بسامد و بازار

mahyar_nel

Active Member
اين نكته كه توان يك پردازنده تنها به بسامد آن بستگى ندارد واقعيتى پذيرفته شده و قابل اثبات است. اما از اين پس بايد ياد بگيريم كه پردازش 32 بيتى و يك پردازنده معمولى ديگر براى يك كامپيوتر خانگى كافى نيست!

همه ما با اين جريان آشنايى داريم كه هر بار كه اينتل بسامد محصولاتش را بالا برده، اى‏ام‏دى هم به دنبال آن حركت كرده. ما تقريباً هر ماه شاهد اين بازى هستيم. اين جريان به سود كاربران است چون هر بار با عرضه يك مدل تازه قيمت مدلهاى قبلى پايين مى‏آيد. وقتى هم كه يكى از اين دو رقيب ديگرى را پشت سرمى‏گذارد تازه‏ترين محصول‏اش را با قيمتى زياد به بازار مى‏دهد.

هنگامى كه اين شركتها به يك معمارى تازه يا فناورى جديدى در ساخت پردازنده دست پيدا مى‏كنند اين روند سرعت بيشترى مى‏يابد. فناورى‏هاى جديدتر همواره باعث مى‏شوند تا بسامد پردازنده‏ها بالاتر رود چون با كوچكتر شدن عناصر پردازنده مى‏توان براى نمونه Cache بيشترى در پردازنده به كار برد. اما ورود معمارى‏هاى تصحيح شده يا كاملاً نوين تأثير بيشترى بر بازار دارد. سال 2002 ميلادى از اين نظر بسيار پربار بود. در آغاز اين سال اينتل پنتيوم 4 را با هسته Northwoodعرضه كرد. با رسيدن اجزاء پردازنده به اندازه 0.13 ميكرون بسامد آن بالا رفت و Cacheمرحله دوم هم در مقايسه با هسته Willametteدوبرابر شد و به 512 كيلوبايت رسيد. پاسخ اى‏ام‏دى با فناورى 0.13 ميكرونى اتلون XP با هسته Throughbredبود كه در مقايسه با هسته پيش از خود يعنى Palomino هيچ چيز تازه‏اى نداشت. نسل بعدى اتلون XP با هسته Barton عرضه مى‏شود كه Cache سطح يكم آن 512 كيلوبايت گنجايش دارد.

سهم بازار جهانى‏
نبرد ميان اى‏ام‏دى و اينتل را مى‏توان در قالب اعداد بهتر درك كرد. بر پايه آمار شركت IDC سهم اينتل در پردازنده‏هاى X86 براى كامپيوترهاى شخصى كه در سه ماهه دوم سال 2002 به فروش رسيد 81.9 درصد بوده كه به روشنى حرف نخست را مى‏زد. در همان زمان سهم اى‏ام‏دى 16.8 درصد بود. VIA و Transmeta هم با سهم 0.2 درصد عملاً هيچ نقشى در اين بازار نداشته‏اند.

سهم بازار در اروپا
اروپاى غربى جايى است كه براى اى‏ام‏دى بسيار پرسود است. بر پايه بررسى‏هاى Gartner Dataquest اى‏ام‏دى در سال 2002، 42 درصد از سهم بازار را به خود اختصاص داد. اى‏ام‏دى انگليس، فرانسه، ايتاليا و آلمان را اصلى‏ترين بازار خود مى‏داند.

اين نكته را دو نظرسنجى كه در اروپاى غربى انجام گرفته هم به خوبى نشان مى‏دهند. در اين نظرسنجى سهم اى‏ام‏دى 66.5 درصد بود كه اتلون XP به تنهايى 52.3 درصد را به خود اختصاص داد. در مقابل 54.2 درصد كسانى كه كامپيوتر را براى مقاصد ادارى به كار مى‏بردند به محصولات اينتل رأى دادند. جزئيات اين نظرسنجى در مقاله «مقايسه ميان پردازنده‏ها» در همين شماره آمده.

