آموزش های Cinema4D از پایه

شروع موضوع توسط logical_82 ‏20 اکتبر 2006 در انجمن مباحث آموزشي و مقالات

  1. logical_82

    logical_82 Member

    ارسال‌ها:
    875
    تشکر شده:
    296
    امتیاز دستاورد:
    16
    بچه ها بیایید هر کی هرچی هر چند کم رو به دیگران یاد بده .
    به نظر من کسانیکه همت والایی دارن شخصا یه تاپیک باز کنن و توش بنویسن یا اینکه یه تاپیک باشه همه توش بنویسن آموزش هاشونو. [​IMG]
     
    نوشته شده توسط logical_82 در ‏20 اکتبر 2006
  2. logical_82

    logical_82 Member

    ارسال‌ها:
    875
    تشکر شده:
    296
    امتیاز دستاورد:
    16
    دوستان من یه فایل PDF از مصطفی گرفتم که کل قسمت های ریز و درشت C4D رو به انگلیسی نوشته که به مرور فارسی می کنم و اینجا می زارم . فقط لطف کنید بحث اضافی نکنید که ادامه ای بشه !
    فصل اول ​
    نکتات مهم :
    برنامه Cinema4D بطور استاندارد در حالت Open GL اجرا می شود و چنانچه شما با این مورد مشکلی داشته باشید می توانید با نگه داشتن کلید Shift در هنگام لود شدن برنامه تا اجرا آن را در حالت Shading اجرا کنید .

    نصب Quick Time :
    پیشنهاد ما به شما این است که برنامه Quick Time رو در کنار C4D بر روی سیستم خود نصب کنید ، چرا که با نصب آن شما گزینه های بیشتری برای ذخیره سازی Renderهای خود خواهید داشت. این برنامه در آدرس : www.apple.com/quicktime موجود می باشد.

    امکانات جدید در ورژن 9 :
    چنانچه شما از ورژن های قبلی این برنامه استفاده کرده اید بی تردید خواستار کسب اطلاعاتی راجع به امکانات جدید این ورژن هستید. در صفحات این مقاله شما شرح مختصری از امکانات جدید این برنامه خواهید خواند.

    Modeling

    قالب سازی (Modelling) :
    پشتیبانی N-Gons :
    N-gons باعث بهتر شدن کیفیت Mesh های و بالا بردن سرعت و راحت تر کار کردن با آنها می شود. هر n-gone دارای بیش از چهار گوشه می باشد که در ورژن های قبلی این گزینه محدود به سه یا چهار گوشه می شد . در این ورژن هر Polygon به تعداد نامحدود می تواند گوشه داشته باشد.
    [​IMG]
    شکل راست با N-gons و چپ بدون آن.

    ابزارهای اندازه گیری و ساخت جدید :
    در این نسخه شما دارای سری جدیدی از ابزارها هستید . شما قادر به اندازه گیری واحدی و زاویه ای برای ترکیب بندی Object ها و تغییر آنها هستید چه با حدس (Drag and drop) و یا با اندازه دهی .

    Tweak Mode :
    با این گزینه قادر به ویرایش سریع تر مدل خود خواهید بود . توجه داشته باشید بعد از مدلینک کامل شما نیاز به ویرایش های خاصی دارید که با این گزینه راحت تر این کار انجام پذیر می باشد .

    ارتقاء ابزار ها :
    بسیاری از ابزارها در این نسخه ارتقاء یافته اند و کارایی آنها بیشتر شده .

    Brush Tool :
    با این گزینه شما قادر به کشیدن جزئیات و هموار کردن طرح خود هستید.

    اصلاح ابزار برش (Knife Tool) :
    در نسخه 9 ابزار برش هم اصلاح شده و شما می توانید برش های بهتری داشته باشید.

    Stitch and sew :
    با این ابزار جدید می توانید گودی های (سوراخ ها) کار را از بین ببرید.

    Melt:
    گزینه ای مناسب برای آسان کردن قسمت های پیچیده بی نیاز . این ابزار شگفت انگیز اشکال با گوشه های مختلف را به یک n-gon تبدیل می کند.

