?!Houdini or Maya

Amin 4D

مدیر انجمن <A href="http://forum.majidonline.com/f
سلام به همگي بچه هاي عزيز مجيدآنلاين، خوبيد که همگي؟
عزيزان يه مشکل اساسي براي من پيش اومده که گفتم شايد شما تونستيد بهم کمک کنيد. همون طور که حتما از اسم تايپک فهميديد من مي خوام 3D کار کنم اما نه فقط يه سري مدلسازي و صحنه سازي، بلکه مي خوام يه VFX کار بشم (البته با کمک شما دوستان عزيز) و طبق چيزهايي که من مي دونم (اطلاعات من خيلي زياد نيست) بين نرم افزارهاي بزرگ سه بعدي سه تا از اونا توي زمينه VFX خودنمايي مي کنن.اولين اونها که پز کاربردترين اونها هم هست همون Maya هست که خيلي قوي و عاليه. دومي XSI هست که اون هم نرم افزار قوي و خيلي خوبي هست. آخري هم SideFX Houdini که اين نرم افزار هم در حال همه گير شدن هست. خب من از بين اين سه نرم افزار XSI رو کنار گذاشتم چون به نظر من (گفتم به نظر من که نظر من مي تونه غلط هم باشه) در حد و سطح اون دو نرم افزار ديگه نيست هر چند قابليت هاي بزرگ و زيادي داره ولي قابليت هاش به پاي دو نرم افزار ديگه نمي رسه. خب مي مونه دو نرم افزار بزرگ Maya و Houdini که من مي خوام کارم رو با يکي از اين دو نرم افزار شروع کنم و توي اون حرفه اي بشم. به نظر خودم Houdini برتر از ماياست ولي با ديدن اين هم کاري که با مايا انجام مي شه به نظرم شک کردم و اومدم تا شما دوستان عزيز بهم کمک کنيد و بگيد کدوم يک از اين دو نرم افزار براي کار من مناسب تر هستن. من مي خوام بدونم قدرت Maya توي dynamics، particles، rendering، fur، fluid، smokeandfire، cloth،shading و Script بدونم. نمي خوام فقط بگيد قدرتش خيلي زياده. لطفا حرفه اي ها بيان و يه اطلاعات جامع و کامل در مورد هر يک از اين زمينه هايي که مي دونن و در من بالا گفتم به گونه اي که من بفهمم طرز کار اون زمينه و قدرتش در مايا بيشتره يا هوديني، بگن. خواهشا هر اطلاعي در مورد قابليت هاي جالب و خيلي موثر ديگه ي مايا هم داريد بهم بگيد تا بفهمم که برم با مايا کار کنم و حرفه اي بشم يا با همون هوديني کار کنم بهتره. در حال حاضر هم من در حال فراگیری هودینی هستم که با مشکلات زیادی مثل نبود آموزش برای این نرم افزار و پایین بودن سیستم خودم از لحاظ سخت افزاری برای اجرای هودینی هست.
 

Miladbat

Well-Known Member
سلام
هودینی نرم افزار خوبیه ولی خیلی راحت نمی تونی بگی بهتر مایا ست شما جایزه هایی که سالانه مایا می گیره ببین چرا اینا رو هودینی نمی گیره .
یکی از دلایلی که اغلب فکر می کنن هودینی عالیه اینه که کمتر جایی ازش استفاده میشه . الان شما جایی خفن تر از square enix سراغ داری از مایا که استفاده می کنن بعضی جا ها از هودینی استفاده میشه البته یه مقدار هم سلیقه ای هست به نظر من مایا.
یه کارگردان انیمیشن هالیوودی میگه کسایی از مکس شیفت می کنن رو مایا. دیگه دوست ندارن برگردن به مکس .همین طور کسایی از مایا شیفت می کنن رو هودینی دیگه دوست ندارن برگردن به مایا .
برای انتخاب نرم افزار بجز قدرت چیز های دیگه هم هستن.
 
آخرین ویرایش:

.:. soroosh .:.

