گزارشی از نمایشگاه دوربین های دیجیتالی و تجهیزات وابسته (dif 2006)

Mirzaie

New Member
همانطور که اطلاع دارید از تاریخ 19 اردیبهشت نمایشگاهی تحت عنوان DIF 2006 در تهران گشایش یافته و تا روز 22 ادامه خواهد داشت.
محل برگزاری هم مرکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان فاطمی انتخاب شده است.
برای برگزاری این نمایشگاه تبلیغات بسیار کمی انجام شد و عملا اکثر شرکت کنندگان با تردید درباره برگزاری این نمایشگاه مواجه بودند!
قبل از هر چیز زمانی که قصد ورود به مجموعه کانون را داشتم متوجه یک تغییر اساسی در شکل ظاهری سالن محل برگزاری نمایشگاه های این مجموعه شدم! بله ، بر روی سالن فوق طبقه ای جدید احداث شده است که از طریق راه پله ای که در حیاط طراحی شده ، امکان دسترسی به آن میسر میشود.
نمایشگاه امسال فقط در سالن جدید واقع در طبقه دوم برگزار شده است که از لحاظ فضای لازم برای برگزاری نمایشگاه هایی از این دست بسیار کوچک و مختصر به نظر می رسد!
در بدو ورود به سالن و در راه پله ها با صحنه ای جالب برخورد کردم ، که همانا پذیرایی از بازدیدکنندگان با سن ایچ مجانی توسط شرکت سن ایچ بود که تبلیغات بسیار خوبی برای یک شرکت تولید کننده مواد نوشیدنی بود ... (بماند که من از مخالفان سرسخت مواد شیمیایی و مصنوعی هستم!)
خلاصه که همه چیز حکایت از یک نمایشگاه مفصل و حرفه ای بود، ولی در کمال تعجب و حیرت ، با ورود به سالن آه از نهادم رفت!
با ورودم متوجه شدم طبق رسم همیشه گی نمایشگاه های ایران خیلی از غرفه ها تازه در حال راه اندازی و غرفه آرایی محصولات خود بودند! از آن بدتر که متوجه شدم شرکتهای وارد کننده و خدمات دهنده کمی در این نمایشگاه شرکت کرده اند که در میان آنها خبری از نامهای بزرگی چون نیکونگرش نماینده رسمی نیکون و ... نیست!
بعد از کمی پرس و جو متوجه شدم که بنا به اخلاف نظری که بین برگزار کننده نمایشگاه و شرکتهای متقاضی شرکت در نمایشگاه بوجود آمده اکثر نمایندگی ها از شرکت در نمایشگاه صرف نظر کرده اند! (این هم طبق سنت حسنه ی بی کفایتی مسولان برگزار کننده!)
خلاصه که با نا امیدی هر چه تمام تر شروع به دیدن غرفه ها کردم. در اولین غرفه به نمایندگی معروف الرمس برخورد کردم که موبایل های سونی اریکسون خود را به همراه نوت بوک های ایسر و نمایشگرهای ال سی دی و تعدادی دوربین ایسر به نمایشگاه آورده بود. با توجه به اینکه شرکت ایسر در زمینه تولید دوربین های دیجیتالی شرکتی نوظهور می باشد از لحاظ فنی حرف آنچنانی برای معقوله دوربین های دیجیتالی ندارد، از کنار محصولات آن خواهیم گذشت. ولی ایسر در قیمت حرفهای بسیار زیادی برای رقابت با دیگر برندها دوربین دارد و خواهد داشت!
در کنار غرفه الرمس یک شرکت فروشنده تجهیزات چاپ عکس بود که مربوط به آتلیه ها و عکاسی ها می شد ...
کمی جلوتر غرفه مادایران و پرینترهای اپسونش بود ... قرعه کشی هم بود ولی جایزه اش را کی می برد خدا می داند!
روبروی غرفه ماد ایران قرفه کانن واقع شده بود ... آفومار با آن قیمتهای نجومیش حتا یک تخفیف ناقابل به مناسبت نمایشگاه به بازدید کنندگان مشتاق عرضه نمی کرد! دوربین ها همان هایی بودند که در حال حاضر در بازار موجود هستند و هیچ پدیده جدیدی در کار نبود. یکسری بروشور از دوربینهای تولیدی امسال کانن در غرفه بود که با حمله مهاجمان به یغما رفت ... بنده هم از فرصت پیش آمده استفاده کرده و 3 قلم کاتولوگ برای خودم به غنیمت گرفتم!
از جمله محصولات ارائه شده در این قرفه تعدای دوربین دیجیتال ( همه در بازار بودند ) و تعدادی هندی کم بود که یکی از آنها بنده را سخت مجذوب خود ساخت. در غرفه دوربین فیلمبرداریی بود مجهز به تکنولوژی 3 سی سی دی که با وضوح 1.4 مگاپیکسل تصاویر اعجاب انگیزی خلق میکرد و با قیمتی بسیار نازل چیزی در حدود 1 میلیون و 900 هزار تومن ! مفت ... غرفه دار سعی داشت که دوربین فوق را دوربینی حرفه ای معرفی کند که بنده در کمال پررویی حالش را بجا آورده و متذکر شدم که ای برادر دوربین فوق دوربینی نیمه حرفه ای بوده و خواهد بود! خلاصه بگم که این دوربین برای فیلم سازان آماتور گزینه ای بسیار مناسب است و هم اکنون در صدا و سیما بصورت گسترده از دوربین فوق برای تهیه خبر و ساخت مستندهای کشکی بهره کشی میشود!