    Background Picture :
    عکس ها به نسبت طول و عرض به شکل اعمال می شوند. در این نسخه شما می توانید Opacity عکس را ویرایش کنید و یا از امکانات Alpha mask به آن اضافه کنید.
     
    نوشته شده توسط logical_82 در ‏20 اکتبر 2006
    amirmk، 4d_artist، S.H.R.M.K و 2 نفر دیگر از این ارسال تشکر کرده اند.
  3. logical_82

    logical_82 Member

    ارسال‌ها:
    875
    تشکر شده:
    296
    امتیاز دستاورد:
    16
    نمای دید​

    بطور کلی و استاندارد C4d دارای چهار نمای دید می باشد که هر کدام از آنها دارای تنظیمات نمایشی هستند (Display) .

    [​IMG] آیکونهای نمایشی  :
    سمت راست ، بالای هر پنجره دید شما دارای آیکونهای هستید که به ترتیب از راست به چپ به معرفی آنها می پردازیم :
    1. با کلیک روی آیکون مربع مانند شما می تونید پنجره نمایش رو بزرگ کنید و در واقع 3 نمای دیگر را ببنید .
    2. گزینه بعدی مختص پنجره Perspective هست و شما با این گزینه می تونید زاویه دیدتون رو تنظیم کنید و به زاویه های دیگه بچرخونید .
    3. گزینه بعدی که مثلث شکل می باشد برای عقب و جلو کردن دوربین بکار می رود .
    4. گزینه فلش مانند برای حرکت زاویه دیدتون هستش .

    منوی ویرایش Edit
    [​IMG]
    خوب اگه توجه داشته باشید هر کدوم از پنجره ها دارای منوی Edit برای خودشون هستند که از بالا به پایین کارایی هر قسمت رو می گم :

    Undo view و Redo view :
     این دو گزینه به ترتیب برای بازگشت قدم به قدم به عقب و به جلو می باشند . البته فقط برای زاویه دیدی که Edit رو از اون انتخاب کردید.

    Film Move , Film magnify , Film zoom :
    این سه گزینه هم در واقع کار همون آیکون های نمایشی رو انجام می دن .

    Frame Scene Without Camera/Light :
    در واقع با کلیک روی این گزینه نمای دید شما روی اشکال شما بدون در نظر گرفتن دوربین و نور زوم می شود.

    Frame Scene :
    این گزینه فی الواقع برعکس گزینه بالا عمل می کند و نمای دید شما را روی اشکال و دوربین و نور زوم می کنید.
    (برای درک بهتر دو گزینه بالا به تصاویر [​IMG] و [​IMG] توجه کنید)
    Frame Default :
    این گزینه هم نمای دید شما را به حالت پیش فرض باز می گرداند . مانند نمای دست نخورده هنگام بازشدن برنامه.

    Use as Render View :
    این گزینه رندری از طرح با نمای دوربینی که در کار استفاده کرده اید در همان نما به شما نشان خواهد داد.

    Redraw :
    این گزینه برای دوباره سازی نمای دید خواهد بود.

    گزینه های Configure و Configure All به تنهایی مبحث طولانی هستند که انشالله واسه پست بعدی آماده می کنم الان یکم خوابم میاد.
     
    نوشته شده توسط logical_82 در ‏20 اکتبر 2006
    amirmk، mostafa_cs، 4d_artist و 2 نفر دیگر از این ارسال تشکر کرده اند.
  4. NAKOOT

    NAKOOT Well-Known Member

    ارسال‌ها:
    2,441
    تشکر شده:
    5,422
    امتیاز دستاورد:
    113
    ببخشید پارازیت می دم تو آموزش ... کارت واقعا عالیه ...
    خدا هرچی می خوای بهت بده ... چون من خیلی دوست داشتم این برنامه رو یاد بگیرم ...
    آرزومند آرزوهات "شهــرام "
     
    آخرین ویرایش: ‏20 اکتبر 2006
    نوشته شده توسط NAKOOT در ‏20 اکتبر 2006
  5. logical_82

    logical_82 Member

    ارسال‌ها:
    875
    تشکر شده:
    296
    امتیاز دستاورد:
    16
    می گم این مبحث Configure خیلی زیاده ها فکر نکنید کم آوردما . دارم ترجمه می کنم . آماده که بشه می زارم .
     
