اینتل نخستین پردازنده مجهز به یک میلیارد ترانزیستور را ارائه کرد

Parham

Well-Known Member
شرکت اینتل نخستین ریزپردازنده جهان با بیش از یک میلیارد ترانزیستور را تولید کرده است.این پردازنده که از خانواده Intanium‬ می باشد، تحولی چشمگیر در کارایی رایانه‌های سرور مجهز به آن ایجاد خواهد کرد.
به گفته کارشناسان این شرکت، رایانه‌های سروری که از این پردازنده استفاده می کنند، در مقایسه با سرورهای متکی بر نسل قبلی این پردازنده‌ها، از کارایی ‪1.5‬ برابر بالاتر و پهنای باندی سه برابر بیشتر از قبل برخوردار خواهند بود.
این پردازنده که Intanium 2‬ یا Montecito نامیده می شود نخستین پردازنده دو هسته‌ای از سری پردازنده‌های Intanium شرکت اینتل محسوب می‌شود که با داشتن یک میلیارد ترانزیستور، علاوه بر افزایش کارایی گفته شده، 20‬درصد انرژی کمتر مصرف می کنند.
این پردازنده علاوه بر این ویژگی ها، به فن‌آوری انحصاری Hyper-Threading اینتل نیز مجهز است که به کمک این ویژگی، پردازنده به سیستم‌عامل اجازه می‌دهد که هر هسته از پردازنده را به صورت دو هسته جدا از هم حساب کند که این عمل، کارایی رایانه را به میزان محسوسی بالا خواهد برد.
همچنین شایان ذکر است که جادادن بیش از یک میلیارد ترانزیستور در تراشه Intanium 2‬ ، تثبیتی است بر گفته Gordon Moore که از محققین برجسته اینتل در سال ‪ 1965‬ می باشد. وی در مقاله‌ای که بعدها به قانون مور معروف شد اعلام کرده بود : " تعداد ترانزیستورهای موجود در هر اینچ مربع از مدارهای منطقی پردازندها در هر سال ‪به میزان 2‬ برابر افزایش پیدا می کند." که این گفته در Montecito به تثبیت رسید.

منبع خبر : دنیای IT
 

جدیدترین ارسال ها

بالا