با چه برنامه اي ميشه نرم افزار و بازي طراحي كرد

hamedfardin

Member
بچه ها مي خيلي دلم مي خواد بدونم با چه برنامه اي ميشه يه نرم افزار مثل فتو شاپ يا يه بازي رو طراحي كرد...اگه ممكنه اسم اين برنامه ها رو برام بنويسين..ممنون
 
براي طراحي بازي قبلاً اينجا توضيح داده بودم
يک سرچ بکنيد پيدا ميشه

براي ايجاد يک برنامه،،،،،،، خب شما ميبايست يک زبان برنامه نويسي
مثلاً C رو بلد باشيد.
همينطوري که نميشه يک برنامه مثل Photoshop ساخت
ساخت يک برنامه مثل فتوشاپ احتياج به برنامه نويسي قوي، دقيق و بلد بودن
رياضيات داره.
بنابراين بهتره از اول شروع کنيد (البته اگر تا به حال شروع نکرديد !)
به نظر من اگر از ++Visual C شروع کنيد بهتره
 

RainDigital

Member
نه Visual C++ سنگینه
اول از دلفی یا ویژوال بیسیک شروع کنید

برای یاد گیری ویژوال بیسیک کتاب
کد:
 گریک پری با ترجمه علیرضا زارع پور
موئسسه علمی فرهنگی نص با شابک:
964-6264-35-2
و عنوان

آموزش ویژوال بیسیک 6 در 21 روز
چاپ سپر

را پیشنهاد میدهم
 

ToFaN

Well-Known Member
از چندين برنامه حرفه ای استفاده ميشه به نام های
Game Maker
Adventure Game Studio
FPS Creator
و . و . و
و تازگی ها بازار GameMaker از همه بهتره اينم سايتش
http://www.gamemaker.nl/

و فکر هم نکنم بيان از visual c استفاده كنند
و يا برنامه هاي مشابح كه دهن انسان صاف بشه
بهترين سايت فارسي براي بازي سازي هم كه من ميشناسم اينه
www.persian-designers.com

interface_large.jpg
 
ToFaN عزيز اون برنامه هايي که شما معرفي کرديد فقط براي طرحي بازي هاي ساده هستند (حتي FPS Creator)
براي ساخت بازي ها پيشرفته حتي در خود ايران کساني هستند که براي خودشون Game Engine مينويسند
من خودم هم طراحي و برنامه نويسي بازي کار کردم (حتي يک بازي اول شخص ساختم)
اگر ميخوايد بازي سه بعدي طراحي کنيد بايد اول با DirectX يا OpenGL به خوبي آشنا باشيد
(قبلش بايد دو بعدي کار کرده باشيد تا به مشکل برنخوريد)
بعد از اون آشنايي با يکي از زبانها قوي براي طراحي بازي (C پيشنهاد ميشه)
و بعد هم يادگيري کار با Game Engine ها
(Game Engine سه بعدي 3D Game Studio پيشنهاد ميشه)

با برنامه Game Maker ,Adventure Game Studio, FPS Creator ميشه بازي رو حتي در چند ساعت ساخت !
ولي چه فايده که ما خودمون هيچي از بازيمون سر در نياريم
کسي ميخواد خيلي خوب برنامه نويسي بازي رو ياد بگيره اصلاً دنبال Game Engine آماده نميره !

همچنين بهتره که Effect هاي صدا رو خودتون ساخته باشيد (در حقيقت خيلي بهتره)
ساخت کارکتر بازي هم بسيار مهم هست. اگر در ساخت بازي از کارکتر آماده استفاده کنيد بازي = 0
از همه مهمتر داستان بازي هست. بازي بدون داستان = منفي 100.000

در کل اگر دنبال ساخت بازي هستيد بهتره که تيمي اين کار رو انجام بديد، چون واقعاً سر درد آوره
با يک دست نميشه چند تا هندونه برداشت !

اگر اطلاعات بيشتري خواستيد با من تماس بگيرد :
کد:
Email: [email protected]
Y! ID: JadoyeSabz2003
 
آخرین ویرایش:

saalek110

Well-Known Member
توفان عزيز
ممنون از راهنمايي خوبتان
game maker
را دانلود كردم. خيلي مفيده
هم براي ساخت بازي
هم براي آموزش مفاهيم برنامه نويسي مثل رويداد و اكشن

ولي به قول جادوي سبز همه كار باهاش نمي شه كرد ولي خيلي جذابه . توي اين فكرم كه كاملتراش چه كارايي مي تونند بكنند. حتما جذاب تر و كمي سخت تره. منظورم بازي سازهاست.

