تصحیح حرف پ

mehdinasiri

پارس لند گروپ
آموزش کار با نرم افزار Keyboard Layout Manager

مقدمه

متأسفانه در حال حاضر، بد تایپ کردن، مانند بد خط نوشتن، به امری عادی و روزمره تبدیل شده است. از همین روست که گاهی اوقات با متون تایپ شده‌ای مواجه می‌شویم که تایپیست و خالق آن، به نظر خود، متنی کامل و تایپ شده را تحویل داده، اما در هنگام مطالعه و بررسی آن، همان حس دلزدگی و ناراحت کننده‌ای به ما دست می‌دهد که در هنگام مطالعه یک متن دست نویس بدخط به ما دست می‌داد. سعی ما بر اینست که با کمک نرم افزار معرفی شده در این مقاله، راحتتر و سریعتر تایپ نماییم.

همچنین احتمالا با ویندوزهایی برخورد کرده اید که در آنها مثلا با فشار دادن کلید «پ» علامت ÷ تایپ می‌شود! و یا نمی دانید چطور حرف «ژ» را تایپ کنید!
keyboard

درست است که این مشکلات معمولاً با نصب یک فارسی ساز خوب (و احتمالاً گران قیمت) برطرف می‌شود، اما باید بگویم که هدف از نوشتن این مقاله برطرف کردن این مشکل در ویندوزهای «ویستا» است که به تدریج کاربران گرامی در گوشه و کنار در حال اقدام به نصب آن هستند، و فعلاً هیچ فارسی سازی برای آن نوشته نشده است. اما در کل، این آموزش برای همه کاربران نسخه های متعدد ویندوز است، که می توانند به کمک آن، مشکل فارسی نویسی و ویرایش صفحه کلید خود را برطرف نمایند. با توجه به اینکه امکانات نسخه های مختلف برنامه متفاوت است، در اینجا به معرفی امکاناتی که در همه نسخه ها موجود است می پردازیم.

در ویندوز ویستا (همانند گذشته در ویندوز XP و...) با انتخاب زبان فارسی در هنگام نصب، فونت ها و امکان فارسی نویسی در محیط ویندوز فراهم می‌شود. اما حروف فارسی در ویندوز ویستا کمی به هم ریخته است.

چند مشکل عمده فارسی نویسی در ویستا عبارتند از:

)) درست نبودن جای حرف «پ»

)) درست نبودن جای حرف «ژ»

)) عدم امکان استفاده از فاصله مجازی (shift + Space)

)) اشتباه بودن جای گیومه ها ( « » )

در این مقاله سعی می‌کنیم علاوه برطرف کردن مشکل موقعیت و محل کلیدها، نحوه ویرایش دلخواه صفحه کلید را هم بررسی کنیم. برای این کار، از نرم افزاری استفاده می کنیم به نام Keyboard Layout Manager .


Keyboard Layout Manager

این نرم افزار در دو نسخه آماده دانلود است: یکی ویژه سیستم عامل‌های 32 بیتی و یکی ویژه سیستم عامل‌های 64 بیتی.

بعد از ارائه ویندوز ویستا، طراحان نرم افزار مورد بحث، سریعاً آن را با ویندوز ویستا سازگار کرده اند و بر روی سایت خود قرار داده اند. شما می توانید برای دانلود این نرم افزار، به آدرس http://www.klm32.com/Download.html بروید و با توجه به اینکه ویندوز شما 32 بیتی است یا 64 بیتی،نسخه "2000 demo " یا "Medium" را دانلود کرده و نصب نمایید.


در ادامه قصد دارم حروف مربوط به زبان فارسی را ویرایش کنیم، پس در تب Keyboards بر روی Farsi دابل کلیک کنید تا پنجره های Edit باز شود.

در همین رابطه دو پنجره باز خواهد شد با عنوان‌های Character map و Farsi در یک پنجره همه حروف فارسی و علامات و ... (یا در اصطلاح، کاراکترها) را می‌بینید و در یک پنجره، صفحه کلید خود و جای حروف و کلیدهای آن را.

کار با این برنامه بسیار ساده است. برای ویرایش هر کلید، تنها کافیست یک کلید را در پنجره Farsi انتخاب کنید و سپس با موس، حرفی را که قصد دارید جای آن قرار بگیرد، از پنجره Character map انتخاب کنید، به همین سادگی!