    نوشته شده توسط logical_82 در ‏20 اکتبر 2006
    amirmk از این پست تشکر کرده است.
  6. logical_82

    logical_82 Member

    ارسال‌ها:
    875
    تشکر شده:
    296
    امتیاز دستاورد:
    16
    Configure , Configure All

    با کلیک روی این گزینه ، صفحه تنظیمات آن در Attribute Manager باز خواهد شد که دارای 5 زبانه (Tab) می باشد که در زیر به شرح هر کدام از آنها می پردازیم :

    Display :

    [​IMG]

    این گزینه برای فعال و غیر فعال کردن اجسام در نمای دید شما می باشد. (Active & Inactive)

    Title :
    از طریق این گزینه شما قادر به تغییر نام نمای دید خود هستید به این صورت که به عنوان مثال نمای دید Perspective رو می تونید به هر اسمی که مایل باشید تغییر بدید.

    Shading , Wire :
    از طریق این گزینه می توانید طریقه نمایش را برای اجسام فعال در نمای دیدتان تغییر بدهید .

    Display Tags :
    چنانچه این گزینه فعال باشد در واقع گزینه های زیر به Active Object اعمال خواهد شد .

    دوستان برای اینکه زیاد هم خسته کننده نباشه فعلا بحث نمای دید رو تموم می کنیم و بعد اگر نیاز بود ادامه همین بحث رو می نویسم

    برای مطلب بعدی Configure کل برنامه رو می گم . مبحث جالبی هستش [​IMG] .
     
    نوشته شده توسط logical_82 در ‏20 اکتبر 2006
    amirmk، 4d_artist و GFX Master از این ارسال تشکر کرده اند.
  7. mostafa_az

    mostafa_az Well-Known Member

    ارسال‌ها:
    3,755
    تشکر شده:
    1,734
    امتیاز دستاورد:
    113
    واقعا خدا از بزرگی کمت نکنه امیر . دستت طلا .

    مصطفی
     
    نوشته شده توسط mostafa_az در ‏20 اکتبر 2006
  8. m_hossan

    m_hossan New Member

    ارسال‌ها:
    11
    تشکر شده:
    1
    امتیاز دستاورد:
    1
    مقالات Cinema 4D

    راستش چند وقت پیش یه سایت توی اینترنت پیدا کردم که درباره سینما چهار دی و دیگه برنامه های تری دی مقاله گذاشته البته ممکنه بعضی از اونها یکم مبتدی باشه ولی برای افرادی که تازه کارند(مثل من) مناسب و یک پله برای صعود باشه . تمامی مقالاتش به صورت انگلیسی روان نوشته شده که یک فردی که کمی انگلیسی بلد باشه راحت می تونه اونها را بفهمه شاید هم خودم مقالاتش رو ترجمه کردم و در اینجا گذاشتم. موفق باشید
    آدرسش هم اینه :

    www.webdesign.org
     
    آخرین ویرایش: ‏21 اکتبر 2006
    نوشته شده توسط m_hossan در ‏21 اکتبر 2006
    GFX Master از این پست تشکر کرده است.
  9. logical_82

    logical_82 Member

    ارسال‌ها:
    875
    تشکر شده:
    296
    امتیاز دستاورد:
    16
    اين سايت كه فقط واسه 3Dmax اموزش داشت .
    آموزش به زبون فرانسوي و ايتاليايي هم اگه داريد بديد من ترجمه مي كنم براتون !
     