ممنون از هر دو استاد گرامي.
خوشحالم كه اين تاپيك باز شد ، كلي لذت بردم.
.
 
آخرین ویرایش:
خوشحالم که حداقل يک نفر در اين تاپيک به بازي سازي علاقه مند شد.
اگر دنبال منابع خود هستيد با من اطلاع بديد تا معرفي کنم
 

saalek110

Well-Known Member
fpc
را خواهشا لينكش را بدهيد. و هر نرم افزاري را كه مناسب مي دانيد.
game maker
را كامل ياد گرفتم و خيلي محيطش ساده و سهل الكاربرده.
با تشكر از اساتيد .
.
 
آخرین ویرایش:

hamedfardin

Member
دوستان عزيزم من خيلي خوشحالم كه در اين مبحث به نتيجه گيري خوبي رسيدم و مي تونم از تجربيات گرانبهاي دوستانم استفاده كنم...خيلي ممنون
 

saalek110

Well-Known Member

سلام.
من با game maker كار كردم. 5 تا نمونه برنامه همراهش بود كه كاملا باهاشون ور رفتم.
ساختار جالبي براشون طراحي شده.
اصلا كدنويسي نداره. حتي يك متغير را با يك دكمه كه drag مي كني از جعبه ابزار به محل action ، مي سازي. بعد يك پنجره باز ميشه كه مقدار متغير را وارد مي كني.
همه چيز بصري شده. يك خط هم كد نمي نويسي.
همه با پنجره هاست.
من چون با ويژوال بيسيك بيشتر آشنايي دارم، اون را با ويژوال بيسيك مقايسه مي كنم.
در ويژوال بيسيك ما فرم را داريم كه در اين نرم افزار بجاي آن ، room داريم.

مي توانيم براي بازي room هاي متعدد بسازيم، همان طور كه در ويژوال بيسيك مي توانيم فرمهاي متعدد داشته باشيم.

آبجكت ها را ميشه روي room قرار داد. در ويژوال بيسيك هم ما ابزارها را روي فرم قرار مي دهيم.

ولي ميشه يك آبجكت تعريف كرد كه sprite نداشته باشه، مشابه آن در ويژوال بيسيك ، شايد ماژول باشه. كه البته دوستان مي توانند حرف مرا اصلاح كنند.
در اين بازي ، آبجكتهايي كه اسپريت ( يا شكلك ) ندارند ، يك مورد مهم كاربردش ، نقش كنترلر است.
يك كنترلر باعث create آبجكت ها ميشه. پس مي توانيم يك آبجكت را روي room قرار ندهيم. و با كنترلري كه روي فرم است آن را ايجاد ( create ) كنيم.
از هر آبجكت مي توانيم نسخه هاي متعدد داشته باشيم و اين نكته مثبتي در اين بازي است. مثلا از يك نوع هواپيماي دشمن مي توانيم به تعداد زياد روي صفحه ايجاد كنيم. كه هر يك بطور مستقل عمل مي كنه و اگر يكي را در بازي با شليك نابود كنيم ، بقيه نابود نمي شوند.
در برنامه نويسي شي گرا ما اول كلاس را تعريف مي كنيم و بعد يك instance ايجاد مي كنيم. كلاس در اين بازي شده همان آبجكتها . باز دوستان اگر اشتباه مي گويم اصلاح كنند. بعد با create ما مي توانيم instance هاي متعددي از يك آبجكت ايجاد كنيم.

جالبه كه در بازي توارث هم اسمش هست. ولي من هنوز نتوانسته ام از آن استفاده كنم.

در اين بازي شرطها بسيار ساده مورد استفاده قرار مي گيرند.
بازي را مي شود ديباگ هم كرد.
بايستي باز هم توضيح بيشتري بدهم. و اين حكم آموزش اين نرم افزار را نداره. فقط مقايسه مفاهيم برنامه نويسي با دنياي اين نرم افزار است.
براي آموزش ساده:
اول از منوي add يك room اضافه كنيم. مي توانيد از همين منو يك بك گراند هم براي بازي بسازيد.
بعد از منوي add بايستي sprite ها را اضافه كرد كه هر تصويري را قبول مي كنه. Gif بديد بهتره تا شبح ها متحرك باشند.
بعد باستي از منوي add آبجكت تعريف كنيد كه مي تونه هر شبح را به عنوان تصوير خود داشته باشه.
شبح همان sprite است. اسم ساختگي . مشابه سازي فارسي.
هر آبجكت يك depth داره. هر چي اين معيار يعني عمق بيشتر باشه ، آبجكت مي رود زيرتر. مي توانيد يكسري را منفي بدهيد يكسري را مثبت. يكي را هم صفر بدهيد.
بعد داشتن room و داشتن چند آبجكت كه شبحي هم داره، حالا بايستي آبجكت هايي كه مي خواهد نمايش داده بشه را روي room قرار بدهيد و بازي را run كنيد.

