مدیرعامل شرکت فناوری اطلاعات: مسدود شدن جی میل، مردم را به ایمیل ملی هدایت می‌کند

PhonieX

مدیر انجمن <A href="forum.majidonline.com/forums/6
سعید مهدیون، مدیرعامل شرکت فناوری اطلاعات در جلسه پرسش و پاسخ در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که آیا سرعت ۱۲۸ کیلو بیت بر ثانیه اینترنت برای کاربردهای دولت الکترونیک در کشور کافی است یا خیر گفت، کاربرد دولت الکترونیکی هیچ ربطی به سرعت اینترنت ندارد و محدودیت‌هایی برای اینترنت ملی برای کشور ندارد و ممکن است سرعت ۱۲۸ کیلو بیت محدودیت‌های فنی برای شرکت‌های ارائه خدمات اینترنتی داشته باشد ولی بنده معتقدم با همین سرعت می‌توان کاربردهای تجارت الکترونیکی را عملیاتی کرد.
وی در ادامه سخنان خود در پاسخ به خبرنگار ایلنا مبنی بر مشکلات به وجود آمده در شبکه اینترنت کشور بعد از قطعی کابل جاسک- فجیره اظهار داشت: “این قطعی برای داخل کشور مشکلی ایجاد نکرده است ولی سرعت دسترسی کاربران اینترنت را با مشکل مواجه کرده ولی ما به دنبال آن هستیم با قطعی کابل‌های اینترنت خدمات کشور دچار مشکل نشود البته باید در نظر داشت که اگر در سرعت اینترنت مشکلاتی به وجود آمده است ممکن است از شرکت ارائه‌کننده آن باشد که ما درصددیم برای تشویق بیشتر شرکت‌ها ۱۰ ISP برتر در زمینه سرعت را معرفی و اسامی آن را در سایت شرکت قرار دهیم.”
به گزارش ایلنا، مهدیون در ادامه سخنان خود به بسته شدن جی میل اشاره کرد و گفت:
در مورد بسته شدن این سرویس اگر هر کسی اعتراضی داشته باشد باید به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی منتقل کند ولی از نظر بنده این یک فرصت حساب می‌شود و باید مردم کشور به سمت ایمیل ملی هدایت شوند به عبارتی تا زمانی که ما به خارجی‌ها اعتماد کنیم توسعه فناوری اطلاعات در داخل نخواهیم داشت و این یعنی اینکه باید به دولت و کشور اعتماد کنیم.
وی در ادامه سخنان خود به بودجه شرکت فناوری اطلاعات در سال‌جاری اشاره کرد و گفت: بودجه امسال نسبت به بودجه سال گذشته تغییر کرده است چرا که شرکت به سمت کارهای حاکمیتی می‌رود و با توجه به لایحه جامعه ارتباطات که تکمیل شده و به مجلس رفته بنابراین سازمان در آمد شرکتی ندارد و اگر از حاکمیت بودن خارج شود در اصلاحیه بودجه که نیمه سال مشخص می‌شود بحث بودجه و شرکت مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
وی در پایان سخنان خود اظهار داشت: در حال حاضر ما از نظر شاخص ضریب نفوذ اینترنت در منطقه اول هستیم و از نظر بیشترین جهش فناوری اطلاعات از سال ۸۴ تا ۸۸ در منطقه دارای رتبه دوم هستیم که امیدواریم تا پایان سال برنامه پنجم در میانگین همه شاخص‌ها به مقام دوم حوزه IT دست پیدا کنیم.
در این صحبتها چند نکته باعث به تحریر آمدن این یادداشت کوتاه شده است. نخست اینکه آیا استفاده از جی میل یا سرویسهای نظیر آن به معنی عدم توسعه فناوری در داخل است. یا از نگاه دیگر آیا محدود کردن کاربران ایرانی به استفاده از سرویسهای داخلی هرچند بی کیفیت و نارسا باشند باعث ارتقاء فناوری در داخل می گردند؟
مسلما راه پیشرفت فناوری داخلی، عدم استفاده از فناوری خارجی، (آن هم فقط به دلیل خارجی بودن آن!) نیست. بلکه حداقل کاری که میتوانیم انجام دهیم یک الگوبرداری صحیح و بومی سازی این فناوری در داخل است.
از سوی دیگر در اظهارات اخیر آقای مهدیون مطالب جالب دیگری نیز وجود دارد. در حال حاضر استفاده از ایمیل ملی فعلا (؟) مختص مدیران دولتی بوده و برای ثبت یک نشانی در این پایگاه متقاضی باید تمامی مشخصات حقیقی خود مثل محل خدمت، کد ملی، کد پستی و غیره را به همراه نامه درخواست کتبی و رسمی مهر و امضاء شده سازمان دولتی ذی ربط خطاب به “معاونت فناوری اطلاعات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات” ارسال نماید.
جالبتر اینکه در صفحه ثبت حساب کاربری ایمیل ملی، نام کاربری شخص هم متناسب با نام حقیقی پیشنهاد داده می شود. حال اینکه طی این همه مراحل و ارایه این حجم اطلاعات در نهایت شخص (مدیر دولتی) را به ایمیلی هدایت می کند که هیچ امکاناتی بیشتر سرویسهای مشابه جیمیل و یاهو ندارند و البته برای ثبت یک حساب کاربری، چنین اطلاعاتی را با نامه مهر و امضاء شده طلب نمی کنند.
آیا با وجود ارایه چنین راه حلهایی از طرف مدیران باید منتظر پیشرفت فناوری اطلاعات بود؟


منبع
 

جدیدترین ارسال ها

بالا