    نوشته شده توسط logical_82 در ‏21 اکتبر 2006
  10. logical_82

    logical_82 Member

    ارسال‌ها:
    875
    تشکر شده:
    296
    امتیاز دستاورد:
    16
    Lighting (نورپردازي)
    همانطور كه اطلاع داريد هنگام باز شدن برنامه و ايجاد پرونده جديد ، بطور پيش فرض برنامه حالت نور خاصي را به طرح اعمال مي كند اما اين حالت نور پيش فرض هميشه هم كافي نيست و شما مايل به ايجاد نورهاي ديگري براي تمام كارهايتان هستيد. پيشنهاد مي كنيم براي سهولت و شخصي تر شدن كارهايتان ، نمايي را از نورهاي سليقه اي خودتان ايجاد كنيد و آن را سيو كرده و در تمام كارهايتان به صورت فايل از پيش ساخته شده استفاده كنيد .

    براي ايجاد نور (Light) مي توانيد از آيكون آن ([​IMG]) و يا از مسير Object > Scene ، گزينه مناسب را براي نورپردازي طرح تان انتخاب كنيد.

    طريقه نمايش نور در كار :
    به طور كلي نور ها به راحتي با تنظيم كردن مسير و جاي مناسب آنها در طرح ، نقش خود را ايفا مي كنند . مهمترين موضوع تنظيمات نور مناسب مي باشد.
    توجه كنيد چنانچه از نورهاي زيادي در كار استفاده مي كنيد مي توانيد نام هر يك را به سليقه خود با دابل كليك كردن روي هر كدام از آنها در Object manager ، نام جديدي را اعمال كنيد.

    تنظيمات Attribute براي نورها :
    [​IMG]

    Color :
    چنانچه مايل به استفاده از نور رنگي در كار هستيد مي توانيد از طريقه اين گزينه و انتخاب رنگ مورد نظرتان ، نور رنگي ايجاد كنيد.

    Intensity :
     با استفاده از اين گزينه مي توانيد شدت تابش نور را كم و زياد كنيد (تو مايه هاي Opacity خودمون) .
    Type :
    با استفاده از اين گزينه مي تونيد نوع منشا نورتون رو انتخاب كنيد.

    Shadow :
    اين گزينه هم براي سايه اجسام طرح بكار مي ره . در واقع سايه ي ايجاد شده توسط نور رو ويرايش مي كنه .

    Visible light :
    اين گزينه براي مرئي يا نامرئي كردن نور از منشا هستش .
    اين عكس رو ببينيد!!!

    No illumination :
    با فعال شدن اين گزينه ، چنانچه Visible  را براي گزينه قبل انتخاب كرده باشيد ، نور خود منشا ديده مي شود ولي نوري به كار اعمال نمي شود.
    اين عكس رو ببينيد

    Ambient Illumination :
    اين گزينه غلظت نور شما را شدت بخشيده و حالتي شبيه به ژله (والا چيز بهتري به نظرم نرسيد بهتره خودتون امتحان كنيد) به طرح اعمال مي كند.

    بقيه گزينه هاش رو حتما فردا مي نويسم .
    اميودارم كارآمد بوده باشه
     
    آخرین ویرایش: ‏22 اکتبر 2006
    نوشته شده توسط logical_82 در ‏22 اکتبر 2006
    amirmk و mimi_ss2003 از این پست تشکر کرده اند.
  11. 4d_artist

    4d_artist Member

    ارسال‌ها:
    79
    تشکر شده:
    42
    امتیاز دستاورد:
    6
    خیلی ممنون . استاد
     
    نوشته شده توسط 4d_artist در ‏25 اکتبر 2006
  12. logical_82

    logical_82 Member

    ارسال‌ها:
    875
    تشکر شده:
    296
    امتیاز دستاورد:
    16
    بچه ها متاسفم كه اصلا استقبال نشد.
    اگه تو قسمتي از برنامه مشكل داريد بگيد من براتون همونو ترجمه كنم .
    موفق باشيد
    البته اگه آموزشي بزاريد من خودم استقبال خواهم كرد
     
