آشنایی با مفاهیم و اصطلاحات اینترنتی (بخش 1.2.3)

  • شروع کننده موضوع Mahmoodi
  • تاریخ شروع
M

Mahmoodi

کاربر مهمان
بخش اول

منبع: http://www.etvto.ir


Data Transfer Rate
سرعتي ميباشد که مودم ميتواند اطلاعات را منتقل کند که معمولاً برحسب تعداد بيتها در ثانيه ميباشد . هر قدر رقم مربوطه به سرعت انتقال داده بالاتر باشد سرعت مودم بالاتر خواهد بود که به طبع آن قيمت آن نيز بيشتر خواهد شد. سرعت مودمهاي امروزي معمولاً 28800 bps يا 57600 bps معروف به 56k ميباشد.

Ethernet
از روشهاي معمول در شبکه هاي کامپيوتري جهت اطلاعات ميباشد و به شما اجازه ميدهد که کامپيوتر ها و ابزارهاي جانبي مثل پرينتر را به هم متصل کند.

Fire Wall
نرم افزاري که جهت جلوگيري از ورود نفوذگران به سيستم هاي متصل به شبکه بکار برده ميشود که ديواره آتش نام دارد. عمدتا هدف استفاده از اين نرم افزار ايجاد سدي در برابر هکر ها ميباشد. Znoxe Alarm نمونه خوبي براي کاربران جدید است.

Digital Camera
با دوربين ديجيتال ميتوانيد به عکس برداري پردازيد. تصاوير اين دوربين نيازي به فيلم هاي معمولي ندارد و به صورت فايلهاي گرافيکي در حافظه ذخيره ميشوند در مواقع لازم ميتوانيد تصاوير خود را از حافظه دوربين توسط کابل مربوطه به کامپيوتر خود منتقل کنيد. دوربينهاي ديجيتال امروزي حتي بر روي Mini CD نيز ميتوانند تصاوير را ذخيره کنند. و يا بر روي کارتهاي مخصوصي که به پورت USB کامپيوتر شما متصل ميشوند.

IRC- Internet Relay Chat
محلي که افراد ميتوانند در آن به چت و گفتگو بپردازند IRC گفته ميشود. در دنياي اينترنت راهها و نرم افزارهاي ديگري نيز جهت Chat کردن وجود دارند ولي IRC از اولين ها ميباشد. در IRC کانالهاي گفتگوي مختلفي وجود دارد که در هر کدام موضوعات گوناگون به بحث گذاشته ميشوند.

LAN -Local Area Network
به شبکه اي که تعدادي PC از طريق رسانه اي مانند کابل به يکديگر متصل شده اند LAN گفته ميشود. مفهوم لغوي LAN شبکه محلي ميباشد که جهت اشتراک گذاري فايلها و نرم افزار هاي موجود، مورد استفاده قرار ميگيرد. معمولاً LAN در يک محدوده جغرافيايي کوچک استفاده ميشود.

Anonymous FTP
پروتکلي که از طريق آن کامپيوتر ها ميتوانند به دنبال فايلها بر روي اينترنت بپردازند FTP ناميده ميشود. منظور از Anonymous به مفهوم ناشناس بودن کاربر ميباشد. يعني هرکسي با بکار بردن اين شناسه وبا دادن رمز عبور ميتواند به کامپيوتر ميزبان متصل شود. اغلب دانشگاهها و شرکتهاي روسي و آژانسهاي مختلف معمولاً فايلهايي جهت دسترسي عموم به اشتراک گذاشته اند.. جهت استفاده از پروتکل FTP شما به نرم افزارهاي سرويس دهنده مانند WSFTP نياز داريد. Cute FTP و FTP Voyager نيز نمونه هاي ديگري هستند.

Network
تعدادي کامپيوتر که توسط رسانه اي مناسب به يکديگر متصل شده اند تا منابع و اطلاعات خود را به اشتراک گذارند شبکه ناميده ميشوند.

MIS
به سيستم کامپيوتري که در يک اداره يا سازمان و يا شرکت، اطلاعات تجاري و مديريتي را از تمام بخشهاي داخلي دريافت ميکند MIS اطلاق ميشود. بر اساس قواعد تعريف شده در اين سيستم کامپيوتري اين سيستم از اطلاعات خام دريافتي گزارشها و نتايج مربوطه را استخراج می کند و براي ساير کارمندان ارسال ميکند.