Active Member
درود .
من آشنایی خیلی زیادی با هودینی ندارم پس نمیتونم راجع به اون نظر بدم .
اما این و میدونم که مایا از نظر شبیه سازی و داینامیک و vfx فوق‌العاده عمل میکنه .
و همیشه دستت بازه .
و تقریبا میشه گفت هر کاری که به ذهنت برسه با داینامیک این برنامه میتونی انجام بدی .
از شبیه سازی پارچه بگیر تا شکست ها و آب ها و دود و گاز و آتش انفجارهای مختلف و باد و ...
شما حساب کن حدود ۴ سال پیش شرکت نومون برای آموزش داینامیک مایا حدود ۱۴ تا دی‌وی‌دی آموزشی داده بود ( فقط بحث داینامیک نه پارچه و .... ) میدونم این دلیل نمیشه اما ببین اون موقع اینقدر گسترده بوده حالا از ۴ سال پیش تا الان ...
به هر حال این نظرات من بود فقط و انتخاب نهایی با خودتونه .
موفق باشید .
 
من دو تا امتياز مايا رو نسبت به بقيه مي گم.
اول اينكه مايا بر روي تمام سيستم عاملهل نصب ميشه.همين امروز يك مطلب توي CGtalk خوندم كه برتريهاي مايا روي سيتم عامل Mac نسبت به Windows رو نوشته بود.تجربه من با Linux هم فوق العاده هست كه تا بحال چندين بار نوشتم.سرعت بر روي linux بين 40 تا 50 در صد بالاتر از WinXP هست.

دوم اگه فرض كنيم كه قدرت اين نرم افزار به Hudini و XSI هم برابر باشه يك نكته ديگه هم هست.اينكه مايا در دانشگاههاي معتبر و شركتهاي معتبر دنيا بيشتر از دو نرم افزار ديگه تدريس و استفاده ميشه.اگه خواسته باشي مي تونم لينك دانشگاهها و شركتهاي معتبر دنيا رو كه از مايا بعنوان نرم افزار اول استفاده مي كنن بزارم.

حدود 1.5 پيش من مونده بودم بين XSI و Maya كدوم رو ياد بگيرم كه به يك فروم خارجي سر زدم.هر كسي يكي از مزاياي دو نرم افزار رو نوشته بود. در پايان يك خانمي آب پاكي رو روي دست همه ريخت.
نوشته بود:"XSI خيلي خوبه و من هم خيلي دوسش دارم اما با اون نمي توني به خوبي مايا كار پيدا كني."
اما پيشنهاد مي كنم همشو نصب كني و يك نگاهي به همشون بندازي.حداقل از interface يكي بيشتر خوشت مياد.
 
آخرین ویرایش:
در مورد آموزش من توي سرچهام آموزش Dynamic با هوديني توسط Gnomon رو ديدم.آيا اونو Down كردي?
خوب ظاهرا XSI براي LINUX هم نسخه داره و Hudini هم براي MAX OS نسحه داره.
 
آخرین ویرایش:

.:. soroosh .:.

Active Member
دقیقا درسته مسعود جان .
سرعت مایا رو سیستم های مک خیلی بالاتر هست .
و حتی میزان هنگ یا ... در این برنامه رو سیستم های مک فوق‌العاده کمتر میشه .
در رابطه با کار هم خب به هر حال مایا الان کاربرد بیشتری داره ( البته نه در ایران )
اما این را هم میشه گفت که الان تمامی برنامه ها با هم مچ هستن و به راحتی میشه از هر برنامه‌ای به برنامه دیگه خروجی گرفت و ترکیب کرد .
یکی چیزی که خیلی مهمه دوستان همین قضیه ای هست که مسعود جان هم اشاره کردن .
شما سعی کن هر سه یا چهار برنامه را نصب کنی و ببینی با اینترفیس کدوم یکی میتونی بهتر ارتباط برقرار کنی و میتونی راحت کار کنی .
مثلا من خودم زمانی که خواستم بین مکس و مایا یکی را انتخاب کنم درسته که تحقیقات زیادی رو کاربرد و توانایی دو برنامه انجام دادم حتی ایمیلهای متعددی به اتودسک و آلیاس میزدم و ...
اما یکی از مهمترین نکات برای من اینترفیس برنامه بود .
که اصلا نتونستم با اینترفیس و حتی شورت‌کات های برنامه مکس ارتباط برقرار کنم و راحت باشم .
و یکی از مهمترین دلایلم هم برای انتخاب مایا همین قضیه بود .
موفق باشید .
 

