بعد از اينترنت نوبت ملي شدن ايميل رسيد

PhonieX

مدیر انجمن <A href="forum.majidonline.com/forums/6


از زمان طرح بحث ايميل ملي، ابهاماتي نسبت به موفقيت‌آميز بودن و يا كاربردي شدن اين طرح مطرح شد؛ يكي از اين موارد اين بود در شرايطي كه اكثر كاربران در بخش دولتي و يا غيردولتي ترجيح مي‌دهند از سامانه‌اي مطمئن و قابل اعتماد و معتبر استفاده کنند، آيا درگاه خدمات الكترونيكي ايران به عنوان بستر ايميل ملي، اين قابليت را داراست و يا اينكه به دليل شناخته بودن ياهوميل يا جي‌ميل اكثر كاربران به استفاده از اين بستر براي تبادل پسا الكترونيك تمايل دارند؟ مدير كل دفتر امور اجرايي IT وزارت ارتباطات معتقد است كه امنيت اطلاعات دولتي و سامانه‌اي درخور مديران دولتي و دولت الكترونيكي كشور از جمله فوايد پست الكترونيكي ايران است كه تاكنون وزارت ارتباطات و فن‌آوري اطلاعات تلاش خود را در اين زمينه انجام داده است.


به گزارش ایسنا چندي پيش در خبرها آماده بود: بيش از 95 درصد نشاني‌هاي پست الکترونيک کاربران ايراني در سايت‌هاي غيرايراني نظير gmail و‎ yahoo و hotmail ثبت شده است و اکثر سايت‌هاي ايراني که سرويس پست الکترونيک ارائه مي‌کنند، در خارج از کشور ميزباني مي‌شوند.


مديران ارشد کشور نيز معمولا از همين پست‌هاي الکترونيک استفاده مي‌کنند که اين امر در بخشنامه معاون اول رئيس ‌جمهور از نظر امنيتي و اعتبار کشور به صلاح دانسته نشده است. براساس بخشنامه دولت، تمام مديران دولتي موظف شدند آدرس ايميل خود را از طريق سامانه پست الکترونيک امن ملي IRAN.IR دريافت کنند.


به گزارش خبرنگار ايسنا نمايندگان ويژه رئيس ‌جمهور در تاريخ 31 تيرماه 86 در اجراي تبصره 13 قانون بودجه سال 1386، معاونت فن‌آوري اطلاعات وزارتICT را مکلف به راه‌اندازي درگاه (پرتال) واحد دولت الکترونيک کردند و بر همين اساس بخشنامه‌اي از سوي معاون اول رئيس‌ جمهور مبني بر ارائه خدمت پست الکترونيک توسط درگاه خدمات الکترونيکي ايران به مديران دستگا‌ه‌هاي دولتي صادر شد و ظاهرا ارائه سرويس به عموم مردم در ابتدا در دستور كار نبود.


به گفته مسوولان سرويس پست الكترونيكي ايران از تاريخ 28 مهرماه سال 1386 به مديران دولتي و افراد واجد شرايط ارايه شده و تا پايان اسفندماه 1386، در حدود 4500 كاربر در اين سامانه تعريف شده‌اند، بر اساس بخشنامه‌ معاون اول رييس جمهور، درگاه (پورتال) خدمات الكترونيكي ايران به مديران دستگاه‌هاي دولتي و افراد واجد شرايط كه با خارج از سازمان خود مكاتبه دارند، خدمت پست الكترونيكي (Email) ارائه كرد.


چندي پيش مدير عامل شرکت فن‌آوري اطلاعات ايران با اشاره به ويژگي‌هاي صندوق پست الکترونيکي که توسط سامانه iran.ir به کاربران ارائه مي‌شود، گفته بود: در صورت استفاده کاربران از اين سامانه، اطلاعات موجود در پست الکترونيکي آن‌ها به خارج از کشور منتقل نمي‌شود؛ اين سامانه سه گيگا بايت فضا در اختيار کاربران قرار مي‌دهد و دريافت و ارسال نامه از ميل سرورهاي ديگر نظير ياهو و يا جي‌ميل را دارد.


در حال حاضر امکان استفاده از صندوق پست الکترونيکي از طريق سامانه iran.ir براي مديران دستگاه‌هاي دولتي فراهم شده و متقاضيان مي‌توانند با مراجعه به اين سامانه نسبت به ايجاد صندوق پست الکترونيکي خود اقدام کنند؛ اين موضوع را سعيد مهديون اعلام و اظهار اميدواري كرده بود كه بر اساس برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته، به زودي، امکان ارائه صندوق پست الکترونيکي امن به کاربران فراهم شود.


او با بيان اينكه به‌منظور استفاده کاربردي از پست الکترونيکي که از طريق سامانه iran.ir ارائه مي‌شود، اين سيستم امن مي‌شود، افزوده بود: ارايه صندوق پست الکترونيکي به کاربران عمومي به صورت آزمايشي در نمايشگاه تلکام امسال صورت گرفته و اين سرويس به‌زودي به متقاضيان عمومي نيز ارايه خواهد شد.


مهديون اظهار كرد: به همين منظور مذاکراتي با مرکز صدور گواهي ديجيتال (CA) وزارت بازرگاني صورت گرفته است كه در صورت اجرايي شدن اين طرح، امکان افزودن امضاي ديجيتالي به نامه‌هاي کاربران فراهم مي‌شود و به واسطه آن امکان استفاده کاربردي‌تر از صندوق پست الکترونيکي فراهم خواهد شد. بر همين اساس امکان انجام کارهاي تجاري و مالي از طريق يک محيط امن فراهم شده و توسعه تجارت الکترونيکي سرعت خواهد گرفت.


اما به گفته وزير ارتباطات طبق پيش‌بيني‌ها براي برنامه پنجم توسعه در بحث زيرساخت‌ها آمادگي خواهيم داشت كه همه‌ي ديتاسنترها و ميزباني سايت‌ها را به داخل كشور منتقل كنيم كه ظاهرا اكنون بخشي از اين كار آماده شده و تا سال دوم اين برنامه كشور آمادگي دارد ميزباني همه‌ي سايت‌ها را در داخل كشور انجام دهد يعني ما هيچ نيازي از نظر حجم حافظه به خارج از كشور نخواهيم داشت.





منبع
 

جدیدترین ارسال ها

بالا