توپوگرافی

lord_hamed

New Member
:)
خط های توپوگرافی تو اوتوکد موجوده
میشه با استفاده از همون خطوط تو مکس توپوگرافیشو درست کرد ؟

اگر میشه یه راهنماییه مبتدی بکنین ممنون میشم :rose:
 
مدلسازی به روش تصویری یا nurbs

سلام

اولش عرض شود که من چند تا روش پیشنهاد میکنم ولی همشون غیرمبتدیانه هستند! حداقل یه اطلاعات کلی میخواد و توضیحش طول میکشه و من میتونم فقط اشاره کنم. بقیه اش همت خودت و جستجو و تمرکز روی یه روش رو میخواد تا بشه بعدش باز هم کمک کرد انشاءاله

خب راحت ترین روش اینه که شما اگه نقشه توپوگرافی داری از همون یه حجم سه بعدی یا یه مپ سه بعدی بگیری. (البته این روش هم راحت نیست ولی اگه با ادیت گرافیکی راحتی میشه نتایج نسبی ازش گرفت)

روش استفاده از تصویر:
اول بر حسب ارتفاعات مختلف باید نقشه شما رنگ بخوره: منظور از رنگ اینه که بر حسب ارتفاع بیشتر و کمتر خاکستری مناسبی انتخاب کنی و از کمترین تا بیشترین ارتفاعت رو از سفید تا سیاه رنگ کنی. اگه این مپ رو ببری که سه بعدی کنی لبه های تیز بین هر دو پله خاکستری مشکل ساز میشن پس قبل از مپ شدن باید لبه ها رو blur کنی. اگه زیادتر بزنی و کل خاکستری ها بیشتر قاطی بشن و طیف نرمی بدست بیاد اونوقت جزئیات و شکستگی ها کمتر میشه و ناهمواری شما به شکل حجم های منحنی در میاد. نکته مهم اینه که شما وقتی رنگ میزنی باید خطهای سیاه بین طبقات رو هم حذف کنی چون در سه بعدی شدن اذیت میکنند.
خب حالا شما یه مپ خاکستری داری ( grayscale) که میتونه به عنوان مپ displace در رندر استفاده بشه اما شرطش اینه که اون رو به یه صفحه بدی که سگمنت و شبکه بندی زیادی داشته باشه تا کیفیت جزئیات خراب نشه و شکسته نمایش داده نشه. و اینکه اندازه مپ رو با کم و زیاد عوض کنی که مقدار کلی از لحاظ ارتفاع درست بشه.

روش دیگه استفاده از همون مپ در برنامه bryce هست که شما در ادیت ناهمواری میتونی اون رو از یه عکس ایجاد کنی.
اگه شما نقشه ناهمواری رو به صورت عکسی که نمایش ارتفاع رو داشته باشه در اختیار داری بهترین و دقیقترین روش این روشه.

روش دیگه یه برنامه به نام Zsurf هست که از روی عکس بهت فایل nurbs میده و حسن اون کیفیت دقیق بر حسب مپ هست.
این روش یه قلق هایی داره ولی نتیجه کار یه پوسته قابل ادیت به روش nurbs هست.

اگه روش اول رو رد کنیم میتونیم بریم سراغ روش اصولی مدلسازی
باید با روش nurbs در مکس با مدلسازی nurbs یا با پلاگین power nurbs اون رو قسمت قسمت کرده و بسازی که از دستور loft که کارش وصل کردن مقاطع به همدیگه به شکل یه پوسته هست میتونی استفاده کنی. البته در روش loft شما نمیتونی یک قطعه مقطع رو آسون به دو قطعه مقطع وصل کنی. برنامه rhino هم مخصوص nurbs modeling هست. روش nurbs یه روش کامل مدلسازی هست و یادگیری اش با تمرین و دقت امکانپذیره و اگه لازم داری که همه چیز رو دقیق و ریاضی بسازی روش خوبیه اما اگه این طور نیست و نیاز شما مقطعی هست برید سراغ همون روش تصویری.

برای اطلاعات بیشتر میتونی دقیقا همون چیزی رو که میخوای با کلمات کلیدی و انگلیسی سرچ کنی به صورت تصویری چون ممکنه یه راه حل میونبر یا یه پلاگین خاص یا یه آموزش تخصصی و جامع داشته باشه.
موفق باشی

یا علی
 

ali_118

کاربر VIP
خب شما اون لاین ها رو که داری
اون خط های توپوگرافی هم بر حسب یک فاصله ی ثابت به اون شکل کشیده شدن، شما اون رو توی مکس میاری، فاصله ارتفاع خطوط رو تنظیم میکنی
بعد با Terrian که DIMO جان گفتن ، یا مودیفایر Cross section شکل مورد نظر رو میسازی (برای استفاده از Cross section باید همه ی خطوط رو Attach کنی به هم )

موفق باشی.
 

lord_hamed

New Member
سلام :green:

:rose::rose::rose::rose:

دستتون دررررد نکنهه :oops::oops:

مرسی
با Terrian خیلی راحتو قشنگ تونستم درست کنم

نکته ای که برادر گلم برهانی گفتن خیلی جاها کارایی داره :shock: خیلی لطف داری

واقعا دست همتون درد نکنه
شرمنده کردین :rose:
 

جدیدترین ارسال ها

بالا