Amin 4D

مدیر انجمن <A href="http://forum.majidonline.com/f
ممنون از شما و نظراتتون. ببینید دوستان شما در مورد هودینی چیز زیادی نمی دونید و همین طور خیلی از شرکت های انیمیشن سازی سه بعدی خارج هم همین طور اما هر کدوم از شرکت هایی 3D که هودینی رو دیدن و یه شناخت کلی ازش پیدا کردن از اون استفاده می کنن. توی سایت خود هودینی اگه برید و فیلم هایی رو که با اون ساختن ببینید می فهمید که توی اکثر اونها از دو نرم افزار هودینی و مایا استفاده شده. مایا برای مدلسازی و انیمیت و هودینی برای جلوه های ویژه و نورپردازی و متریال و رندر؟ خب چرا؟ حتما هودینی یه برتری هایی نسبت به مایا داره که با وجود مایا از اون استفاده می شه. این برتری ها زیاده. که خواسته باشید در موردشون براتون می گم. با هودینی کارهایی رو که توی مایا به سختی انجام می شه یا نمیشه انجام داد رو میشه راحت تر پیاده سازی کرد. در مورد دی وی دی های آموزشی هم کم کم داره هودینی وارد بازار میشه. مثلا 3D buzz به تنهایی فکر کنم 6 یا 7 تا دی وی دی در مورد فقط آموزش ریگینگ بی نظیر هودینی زده. توی فیلم Terminator Salvation هم از ریگگینگ هودینی استفاده شده. توی اکثر فیلم هایی هم که مایا و هودینی با هم تو ساختشون نقش داشتن اکثر وظیفه شبیه سازی دینامیک و پارچه و مایعات و دود و آتش روی دوش هودینی افتاده. البته رندر هم اکثر با هودینی گرفته شده چون هودینی علاوه بر این که یه موتور رندر خیلی قوی و بی نظیر به نام Mantra داره رندر من و منتال ری رو هم در رندر انجینش داره.
هودینی هم مثل مایا توی تمام سیستم عامل ها نصب می شه که اینم یه مزیت دیگش هست.
 
من فيلمهايي كه با هوديني ساخته شده رو ديدم.
بسيار قويه و اكثرش هم جلوه هاي ويژه هست.در واقع پياده سازي سبك فيلم Transformers كه يك مدتي تمام تبليغات هم مد شده بود به اين سبك ساخته بشه(حتي در كشور ما) با اين نرم افزار خليي راحته.بحثي در قدرتش نيست.
اما درباره رندرينگ بايد بگم بهترين موتور رندر دنيا Pixar Renderman هست كه هوديني رو نمي دونم اما واسط كاربري براي مايا داره و تمام كارتونهاي ديسني و Pixar با اين موتور رندره و نميشه گفت رندر ها با هوديني هست.اگه شما كد نويسي بلد باشين مي تونين بدون استفاده از مايا يا هوديني يا هر نرم افزار ديگه اي از اين موتور استفاده كنين.

درباره فيلمهايي كه با مايا ساخته شده هم اگه خواستين لينكهاي تصويري شو مي زارم كه تمام فيلمهاي مشهور دنيا تقريبا با ماياست.

اما فيلمهاي هوديني رو من ديدم.همونطوري كه گفتم پياده سازي سبكهايي مثل transformers فكر كنم با هوديني خيلي راحت باشه.چون اكثر نمونه كاراش در همون سبك بود.
اين طوري كه من در پستهاي قبلي تون ديدم شما با هوديني كار كردين و نمونه كارهايي هم از قبيل آتش و پارچه گذاشته بودين.از طرفي توي مسابقات نمونه كارتون با Cinema4D بود به نظر من ديگه بيشتر از اين نبايد وقتتون رو روي يادگيري نرم افزار جديدي بزارين مگه اينكه اهدافي مثل خارج رفتن و كار كردن در شركتهاي بزرگ داشته باشين.

راستي يك كمي ميشه راجع به اين دو نرم افزاري كه كار كردين توضيح بدين و اگه ممكنه عكسهايي از اينترفيسشون اينجا بزارين.
در ضمن باعث تعجب منه كه چرا اين سايت هنوز انجمن XSI رو نداره اما انجمن VUE داره فكر مي كنم تعداد كاربران XSI الان ديگه از VUE بالاتره.
متشكر.
 
