آموزش متریال دهی، نور پردازی، رندرینگ پیشرفته (V-Ray)

شروع موضوع توسط Majid ‏19 دسامبر 2011 در انجمن دوره های آموزشی مجید آنلاین

  1. Majid

    Majid مدیر سایت عضو کادر مدیریت

    ارسال‌ها:
    9,315
    تشکر شده:
    11,335
    امتیاز دستاورد:
    113
    نام دوره :
    آموزش متریال دهی، نور پردازی، رندرینگ پیشرفته (V-Ray)


    مقدمه استاد :
    سالهاست که هنر های مختلف در کشور ما تدریس می شوند . موسیقی ، نقاشی ، خوش نویسی و انواع هنر های بصری و غیر بصری دیگر همواره از اساتید بنام و متخصصی بهره جسته اند که هر کدام به سهم خود در پیشبرد تکنیک های آموزش و حتی در پیش برد آن هنر نقش بسزایی داشته اند . با پیشرفت و گسترش تکنولوژی ، هنر های دیجیتال به سرعت در بین نسل جوان و گاه نسل (غیر جوان ایران ) طرفدار پیدا کرده اند . شبیه سازی معماری یکی از رشته های پر طرفدار و پر در آمد دیجیتال آرت به شمار می رود و نقش بسزایی را در معرفی پروژه های معماری به مخاطب آن بازی می کند . دوره های آموزشی متعددی را با ساعات فشرده و غیر فشرده و قیمت های متفاوت توسط مدرسان و موسسات گوناگون برای آموزش این هنر شاهد بوده و هستیم . اما آنچه بیش از همه مرا متعجب می کند این است که بر خلاف هنر های دیگر ، آموزش هنر شبیه سازی معماری به چیزی ختم می شود که می توان آن را آموزش ابزار های هنر شبیه سازی معماری نامید ! این در حالیست که آموزش هنر های دیگری همچون موسیقی و نقاشی با تکیه بر تجربه ی تدریس بلند مدتی که در ایران دارند همواره بر اساس آموزش تکنیک ها و مهارت ها استوارند و هنر جویان در طول آموزش تنها نحوه ی استفاده از ابزار ها را فرا نمی گیرند بلکه با تمرین و ممارستی که کلاس و مدرس از آنها می خواهد ، سعی در بالا بردن مهارت و سلیقه ی هنری خود دارند . این مساله همواره سبب شده است که به فرآیند آموزش هنر شبیه سازی معماری به دیده ی تردید نگاه کنم .

    در راستای همین تفاوت نگرش، تمامی دوره های آموزش ای که تا کنون برگزار کرده ام بر پایه ی آموزش تکنیک ها ، مهارت ها و همچنین درک مفاهیم مهم و بنیادی بوده اند .

    روند کلی کلاسها به این گونه است که حدود 20 درصد از زمان کلاس به تدریس اختصاص می یابد و 80 درصد باقی مانده هنرجویان پشت سیستم های مختص خود ، به تمرین موارد تدریس شده می پردازند و مشکلات خود را می پرسند . پس از پایان هر جلسه تمرین هایی به هنر جویان داده می شود که در منزل به آنها بپردازند . این تمرین ها اصل بار آموزش کلاس را به عهده دارند .
    در جلسه ی بعد وقت قابل توجهی را به کرکسیون تمرینات هنرجویان اختصاص می دهیم ، پیشنهاد هایی را با همکاری کل کلاس برای بهبود یافتن آن اثر ارائه می دهیم و همچنین به مشکلاتی که هر هنرجو با آن برخورد کرده است نیز پاسخ داده می شود تا هنر جویان دیگر نیز در آینده در صورت برخورد با مشکلی مشابه راه حل آن را نیز بدانند .


    [​IMG]برای ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر به صفحه‌ی "متریال دهی، نور پردازی و رندرینگ پیشرفته با V-Ray" مراجعه کنید.


    استاد:
    فرخ تابنده

    گالری نمونه آثار


    مخاطبین دوره :

    تمامی معماران ، دانشجویان معماری و افراد علاقمند به معماری ، نور پردازی و رندرینگ

    انتظار پایان دوره :
    در این دوره سعی می شود که تسلط هنرجو بر پلاگین بالا رود ، همچنین درک مفهوم فیزیکی نور ، توان تحلیل فیزیکی متریال های مختلف و تعریف خاصیت های متفاوت آنها در لایه های مختلف برای نرم افزار، درک فرآیند پردازش کامپیوتری برای خلق رندر های چشم نواز ٬ درک مفاهیم زیبایی شناسانه و تکنیکال (مفاهیمی همچون کادر بندی ٬ کوپوزوسیون و انوای پرسپکتیو های مورد نیاز برای ارائه ی متتاسب با هر اثر) ٬ توانایی خلق رندر های چشم نواز و طبیعی داخلی و خارجی برای ارائه ی یک اثر معماری از مسائلیست که هنرجویان آنها را کاملا فرا خواهند گرفت .

