هارمونی بین رنگها

Navidmilan

Well-Known Member
هارمونی بین رنگها
هارمونی (توازن) امری است دلپذیر که فرد را مجذوب کرده و باعث ایجاد یک احساس درونی و تعادل در فرد می شود.

رنگهای اصلی و رنگهای مکمل
رنگهای مکمل دلیل ایجاد کنتراست (تباین) در تصویر هستند. برای شناسایی رنگهای مکمل می توانیم از چرخه رنگها استفاده کنیم. بطوریکه مکمل هر رنگ در چرخه دقیقاً روبروی آن قرار گرفته است و با چرخش فلش در داخل چرخه میتوان رنگهای مکمل را شناسایی کرد.
Colour%20wheel.jpg


بطور مثال آبی یک رنگ اصلی است و مکمل آن رنگ نارنجی است. در تصویر زیر به خوبی با استفاده از رنگهای آبی و نارنجی کنتراست دلخواه ایجاد شده است و بیننده با یک نظر اجمالی به جزئیات تصویر پی می برد. به این نکته هم دقت داشته باشید که رنگهای گرم چگونه در رنگهای سرد پیشروی می کنند.
lotalingalo_coverthmb.jpg


مکملهای دو بخشی
برای رسیدن به بیشترین میزان کنتراست در تصویر باید از مکملهای دو بخشی استفاده کنیم.به چرخه رنگها دقت کنید و این نکته که با چرخش مثلث می توان به ترکیبهای متفاوت دست یافت.
2colours.jpg


برای مثال همانطوریکه در تصویر زیر مشاهده می کنید رنگ اصلی تصویر آبی است و رنگهای مکمل دو بخشی عبارتند از نارنجی مایل به قرمزو نارنجی به زرد.
compla3.jpg


مجموعه سه تایی رنگها
برای ایجاد تعادل (بالانس) در تصویر می توان ازترکیب سه رنگ به نحوی که در چرخه رنگها میبینید استفاده کنیم.
3%20colour.jpg


در تصویری که به عنوان مثال آورده شده از سه رنگ آبی و زرد و قرمز برای ایجاد تعادل استفاده شده است. توجه داشته باشید که با چرخاندن مثلث داخل چرخه می توان به ترکیبهای متفاوت جهت ایجاد تعادل در تصویر دست یافت.
compla6.jpg


رنگهای مشابه (آنالوگ)
رنگهایی هستند که در داخل چرخه در مجاورت یکدیگر قرار گرفته و از ترکیب آنها می توان به یک کنتراست بسیار ظریف دست یافت.
Analog.jpg


درتصویری که به طور مثال آورده شده از رنگهای قرمز، قرمز مایل به نارنجی ، نارنجی و زرد مایل به نارنجی برای ایجاد احساس دلخواه در بیننده استفاده شده است.
compa2.jpg


یک مثال زیبا از هارمونی بین رنگها
sculp.jpg

این تصویر دارای یک رنگ اصلی آبی - بنفش (رنگ زمینه)است و یک رنگ مکمل زرد - نارنجی. میتوانید ترکیب رنگ سه تایی بین رنگهای آبی - بنفش ، زرد - سبز ، قرمز - نارنجی را نیز مشاهده کنید. همچنین از رنگهای مکمل دو بخشی رنگ اصلی : آبی - بنفش و مکمل های زرد و نارنجی
نیز استفاده شده است .

رنگهای سرد و گرم
اگر به چرخه رنگ دقت کنید می توانید رنگها را به دو بخش مجزای سرد و گرم تقسیم کنید . رنگهای سرد میتوانند تصویر را به حالتی سرد، بی روح و غیر صمیمی در بیاورند و همواره میل به عقب نشینی و کنار رفتن دارند.در حالیکه رنگهای گرم به تصویر گرمی و صمیمیت می دهند و همواره احساس پیشروی را القاء میکنند.
warm%20and%20cool.jpg

compla1.jpg

Balls.jpg


همانطوریکه درتصویر زیر مشاهده می کنید با استفاده ترکیبی از رنگهای گرم و سرد می توانید به تصویر عمق بیشتری بدهید.
lotalingalo_coverthmb.jpg


این مقاله جهت آشنایی کلی با مقوله هارمونی رنگهاست که می تواند مورد استفاده افراد تازه کار در زمینه های مختلف قرار بگیرد ولی به دلیل زمینه کاری خودم(سه بعدی) آنرا در این انجمن قرار دادم. امیدوارم مورد استفاده دوستان واقع شود.

نویسنده : Darcy Brooker
تهیه و ترجمه : نوید دادگر

[email protected]
 
آخرین ویرایش:

جدیدترین ارسال ها

بالا