کاربردهای انواع پالپ تسترهای دندانپزشکی

hana joon

Member

تست‌ حساسیت پالپ دندان چیست؟

تست‌های حساسیت پالپ دندان (Pulp sensibility tests) از قبیل تست‌های حرارتی (Thermal) و نیز تست‌های الکتریکی (Electric Pulp Test یا EPT)، از طریق تفسیر پاسخ‌های حسی دریافت شده از بافت زنده، معیاری از سلامت پالپ دندان را در اختیار دندانپزشک قرار می‌دهند.
این تست‌ها اگرچه به طور بسیار شایع در حرفه دندانپزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرند، نقص‌ها و محدودیت‌هایی نیز دارند. از همین رو امروزه تست‌های حیات به عنوان متد جایگزین این تست‌ها روی کار آمده و محبوبیت بالایی را نیز به دست آورده‌اند.
تست الکتریکی پالپ دندان بر مبنای این اصل طراحی شده است که تحریک الکتریکی منجر به تغییر بار الکتریکی در سطح غشای عصبی گردیده و درنتیجه پتانسیل عملی را در گره‌های رانویه موجود در اعصاب میلینه ایجاد می‌کند. بنابراین بیماران به دنبال انجام این تست احساسی شبیه به گزگز کردن را در محل اعمال ولتاژ احساس خواهند کرد.

بهترین زمان استفاده از پالپ تستر در دندانپزشکی​

هر یک از انواع تست‌های پالپ دندان با اهداف مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. همانطور که گفتیم روش‌های ارزیابی پالپ دندان را می‌توان در دو دسته تست‌های حساسیت (Sensibility) و حیات (Vitality) جای داد.

از تست حساسیت پالپ در چه زمانی استفاده می‌شود؟​

ارزیابی پالپ دندان بر مبنای پاسخ حسی کیفی آن (تست حساسیت) اغلب در موارد زیر انجام می‌شود:

  • پیش از انجام اقدامات ترمیمی، درمان ریشه و ارتودنسی
  • به عنوان پیگیری و پایش بیمارانی که دچار آسیب فیزیکی به دندان‌های خود شده‌اند
  • به عنوان روشی برای تشخیص افتراقی بیماری‌های دهان و دندان و رد پاتولوژی‌های برخاسته از پالپ دندان
به طور کلی، حساسیت یک بافت را می‌توان تحت عنوان قابلیت آن بافت در پاسخ‌دهی به محرک‌ها تعریف کرد. بنابراین ارزیابی میزان پاسخ به محرک (مانند آنچه توسط تسترهای الکتریکی و حرارتی اندازه‌گیری می‌شود) اطلاعات نسبتاً‌ دقیقی را از وضعیت پالپ دندان در اختیار دندانپزشک قرار می‌دهد. به صورت یک قانون کلی دندان‌هایی که دچار التهاب پالپ می‌گردند، نسبت به دندان‌های طبیعی پاسخ بیشتری نسبت به محرک نشان می‌دهند.

خرید بهترین برندهای تستر پالپ دندان از دنتیوا

نکات مهم در رابطه با استفاده از پالپ تستر دندانپزشکی​

  • تست‌های حساسیت و حیات پالپ دندان علی‌رغم محدودیت‌های خود، در تشخیص بیماری‌های ریشه کاربرد فراوانی داشته و در مواردی که دندانپزشک مشکوک به ضایعه یا بیماری در پالپ دندان باشد به کار برده می‌شوند.
  • آسیب به پالپ دندان ممکن است به دنبال ضربه یا تروما به دندان و یا انواع مختلفی از بیماری‌های ریشه رخ دهد. تشخیص عامل مخدوش کننده سلامت پالپ دندان در اتخاذ استراتژی‌های درمانی مناسب بسیار حائز اهمیت است. بنابراین از پالپ تستر به منظور کمک به تشخیص در موارد پیچیده و دشوار استفاده می‌شود.
  • علاوه بر آن، زمان دیگری که این تست‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند، قبل از انجام اقدامات ترمیمی دندان، درمان ریشه و ارتودنسی است. در این موارد اطمینان از سلامت بافت پالپ پیش از شروع درمان، موفقیت تکنیک درمانی را تضمین خواهد کرد.
  • روش‌های تست حیات پالپ از قبیل اندازه‌گیری جریان خون به روش فلومتری لیزر داپلر و پالس‌اکسیمتری علی‌رغم کاربرد روزافزون خود به خصوص در حوزه درمان تروماهای دندانی، برتری قابل توجهی نسبت به روش‌های حساسیت مانند استفاده از تحریک حرارتی و الکتریکی نداشته و موفقیت آن‌ها نیز به همان اندازه غیرقطعی و غیرقابل پیش‌بینی است.
برای مطالعه ادامه مطلب، مقاله کاربرد پالپ تستر دندانپزشکی در سایت دنتیوا را از دست ندهید.
 

جدیدترین ارسال ها

بالا