پس ابتدا، برای ویرایش حرف «پ»: جای حرف «پ» در صفحه کلید شما، بالا و سمت چپ، زیر کلید Esc است که احتمالاً الان علامت ÷ جای آن نشسته است. ابتدا آن را از روی پنجره Farsi انتخاب کنید و سپس از پنجره Character map حرف «پ» را انتخاب کنید.

توجه: احتمالا با انتخاب کلید مربوط به ÷، حروف فارسی را در پنجره Character map نمی بینید که بخواهید حرف «پ» را انتخاب کنید. برای مشاهده حروف الفبای فارسی، در بالای Character map، عدد مربوط به Subset را از 0 به 6 برسانید.

برای حرف «ژ» هم همین کار را تکرار کنید. یعنی بر روی صفحه کلید خود جای حرف «ژ» را پیدا کنید (مثلاً برای من، حرف «ژ» در زیر کلید Enter جاسازی شده است) و از روی صفحه کلید مربوط به برنامه Keyboard Layout Manager هم کلید «ژ» (که الان احتمالاً حرف «پ» جای آن نشسته است) را انتخاب کنید و در پنجره Character map دنبال حرف «ژ» بگردید و بر روی آن یک بار کلیک کنید تا جای حرف «ژ» هم درست شود. همچنین تعویض حرف «ی» با «ی» به این روش انجام می‌شود.

در کل، کار با این برنامه به همین صورت است، یعنی کلیدی را از پنجره Farsi (پنجره اصلی برنامه) انتخاب می کنید و کاراکتری را از پنجره Character map بر می گزینید تا جایگزین آن شود.

حتی می‌توانید برای برنامه تعریف کنید که با پایین نگه داشتن کلیدهای Shift، Ctrl، Alt، Shift + Ctrl + Alt و فشردن همزمان هر یک از کلیدهای تایپ حرف، چه کاراکتر تایپ شود.

ضمناً برای این کار، در پنجره Farsi در سمت راست، یکی از کلیدهایی را که در بالا مشخص کردیم، کلیک کنید تا کاراکترهای مربوط به حالت پایین نگه داشتن آنها نمایش داده شود. به طور مثال اگر کلید Shift را کلیک کنید، می‌بینید که حروف صفحه کلید اصلی تغییر می‌کند و کاراکترهایی جایگزین آن می‌شود که موقع پایین نگه داشتن و فشردن هر یک از کلیدها، آن کاراکتر تایپ می‌شود.

(در حالتی که دکمه Shift را در برنامه اصلی، کلیک کرده‌اید، به کلیدهای صفحه کلیدتان نگاه کنید. می‌توانید جای بسیاری از حرکات و علامات، مثل ِ ِ ُ ً ، آ ، إ ، أ و... را کشف کنید!)

پیشنهاد می کنیم برای آشنایی بیشتر با امکانات قابل توجه این برنامه به راهنمای برنامه و سایت http://www.klm.freeservers.com مراجعه فرمایید.

دریافت تصحیح کننده ویندوز XP
منبع سایت تبیان

پ.ن: من که خودم اصلاح کردم راحت شدم!!

BigImage.aspx
 

GFX Master

مدیر انجمن گرافیک دو بعدی ومسئول فروشگاه
مرسی مهدی برنامه ی خیلی خوبی بود.

منم همین مشکل رو داشتم.

فقط میشه بگی فاصلۀ مجازی رو چجوری باید تنظیم کرد؟
 

mehdinasiri

پارس لند گروپ
تصحیح دم دستی

On Windows

The Persian keyboard layout that comes with Windows is not standard. Follow these steps to install a standard driver for Windows.