Network Adapter
به کارتي که داخل کامپيوتر شما نصب ميشود و وظيفه اتصال شما به شبکه کامپيوتري منزل يا محل کار شما را بر عهده دارد آداپتور شبکه ميگويند. براي اين کار شما نياز به يک آداپتور شبکه براي اتصال به يک شبکه Ethernet يا Token Ring داريد. معمولاً اين کارتها بر اساس نوع رسانه ( سيم ) متصل به آن داراي سرعت 10 mbps يا 100 mbps ميباشد.

MIME -Multi Purpose Internet Mail Extensive
مجموعه قوانيني که جهت ارسال داده هايي غير از متن عادي در ايميل ها استفاده ميشود به MIME معروف هستند. يک ايميل ميتواند شامل تصاوير و فايلهاي گوناگون الحاق شده به آن باشد گيرنده و فرستنده هر دو بايد از قوانين MIME جهت ارسال و دريافت ايميل آگاه باشند. اغلب نرم افزار هايي مثل Out look از قوانين MIMEمطلع هستند. اخيراً در ويندوزهاي 2000 به پايين مشکلي در MIME جهت کار با Outlook مشاهده شد. که ويروسها از آن بهره ميبردند و Microsoft نرم افزاري را جهت محافظت کامپيوترها در برابر اين ويروسهاابداع کرده که در وب سايت Microsoft ميتوانيد دريافت کنيد.

Network Administrator
شخص متبحری که اطلاعات کافي از شبکه هاي کامپیوتري و نحوه عملکرد آنها دارد. اين شخص مسئول نگهداري از شبکه و عيب يابي و تصحيح شبکه خواهد بود. حتي نصب نرم افزار ها بر روي سرور و يا تعريف نامهاي کاربري به عهده اين شخص ميباشد و بالاترين سطح دسترسي به شبکه را خواهد داشت. نگهداري از اين شبکه ها کار مهمي است.

New Bie
به فرد تازه کار که هنوز به دنياي اينترنت و نحوه تبادل اطلاعات و خريد و فروش در اينترنت آگاه نيست New Bie اطلاق ميشود. و برخي سايتها بخشي به نام New Bie دارند که به تازه کاران کمک ميکند.

Noise
به اختشاشي که در ابزار هاي مخابراتي جهت انتقال اطلاعات تصويري ، صوتي و يا اطلاعات کامپيوتري مزاحمت ايجاد ميکند نويز اطلاق ميشود. گاهي مودم ها در انتقال اطلاعات بين کامپيوترها و کامپيوتر سرويس دهنده دچار نويز ميشوند اين نويز ميتواند دلايل مختلف داشته باشد . سعي کنيد منابع الکترومغناطيسي با قدرت ميدان بالا را از مودم دور کنيد . حتي موبال شما نيز نويز اجاد ميکند . پرينتر و دستگاههاي زيراکس نيز نويز ايجاد ميکنند.

Protocol
به مجموعه قوانيني که بين دو کامپيوتر بيان کننده نحوه تبادل اطلاعات بر روي شبکه ميباشد پروتکل ميگويند. اين قوانين و قراردادها به ما کمک ميکنند که روشهاي انتقال اطلاعات را به طور کامل از نظر تکنيکي تعريف کنيم. اغلب پروتکل ها داراي RFC مخصوص به فرد هستند که ميتوانيد جزئيات آنها را با خواندن RFC مربوط به آن از روي اينترنت بخوانيد.

Traffic
به حجم اطلاعاتي که بر روي يک شبکه منتقل ميشود ترافيک اطلاق می شود. دقيقاً مانند يک بزرگراه اگر تصور کنيد هر قدر قدرت ترافيک بالاتر باشد مدت زمان بيشري طول ميکشد که به مقصد خود برسيد . اين مفهوم در شبکه هاي کامپيوتري وجود دارد . يعني هر قدر که ترافيک بالاتر باشد اطلاعات کند تر منتقل خواهند شد.



