اتوکلاو آزمایشگاهی با گارانتی 12 ماهه

amir9398

Member
اتوکلاو آزمایشگاهی چیست؟
اتوکلاو آزمایشگاهی یک محفظه کنترل شده برای استریل کردن تجهیزات آزمایشگاهی با بخار است. اتوکلاو تجهیزات آزمایشگاهی را با حرارت دادن به دمای مشخص برای مدت زمان مشخصی استریل می کند. اتوکلاو آزمایشگاهی استریل کننده بخار نیز نامیده می شود که معمولاً در تأسیسات و صنایع بهداشتی برای اهداف مختلف استفاده می شود.

مدیک کالاعرضه کننده اتوکلاوآزماشگاهی با قیمت مناسب با بالاترین کیفیت و تضمین کالا است.

یکی از روش های مرسوم استریل کردن تجهیزات آزمایشگاهی استفاده از بخار تحت فشار در دماهای بالا است که به آن استریلیزاسیون مرطوب می گویند. دستگاه مورد استفاده برای این روش اتوکلاو آزمایشگاهی است. البته استفاده از اتوکلاو برای دستگاه های حساس به بخار قابل اجرا نیست.

اجزای یک اتوکلاو آزمایشگاهی
ساده ترین نمونه اتوکلاو مدل رومیزی کوچک آن است که در ادامه به بررسی اجزای مختلف آن می پردازیم.

از نظر اجزاء و عملکرد می توان گفت که تقریباً همه انواع اتوکلاوها یکسان هستند اما با جزئیات متفاوت.

1. محفظه فشار
محفظه فشار جزء اصلی اتوکلاو بخار است که از یک محفظه داخلی و یک پوشش بیرونی تشکیل شده است.

محفظه داخلی از فولاد یا فولاد ضد زنگ ساخته شده است که در داخل محفظه بیرونی ساخته شده از قاب آهنی یا فولادی قرار می گیرد.

اتوکلاوهای مورد استفاده در آزمایشگاه های بهداشتی دارای یک محفظه بیرونی پر از بخار برای کاهش زمان لازم برای رسیدن به دمای استریلیزاسیون هستند.

محفظه داخلی جایی است که وسایلی که قرار است استریل شوند قرار می گیرند. اندازه محفظه فشار از 25 لیتر تا 3000 لیتر متغیر است.

2. درب اتوکلاو
قسمت مهم بعدی اتوکلاو پوشش اتوکلاو است. هدف از درب این است که فضای بیرون را آب بندی کند و یک حالت استریل شده در داخل اتوکلاو ایجاد کند.

درب اتوکلاو از اجزای مختلف دیگری مانند موارد زیر تشکیل شده است:

فشارسنج
روی درب اتوکلاو فشار سنج وجود دارد که نشان دهنده فشار ایجاد شده در اتوکلاو در هنگام استریلیزاسیون است. گیج فشار بسیار ضروری است زیرا ایمنی اتوکلاو و شرایط کاری عملیات را تضمین می کند.

واحد/شیر کاهش فشار
سوپاپ روی درب اتوکلاو صدای زودپز است.

این شیر با آزاد کردن مقدار مشخصی بخار، فشار داخل محفظه را کنترل می کند.

دریچه اطمینان
روی درب اتوکلاو شیر اطمینان وجود دارد که در مواردی که اتوکلاو کار خود را انجام نمی دهد و یا فشار داخل به صورت غیرقابل کنترلی افزایش می یابد بسیار مهم است.

این شیر دارای لایه نازکی از لاستیک است که برای کاهش فشار و جلوگیری از خطر انفجار وجود دارد.

3. مولد بخار
یک ژنراتور یا دیگ بخار الکتریکی در زیر محفظه وجود دارد که از سیستم گرمایش الکتریکی برای گرم کردن آب و تولید بخار در محفظه داخلی و خارجی استفاده می کند.

سطح آب در محفظه داخلی بسیار مهم است، اگر کمتر از مقدار مشخصی باشد، خطر سوختن سیستم گرمایش وجود دارد.

به همین ترتیب، اگر آب بیش از حد مورد نیاز باشد، ممکن است با سینی ها و سایر اجزای داخل محفظه تداخل ایجاد کند.

4. ژنراتور خلاء (در صورت وجود)
در برخی از انواع اتوکلاوها یک ژنراتور خلاء مجزا وجود دارد که هوا را از محفظه خارج می کند تا در داخل محفظه خلاء ایجاد کند.

وجود چند سوراخ هوا در داخل محفظه می تواند رشد میکروارگانیسم های مختلف را تشویق کند. به همین دلیل است که محفظه خلاء بخش مهمی از اتوکلاو است.

