گزارش جنجالي آسيب پذيري بيشتر سيستم‌عامل "لينوكس" در مقايسه با "ويندوز"

H-assan

Well-Known Member
يك تحقيق انجام گرفته توسط دولت آمريكا كه از سه برابر بيشتر بودن حفره‌هاي امينتي سيستم‌عاملهاي "لينوكس" و "يونيكس" در مقايسه با سيستم‌عامل "ويندوز" خبر مي‌دهد، مورد انتقاد جامعه نرم‌افزارهاي داراي كد باز قرار گرفته‌است.

به گزارش سايت اينترنتي "نيوزفكتور"، موسسه "آمادگي در برابر شرايط اضطراري آمريكا"(‪ (US-CERT‬وابسته به دولت اين كشور، در گزارش جديدي اعلام كرده‌است از ميان تعداد كلي ‪ ۵‬هزار ‪ ۱۹۸‬حفره امنيتي شناسايي شده در سال ‪ ،۲۰۰۵‬دو هزار ‪ ۳۲۸‬حفره امنيتي به رايانه‌هاي مبتني بر "لينوكس" يا "يونيكس"، دو هزار ‪ ۵۸‬مورد مربوط به رايانه‌هاي چند سيستم‌عاملي و تنها ‪۸۱۲‬ مورد مربوط به سيستم‌عامل "ويندوز" بوده‌است.

با اين وجود برخي كارشناسان رايانه‌اي عقيده دارند آمار ارائه شده توسط اين موسسه كه در ظاهر از سه برابر آسيب‌پذيرتر بودن "لينوكس" خبر مي‌دهد، صحيح نبوده و كاربران را گمراه مي‌كند.

در گزارش موسسه "يواس سي‌يي‌آرتي"، تنها حفره‌هاي امنيتي نگارشهاي "ايكس پي"، "‪ "۹۸‬و "ان تي" از سيستم‌عامل "ويندوز" شمارش شده و اين درحالي است كه براي ذكر تعداد حفره‌هاي امنيتي "لينوكس"، بر مجموعه ايرادهاي شمارش شده در يكصد نگارش مختلف اين سيستم‌عامل كه توسط شركتهاي مختلف عرضه مي‌شود، استناد شده‌است.

به گفته منتقدان گزارش منتشر شده اخير، در اين گزارش به طور مثال ايرادهاي امنيتي مرورگر "فايرفاكس" نيز به حساب ايرادهاي "لينوكس" گذاشته شده درحالي كه مرورگر "فايرفاكس" در "ويندوز" نيز مورد استفاده قرار مي‌گيرد و به علاوه ميزان خطرناك بودن اين ايرادهاي امنيتي مورد توجه قرار نگرفته و تنها به شمارش آنها اكتفا شده و از سوي ديگر به ميزان حملات اينترنتي صورت گرفته با استفاده از هر كدام از اين حفره‌هاي امنيتي نيز اشاره‌اي نشده‌است.

متخصصان مسايل امنيتي رايانه‌اي عقيده دارند به رغم آنكه در ظاهر و با يك شمارش ساده تعداد ايرادهاي امنيتي "لينوكس" سه برابر بيشتر از "ويندوز" به نظر مي‌رسد، اما نمي‌توان گفت كه كاربران "ويندوز" در مقايسه با كابران "لينوكس" از امنيت بيشتري برخوردارند.

منبع خبرگزاري ايرنا
 

جدیدترین ارسال ها

بالا