منبع فناوري اطلاعات ايران
 
منم به نوبه خود از علي جون تشكر ميكنم

به خدا تركونده ديگه!!!!

راستي من مهرداد هستم ها ايمان اون بالاي هست!!!
 

mostafa_az

Well-Known Member
هنوز كه نخوندمشون ولي فكر ميكنم واقعا مفيد باشه
دستت درد نكنه
منتظر بخشهاي بعديش هستيم

مخلصيم
مصطفي
 
M

Mahmoodi

کاربر مهمان
بخش دوم

منبع: http://www.etvto.ir

URL
مخفف کلمات Uniform Resource Location ميباشد. هر URL مختص يک سايت بر روي اينترنت ميباشد که توسط شرکتي بين المللي توضيح ميگردد براي اطلاعات بيشتر ميتوانيد بخش IP address مراجعه کنيد. آدرسي که به يک صفحه وب يا هر منبعي بر روي وب جهاني و يا به طور کلي به اينترنت اشاره کرد.

Home Page
به صفحه اول خانگي يک وب سايت Home Page گفته ميشود. همچنين تعريف ديگري که میتوان براي آن در نظر گرفت بر روي مرورگر سايتي را ميتوان به عنوان سايت پيش فرض در نظر گرفت که همواره با اجرا کردن IE آن سايت بر روي مرورگر ظاهر شود. و نيز هر گاه بر روي سايتهاي ديگري بوديد با کليک بر روي Home Page ميتوانيد به آن سايت باز گرديد.

Image Map
به عکسهايي در وب اطلاق ميشود که با کليک بر روي هر قسمت از تصوير به قسمتهاي مختلف و يا آدرسهاي وب مختلف لينک ميشويد.

WAN
شبکه بزرگ و وسيع ميباشد که از اتصال دو يا چند LAN پديد مي آيد . براي اين اتصال معمولاً از تکنولوژيهاي مختلفي استفاده ميشود.

Token Ring
در تکنولوژي Token Ring انتقال داده ها توسط Token ( يک نشانه ) که در حلقه تشکيل دهنده کامپيوتر ها گردش می کند و کنترل ميشود تنها کامپيوتر داراي Token ميتواند داده ها را انتقال دهد. Token پس از انتقال به دريافت داده ها به کامپيوتر بعدي حلقه سپرده ميشود و هيچ گونه مجادله اي در يک حلقه Token بوجود نميآيد زيرا هر کامپيوتر براي انتقال نوبت خود را دارد .

Hyper Text
معناي لغوی آن ابر متن ميباشد يعني متن هايي بر روي اينترنت که با کليک بر روي آن به صفحه ديگري رهنمون خواهيد شد.

E-mail
مخفف کلمات Electronic Mail ميباشد که سيستم پست الکترونيکي ميباشد. روزانه پيام هاي زيادي از يک بخش به بخش ديگر فرستاده ميشود.

HTML
مخفف کلمات Hyper Text Markup Language به معناي زبان کد گذاري ابر متن ميباشد يعني بوسيله اين زبان ميتوان طراحي صفحات وب کرد . که اين کدها در يک ويراستار وارد شده و سپس با بازديد شدن آن توسط مرورگر ترجمه خواهد شد.

Down Load
به گرفتن فايلها از کامپيوتر راه دور به کامپيوتر شخصی Download کردن ميگويند. بعضي از Download ها مجاني و برخي ديگر بصورت پولي هستند.

IP Address
اين آدرس با استفاده از پروتکل اينترنت براي شناسايي هر کامپيوتري روي شبکه مورد استفاده قرار ميگيرد . يک ادرس IP از 4 عدد تشکيل شده است که اين اعداد در بازه 0 تا 255 تغيير کرده است و توسط ( . ) از هم جدا ميشوند.

Internic
سازماني ميباشد که به ارائه کنندگان مختلف سرويس اينترنت ISP ها اين آدرس ها را ميدهد. و همانطور که ممکن است پيش شماره تمام همسايه هاي شما مثلاً با عدد 624 شروع شده و ادرس IP تمام کامپيوتر هاي متصل به يک ISP نيز ممکن است با 82.5 شروع شود.

