همگرايي بزرگان it براي كمك به زلزله‌زدگان هائيتي

PhonieX

مدیر انجمن <A href="forum.majidonline.com/forums/6

نقشه هاي آنلاين، سرويس هاي كمك آني با استفاده از تلفن همراه، سايت‌هاي ويكي و صدها وب سايت كمك رسان تنها بخشي از كمك‌هاي دنياي فناوري اطلاعات به زلزله‌زدگان كشور هائيتي محسوب مي شود.

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاري فرانسه، با توجه به تخريب زيرساخت هاي ارتباطي و مخابراتي، غول هاي دنياي فناوري و حتي شركت هاي نوپا درصدد كمك به مردم زلزله زده هاييتي برآمده اند.
كارشناسان مي گويند فناوري نقش كليدي در جهت پشتيباني از قربانيان زلزله در هاييتي ايفا مي كند و با استفاده از آن مي توان تلاش‌هاي صورت گرفته در اين زمينه را هماهنگ كرد.
مايكروسافت ضمن اختصاص 1.25 ميليون دلار كمك نقدي به زلزله زدگان هاييتي قصد دارد با همكاري NetHope و تعداد ديگري از سازمان هاي خيريه و بشردوستانه فعاليت هاي بيشتري را براي كمك به زلزله زدگان هاييتي انجام دهد.
سيسكو و اينتل نيز از جمله اعضاي NetHope هستند كه در تلاش براي ايجاد امكاناتي براي دسترسي به اينترنت براي استفاده سازمان هاي امدادي و خيريه در مناطق زلزله زده هستند. انتظار مي رود با ايجاد شبكه دسترسي به اينترنت، كمك رساني به قربانيان زلزله كه تعداد آنها به صدها هزار نفر مي رسد تسهيل شود.
به غير از مايكروسافت، گوگل هم يك ميليون دلار كمك به زلزله زدگان هاييتي اختصاص داده و سرويس نقشه خود را براي مشاهده عمق رويدادها و حوادث با استفاده از جديدترين تصاوير ماهواره اي به روز كرده و از اين طريق به امدادگران در جهت مشاهده حجم خسارات و ارزيابي كمك هاي مورد نياز كمك مي كند.
گوگل همچنين يك صفحه اينترنتي را به دريافت و جمع آوري كمك هاي نهادها و موسسه هاي خيريه و از جمله صليب سرخ و پزشكان بدون مرز اختصاص داده است.
در عين حال اپل هم به كاربران فروشگاه آنلاين آي تيونز خود اجازه داده تا از 5 تا 200 دلار به طور مستقيم به صليب سرخ كمك كنند. آنان براي اين كار مي توانند پس از باز كردن حساب كاربري خود به طور آنلاين اين كمك ها را ارسال نمايند.
برخي از خوانندگان و اهالي موسيقي نيز ضمن جمع آوري ميليون ها دلار كمك از طريق سايت هاي اينترنتي خود آنها را براي موسسات خيريه ارسال كرده اند. از سوي ديگر بسياري از اپراتورها نيز به كاربران خود امكان داده اند تا با ارسال پيامك به يك شماره خاص مبلغي كمك را به زلزله زدگان اختصاص دهند.
در سايت هاي ميكروبلاگينگ نيز تگ يا برچسب Yele و Help Haiti به موضوعات مرتبط با زلزله هاييتي اختصاص يافته و از اين طريق جديدترين اخبار و اطلاعات در اين زمينه مخابره شده و همچنين تازه ترين راه هاي كمك رساني به زلزله زدگان ارائه مي شود.
برخي شركت هاي مخابراتي در كنار سرويس هاي پيامك كمك رسان هزينه برقراري تماس با هاييتي را به صفر رسانده اند تا سازماندهي كمك هاي انساني براي زلزله زدگان تسهيل شود. افرادي كه حجم و ابعاد خسارات در هاييتي را مشاهده كرده اند مي گويند وضعيت در اين كشور بسيار خطرناك و اضطراري است و برقراري سريع ارتباطات مخابراتي و اينترنتي به منظور كمك رساني سريع به مردم اين كشور ضرورت انكارناپذيري دارد.
موسسه ارتباطات بدون مرز دو گروه كمك رسان را به هاييتي اعزام كرده تا با ايجاد تاسيسات ماهواره اي ارتباطات با اين كشور را تسهيل كرده و به مردم زلزله زده امكان دهند به رايگان تماس هاي دو دقيقه اي با هر نقطه از جهان برقرار كنند.
اما تحرك در جهان مجازي براي كمك رساني به زلزله زدگان بسيار گسترده و وسيع است. بسياري از وب سايت ها با انتشار عكس ها و پيام هايي تلاش مي كنند به يافتن افراد گم شده كمك كنند و اطلاعات موجود در اين زمينه را تبادل نمايند. از جمله اين سايت ها مي توان به FamilyLinks.icrc.org و HaitiCrisis.appspot.com اشاره كرد. برخي روزنامه ها و شبكه هاي خبري هم تصاوير افراد گم شده به دنبال زلزله را بر روي وب سايت هاي خود منتشر كرده اند.
سايت haitivolunteer.org هم در تلاش براي سازماندهي افرادي است كه به دنبال كمك به مردم زلزله زده و حضور در منطقه بوده و به طور كلي فعاليت هاي خيريه و انسان دوستانه را در اين زمينه هماهنگ مي كند. سه سايت ياهو، گوگل و مايكروسافت نيز اين بار رقابت با يكديگر را كنار گذاشته و براي راه اندازي يك پروژه ويكي به آدرس CrisisCommons.org با هم متحد شده اند.
اين سايت به جمع آوري اطلاعات در مورد اين زلزله از سايت هاي مختلف و سازماندهي كمك ها اختصاص دارد. يك ابزار آنلاين ديگر در اين زمينه Ushahidi است كه حاوي نقشه هاي دقيق از هاييتي زلزله زده است. اطلاعات اين سايت از طريق گوشي هاي موبايل، ايميلهاي دريافتي و سايت هاي اينترنتي به روز مي شود.






منبع
 

جدیدترین ارسال ها

بالا