5. سیستم خنک کننده پساب
بسیاری از اتوکلاوها دارای سیستمی برای خنک کردن پساب قبل از ورود به لوله های تخلیه هستند. این سیستم از هر گونه آسیب به لوله زهکشی به دلیل ارسال آب جوش از اتوکلاو جلوگیری می کند.

اگر قصد خرید آمالگاماتور دندانپزشکی واطلاع از قیمت آمالگاماتور دندانپزشکی و خرید به صورت اقساطی با گارانتی12 ماهه ذبه وبسایت مدیک کالا مراجعه کنید.

نحوه عملکرد اتوکلاو
اتوکلاو بر اساس استریلیزاسیون حرارت مرطوب کار می کند، جایی که از بخار تحت فشار برای استریل کردن مواد داخل محفظه استفاده می شود.

فشار بالا نقطه جوش آب را افزایش می دهد و در نتیجه به دمای بالاتر برای استریل کردن کمک می کند.

آب معمولاً در 100 درجه سانتیگراد تحت فشار معمولی جو (760 میلی متر جیوه) می جوشد. اگر فشار را زیاد کنیم، نقطه جوش آب افزایش می یابد.

به همین ترتیب، فشار بالا همچنین نفوذ سریع گرما را به عمیق‌ترین قسمت‌های ماده تسهیل می‌کند و رطوبت حاصل از بخار باعث انعقاد پروتئین‌ها می‌شود و باعث از دست دادن غیرقابل برگشت عملکرد و فعالیت میکروبی می‌شود.

این اصل در اتوکلاو آزمایشگاهی استفاده می شود که در آن آب در دمای 121 درجه سانتی گراد با فشار 15 psi یا 775 میلی متر جیوه می جوشد هنگامی که این بخار با سطح تماس پیدا می کند، میکروب ها را با انتشار گرمای نهان از بین می برد.

پس از اتمام مرحله استریلیزاسیون (که بستگی به میزان آلودگی مواد داخل آن دارد)، فشار از داخل محفظه از طریق شیر آزاد می شود. سپس فشار داخل محفظه به فشار محیط کاهش می یابد در حالی که اجزای داخل برای مدتی گرم می مانند.

چگونه با اتوکلاو آزمایشگاهی کار کنیم؟
به طور معمول، اتوکلاو در دمای 121 درجه سانتی گراد برای حداقل 30 دقیقه با استفاده از بخار اشباع تحت فشار حداقل 15 psi کار می کند.

هنگام استفاده از اتوکلاو باید مراحل زیر را دنبال کنید:

قبل از شروع استفاده از اتوکلاو آزمایشگاهی، باید بررسی کنید که چیزی از چرخه قبلی باقی نمانده باشد.
سپس مقدار کافی آب داخل محفظه قرار می گیرد.
اکنون مواد استریل شده در داخل محفظه قرار می گیرند.
سپس درپوش آن بسته شده و برای اطمینان از محکم بودن پیچ ها بسته می شود و بخاری برقی روشن می شود.
شیرهای ایمنی برای حفظ فشار مورد نیاز در محفظه تنظیم می شوند.
هنگامی که آب داخل محفظه به جوش می آید، مخلوط هوا و آب اجازه می دهد تا از لوله تخلیه خارج شود تا تمام هوای داخل آن جابجا شود. هنگامی که حباب های آب از لوله خارج نمی شوند، جابجایی کامل را می توان تضمین کرد.
سپس لوله تخلیه بسته می شود و بخار داخل آن اجازه داده می شود تا به سطوح مورد نظر (در بیشتر موارد 15 پوند) برسد.
پس از رسیدن به فشار، اتوکلاو سوت می زند تا فشار اضافی از محفظه آزاد شود.
پس از سوت، اتوکلاو برای مدت زمان نگه داشتن کار می کند که در بیشتر موارد 15 دقیقه است.
در این زمان بخاری برقی خاموش می شود و اتوکلاو آزمایشگاهی تا زمانی که فشار سنج نشان دهد فشار داخل به فشار اتمسفر کاهش یافته است، اجازه خنک شدن داده می شود.
سپس لوله تخلیه باز می شود تا هوای بیرون وارد اتوکلاو شود.
در نهایت درب باز می شود و مواد استریل شده از محفظه خارج می شود.



انواع اتوکلاو
انواع مختلفی از اتوکلاوهای آزمایشگاهی در بازار موجود است که برخی از آنها عبارتند از:

اتوکلاو آزمایشگاهی اداری
این دستگاه ها هنوز به عنوان زودپز در بسیاری از نقاط جهان مورد استفاده قرار می گیرند. مدرن ترین نوع دارای یک محفظه فلزی با درب فلزی مطمئن است که می تواند با یک واشر لاستیکی محکم مهر و موم شود.