SLIP , PPP
پروتکل خط سري اينترنت SLIP مخفف کلمات Serial Line Protocol و پروتکل نقطه به نقطه PPP مخفف کلمات Point- to- Point دو نوع حساب اينترنت هستند که اغلب کاربران اينترنت به آنها روي آوردند. SLIP قديمي تر است. SLIP به شما اجازه ميدهد. که از طريق خط ارتباط سري مانند خط تلفن به فراهم کننده سرويس اينترنت ISP منتقل شويد. PPP که بعد از SLIP توسعه يافت نیز طبيعي سري دارد.

اينترنت
اينترنت عبارت است از مجموعه جهاني از شبکه ها و دروازه ها که از مجموعه قراردادهاي TCP/IP براي ارتباط با يکديگر استفاده ميکنند. ريشه هاي اینترنت به پروژهاي به نام آرپانت که توسط آژانس پروژه هاي تحقيقاتي دپارتمان دفاع ایالات متحده آمریکا حمایت می شد باز می گردد.اینترنت را می توان سیستمی گسترده و جهانی شامل مردم ،اطلاعات وکامپيوتر ها ناميد. هم اکنون اينترنت به مجموعه اي از منابع و خدمات مانند Email- FTP وب و اخبار يوزنت به کاربران عرضه می کند.

سرويس گيرنده ها و سرويس دهنده ها در اينترنت
سرويس گيرنده ها و سرويس دهنده ها در اينترنت ( Client – Server )
دو نوع برنامه کامپيوتري در اينترنت ساکن ميشود. سرويس دهنده ها و سرويس گيرنده ها. سرويس دهنده ها برنامه هايي هستند که منابع را فراهم مياورند. سرويس گيرنده ها برنامه هايي هستند که با استفاده از آنها اتصالهاي ماهواره اي و غیره ميباشد . مقصود کلي تمام تجهيزات فوق اين است که سرويس گيرنده ها و سرويس دهنده ها بتوانند با يکديگر صحبت کنند.

Proxy و سرويس دهنده Proxy
Proxy کامپيوتر يا نرم افزاري است که با ارائه تنها يک نشاني از شبکه به سايتهاي خارجي، همانند سدي بين شبکه و اينترنت عمل میکند. اين کامپيوتر ( يا نرم افزار ) که همچون يک ميانجي عمل ميکند و نمایانگر تمام کامپيوتر هاي داخلي است در عين حال که دستيابي به اينترنت را فراهم ميکند از موجودات شبکه نيز محافظت ميکند. اما سرويس دهنده Proxy - Proxy Server نوعي ديوار آتش ( Fire Wall ) است که ترافيک اينترنتي ورودي و خروجي را مديريت ميکند. این سرويس دهنده با تامين داده هاي پر مصرف مانند يک صفحه مشهور وب میتواند سبب افزايش کارايي شود همچنين ميتواند درخواستهايي چون دستيابي به فايل هاي خاصي را که نا مناسب به شمار مي آيند فيلتر کنند يا ناديده بگيرند.

Packet Switching
يک تکنيک تحویل پيام که در آن واحدها کوچک (اطلاعات و پيام ها) از طریق ايستگاهها شبکه از مبداء به مقصد هدایت ميشوند. شبکه پيام رساني ، اطلاعات را به شبکه هاي کوچکتري تقسيم کرده و مورد استفاده قرار ميدهد. گر چه ممکن است اين بسته ها از مسير هاي مختلف و خارج از ترتيب به مقصد برسند کامپيوتر دريافت کننده ميتواند آنها را به شکل پيام اصلي گرد آوري کند. بسته بندی مجدد پیام ها براي گردآوري و واگرايي پيام را ( PAD) ميگويند. اصول Packet Switching در سال 1960 توسط پل بارن معرفی شد.

Use Net
Use Net يکي از سرويسهاي اينترنت ميباشد و به آن سيستمي از گروههاي مباحثه ميگويند که در آنها عناوين مجزا در تمام جهان توزيع ميشوند. Use Net سرنام User Network ميباشد و در ابتدا براي فراهم نمودن سرويس تابلوي اعلانات الکترونيکي برپا شد و بر روي آن مقاله ها و نوشته ها ارسال ميشدند. به همين دليل بسياري از کلمات که براي گفتگو دراره يوزنت استفاده ميشدند به اخبار اشاره دارند. گروههاي مباحثه اي اغلب گروههاي خبري ( News group) ناميده ميشوند.

