دومين بخش آموزش مالتي مديا!

mmx110

New Member
« هو العالم »
آموزش طراحي سيستمهاي چند رسانه اي
بخش دوّم:
روند اوليه طراحي و توليد سيستم هاي مالتي مديا Authorware 6.5
در بخش اوّل با خصوصيات عمومي يكي از قويترين و در عين حال ساده ترين محيطهاي طراحي و توليد سيستمهاي چند رسانه اي آشنا شديد و توانايي هاي آن را دانستيد. امّا قبل از شروع به عمليات نهايي يك پروژه معمولاً تدارك تهيه اطلاعات خام و پردازش اوليه آنها به تفكيك نوعشان توسط نرم افزار هاي تخصصي مربوطه انجام مي پذيرد مثل گرافيك, صدا, فيلم و انيميشن كه بر آنيم تا در اين بخش مختصري در اين باره صحبت كنيم.
در روال انجام پروژه هاي جامع مالتي مديا نخستين گام تشكيل تيم كاري است كه مي تواند متشكل از مدير پروژه برنامه نويسان, گرافيستها, امور تايپ و ويراستاري, پردازشگرتصوير و صدا, انيماتور باشد و حتي گاهي عكاس و فيلمبردار و متخصص آمار و محقق هم لازم است. توجه داشته باشيد در اينجا هدف كيفيت كاري و جامعيت پروژه و مقرون به صرفه بودن است وگرنه خود مدير پروژه در صورت داشتن اطلاعات فني لازم ميتواند نقش اكثر دست اندركاران فوق را بتنهايي ايفا كند.
پس از طرح ريزي مقدمات فوق نوبت به طرح نقشه كاري و الگوريتم عمليات و همچنين برآورد سخت افزار و نرم افزار لازم مي رسد كه بر عهده مديريت پروژه است و يقيناً توجيه زماني و اقتصادي در اين امر تاثير بسزايي خواهد داشت. از نظر سخت افزاري معمولاً سيستم رايانه اي با مشخصات ذيل براي انجام امور پروژهاي چندرسانه اي كفايت مي كند:
- پردازشگر ترجيحاً AMD 1700+ XP يا P4 1.7 FULL BOX
- حافظه رم 256 MB از نوع DDR
- هارد ديسك با ظرفيت 60 مگابايت ترجيحاُ از نوع دور بالا
- كارت گرافيك ترجيحاً 64 مگا بايتي بصورت مجزا
- كارت صوتي مجزا با ورودي و خروجي صدا ( كاملاً ضروري نيست )
- كارت تبديل ويديويي با ورودي ديجيتال و خروجي VCD
- سي دي رايتر معمولي
- اسكنر قطع A4 با دقت تفكيك معمولي
- پرينتر سوزني يا ليزري و يا ترجيحاً جوهر افشان رنگي
- ساير تجهيزات پايه لازم كه از نوع معمولي باشند مثل مادربورد, ماوس, كي بورد, اسپيكر و ...
در كار مالتي مديا فراهم آوردن نرم افزارهاي مناسب نيز سهم مهم و قابل توجهي را به خود اختصاص مي دهند
زيرا هم در كيفيت پروژه و هم در سرعت پيشرفت آن تاثير بسزايي دارد. طيف وسيعي از نرم افزار هاي تخصصي را براي توسعه پروژه هاي چند رسانه اي مي توان بكار برد كه از بهترين آنها در هر زمينه مي توان به اين موارد اشاره كرد:
* در زمينه گرافيك كامپيوتري:
Adobe photoshope بهترين نرم افزار گرافيك رايانه اي است كه در بسياري از بخشهاي پروژه از جمله طراحي رابط كاربر, پردازش اطلاعات تصويري اوليه و بسياري قسمتهاي ديگر كارا و مفيد است. البته برنامه هاي پردازش گرافيكي ديگري هم در اين ميان اهميت عمده اي دارند از جمله: Free Hand, Photo Impact, FireWorks, Corel Draw, و نيز براي طبقه بندي و مشاهده سريع تصاوير از ACDSee استفاده كنيد. نرم افزارهايي همچون Snageit , Camtasia Recorder , Flash Cam , Screen Camera , Screen Capture در عكسبرداري و فيلم برداري از صفحه نمايش بسيار كاربرد دارند.
* در زمينه انيميشن و متحرك سازي كامپيوتري:
بدون شك امروزه Flash MX روياي به تحقق پيوسته طراحان انيميشن چند رسانه اي و وب است. Director,3D Max, Gif Animator, Maya 3D نيز از نرم افزارهاي پايه انيميشن هستند. البته در اين ميان برخي نرم افزار هاي مفيد هم وجود دارند كه به صورت استيلهاي ديناميك از پيش آماده, كار طراحي و ساخت جلوه هاي پيچيده متحرك در مورد متن و تصوير را براي ما راحت مي كنند مثل Flax, Swish, Xtra 3D, Swift 3D, Anim-FX, Glanda و ساير اضافه سازها و نرم افزارهاي مفيد كه آن را به خود شما وامي گذاريم
* در زمينه صدابرداري و پردازش صوتي:
به عقيده من بهترين در اين عرصه Sound Forge است كه بصورتي بسيار راحت و كارا تمامي پردازش هاي صوتي مورد نظر ما را كفايت مي كند. ولي Cool Edit نيز خالي از لطف نيست.
* در زمينه پردازش ويديويي:
Ulead Video Studio, Movie Star, Video Wave Adobe Premire در راس بهترينهاي اين قسمت قرار دارند ولي VCD Cutter, I Film Edit نيز براي تدوين و برشهاي ساده سرعت چشمگيري دارند.
* در زمينه پردازش و امور متني:
در بخش پردازش متني Microsoft Word بي رقيب است ولي براي فارسي نويسي در قسمتهاي مختلف مي توان از IPT 5.0 , پروين , ققنوس , البرز , ويژوال اديتور و ... بهره جست.
در تهيه و نمايش مدلهاي آماري, بانكهاي اطلاعاتي و ساير جنبه هاي تخصصي طراحي و ايجاد پروژه هاي چند رسانه اي نيز چندين نرم افزار تخصصي ديگر دخالت دارند كه ذكر آنها خارج از حوصله اين بخش است.
خوب ديديم كه يك فرآيند آماده سازي و پردازش اوليه اطلاعات جهت فعاليتهاي مالتي مديا تا چه حد مي تواند وسيع و تخصصي شود و چه تدابيري را براي بهينه سازي هرچه بيشتر آن مي توان در نظر گرفت و بعد از طي اين مراحل مفصل تازه نوبت به تدوين و تاليف سيستم چند رسانه اي توسط يكي از محيطهاي استاندارد توسعه مالتي مديا مي رسد و همانطور كه مستحضريد ما Authorware را به عنوان محور اين موضوع برگزيده ايم.

:!: توجه: براي دريافت نسخه PDF بخش دوم در اين اينجا كليك كنيد.

مولف : مجيد نجفيان - [email protected]
مدير انجمن Authorware سايت WWW.MAJIDONLINE.COM
استفاده از مطالب با ذكر منبع آزاد است
 

جدیدترین ارسال ها

بالا