animeditor
Active Member
سلام جمیعاً
منظور آماریه که توی پخش فوتبال های خارجی روی زمین نشون می دن:
این کار هم برنامه توپ می خواد و هم دستگاه خفن. که اگه یادتون باشه پارسال یه مسابقه چند جانبه توی امارات (به گمونم) بود که ایران هم شرکت کرد و اون جا، این سیستم و تشکیلاتش رو از فرانسه خریده بودن؛ یعنی هر کسی اون رو نداره. مجموعاً این کار سه مرحله دراه:
1- میان توی برنامش یه محیط 3D (سه بعدی) درست می کنن و بعدش مختصات زمین فوتبال رو بهش میدن و یه دوربین مجازی هم توش کار می ذارن (3D کارا بهتر متوجه می شن). بعد از اون با تکنیک Camera Match حرکات دوربین واقعی رو به دوربین مجازی میدن؛ یعنی توی یه نقطه هر دوشون صفر هستن و با محاسبه اختلاف حرکت دوربین واقعی نسبت به سه پایه خودش، دوربین مجازی هم خود به خود توی فضای 3D همون حرکات دوربین واقعی رو انجام میده (من که هیچ چی نفهمیدم...).
2- حالا فضا آمادست و فقط باهاس برنامه رو جوری تنظیم کنی که اگه مثلاً روی یه جای زمین مجازی کلیک کردم، خودت فاصله رو تا دروازۀ نزدیک، حساب کن و فلان موقع، خط آفساید رو نشون بده و...
یه کار جالب رو هم تلویزیون فرانسه واسه لیگش انجام داده بود که اگه دیده باشین، به جای قطع فوتبال و پخش صحنه آهسته، یه مانیتور مجازی بزرگ اون ور زمین درست کرده بودن که هی غیب می شد و هی می اومد و صحنه آهسته نشون می داد؛ اون هم با همین چیزاست.
3- توی قسمت آخر هم که خوراک تدوین کاراس؛ چه طوری اون خط ها زیر پای بازیکن ها می افته؟
با دستوراتی مثل Luma Key اون چیزی رو که می خوان روی زمین چمن سبز رنگ و زیر پای بازیکن ها نشون میدن که تازه بعضی وقت ها آرم تیم ها و نتیجه و تبلیغ و بعضی وقت هام صحنه های آهسته رو روی زمین پخش می کنن.
و یه توضیح اضافه این که:
از سیستم Camera Match واسه ذخیره کردن حرکت دوربین و پیاده کردن اون روی دوربین برنامه های سه بعدی استفاده می کنن؛ توی این کار، این سیستم رو روی سه پایه دوربین نصب می کنن.
اون زمین فوتبال مجازی، خودش چیزی واسه نشون دادن نداره و چیزایی رو که روی سطح اون زمین طراحی می کنن، میندازن روی تصویر زمین واقعی؛ و چون زاویه هر دو تا واقعی و مجازی یکیه، خطوط و آمار دقیقاً مطابق زمین واقعی درمیاد.
ببخشید سرتون رو درد آوردم (دفعه آخرت باشه).
اگه سوال دیگه رو هم بتونم جواب بدم، در خدمتم.
یا علی
منظور آماریه که توی پخش فوتبال های خارجی روی زمین نشون می دن:
این کار هم برنامه توپ می خواد و هم دستگاه خفن. که اگه یادتون باشه پارسال یه مسابقه چند جانبه توی امارات (به گمونم) بود که ایران هم شرکت کرد و اون جا، این سیستم و تشکیلاتش رو از فرانسه خریده بودن؛ یعنی هر کسی اون رو نداره. مجموعاً این کار سه مرحله دراه:
1- میان توی برنامش یه محیط 3D (سه بعدی) درست می کنن و بعدش مختصات زمین فوتبال رو بهش میدن و یه دوربین مجازی هم توش کار می ذارن (3D کارا بهتر متوجه می شن). بعد از اون با تکنیک Camera Match حرکات دوربین واقعی رو به دوربین مجازی میدن؛ یعنی توی یه نقطه هر دوشون صفر هستن و با محاسبه اختلاف حرکت دوربین واقعی نسبت به سه پایه خودش، دوربین مجازی هم خود به خود توی فضای 3D همون حرکات دوربین واقعی رو انجام میده (من که هیچ چی نفهمیدم...).
2- حالا فضا آمادست و فقط باهاس برنامه رو جوری تنظیم کنی که اگه مثلاً روی یه جای زمین مجازی کلیک کردم، خودت فاصله رو تا دروازۀ نزدیک، حساب کن و فلان موقع، خط آفساید رو نشون بده و...
یه کار جالب رو هم تلویزیون فرانسه واسه لیگش انجام داده بود که اگه دیده باشین، به جای قطع فوتبال و پخش صحنه آهسته، یه مانیتور مجازی بزرگ اون ور زمین درست کرده بودن که هی غیب می شد و هی می اومد و صحنه آهسته نشون می داد؛ اون هم با همین چیزاست.
3- توی قسمت آخر هم که خوراک تدوین کاراس؛ چه طوری اون خط ها زیر پای بازیکن ها می افته؟
با دستوراتی مثل Luma Key اون چیزی رو که می خوان روی زمین چمن سبز رنگ و زیر پای بازیکن ها نشون میدن که تازه بعضی وقت ها آرم تیم ها و نتیجه و تبلیغ و بعضی وقت هام صحنه های آهسته رو روی زمین پخش می کنن.
و یه توضیح اضافه این که:
از سیستم Camera Match واسه ذخیره کردن حرکت دوربین و پیاده کردن اون روی دوربین برنامه های سه بعدی استفاده می کنن؛ توی این کار، این سیستم رو روی سه پایه دوربین نصب می کنن.
اون زمین فوتبال مجازی، خودش چیزی واسه نشون دادن نداره و چیزایی رو که روی سطح اون زمین طراحی می کنن، میندازن روی تصویر زمین واقعی؛ و چون زاویه هر دو تا واقعی و مجازی یکیه، خطوط و آمار دقیقاً مطابق زمین واقعی درمیاد.
ببخشید سرتون رو درد آوردم (دفعه آخرت باشه).
اگه سوال دیگه رو هم بتونم جواب بدم، در خدمتم.
یا علی