وب جهاني
وب جهاني ( World Wide Web) محبوبترين سرويس اينترنت است. وب جهاني مجموعه اي از صفحات ( Pages) متصل به هم ميباشد که نشان دهنده سايتهاي وب در سراسر جهان هستند. اين صفحات از پيوند ( Link) هاي ويژه استفاده ميکنند که شکل متن متمايز شده يا گرافيک را به خود میگيرند. نکته قابل توجه اين است که صفحه های گوناگون ميتوانند بر روي هر کامپيوتري در اينترنت باشند با موس بر روي پيوند کليک کرده و از محل فعلي تان به صفحه وب جديدي برده ميشود که ممکن است بر روي کامپيوتري که در طرف ديگر کره زمين است واقع باشد.

صورتک ها و اينترنت
صورتک ( Emoticon ) ها رشته اي از کاراکتر هاي متني هستند که اگر از طرفين به آنها نگاه کنيد چهره اي را تداعي ميکنند. صورتک ها اغلب در پيام هاي پست الکترونيک و يا گروههاي خبري مورد استفاده قرار گرفته و هر يک پيامي را در بر دارند.

پست الکترونيکي و مشکل Spam
نام Spam از نوعي غذاي کنسروي معروف اقتباس شده است وبه پيغامهاي پست الکترونيکي ناخواسته اطلاق ميشود. افراد يا شرکتهايي که يیغامهاي پست الکترونيکي زيادي را به صورت توده اي از پيغام ها ارسال ميکنند منابع Spam به شمار مي آيند. اين منابع آدرسهاي پست الکترونيکي افراد را از منابع مختلفي مانند گروههاي خبري ، سايتهاي وب و شرکتهايي که فهرست هاي پستي خود را ميفروشند به دست مي آورند. بيشتر کاربران فقط با حذف Spam ها آنها را از بين ميبرند.

اينترانت
اينترانت ( Intranet) شبکه اي است خصوصي بر اساس قراردادهاي اينترنت نظير TCP/IP که جهت مديريت اطلاعات در يک سازمان طراحي ميگردد. کاربردهاي اينترانت خدماتي نظير توزيع اسناد ، توزيع نرم افزار دسترسي به پايگاه داده ها و آموزش ميباشد. اين شبکه ها را به دليل اينکه مشابه سايتهاي وب بوده و بر اساس همان فناوري طراحي شده است اينترانت ميگويند.
 
M

Mahmoodi

کاربر مهمان
(بخش 3)

منبع: http://www.etvto.ir


IE- Internet Explorer

IE - Internet Explorer مرورگر وب رايگان است که در اکتبر 1995 توسط مايکروسافت معرفي شد . نگارشهاي جديد اين نرم افزار امکان گنجاندن ويژگهاي پيشرفته طراحي و انيميشن در صفحه هاي وب و شناسايي شيء هاي کنترلي Active X و اپلتهاي جاوا را نيز فراهم ميکنند. اين نرم افزار در ويندوز 98 از داخل برنامه هاي کاربردي چون Word قابل دستيابي است و براي کارهايي چون مديريت و بازاريابي فايلها و نمايش فايلهاي راهنما و نيز فراهم کردن دستيابي به وب مورد استفاده قرار ميگيرد.

پهناي باند - Band Width

پهناي باند در ارتباط با تفاوت بين بالاترين و پايين ترين فرکانسهاي در دسترس براي انتقال يک محدوده خاص ميباشد. اما در استفاده از شبکه ظرفيت انتقال يک کامپيوتر يا يک کانال ارتباطي ميباشد که بر حسب مگابايت در هر ثانيه (mbps) بيان ميشود. به عنوان مثال اترنت داراي پهناي باند 10 مگابايت در هر ثانيه و FDDI داراي پهناي باند 100 مگابايت در ثانيه ميباشد.

