

از 3dmax4u.persianblo.com

سعيد . :wink:
 

جدیدترین ارسال ها

بالا