سلام رضا جان ، کار نیاز نیست ، چون یوزر های انریل خودشون یکپا حرفه ای هستند .
اما خودم شخصه میتونم براتون با یک پروژه شرح بدم .
ولی به صورت خلاصه .
- سیستم GI لومیون 5 از یک سیستم فیزیکال پیروی میکنه
اما سیستم GI در انریل سیستم Voxel Cone Tracing هستش ، یک الگوریتم فیک برای محاسبه GI و همینطور محاسبه Enlighten .
enlighten یک تکنولوژی Global Illumination ـه که میاد GI رو دقیقا مثل Normal Map توی RGBA به صورت pre-bake قرار میده و با اثبات اون در شیدر و سیتسم متریال یک نوع GI به وجود میاره .
یعنی میاد جهت و زاویه تابش نور رو در مقدارش ضرب میکنه و در نهایت در کانال Diffuse و Lightmass ـه انریل قرار میده .
این تکلنولوژی از یونیتی 5 به بعد هم درش قرار گرفته .
ولی لومیون ، یک سیستم GI ریل تایم با محسابه فیزیکال داره .
2 - ابر های لومیون تکنولوژی Real-Time Volumetric داره که فوق العادست ، مشابهش یک تکنولوژی هست به اسم TrueSky که به صورت پلاگین برای انریل و یونیتی عرضه شده اما اصلا به کیفیت لومیون نمیرسه .
3 - توی لومیون 5 شما میتونید نور پردازی رو از ویری و منتال ری به صورت مستقیم وارد لومیون کنید ، برای دیدن این قابلیت به بخش Feature های سایتش مراجع کنید .
4 - اینکه همیشه کار های انریل قوی و قشنگ تر بوده به دلیل اینه که شرکت Epic یک شرکت نرم افزاری نیست ، یک پروداکشن کامله با بسیاری از ارتیست های برتر جهان !
برای همین توی تبلیغات حرف اول رو میزنه .
5 - اگر کسی واقعا لومیون بلد باشه و خوب کار کنه ، کارش رو به چند برابر انریل و امثال اون میتونه برسونه .
6 - متریال های Unreal Engine ، از تکنولوژی PBR و PBM یا Physcal Based استفاده میکنند که در یونیتی هم داریم اما شیدر های Lumion 5 ، به جز استفاده از PBM ، حالت Real-Time Raytrace دارند !!!
7 - در انریل انجین و یونیتی برای رفلکشن ها از تکلنلوژی فیک Screen Space Real-Time Reflection استفاده میشه که در لومیون هم از همین تکنولوژی استفاده میشه .
8 - سیستم Sky لومیون از لحاظ نوری و محاسبه جو ، چندین بار جایزه از Computer Graphic Awards دریافت کرده ، بخاطر اینکه در تک تک شرایط محیطی کاملا طبیعی عمل میکنه ، در صورتی که مثلا در Vray ، خیلی روی این قضیه کار نشده !
نمیدونم کافی بود یا نه ، اما شما هر کاری هم کنید فعلا Lumion و بعد twinmotion :
http://www.twinmotion.com/
انجین های بازی تازه پا به این عرصه گزاشتن و خیلی هاشون دارند تلاش میکنند به همین نرم افزار ها برسند .