American Online

معروفترين سرويس اطلاعاتي بر خط که در Virginia واقع شده است. American Online می باشد،که معمولاً AOL ناميده ميشود هم اکنون بزرگترين ISP ( مرکز ارائه کننده خدمات اينترنت ) در ايالات متحده محسوب ميشود. اين مرکز علاوه بر دستيابي به اينترنت خدمات اطلاعاتي و ارتباطي ديگري همچون پست الکترونيکي که اخبار ، خدمات آموزشي و تفريحي ارائه ميدهد.

شبکه حلقوي

شبکه حلقوي ( Ring Network ) يک همبندي شبکه به شکل حلقه بسته يا دايره ميباشد که در آن هر گره به گره هايي متصل است هنگامي که پيامي به گره اي وارد ميشود گره اطلاعات نشاني موجود در پيام را امتحان ميکند . اگر نشاني مطابق با نشاني گره باشد پيام پذيرفته ميشود. در غیر اينصورت گره سيگنال را دوباره سازي نموده پيام را براي گره بعدي در سيستم به شبکه برميگرداند. اين عمل دوباره سازي است که به يک شبکه حلقوي امکان ميدهد تا مسافت هاي طولاني را نسبت به شبکه هاي گذرگاهي يا ستاره اي پوشش ميدهد.

PPTP

PPTP مخفف کلمات ( Point –to- Point Tunneling Protocol) میباشد. شکل کلی از پروتکل نظیر به نظیر ( PPP) است که برای ارتباطات مورد استفاده قرار میگیرد. PPTP توسط مايکروسافت طراحی شده است تا از شبکه های خصوصی مجازی (Virtual Private Network) پشتیبانی کند. این شبکه ها (VPN) به اشخاص و سازمانها امکان میدهد تا از اینترنت به عنوان یک روش امن برای ارتباطات استفاده کنند.

شبکه ستاره ای

شبکه ستاره ای (Star Network) یک همبندی شبکه است که به شکل ستاره میباشد . در مرکز ستاره یک هاب سیم بندی یا تمرکز دهنده وجود دارد و گره ها یا ایستگاههای کاری در دو نقطه مرکزی قرار میگیرند. هزینه های سیم بندی برای شبکه های ستاره ای نسبت به سایر پیکر بندی های شبکه بالاتر است. زیرا هر گره نیاز به کابل مجزای خودش را دارد .شبکه های ستاره ای از استانداردهای IEEE پیروی نمیکند.

شبکه خطی

شبکه خطی یا شبکه گذرگاهی (Bus Network) یک نوع همبندی شبکه است که در آن تمام گره ها به یک خط ارتباطی اصلی وصل میشوند. در شبکه خطی هر یک از گره ها فعالیت خط را مورد نظارت قرار میدهند. پیامها نیز در تمام گره ها دریافت شده اما فقط توسط گره یا گره هایی پذیرفته میشوند که مورد خطاب قرار گرفته اند. چون شبکه خطی به یک بزرگراه مشترک تکیه دارد بروز اشکال در یک گره فقط باعث قطع ارتباط همان گره با شبکه میشود. و بر گره های دیگر تاثیر نخواهد گذاشت.

مسیر یاب Router

مسیر یاب یا مسیر گردان (Router) ابزاری واسط در شبکه است که در تحول پيام ها نقش دارد . در شبکه ای که کامپیوتر های زيادی به آن متصل هستند مسیر یاب بسته ها را به قسمت صحيحی از شبکه محلی (LAN) ارسال میکند تا آنها را به مقصدشان برساند. ما از مسیر یاب براي متصل ساختن شبکه های محلی (LAN) جهت تشکیل شبکه های گسترده و به منظور ساختن شبکه های گسترده بزرگتر اسفاده میکنیم. شبکه هایی که از طریق مسیر یاب به یکدیگر متصل میشوند میتوانند قراردادهای مشابه یا متناوب استفاده از شبکه را ه کار گیرند.

مرورگر وب

برنامه کاربردی سرویس گیرنده ای است که برای دیدن سندهای HTML بر روی وب شبکه ای دیگر و یا کامپیوتر کاربر و همچنین دنبال نمودن فوق پیوند میان آنها و انتقال پرونده ها استفاده ميشود. از معروفترین انها میتوان به Internet Explorer ، Netscape Navigator اشاره نمود.