    پیش نیاز :
    گذراندن دوره آموزش مدلسازی و مفاهیم اولیه در 3DSMax و یا آشنایی کامل و تسلط بر انواع مدلسازی
    (در صورتی که به مدلسازی با مکس یا نرم افزار های دیگر سه بعدی تسلط دارید قبل از ثبت نام با مدرس دوره ها مشورت کنید )


    آنچه در این دوره خواهید آموخت :

    مباحث این دوره را می توان به چهار گروه مختلف تقسیم بندی کرد

    1- درک فرآیند های فیزیکی نور و متریال و توانایی تحلیل جزء به جزء آنها
    2-درک فرآیند های پردازش کامپیوتری و مفاهیم وابسته به نرم افزار
    3-یاد گیری پارامتر ها و ابزار های مختلف v-ray
    4-یاد گیری نکات هنری و معمارانه در پرزانته (زاویه ی دید . کادر بندی ، کمپوزوسیون ، نور پردازی و مسائلی از این قبیل که در کرکسیون های هنرجو ها به آن پرداخته می شود )


    مباحث اصلی و کلی دوره:

    • مفاهیم و پارامتر های Glubal illumination
    • image based lighting و مفاهیم و استفاده های مرتبط با HDRI
    • متریال ها و مپ های مهم ( , vray edge text , vray mtl , vray light mtl , vray dirt ) و کاربرد آنها در عمل
    • نور های vray
    • نور های IES
    • تفاوت ها و کاربرد های نور های مختلف در عمل
    • تفاوت ها و شباهت های indirect illumination & direct illumination
    • مفاهیم color mapping و استفاده ی عملی از آنها (مفهوم و نحوه ی کنترل شدن تور دهی و روش تاثیر آن بر روی تصویر نهایی )
    • درک و تحلیل متریال های فیزیکی
    • درک و تحلیل نور پردازی روز
    • درک و تحلیل نور پردازی شب
    • مفهوم image sampling و نحوه ی بهینه سازی زمان رندر
    • vray displacement (ساخت متریال چمن و متریال های حجم دار مثل سنگ لاشه )
    • نور پردازی داخلی
    • نور پردازی خارجی
    • فراگیری اصول کادر بندی
    • مدیریت فایل های شلوغ با استفاده از vray proxy
    • رندر انیمیشن های معماری توسط vray و تکنیک های صرفه جویی در زمان رندر انیمیشن (GI baking )


    مباحث اصلی و کلی دوره ( به صورت جزء به جزء ) :


    • GI (indirect illumination
    • Skylight
    • HDRI (High Dynamic Range Image ) & IBL (image based lighting
    • Colors in 3Ds Max
    • Reflection materials
    • Glossy materials
    • Loading bitmaps
    • UVW map
    • Glass material
    • Tiles maps
    • Vray light plane
    • Vray light MTL
    • Important difference of Direct illumination & indirect illumination
    • Best techniques of interior lighting
    • IES lights (illumination Engineering System
    • Area shadows
    • Scene setup
    • Color mapping
    • Opacity maps
    • DOF (depth of field
    • Motion blur
    • Camera correction modifier
    • Difference of GI types
    • Highlight glossiness
    • Refraction glossiness
    • Water material
    • caustics
    • Grass material
    • Craft stone material
    • Chrome material
    • Painted metal material
    • AO (Ambient occulusion
    • Vray dirt maps
    • Vray edge tex maps
    • Vray proxy
    • Unwrap UVW
    • Rendering flythrough animations in vray
    • Concepts of image sampling (Anti aliasing
    • Some Photo shop tricks for post production


    ظرفیت کلاس :
    حداکثر 6 نفر

    محل برگزاری کلاس:
    تهران - کارگر شمالی (آدرس ، کروکی و راههای دسترسی)

    شروع کلاس، شهریه و زمان برگزاری:

    [​IMG]برای ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر به صفحه‌ی "متریال دهی، نور پردازی و رندرینگ پیشرفته با V-Ray" مراجعه کنید.


    ثبت نام: (شرایط و نحوه ثبت نام)
    جهت کسب اطلاعات بیشتر و یا ثبت نام در این دوره با شماره تلفن 021-88350136 ، 021-88350137 و یا آدرس ایمیل academy [at] majidonline.com تماس بگیرید.


    دوره های پیشنهادی :
    [​IMG] آموزش مدلسازی و مفاهیم اولیه در 3DSMax
    [​IMG] آموزش فرآیند Post Production با فتوشاپ


    منتخبی از بهترین آثار هنرجویان دوره های قبل :



    اثر آقای افشین هنرپیشه
    این تمرینی هست که به عنوان تکلیف به ایشان در کلاس وی ری داده شده و در انتها موفق شده اند این خروجی را بدست بیاورند

    [​IMG]



    اثر آقای مهدی بختیاری
    این تصویر پروژه ی پایانی دوره ی وی ری ایشان هست



    [​IMG]

    اثر آقای حمیدرضا عدالتنیا
    این تصویر ، پروژه ی پایانی دوره ی وی ری ایشان هست که موفق به راهیابی به تاپ گالری سایت بسیار معتبر www.Evermotion.org شده است !

    لینک تاپیک :
    http://www.evermotion.org/vbulletin/showthread.php?t=93165



    [​IMG]
     
    نوشته شده توسط Majid در ‏19 دسامبر 2011
    unknown_i3oy، 700، Saber و 17 نفر دیگر از این ارسال تشکر کرده اند.
  2. Majid

    Majid مدیر سایت عضو کادر مدیریت

    ارسال‌ها:
    9,315
    تشکر شده:
    11,335
    امتیاز دستاورد:
    113
    ثبت نام دوره های تابستان 91 آغاز شد.

    جهت ثبت نام در دوره "آموزش متریال دهی، نور پردازی، رندرینگ پیشرفته (V-Ray)" با ما تماس بگیرید.

    شماره تماس: 021-88350136 ، 021-88350137
    آدرس ایمیل : academy [at] majidonline.com
    اس ام اس : 3000402424
     
    نوشته شده توسط Majid در ‏23 ژوئن 2012
    mostafa8، dariush.fi، .:BehzAd:. و 5 نفر دیگر از این ارسال تشکر کرده اند.

به اشتراک بگذارید