مسابقه 64 بيتى‏
پردازنده Hammer ساخت اى‏ام‏دى در سال 2003 اين رقابت را بسيار داغ خواهد كرد. اين پردازنده 64 بيتى در اصل با نام Opteronبراى كاربردهاى پيچيده و سنگين در كامپيوترهاى سرويس دهنده و ايستگاه‏هاى كارى در نظر گرفته شده. پشتيبانى سيستم عاملهاى لينوكس و ويندوز XP از معمارى 64 بيتى پردازنده‏هاى X86 خيال اى‏ام‏دى را آسوده كرده. همين حالا هم برنامه‏هايى همچون db2 for Linux از سوى آى‏بى‏ام براى كار در محيط 64 بيتى ارائه شده. هنوز معلوم نيست كه آيا اين معمارى مى‏تواند جاى معمارى IA-64 اينتل را بگيرد يا نه. اما عدم كاميابى پردازنده ايتانيوم اين پرسش را مطرح كرده كه آيا اصلاً كسى به معمارى 64 بيتى نياز دارد؟ اين نكته هم در مقاله «معمارى 64 بيتى» بررسى شده.

اما پردازنده Hammer ويژه كامپيوترهاى روميزى با نام Clawhammer كه برنامه‏هاى 32 بيتى را اجرا مى‏كند اين بازار را به شدت دستخوش دگرگونى خواهد كرد. اى‏ام‏دى قول داده كه ClawHammer حتى در آغاز كار خود قدرتمندترين پردازنده 32 بيتى باشد. نخستين آزمايش‏ها نشان مى‏دهند كه اين ادعا اصلاً غيرواقعى نيست. پس از آن همه چيز به سود اى‏ام‏دى خواهد بود چون اتلون هم با هسته Barton به بازار مى‏آيد.

غولى با نام Hammer
تبليغات بسيار زياد و قيمت بالاى Hammer و همچنين جزئيات مرموز آن كه همچنان پنهان نگهداشته شده همه و همه مى‏توانند بر ضد اين پردازنده كار كنند اگر Hammer نتواند توقع كاربران را حتى در كار با برنامه‏هاى 32 بيتى كنونى برآورده كند.

وضعيت بازار در موافقت با محصولات اى‏ام‏دى كاملاً تغيير كرده. در يك نظرسنجى 38 درصد كاربران گفتند كه پردازنده بعدى كه خواهند خريد ClawHammer است. در مقابل تنها 5 درصد به نسل بعدى پنتيوم 4 با هسته Prescott ابراز علاقه كردند. پنتيوم 4 كنونى 18 درصد طرفدار داشت و 26 درصد هم اتلون XP را ترجيح دادند. در مقابل، سلرون، دوران و محصولات VIA تقريباً هيچ خواهانى نداشتند.

نكته جالب درباره Hammer اين است كه هنوز بسيارى از كاربران از توان آن هيچ اطلاعى ندارند ولى باز آن را انتخاب مى‏كنند. اينتل از وضعيت رو به خطر خود در بازار آگاه است.

Hammer از يك سو به رويارويى با پنتيوم 4 برخاسته و از سوى ديگر رقيبى براى ايتانيوم است. از همين روست كه مى‏بينيم اينتل براى پنتيوم 4 هاى 3 گيگاهرتزى در سال 2002 اقدام كرد در حالى كه قرار بود اين برنامه در سال 2003 اجرا شود.

Hyper Threading هم از ديگر اقدامات اينتل است كه در پنتيوم 4هاى Prescott به كار خواهد رفت. متخصصين معتقدند كه اين پردازنده با فناورى ديگرى با نام Yamhill كه جزئيات آن تاكنون سرى نگهداشته شده مجهز خواهد شد.

شايعاتى وجود دارد مبنى بر اينكه در صورت موفقيت Hammer، اينتل هم بلافاصله پردازنده‏اى 64 بيتى به بازار مى‏دهد كه به احتمال زياد Yamhill در آن به كار مى‏رود
 

جدیدترین ارسال ها

بالا