موتور های جستجوی وب -Search Engine

برنامه ای است که صفحات وب را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و در جریان اطلاعات موجود در آنها قرار میگيرد. با استفاده از موتورهای جستجو میتوانيد سایتهای مورد نظرتان را بیابید. موتورهای جستجو با استفاده از آنچه که درخواست (Query) نامیده میشود امکان درخواست جستجو را برایتان فراهم میکند. سپس فهرستی از صفحات وبساتهای وب که با درخواست شما مطابقت دارند را ارائه مي نمایند. چند نمونه از موتورهای جستجو عبارتند از Google, Altavista, Lycos, Yahoo

Extranet

شکل توسعه یافته اینترنت یک شرکت را گویند که با به کارگیری فناوری وب جهانی ، ارتباطات تامین کنندگان مواد اولیه و مشتریان را با شرکت تسهيل مینماید. اکسترانت به مشتریان و تامين کنندگان مواد اولیه اجازه میدهد تا با دسترسی محدودی که به شبکه محلی شرکت دارند سرعت کارایی روابط تجار میان خود را رشد دهند.

Ping

با استفاده از این برنامه به راحتی میتوان بسته های اطلاعاتی از کامپوترتان و از طریق اینترنت به یک کامپیوتر دیگر را آزمایش کنيد که بسته ها رفته و باز میگردند. ارسال و دریافت يک بسته اطلاعاتی متنی کوچک Pinging نام دارد و با استفاده از دستور Ping انجام دستور و برای آن پنجره Start/ Programs/ MS DOS دستور زیر را تایپ کنید :
Ping یا نام کامپیوتری که میخواهد به آن بسته ارسال کنید IP نشانی عددی

SMTP

تحویل نامه در اینترنت توسط سیستمی به نام Simple Mail Transfer Protocol که یک قرارداد ساده میباشد و بخشی از خانواده TCP/IP است انجام میشود. پس SMTP قرارداد یا چگونگی تحویل نامه از یک بخش اینترنت به بخش دیگر است.

Navigation

کلیدهای راهنما در سایت هستند که اگر به خوبی در سایت قرار داده شوند حتی کاربران مبتدی نیز به راحتی میتوانند در سایت گردش کنند و یکی از اساسی ترین ارکان در طراحی وب است.

Refresh

این کلید بر روی مرورگر قرار دارد و برای بارگیری مجدد صفحه وب جاری از آن استفاده میشود. بدین معنا که اخرین تغییرات را در صفحه اعمال میکند.

Security Zone

منظور از Security Zone یا ناحیه ایمنی گروهی است که صفحه وب به آن تعلق دارد ولی درجه ایمنی رفتاری است که Browser در برابر صفحه ای که به یک ناحیه خاص تعلق دارد از خود نشان میدهد.

Favorite

روشی برای ذخیره سازی سايتهای مورد علاقه میباشد یعنی پس از آنکه سایتی را بازدید کردید که برایتان جالب است دیگر لازم نیست برای هر بار دسترسی به این سایت آدرس URL سایت را تایپ کنید . IE روشهایی را برای ذخیره سازی سایتهای مورد علاقه شما ارائه میدهد.

Outlook Express

در این نوعMail Account یک Mail Box بدون نیاز به اتصال به شبکه اینترنت در ISP برای ما تخصیص خواهد یافت

Compu Server

کامپیوسرور ( Compu Server ) از معروفترین خدمات اطلاعاتی بر خط (Online ) می بود که قابلیتهای ارتباطی و اطلاعاتی شامل دسترسی به اینترنت را فراهم می ساخت . کامپیوسرور به جهت گردهمایی های فنی اش در رابطه با محصولات سخت افزاری و نرم افزاری تجاری و همچنین به عنوان یکي از بزرگترين سرویسهای بر خط تجاری از شهرت فراوان برخوردار بوده است . کامپیوسرور همچنین سرویسهای شبکه خصوصی گوناگونی را فراهم میساخت. سرانجام American Online کامپیوسرور را خریداری نمود و به قدرت بلامنازع دنیای سرویسهای اطلاعاتی برخط تبدیل شد.