1. Make sure that the Persian Keyboard in Windows is installed and enabled. If so, go to the next step. If not, do the following.
1. In Control Panel, run Regional and Language Options
2. In Languages tab, tick the box next to "Install files for complex script and right-to-left languages"
3. in Advanced tab, tick the box nest to "MAC - Arabic 10004"
4. Press OK
5. In Control Panel, run Regional and Language Options again
6. In Languages tab, click on Details
7. Click on "Add" and Choose "Farsi" for Input Language and Keyboard Layout
2. Make a back up of the file WINNT\system32\kbdfa.dll
3. Download the file kbdfa.dll
4. Login as administrator user
5. In Start, choose run and type in regedit
6. In the left panel, open My Computer\HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\Winlogon
7. In the right panel, double click on SFCDisable and set the value to 1. Close the regedit window.
8. Read this step thoroughly before doing it
1. In Start, choose run and type in sfc /purgecache
2. If a dialog opens and asks for Windows CD, close it
3. Press "yes" on the next dialog, and close the Windows File Protection window or click on cancel immediately
9. Restart the computer and login as administrator
10. copy the kbdfa.dll file on \WINNT\system32\kbdfa.dll. The Windows File Protection dialog will appear again. Click on Cancel and click on Yes in the next dialog.
11. Restart the computer

دانلود فایل DLL: http://prdownloads.sourceforge.net/farsitools/kbdfa.dll
 

mehdinasiri

پارس لند گروپ
فاصله میان واژه‌ای و میان کلمه‌ای در ورد
قصد این مقاله دادن روشن ساختن مساله فاصله میان واژه‌ای در نرم افزار Word است که مشکل بسیاری از کاربران این نرم افزار است و برخی آنرا فاصله مجازی در ورد می‌نامند.
توضیح : ما دو نوع فاصله داریم :
میان کلمه ، مانند "بابا آب داد." که بین هر کلمه با دیگری یک فاصله است و اگر این فاصله نباشد "باباآبداد" !
فاصله میان واژه‌ای مانند : "می‌نویسیم" و "می‌دانی" و اگر این فاصله نباشد خواهد شد : مینویسیم و میدانی (که فامیلی من می‌شود)
دلیل استفاده از فاصله‌ی میان واژه‌ای این است که :
کلمه خواناتر می‌شود.
صفحه آرایی ما بهم نمی‌ریزد.(یعنی اگر انتهای یک سطر باشیم، کلمه "می" و "نویسیم" از همدیگر جدا خواهند افتاد.
نحوه نگارش استاندار ما فارسی زبانان اینچنین است.
دوستانی که با زرنگار و یا Word98 کار کرده باشند شاید کلیدهای ترکیبی Alt+Space یا Ctrl+Space را به یاد بیاورد که برای زدن فاصله میان واژه‌ای استفاده می‌شده است اما در Word2003 یا Word2007 اینرا نداریم !
آیا می‌شود شرکت مایکروسافت این گزینه را فراموش کند ؟؟!!

راههای زدن فاصله میان واژه‌ای در Word :
الف) راه ترفندی و غیر کاربردی :
Wow! اینها بیشتر برای شگفت زده کردن هستند نه اصولی .
الف – 1) فشردن همزمان کلیدهای Ctrl + Shift + 2
الف – 2) روشن کردن کلید Numlock و گرفتن کیلد Alt و تایپ عدد 0157 با کلیدهای سمت راست صفحه کلید (Numeric Keypad)

ب) راه حل اصولی و حرفه‌ای :
یک تایپیست حرفه‌ای سعی در آن دارد که دستهای خود را از روی کلیدها دور نکند و زدن کلیدهای پیچیده و ترکیبی باعث اتلاف زمان و گرفتن سرعت وی می‌شود و راه اصولی آن قرار دادن کلید میانبری برای این منظور است.
ب – 1) فاصله میان واژه‌ای در Word 2003 و Word 2007
قدم اول ) از منوی Insert گزینه Symbol را انتخاب کنید.
قدم دوم) به سربرگ (TAB) ، Special Characters بروید.
قدم سوم) گزینه No-With Optional Break را انتخاب کنید و دکمه Shortcut Key را بزنید.
قدم چهارم ) به قسمت (textbox) Press New shortcut key بروید و کلید میانبر مورد نظر خود را بفشارید (کلید Ctrl + Space پیشنهاد می‌شود)
قدم پنجم) دکمه Assign را بزنید.
 

mehdinasiri

پارس لند گروپ
نتیجه اخلاقی این که باید کد Alt و تایپ عدد 0157 برای کلیدی تعریف کرد که اینچنین شود.
 

igimax

Member
نيم فاصله يا "فاصله میان واژه‌ای"

