۹۰ درصد بازار تلفن همراه در دست نوکيا، زيمنس و اريکسون است

AliReza26

Active Member
ایسنا - عضو هيات مديره‌ى شركت مخابرات ايران، گفت: 70 تا 80 درصد خدماتى كه براى برقرارى يك خط تلفن همراه هزينه در بر دارد، داخلى است.

”مهندس مسعود مقدس” عضو هيات مديره‌ى شركت مخابرات ايران در گفت‌وگو با خبرنگار سرويس ارتباطات خبرگزارى دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اين مطلب در مورد توافق شركت مخابرات ايران با شركت ايركام براى خريد تجهيزات شبكه‌ى تلفن همراه كشور از 3 شركت خارجى، اظهار داشت: هزينه‌ى تمام شده‌ى هر خط تلفن همراه در دنيا در مقايسه با مبلغ كل نيازهاى خدماتى و تجهيزاتى در نظر گرفته شده براى اين كار حدود 500 دلار است، در مقابل هزينه‌ى اجرا و خريد تجهيزات در داخل حدود 80 تا 120 دلار است كه 25 درصد كل مبلغ هزينه‌ى خط تلفن همراه است كه نشان مى‌دهد تجهيزات در اين مقوله حرف اول را نمى‌زند.

وى، ادامه داد: نزديك به 70 تا 80 درصد خدماتى كه براى برقرارى يك خط تلفن همراه هزينه بر مى‌دارد، توسط پيمانكار داخلى انجام مى‌شود و طبيعتا در اين راستا از قانون توانمندى داخلى استفاده مى‌شود.

وى، ياد‌آور شد: در راستاى خريد تجهيزات توسعه‌ى شبكه‌ى تلفن همراه كشور، 3 توليد كننده‌ى داخلى در اين زمينه فعاليت دارند، شركت فنون ارتباط، كه نوعى از تكنولوژى BTS را به صورت مستقل و با دانش فنى خود مى‌سازد، شركت ميكروموج در بخش BTS و كارخانجات مخابراتى ايران (ITMC) در بحث سوئيچ و راديو كه با همكارى زيمنس محصولات را توليد مى‌كنند و اخيرا شركت ITI هم به آن‌ها پيوسته است.

وى، اضافه كرد: علاوه بر آن، 80 درصد اقدامات مربوط به خدمات خط تلفن همراه نيز در داخل كشور و توسط كارخانجات داخلى انجام مى‌گيرد كه در كل پروژه از 15 درصد شروع شده و 25 درصد كل را شامل مى‌شود، كه اخيرا با دريافت مجوز شوراى اقتصاد 40 درصد افزايش پيدا كرده است.

وى، در اين مورد كه آيا تنها خريد تجهيزات فرعى از داخل انجام مى‌شود، گفت: تجهيزات مذكور بخش اصلى شبكه را تشكيل مى‌دهند و مى‌توان گفت كه از اين تجهيزات مهم‌تر وجود نداشته و تجهيزات فرعى شامل، آنتن، دكل و كانكت نيز در داخل انجام مى‌گيرد.

مشاور وزير ارتباطات، در اين مورد كه چرا سه شركت زيمنس، نوكيا و اريكسون در اين خريدها مدنظر قرار داده شده‌اند، گفت: در اكثر توليدات دنيا، توليدكنندگان خاصى تجهيزات و برند‌هاى موجود را به صورت بين‌المللى ارائه مى‌كنند، در مورد تلفن همراه هم 3 يا 4 شركت، برند‌هاى بين‌المللى و استاندارد GSM را در دست دارند به طورى كه حدود 90 درصد بازار بين‌المللى تلفن همراه در دست آن‌هاست. يكى از آن‌ها آمريكايى است كه به دليل وجود تحريم‌ها با آن‌ها رابطه‌ى وجود ندارد.
 

جدیدترین ارسال ها

بالا