آموزش دوربین زنیت

amir-yazdel

Member
سلام
من یه دوربین زنیت دارم. البته از داداشمه که باهاش کار نمیکنه و می خواستم خودم یاد بگیرم.
کسی هست که بتونه تنظیمات نور و سرعت و... آموزش بده؟
یه دنیا تشکر
 

mosyhey

Member
با سلام.

البته من دقیقاً دوربین مدل 312 را ندارم ولی چون کلاً مدل های زنیط مانند هم هستند توضیحاتی می دهم. قبل از هر چیز بگویم که زنیط دوربین خوبی است و نقاط قوت آن ارزانی بدنه و تجهیزات، کیفیت خوب و تمام مکانیکی بودن آن است که بسیار برای آموزش عکاسی مناسب می باشد و از نقاط ضعف آن می توان نداشتن حالت اوتو در عکاسی و کم کیفیت بودن نورسنج آن را نام برد.

کلاً برای آموزش عکاسی، هم کتاب های خوبی وجود دارد و هم سایت عکاسی به آدرس http://akkasee.com دارای مقالات و انجمن بسیار خوبی می باشد.

چون گفته اید راجع به نورسنجی توضیح بدهم، اطلاعات کمی که دارم را می گویم اگر مشکل دیگری بود نیز بفرمایید.

مسلماً پس از فیلم گذاری در دوربین، رد کردن فیلم (کوک کردن شاتر)، نشانه روی و کادر بندی، تنظیم فاصله یا فوکوس و قبل از چکاندن شاتر باید عملیات مربوط به تنظیم نور را انجام داد. نور را برای این تنظیم می کنیم که بسته به شرایط موجود، نور مناسبی به فیلم بخورد و باعث ثبت عکس شود و این نور نبایستی کم یا زیاد باشد که در هر دو صورت عکس ما خراب خواهد شد.

4 عامل بر نور دهی موثرند و همواره در نور دهی و تنظیم نور و نورسنجی این 4 عامل را بایستی در نظر داشت:
  1. نور محیط
  2. حساسیت فیلم
  3. سرعت شاتر
  4. روزنه دیافراگم

نور محیط که ثابت هست و یا می توان با فلاش و یا چراغ نور را زیاد کرد.

حساسیت فیلم هم که روی خود جعبه فیلم نوشته است و باید ابتدا که حلقه را در دوربین می گذارید، یک بار برای کل حلقه فیلم ، کلید حساسیت که در بالا و سمت چپ دوربین است را بچرخانید و روی عدد صحیح تنظیم کنید؛ مثلاً اگر حساسیت فیلم 100 است آن را روی 100 تنظیم کنید و همین طور 200، 400، 800 و بالاتر. هر چه حساسیت فیلم بالاتر رود، می توان از آن در نور های کمتر و یا سرعت های بیشتر (زمان های نور دهی کمتر) عکاسی کرد ولی در عوض کیفیت عکس کمی بدتر می شود (برای چاپ های بزرگ) و قیمت آن فیلم نیز بیشتر می شود. برای عکاسی معمولی و در روز و فلاش و ... حساسیت 100 خوب و مناسب است. تنظیم کلید حساسیت برای فهماندن میزان حساسیت فیلم به میکرکامپیوتر درون دوربین است که وظیفه نورسنجی را بر عهده دارد.

این دو پارامتر که تقریباً ثابت بودند و تنظیم آنها راحت است و نیاز به تخصص و تجربه ای ندارد و می ماند تنظیم سرعت شاتر، روزنه دیافراگم و توضیحاتی راجع به نورسنج خود دوربین که در پست بعد توضیح می دهم.

راهنمای اجزا:
[MIUC]z1146555406[/MIUC]
 

mosyhey

Member
دوربین زنیط خود یک نورسنج درونی دارد. وقتی در چشمی دوربین (ویزور) نگاه می کنید و در حالی که به سمت سوژه نشانه رفته اید، اگر کلید شاتر را تا نیمه و تا ایست اول فشار دهید این نورسنج به کار می افتد و در سمت راست کادر عکس، نتیجه را گزارش می دهد. البته برای کار افتادن آن باید دوربین باطری داشته باشد.

نحوه کار بدین صورت است که در چشمی و در سمت راست کادر عکس که مشاهده می کنید، در حالی که شاتر را تا نیمه فشار داده ایم ممکن است سه چراغ (دیود) که به طور عمودی روی هم قرار گرفته روشن و یا خاموش شوند. اگر چراغ قرمز بالایی روشن شد یعنی نور زیاد است؛ پس بایستی روزنه دیافراگم را تنگتر کرد و یا زمان نور دیدن فیلم را کمتر کرد (سرعت را بیشتر کرد). اگر چراغ سبز وسطی روشن شد یعنی نور تنظیم است و می توان عکس گرفت؛ و اگر چراغ قرمز پایینی روشن شد یعنی نور کم است؛ پس بایستی روزنه دیافراگم را گشاد تر کرد تا نور بیشتری وارد شود و یا زمان نور دیدن فیلم را بیشتر کرد (سرعت را کمتر کرد).

همانطور که گفته شد نورسنج علاوه بر حسگر های نور محیط، به کلید تنظیم حساسیت و کلید تنظیم سرعت نیز اتصال و ارتباط دارد. پس این کار هم حل می شود. اما مشکل اصلی این است که معمولاً نورسنج های زنیط درست کار نمی کند. اگر نورسنج دوربین شما درست کار می کند که هیچ ولی اگرنه بایستی جداول تنظیم سرعت شاتر و دیافراگم را فرا گرفت. این جداول معمولاً در قسمت داخلی جلد مقوایی فیلم های عکاسی رسم شده است و این جداول برای فیلم های با حساسیت های مختلف، متفاوت است. مثلاً گفته در روز آفتابی با حساسیت فیلم 100 می توان در سرعت 1/125 ثانیه و همچچنین دیافراگم 16 عکاسی کرد. البته تا دو سه گام هر کدام منعطف می باشد و هنگام چاپ اصلاح خواهد شد.

البته می توان نورسنج هم تهیه کرد که نورسنج های ارزان دست دوم نیز گیر می آیند.

در انتها یک جدول پایه نسبتاً کامل برای تنظیم سرعت شاتر و دیافراگم در روز را می گذارم. (اگر جستجو کنید جداول بهتر دیگری نیز پیدا می شود). در پست بعد، نحوه تنظیم سرعت شاتر و دیافراگم را می گویم. اگر مشکلی هست بگویید.

راهنمای تنظیمات برای نور:
[MIUC]b1146986542[/MIUC]
 

جدیدترین ارسال ها

بالا