استیو جابز سیب جدیدی نشان داد: مکینتاش با هسته اینتل !

Parham

Well-Known Member
روز گذشته، در یک تحول بی‌سابقه، استیو جابز، مدیرعامل شرکت اپل مدل جدیدی از کامپیوترهای مکینتاش را معرفی کرد که به پردازنده اینتل مجهز هستند.
اپل از سال 1994 از پردازنده PowerPC ساخت IBM در معماری کامپیوترهای مکینتاش استفاده کرده است. اکنون شرکت اپل قصد دارد سنت دیرینه خود در این زمینه را بشکند و از پردازنده‌های ساخت اینتل استفاده کند. این تغییر رویه با هدف کاستن از قیمت تمام شده مکینتاش و ایجاد بازار فروش گسترده‌تر صورت می‌گیرد.
تصمیم تاریخی اپل روز سه‌شنبه در همایش و نمایشگاه Macworld Expo در سانفرانسیسکو و با حضور مدیرعامل جدید اینتل، پائول اوتلینی اعلام شد. این تغییر رویکرد چند ماه زودتر از آنچه که پیشتر اعلام شده بود رخ داد. اپل قبلا تاریخ احتمالی این تغییر را اواسط سال 2006 اعلام کرده بود.
این تصمیم با انتقادات گسترده‌ای از سوی برخی از طرفداران سنتی سیستم مکینتاش روبرو شده است. بعضی از منتقدان چنین اظهار نظر کرده‌اند که این جابجایی ریسک بسیار زیادی برای اپل درپی خواهد داشت و بخت پیروزی این شرکت در راهبرد جدید معلوم نیست.
این جابجایی درحالی صورت می‌گیرد که محبوبیت دستگاه‌های iPod از انتظارات و پیش‌بینی‌ها فراتر رفته و فروش بی‌سابقه‌ای را برای اپل رقم زده است. چند روز قبل، این شرکت اعلام کرد فروش iPod در فصل منتهی به تعطیلات کریسمس رکورد 5.7 میلیارد دلار را شکسته و بیش از 14 میلیون عدد از این دستگاه به فروش رسیده است.
به طور سنتی محصولات اپل عمدتا برای مشتریانی طراحی و روانه بازار می‌شوند که حاضرند برای بدست آوردن کیفیت بالا، بهای زیادی بپردازند. از همین رو، خریداران و مشتریان کامپیوترهای گرانقیمت مکینتاش اغلب از میان هنرمندان و تکنسین‌های آتلیه‌های نشر، گرافیک و استودیوهای سینمایی و موسیقی هستند.
برخی تحلیلگران معتقدند محبوبیت عام و فروش جهانی موفق iPod موجب شده که اپل به فکر تجدید نظر در سیاست نخبه‌گرایانه سنتی خود بیفتد و با توده‌های مردم ارتباط بیشتری برقرارکند. این صاحبنظران رویکرد جدید اپل به سمت معماری سخت‌افزاری ارزان قیمت اینتل را از همین زاویه تحلیل می‌کنند.
قرار است پردازنده‌های دو هسته‌ای اینتل در جدیدتری مدل کامپیوترهای دسکتاپ موسوم به iMac و لپ‌تاپ‌های MacBook Pro به‌کارگرفته شوند. اما به گفته فیل شیلر، نائب رئیس واحد بازاریابی جهانی اپل " قرار نیست اپل در برنامه تبلیغاتی معروف Intel Inside شرکت کند". در عوض کامپیوترهای جدید به منظور تمایز از iMac های مبتنی بر PowerPC دارای برچسب و لوگوی پردازنده‌های دو هسته‌ای Duo اینتل خواهند بود.

منبع خبر : دنیای ای تی‌ ( نقل از ماهنامه شبکه )
 

جدیدترین ارسال ها

بالا