    نوشته شده توسط logical_82 در ‏28 اکتبر 2006
  13. 4d_artist

    4d_artist Member

    ارسال‌ها:
    79
    تشکر شده:
    42
    امتیاز دستاورد:
    6
    این چه حرفیه ؟ بعد مدتها یکی پیدا شد یه تکونی به انجمن داد حالا میگه استقبال نشد؟ به خدا مدت زیادیه دنبال این میگشتم که N-Gon چی هست ؟ ولی نمی دونستم تا اینکه شما گفتید . ببینید آموزشهای بیسیک به درد همه می خوره . خیلی جالبه . ما متاسفانه فقط فکر می کنیم تکنیک های بزرگ برامون کار ساز هست در حالی که خیلی چیزهای ابتدایی رو نمی دونیم و واقعا" افت داره کاری رو هم که الان شما دارید انجام می دید کار مقدسیه و جای تحسین داره عزیز . هیچ چیز بی موردی تو این تاپیک ندیدم از همشون چیز ها یادگرفتم .سعی کن به کارتون ادامه بدید . ممنون میشم . هم من هم همه کاربران .

    باز هم ممنون
     
    نوشته شده توسط 4d_artist در ‏28 اکتبر 2006
  14. GFX Master

    GFX Master مدیر انجمن گرافیک دو بعدی ومسئول فروشگاه

    ارسال‌ها:
    15,101
    تشکر شده:
    26,714
    امتیاز دستاورد:
    36
    امیر یا ادامه میدی یا ... :دی

    بابا کی گفته استقبال نشده؟! تو گفتی اینا رو داری از یه جا ترجمه میکنی. ما هم گفتیم چون داری ترجمه میکنی بینش پست نامربوط با موضوعت نزنیم. ادامه بده پسر جان!
     
    نوشته شده توسط GFX Master در ‏28 اکتبر 2006
  15. logical_82

    logical_82 Member

    ارسال‌ها:
    875
    تشکر شده:
    296
    امتیاز دستاورد:
    16
    مي نويسم اما متاسفانه شايد يكم كند تر .
    با اجازتون اعزام به خدمت شدم [​IMG]
     
    نوشته شده توسط logical_82 در ‏29 اکتبر 2006
  16. 4d_artist

    4d_artist Member

    ارسال‌ها:
    79
    تشکر شده:
    42
    امتیاز دستاورد:
    6
    . خدا بهت صبر عنایت کنه . دیگه اعزام شدی؟!!!!!!!!!!!!!!!!

    منو یاد سربازی انداختی تا 24 ساعت غم لود شده تو دل ما
     
    نوشته شده توسط 4d_artist در ‏29 اکتبر 2006
  17. logical_82

    logical_82 Member

    ارسال‌ها:
    875
    تشکر شده:
    296
    امتیاز دستاورد:
    16
    بابا از شانس بد هر كي مي فهمه دارم مي رم همه ياد غم و غصه هاشون مي يافتند.
    بابا يكم اميدواري بديد.
     
    نوشته شده توسط logical_82 در ‏29 اکتبر 2006
  18. NAKOOT

    NAKOOT Well-Known Member

    ارسال‌ها:
    2,441
    تشکر شده:
    5,422
    امتیاز دستاورد:
    113
    ای خـــدا ...
    یکی هم اومد به این فروم یه تکونی بده باید بره سربازی .... من شانس ندارم بخدا ...
     
    نوشته شده توسط NAKOOT در ‏30 اکتبر 2006
  19. logical_82

    logical_82 Member

    ارسال‌ها:
    875
    تشکر شده:
    296
    امتیاز دستاورد:
    16
    بابا مي نويسم يكم صبر كنيد مي نويسم ديگه
     
    نوشته شده توسط logical_82 در ‏30 اکتبر 2006
  20. 4d_artist

    4d_artist Member

    ارسال‌ها:
    79
    تشکر شده:
    42
    امتیاز دستاورد:
    6
    در مورد real flow اطلاعات داری؟ چند تا سوال داشتم
     
    نوشته شده توسط 4d_artist در ‏31 اکتبر 2006

به اشتراک بگذارید