روبروی غرفه کانن ،پاناسونیک و دوربینهایش بودند ! از دوربینهای هندی کم جدیدش گرفته تا دوربینهای دیجیتال معروفش! از هندی کم هایش که من شخصا با GS-47 و GS-57 کاملا آشنایی دارم و چند هفته پیش یک مدل GS-57 برای پسر دایی عزیز خریداری نمودیم! فرق عمده بین این دو مدل هندی کم دیجیتال در داشتن ویزور رنگی در مدل 57 و همچنین نور افکن (فلات) در مدل 57 هست که مدل 47 فاقد آنهاست ... از لحاظ مشخصات لنز از نوع سی سی دی با وضوح 800 (زیر یک مگا پیکسل) ، دارای قابلیت عکسبرداری با حافظه اس دی و 30 ایکس زوم اپتیکال، دارای پورت یو اس بی (USB 2) برای انتقال تصویر و عکس، و همچنین نوع کاست ظبط تصاویر از نوع دی وی (DV) است. البته نوارهای دیگر شرکتهای سازنده دوربین با این دوربین سازگاری دارد به شرطی که از نوع دی وی بوده باشد ...
از دیگر دوربین های هندی کم موجود در قرفه مدل جدید 3 سی دی دی بود که اتفاقا آنرا هم برای پسر عمه عزیزم در عید خریداری کردیم ولی در مورد کارکرد آن اطلاعات زیادی در دسترس ندارم ... فقط در همین حد که ارزان ترین مدل 3 سی سی دی پاناسونیک 500 هزار چوق آب میخورد و از این لحاظ در بازار کاملا بدون رقیب بوده ، همچنین وضوحی در حدود 2.3 مگاپیکسل دارد و زوم 30 ایکسی ولی فاقد نورافکن و همچنین دارای کارت حافظه برای ذخیره عکس ... عکسهای بسیار خوبی میندازد (در مقایسه با هندی کم های معمولی) و همچنین عکسهای آن ارزش چاپ کردن دارند. فقط یک نکته و اون اینکه اگر پاناسونیک خریدید حتما با گارانتی بانیان الکتریک بخرید!
از اینجا به بعد کمی پراکنده در سالن قدم زدم ام!
به قرفه المپوس رسیدم. بر خلاف دیگر شرکتها پاسخ گویی به مراجعان بسیار مطلوب بود و حتی چند مدل جدید عرضه شده بود که با ثبت نام بعد از نمایشگاه قابل خریداری بودند. از جمله دوربین های ارائه شده یک مدل دوربین دیجیتالی از نوع SLR بود که با داشتن 2 لنز مجزا قیمت باور نکردنی در حدود 975 هزار چوق داشت! البته به گفته مسئول قرفه این دوربین در حال حاضر از لحاظ قیمت کاملا بی رقیب بوده و با توجه به مشخصاتی که داشت افراد زیادی را به سمت خود جذب میکرد ... تا یادم نرفته بگم که ساخت ژاپن بود و هنوز برای منتاژ به کشور برادر یعنی چین فرستاده نشده بود! مشخصات نسبتا کامل این دوربین : مدل E-300 دارای 8 مگاپیکسل وضوح (رزولیشن) لنزهای زیکو با سیستم 4/3 . بدنه اسکلت آلومنیوم! پوسته خارجی رویه از جنس آلومنیوم و پلاستیک ! مکانیزم جلوگیری از نشتن گرد و غبار بر روی لنز . سرعت شاتر 1/4000 ثانیه تا 8 دقیقه! زمینه دید 94% . ال سی دی 1.8 تی اف تی. و ... (بقیش رو خودتون از اینترنت پیدا کنید!)
خوب فکر کنم فقط قرفه هیتاچی مانده بود که هندی کم داشت و محصولات هندی کم سونی و جی وی سی رو هم آورده بود!
بقیه قرفه ها هم وسایل آتلیه و غیره میفروختند. در انتهای سالن هم نماینده شرکت سیگما بود که تولید کننده لنزها حرفه ای هست و البته چند مدل دوربین پنتاکس هم آورده بودند!
بقیه شرکتها هم متفرقه بودن ... خلاصه که با کمتر از 10 دقیقه زمان میشد کل نمایشگاه را بخوبی دید زد و در این میان هیچ اثری از فروش مستقیم کالا یا تخفیف به مناسبت نمایشگاه نبود!
یک مجله تخصصی در زمینه عکاسی هم غرفه ای در جلوی درب داشت که به دلیل عصبانیت ترجیح دادم از آن دیدن نکنم!
خلاصه که با کوله باری از نفرت و خستگی و گرمازدگی به خانه برگشتم. در خانه به این موضوع فکر میکردم که نقش اتاق بازرگانی آلمان در برگزاری این نمایشگاه چی بوده ! آیا آنها هم ما را احمق فرض کرده اند؟ کاری که سالهاست مسئولین وظیفه شناس در حق جوانان این مملکت انجام می دهند؟!!!
© میرزائی :cool:
 

جدیدترین ارسال ها

بالا