سلام
1538.gif


. من چند روز پيش اين مقاله را از سايت تبيان در فروم PersianTools و در يك تاپيك كپي كردم و مي‌خواستم براي بچه‌هاي اين فروم هم كپي نمايم كه شما زودتر دست به كار شديد.
3989.gif
ممنون از زحمتتان. اما دو نكته:
1) فكر نمي‌كني انجمني را كه انتخاب نمودي، مناسب معرفي اين برنامه نيست؟ ( مثلن اين انجمن نرم افزار)
2) در مورد سوالي كه دوستمان در پست دوم پرسيدند نياز نبود اون راه ها را توضيح دهيد چون همون برنامه‌اي كه معرفي نموديد همين كار را به راحتي انجام مي‌دهد. به دو روش مي‌شود اين كار را انجام داد:

روش اول - تنظيم دستي با برنامه:
. به ترتيب زير عمل نماييد:
1) مطمعن شويد كه كيبورد فارسي را در "Regional and Language Options" كنترل پنل نصب شده باشد.
2) برنامه KLM را اجرا نماييد و از منوي برنامه Farsi را انتخاب و برروي دكمه Edit كليك نماييد:
keylaymain507.gif


3) از دو پنجره‌اي كه باز مي‌شود از پنجره پاييني برروي حرف "ظ" از كيبورد زير كليك نماييد. (چون نيم فاصله برروي دكمه Z وجود دارد كه با تركيب Shift+Z وارد متن مي‌شود) :


4) سپس برروي دكمه Shift هم از آن پنجره كليك نماييد با اينكار كاراكتر‌هاي پنجره پايين و بالا تغيير مي‌كند:


5) اكنون از پنجره فوق، مقدار كادر Subset را به 32 تغيير دهيد و كاراكتري را كه با علامت دايره مشخص نموده‌ام را انتخاب نماييد. اين همان نيم فاصله است:


6) برروي OK كليك نماييد. برنامه تقاضاي ريست شدن سيستم از شما مي‌كند.

. پس از ريست سيستم تغييرات اعمال مي‌شود. شما مي‌توانيد از همين روش براي يافتن شماره Subset و مكان ديگر كاراكترها استفاده نماييد. حالا اگر شما كاراكتر ديگري مد نظرتان بود مي‌توانيد به اين روش آن را معرفي نماييد و بدون زحمت از آن استفاده نماييد. همچنين شما مي‌توانيد هر تركيب كليدي را كه دوست داشتيد براي كاراكترهاي مورد دلخواه به كمك برنامه فوق انتخاب نماييد. (براي مثال Ctrl + Space براي چاپ كاراكتر فاصله میان واژه‌ای)

روش دوم - Import كردن تغييرات ذخيره شده:
. شما مي‌توانيد به كمك همين برنامه از تنظيماتي كه برروي كيبورد يك سيستم عامل انجام داده‌ايد با Export كردن تغييرات به يك فايل، آن را به يك سيستم ديگر انتقال دهيد و در آن سيستم فايل را در برنامه KLM دوباره Import نماييد. يا از Character Map يك سيستم عامل كه داراي صفحه كليد فارسي صحيحي مي‌باشد به كمك برنامه KLM يك فايل Export نماييد و آن را در سيستم عامل ديگر Import نماييد.
. من دو سيستم دارم كه برروي يكي از آنها Windows XP SP2 موجود است و صفحه كليد فارسي آن هم بدون مشكل هست. چند وقت پيش برروي سيستم دوم خود يك Windows XP SP3 RC (يعني نسخه بتا) نصب كردم ولي صفحه كليد فارسي آن مشكل داشت. به راحتي با Export صفحه كليد از سيستم شماره يك و Import آن در سيستم شماره دو مشكل حل شد و تمامي كليد‌هاي فارسي درست شدند. به همين راحتي! اگر سيستم شما هم XP هست من فايل Exportشده خود را براي استفاده دوستان UL نموده‌ام:

نكته پاياني: لينك دونلود برنامه KLM به سايت تبيان در پست اول مربوط به نسخه 2.84 هست و اكنون نسخه 2.92 آمده. (از نسخه 2.91XP با ويستا سازگار شده است)

موفق باشيد.
67562.gif


خداحافظ
IgImAx
87/01/19
27653.gif
26650.gif
 
آخرین ویرایش:

جدیدترین ارسال ها

بالا