چاپ روي پوشه هاي پاپكو يا پي پي

absoonoo

New Member
يكي از بزرگترين مشكلات چاپ روي ورق هاي پوليميري معروف به پاپكو اينه كه با چاپ سيلك هيچ رنگي روي آنها دوام نداره . البته راه حل هاي مختلفي براي اين كار وجود داره كه تو سايت http://www.matisse.com.au/ موادر رو براي رفع اين مشكل معرفي كرده .
حالا ميخواهم ببينم كي تونسته تا بحال اين مشكل را باساختن رنگي خاص حل كنه كه با ناخن يا هر خراش ديگر رنگ روي اين ورق ها ريخته نشود .
 

lpi

مدیر انجمن اصول چاپ
سلام دوست من
مشکل خراشیده شدن مرکب بر روی سطوحی وجود داره که مرکب بعد از نشتن بر روی اونها وارد بافت ماده چاپ شونده نمیشه و بر روی سطح به صورت یک لایه باقی می مونه . حتی در مورد کاغذ هم که الیاف اون به نوعی متخلخل هست خصوصا هنگامی که ما از انواع کاغذهای پوشش دار یا صیقلی که سطح اونها به نسبت کاغذهای تحریر قدرت جذب کمتری داره استفاده می کنیم این مثاله وجود داره. اما به طور کلی فرآیند نشستن مرکب بر روی سطح چاپ شونده جدا از جنس اون در دو مرحله صورت می گیره .
1 . مرحله اول به مرحله نشستن مرکب بر روی سطح در هنگام چاپ تا زمان خشک شدن بر می گرده
2. و مرحله دوم به ثبات و دوام مرکب بعد از فرایند خشک شدن تحت تاثیر عوامل محیطی اشاره می کنه .

در مر حله اول دغدغه اصلی ما اینه که ماده چاپ شونده در طی مراحل چاپ با توجه به خصوصیات یک روش چاپی قادر به نگهداری مرکب و صورت گرفتن فرایند چاپ باشه . در اینجا نگاه اصلی ما در واقع به نوعی هماهنگ بودن نوع مرکب با سطح چاپ شونده است. برای مثال وقتی ما داریم بر روی یک فیلم پلیمری چاپ می کنیم این مهمه که خود ماده از کشش سطحی و ملکولی مناسب برای جذب مرکب بر خور دار باشه . از طرفی هم نگاه دیگر ما باید این باشه که با چه روشی و چه سرعتی و نهایتا چه کیفیتی می خوایم چاپ صورت بگیره. نکته اصلی اینه که روشهای مختلف چاپ از انواع مرکبهای خاص خودشون استفاده می کنند حتی گاهی در یک روش و در برخورد با سطوح چاپ شونده مختلف از مرکبهای متفاوت استفاده می شه.
در اینجا بد نیست بدونیم که مرکب ها از لحاظ خشک شدن هم با توجه به سطوحی که بر رویه اونها چاپ می شه فرق می کنن. بعضی از اونها از طریق جذب در ماده چاپ شونده و با گذشت زمان خشک می شن . بعضی از فرایند بخار شدن استفاده می کنن و برخی دیگر حتما باید تحت یک عامل ثانویه و کنترل شده مثل اشعه ماوراء بنفش خشک بشن و در آخر این که ممکنه مرکب ها با روش هایی تلفیقی خشک بشن.

اما در مرحله دوم که مرکب بر رویه ماده چاپ شونده نشسته حالا نوبت به این می رسه که این مرکب در برابر عوامل طبیعی ثبات خودش رو از دست نده . البته اونچه که شما بیشتر مد نظرت بود عامل اصطکاک و خراشیدگی هست منتها عواملی چون نور خورشید ، رطوبت و حرارت هم باید به اینها اضافه بشه . در این مرحله هدف اصلی به نوعی کمک کردن به فراینده حفظ مرکب هست. در واقع مرکب هایی که به هر ترتیب جذب سطح چاپی نمی شن عموما با مشکل مواجه هستن.
به هر حال به نظره من مشکل شما ناشی از عدم استفاده مرکب همخوان با سطح چاپی بوده . کما اینکه بسیاری از مثال ها هست که علی رغم شباهت به مورد شما و استفاده از چاپ سیلک و البته مرکب مناسب با این مشکل مواجه نبودن. این رو هم اضافه کنم که چاپ سیلک شاید تنها روش مستقیم چاپه که ضخامت مرکب بر روی سطح چاپی بالاست و حتی می شه اونرو با دست احساس کرد . البته چاپ بر روی ماده مفروض شما با روش های افست هم صورت می گیره که در این روش ها به دلیل استفاده از مرکب های رقیق تر و عموما سطح بسیار نازک مرکب منتقل شده از طرف دیگه از مواد محافظ مثله ورنی چاپ برای جلوگیری از خراشیده نشدن مرکب و مقاومت اون بعد از چاپ استفاده می کنن.
موفق باشی
 

جدیدترین ارسال ها

بالا