در عرض 3 دقيقه مي شه يك بازي ساخت. و مي توانيد بلافاصله خودتان مشغول بازي بشويد و لذت ببريد.

هر چي بيشتر ابزارهاي آن را بشناسيد ، مي توانيد بازي هاي بهتري بسازيد.
براي فهم راحتتر نحوه كاربرد ابزارها ، به example ها خوب توجه كنيد. آموزشي هم در سايتش هست ولي خوب نگفته. Help برنامه هم خيلي بد طرح شده. بهترين راه كار كردن با example هاست. من به بيشتر آنها (ابزارها) آشنا شده ام. اگر خواستيد با من با پيام خصوصي مكاتبه كنيد. البته فول همه چيزشو هم نمي دانم. در حد متوسط.


از عزيزاني كه اين اطلاعات را در اين تاپيك ارائه كردند ممنونم.
.
.
.
 
آخرین ویرایش:

saalek110

Well-Known Member
بازي ساز خود را ، خود بنويسيم.


سئوال اين است :
بازي خود را با سي++ بنويسم يا بازي ساز؟؟

و من اينجا فقط نظر شخصي خود را مي نويسم. دوستان نظراتشون حتما جامع تر و علمي تر است.

به نظر من وقتي شما با يك بازي ساز داريد بازي خود را مي نويسيد..... اولش محيط نرم و گرم فراهم است. همه چيز آماده است. نمي خواهيد محيط بسازيد. مخصوصا ابزارهاي ويژوال خوبي در اين محيط ها فرام است. ولي براي شروع با سي ++ بايستي اول اين محيط را خودتان بنويسيد. كه كار سخت و وقت گيري است.

ولي اشكال مهم بازي سازها اينه كه :
بايد با قوانين نرم افزار كار كنيد نه يك زبان بين المللي مثل سي++.
اين جوري از عالم علمي دور مي شويد.
و اشكال دوم بازي سازها اينه كه در نهايت به سقفي از محدوديتها برخورد مي كنيد.

پيشنهاد من:
بايستي از بازي سازها فقط ايده بگيريد و الهام. و بعد بازي ساز خود را با سي++ بنويسيد. يا هر زبان ديگري كه مسلط هستيد. ولي بهتره كه زبان مورد نظر شي گرايي را پشتيباني كنه.
چون در عالم بازي ما مدام شي مي سازيم. جاوا هم خوبه چون شي گراست. ويژوال بيسيك علاوه بر اين كه كاملا شي گرا نيست ، ايراد اساسي تري هم داره و اون كندي در زمان اجراست.
خوبي يك بازي و اولين نياز يك بازي سرعتشه. پس ويژوال بيسيك به قول يكي از دوستان(راوي) بدترين گزينه براي نوشتن بازي است.

سي++ ، كه ويژوال سي++ هم شاملشه به نظر من جزو بهترينها است.
البته من خودم سي++ بلد نيستم ولي بزودي كه ((انجمن سي و هم خاناده هايش)) گشايش يابد ، محيط خوبي است براي يادگيري.

به نظر من اگه قراره وقت بگذاريم و يك زبان را ياد بگيريم ، بهتره يك زباني را ياد بگيريم كه فردا به سقف محدوديت هاي آن برخورد نكنيم.
ويژوال بيسيك به نظر من يك كار راه انداز سريع السير است. ولي شايد بشه فقط ازش به عنوان يك محيط آموزشي خوب براي يادگيري بقيه ويژوال ها نام برد.
و تمرين ارتباط با ويندوز. و اينترنت و اينها.

منتظر ارشادات دوستان هستم.

.
 

saalek110

Well-Known Member
دانلود game maker


صفحه اصلي

http://www.gamemaker.nl/



صفحه دانلود بازي ساز××××

http://www.gamemaker.nl/download.html

به چند حالت براي دانلود گذاشته. يكي اگزه. يكي زيپ شده. يكي هم در انتهاي صفحه. تكه تكه براي دانلود.

حجم 3 مگا.