Host

کامپیوتر ميزبان یا کامپيوتر اصلي در محیط کامپيوتري بزرگ يا کامپيوترهاي کوچک که ترمينالها به آن متصل ميشوند. در اينترنت يا ساير شبکه هاي بسیار بزرگ کامپيوتر سرويس دهنده اي که به ساير کامپيوتر هاي روي شبکه دسترسي داشته باشد. کامپيوتر ميزبان خدماتي مانند اخبار ، پست الکترونيکي يا داده ها را به کامپيوتر هايي که به آن مرتبط هستند ارائه ميدهد.

Interactive - محاوره اي – سئوالي و جوابي

تبادل گفتگوي ورودي و خروجي مانند زماني که کاربر پرسش يا فرماني را وارد ميکند و سيستم فوراً جواب ميدهد. محاوره اي عمل کردن ريز کامپيوتر ها يکي از ويژگيهايي است که استفاده از آنها را آسان ميکند.

Internet Access

توانايي کاربر در اتصال به اينترنت ، اين اتصال عموماً از طريق يک يا دو روش صورت ميگيرد. اولين روش اتصال از طريق شماره گيري تامين کننده سرويس اينترنت یا تامين کننده سرويسهاي اطلاعاتي آماده بوسيله يک مودم متصل به کامپيوتر کاربر صورت ميگيرد. روش دوم از طريق خط اختصاصي مانند کاربر T1 انجام ميشود که به شبکه محلي کامپيوتر کاربر متصل است. اين روش توسط سازمانهاي بزرگ که داراي گره اختصاصي در اينترنت هستند انجام ميگيرد . روش سومي نيز وجود دارد که کاربران از تلويزيونهاي خاص استفاده ميکنند که ميتوانند مستندات شبکه جهاني اينترنت را در اختيار کاربر قرار دهند.

Internet account- حساب اينترنت

اصطلاح فراگير براي ثبت نام کردن در ( فراهم کننده دسترسي به اينترنت ) حساب اينترنت از طريق نام کاربر و کلمه عبور آن قابل دسترسي است . سرويسهايي مانند دسترسي تلفني به اينترنت و پست الکترونيکي توسط ISP ها براي صاحبان اينترنت فراهم ميشوند.

Internet Broad Casting- پخش اينترنت

پخش صدا يا تصور يا سيگنالها توسط اينترنت
پخش اينترنت شامل ايستگاههاي سنتي پخش امواج از طريق فضا است که سيگنالهاي خود را به اينترنت انتقال ميدهند. ايستگاههاي خاص اينترنت نيز به ايستگاههاي پخش اينترنت تعلق دارند. شنوندگان نرم افزار صوتي اينترنت مانند Real Audio را به کار میبرند.

Internet Gateway

وسيله اي که ستون فقرات اينترنت و شبکه ديگري مانند LAN را به هم متصل میکند. معمولاً اين وسيله کامپيوتري است که که به يک کار يا مسير دهنده اختصاص يافته است. دروازه اينترنت معمولاً کارهايي مانند تبديل پروتکل بين شبکه و ستون فقرات اينترنت ، ترجمه يا تبديل داده ها و بکار گيري پيام تلفن را انجام ميدهد.

Internet Security

عنوان گسترده اي که با تمام جنبه هاي اعتبار ، خصوصي بودن ، درستي و اصلاح داده موجود در شبکه اينترنت سروکار دارد. مثلاً خريد کارتهاي اعتباري که مرورگر شبکه جهاني وب انجام ميدهد نياز به توجه در موارد امنيتي اينترنت دارد تا به اين وسيله شماره کارت اعتباري از سوي افراد غير مجاز سوء استفاده نشود يا سرويس دهنده اي که شماره کارت در آن قرار دارد آن را کپي نکند و تعيين شود که شماره كارت اعتباري ارسال، به شخص مدعي ارسال آن تعلق دارد.

Internet telephone

ارتباط نقطه به نقطه که به جاي به کارگيري شبکه عمومي ارتباطات راه دور ، از اينترنت استفاده ميشود. هم فرستنده و هم گيرنده به يک کامپيوتر ، مودم ، ارتباط اينترنت و بسته نرم افزاري تلفن اينترنت براي گفت و شنود نياز دارند.


تلويزيون اينترنت Internet Television
انتقال سيگنالهاي صوتي و تصويري تلویزيون از طريق اينترنت
 

جدیدترین ارسال ها

بالا