مجهز به دریچه رهاسازی هوا و بخار، فشارسنج و شیر اطمینان است. در پایین محفظه یک بخاری غوطه وری برقی وجود دارد.

اتوکلاو گرانشی
این رایج ترین نوع اتوکلاو است که در آزمایشگاه ها استفاده می شود. در این نوع اتوکلاو، بخار توسط یک واحد گرمایشی در داخل محفظه تولید می شود که سپس برای استریل کردن در اطراف محفظه حرکت می کند. این نوع اتوکلاو ارزانتر از انواع دیگر است.

اتوکلاو فشار مثبت
در این نوع اتوکلاو آزمایشگاهی بخار در یک مولد بخار جداگانه تولید می شود که سپس به اتوکلاو منتقل می شود. این اتوکلاو سریعتر است زیرا بخار در چند ثانیه تولید می شود. این نوع اتوکلاو نسبت به نوع جابجایی گرانشی بهبود یافته است.

اتوکلاو فشار منفی
این نوع دیگری از اتوکلاو آزمایشگاهی است که هم شامل مولد بخار و هم ژنراتور خلاء است. در اینجا، ژنراتور خلاء تمام هوا را از داخل اتوکلاو خارج می کند در حالی که مولد بخار بخار ایجاد می کند. سپس بخار به اتوکلاو منتقل می شود. ما عمدتاً این نوع اتوکلاو را توصیه می کنیم زیرا بسیار دقیق است و به سطح بالایی از اطمینان استریل می رسد. همچنین گران ترین نوع اتوکلاو است.

با استفاده از اتوکلاو
اتوکلاوها وسایل مهمی برای اطمینان از استریل شدن مواد حاوی آب هستند زیرا نمی توان آنها را با استریل کردن حرارت خشک استریل کرد. علاوه بر این، اتوکلاوها برای مقاصد مختلف دیگری استفاده می شوند.

اتوکلاو آزمایشگاهی برای ضدعفونی برخی زباله های بیولوژیکی و استریل کردن محیط آزمایشگاه، ابزار و ظروف استفاده می شود.
توصیه می شود پسماندهای پزشکی تنظیم شده که ممکن است حاوی باکتری، ویروس و سایر مواد بیولوژیکی باشند، قبل از دفع با اتوکلاو غیرفعال شوند.
در آزمایشگاه های پزشکی، اتوکلاوها برای استریل کردن تجهیزات پزشکی، ظروف شیشه ای، تجهیزات جراحی و زباله های پزشکی استفاده می شود.
به همین ترتیب، اتوکلاوها برای استریل کردن محیط های کشت، ظروف قابل اتوکلاو، لوله های پلاستیکی و نوک پیپت استفاده می شوند.

نکات ایمنی
اگرچه استفاده از اتوکلاو بسیار ساده است، اما قوانین خاصی وجود دارد که باید هنگام استفاده از اتوکلاو رعایت شود. برخی از اقدامات احتیاطی مهمی که در هنگام استفاده از اتوکلاو باید انجام شود عبارتند از:

اتوکلاوها نباید برای استریل کردن مواد غیر قابل نفوذ یا مقاوم در برابر آب مانند روغن ها یا پودرها استفاده شوند.
اتوکلاو آزمایشگاهی نباید بیش از حد بارگذاری شود و مواد باید برای اطمینان از نفوذ بخار کافی بارگذاری شوند.
اقلام مورد نیاز برای اتوکلاو باید همیشه در یک ظرف ثانویه قرار داده شود.
برای زباله های قابل اتوکلاو فقط از کیسه های اتوکلاو استفاده می شود.
وسایلی که در داخل محفظه قرار می گیرند نباید به طرفین یا قسمت بالایی محفظه برخورد کنند.
ضایعات و اقلام تمیز باید جداگانه اتوکلاو شوند.
وقتی اتوکلاو در حال کار است هرگز سعی نکنید در را باز کنید.
اجزای مایع هرگز نباید در ظروف در بسته اتوکلاو شوند.
سینی ها یا ظروف پلاستیکی یا پلی اتیلن نباید استفاده شوند زیرا ممکن است ذوب شوند و به اتوکلاو آسیب برسانند.
علاوه بر این، هرگز مواد قابل اشتعال، واکنش پذیر، خورنده، سمی یا رادیواکتیو، سفید کننده های خانگی یا پارچه های مبتنی بر پارافین را اتوکلاو نکنید.
کاغذ را نباید مستقیماً در اتوکلاو آزمایشگاهی قرار داد زیرا ماده ای قابل احتراق است. برای جلوگیری از هر گونه آتش سوزی، باید آن را در یک کیسه زباله روی یک کیسه ارگانیک اتوکلاو کرد.
 

جدیدترین ارسال ها

بالا