بازيهاي نمونه كه بشه تغييرش داد
دقت كنيد بعضي ورژن رجيستر شده نياز دارد . بعضي با ورژن 6.1 اجرا ميشه. من اينها را دانلود نكردم. شايد راهي داشته باشه ولي من بلد نبودم.

http://www.gamemaker.nl/games_edit6.html



نقاشي كشيدن سخته. صدا براي شخصيتهاي بازي هم سخت پيدا مي شه.آدرس زير هم براي دانلود اينهاست. صدا- بك گراند-شكلك ها.

http://www.gamemaker.nl/resource.html




يكسري بازي هم داشت كه فقط اگزش بود. من دنبالش نيستم.من آدرسش را بالا ندادم. جداست صفحه اش.
يك صفحه توتريال هم داره كه فايل پي دي اف بهمراه يك بازي نمونه براي آموزش داره. كه به نظر من آموزش خوبي نداده و اصلا آموزش هم نياز نيست. نمونه بازيها را ببينيد ، مي فهميد چقدر ساده است.
..
.
 
آخرین ویرایش:

dark-man

Member
کار این آقا سالک خیلی درست است ..
من تو هر تاپیک برنامه نویسی که سر می زنم ایشون حرفی برای گفتن داشته اند ...
 

saalek110

Well-Known Member
شما لطف داري . فداي دوستاي بامرام.
ولي من فقط صحبتهاي دوستان را تكرار كردم. كاري نكرده ام.
.
 
خيلي عاليه

فقط من بايد يک چيزي رو بگنم :
-> براي FPS Creator به هيچ وجه کرک وجود نداره

بنابراين دوستان دنبال کرک برنامه نباشند
من خودم Pro اين برنامه رو خريدم (بعد از 1 ماه گشت گذار براي يافتن کرک و بي نتيجه موندن)
واقعاً برنامه خوبي هست
قيمتش 56 دلار هست و ميشه بصورت آنلاين با Master/Visa و ... خريدش (من با Master گرفتم)
براي FPS Creator هم ميشه برنامه نويسي کرد، البته نه C و ...
بلکه -----ترين زبان که اصلاً نه سر داره نه ته !
به نام AI Script. من که به اين کدها نگاه ميکنم سردرد ميگيرم (آخه فقط عدده)

به نظر من براي ساخت بازي همون 3D Game Studio بهترين انتخابه
البته از شرکت The Game Creators برنامه هايي ديگه اي از جمله 3D Game Maker و Dark Basic
هم بيرون اومده، که براي برنامه نويسان حرفه اي Dark Basic Pro پيشنهاد ميشه
همچنين همين شرکت Package هاي کمکي ساخت بازي داده که خيلي خيلي به درد ميخوره
از جمله Dark Matter و 3D World Sudio

آقا سالک، فکر کنم تو امضاتون يک اشتباه کوچيک هست
FPS Creator حجمش 96 مگابايته (حدوداً)
دفعه اولي که با FPS Creator داشتم کار ميکردم فقط مجذوب اين امکانات قولش شدم
يک چيزي که FPS Creator داره و اصلاً قابل انکار نيست قدرتمندي در طراحي محيط هستش که واقعاً کار باهاش لذت داره

در ضمن (ميدونم که ميدونيد !) Game Maker خودش يک زبان داخلي و اختصاصي به نام GML داره
که با اون ميشه بازي هاي گسترده تري ساخت
در ضمن اگر از همه ي دموهاي داخل سايت استفاده کنيد خيلي بهتره چون در هر بازي يک امکاني هست که طراح بازي ميتونه با نگاه کردن به اون کد بفهمه که اين کد چي کار ميکنه (من خودم که همينطوري کار ميکردم !)

Unreal هم Game Engine خودش رو (فکر کنم) بفروشه
البته اگر اينطور باشه بايد با قيمت خيلي خيلي زيادي باشه چون من چند تا تصوير از Game Engineش دارم
واقعاً آدم حال ميکنه به چيزهايي که به صورت کاملاً طبيعي در اون ساخته شده نگاه بکنه

در پست بعد يک سري از تصاوير مربوط به همين بحث رو Upload ميکنم
 
سايت http://www.persian-designers.com/ اين برنامه رو به قيمت خيلي خوبي ميفروشه
صفحه فروشگاه : http://www.persian-designers.com/index.php?pid=1
قيمت اصلي برنامه تغريباً 1000 دلار هست !!!
ولي مديرات همين سايت تصميم گرفتن که اين برنامه رو + MOD ها و PLUGIN هاي ديگرش
با قيمت کمي به برنامه نويسان بازي ارائه بدن.
 

جدیدترین ارسال ها

بالا