آخرین ویرایش:

Amin 4D

مدیر انجمن <A href="http://forum.majidonline.com/f
masoud_warcraft جان بیا اینم چند تا عکس از اینترفیس Cinema 4D. من برای مدلسازی و انیمیت از سینما فردی استفاده می کنم چون سرعتش توی مدلسازی خیلی زیاده و قدرتش هم خیلی خوبه. در مورد سینما فردی هم اگه اطلاعات بیشتری خواستی برو به این آدرس:
http://forum.majidonline.com/showthread.php?t=119940
منم با ایجاد فروم جدا برای XSI و در آینده برای Houdini موافق هستم چون نبود فروم برای این دو نرم افزار خیلی جالب نیست برای سایت مجید آنلاین.
 

پیوست ها

  • Cinema 4D 11-Body Paint.jpg
    Cinema 4D 11-Body Paint.jpg
    216.4 کیلوبایت · بازدیدها: 44
  • Cinema 4D 10 Interface.jpg
    Cinema 4D 10 Interface.jpg
    141.7 کیلوبایت · بازدیدها: 42
  • Cinema 4D 11-All Window.jpg
    Cinema 4D 11-All Window.jpg
    278.1 کیلوبایت · بازدیدها: 32
محيط جالبي داره و متفاوت با نرم افزارهايي كه من باهاشون كار كردم.چند تا از بچه هايي كه مي شناختم رفتن روي Cinema4D خيلي ازش راضين و تعريف مي كنن و مي گن با نرم افزار Body Paint 3d هم خيلي مچه.در هر حال اگه عمرم طولاني بود و روزها از 24 ساعت بيشتر خيلي دوست داشتم همه اين نرم افزارهاي رو ياد بگيرم.
موفق باشي.
 

Amin 4D

مدیر انجمن <A href="http://forum.majidonline.com/f
masoud_warcraft جان سلام، این هم یه سری عکس از اینترفیس هودینی، اولی خود اینترفیسش هست، دومی موتور رندرهای خود هودینی هست. برخلاف تمام نرم افزارهای دیگه که رندر من براشون پلاگین داره و با پلاگین می تونن از رندرمن استفاده کنن هودینی به طور پیشفرض اون رو در خودش استفاده می کنه، منتال هم که هست. هودینی در زمینه ی متریال هم خیلی با حاله چون یه چیزی داره به نام Vex که یه جور اسکریپ نویسی هست که توی زمینه متریال و کامپوزیت از اون استفاده می شه و قابلیت شادر نویسی اون مثل رندرمن خیلی زیاده. تصویر سوم هم رو جوری گرفتم که شما بتونب تعدادی از گرههای دینامیک مایا رو ببینی، این ها حدود یه سومش بیشتر توی عکس پیدا نیست. تعداد گره هایی که ما توی هودینی در بخش دینامیک می تونیم ازشون استفاده کنیم در حدود 350 تا هست. حالا فکر کن هر گره یه کاری از شبیه سازی دینامیک رو انجام بده اونوقت می فهمی هودینی چقدر توی دینامیک قویه.
راستی بچه ها ما هنوز چیز زیادی در مورد مایا نمی دونیم یکی بیاد به طور ریز برامون از قابلیت های بیشمارش بگه.
فعلا بای.
 

پیوست ها

  • Houdini 10-Interface.jpg
    Houdini 10-Interface.jpg
    228.2 کیلوبایت · بازدیدها: 41
  • Houdini 10-Rnders.jpg
    Houdini 10-Rnders.jpg
    189.2 کیلوبایت · بازدیدها: 32
  • Houdini 10-Dynamic Nod.jpg
    Houdini 10-Dynamic Nod.jpg
    207 کیلوبایت · بازدیدها: 37
ظاهرش كه خيلي حرفه ايه.ساخترش هم مثل مايا نود بيس هست كه اين هم يك مزيت ديگشه.
من هنوز با دايناميك توي مايا كار نكردم يا بهتره بگم خيلي كم كار نكردم.
راستي يكي از بچه هاي مايا كار بود كه هوديني هم كار كرده بود ولي تقريبا يك سالي هست كه ديگه اينجا نمياد.
مي تونستي از اون بپرسي.توي Friend list من با نام Mosy252
 
آخرین ویرایش:

Amin 4D

مدیر انجمن <A href="http://forum.majidonline.com/f
مسعود جان علاوه بر ظاهر و اینترفیس کاربر پسند و حرفه ایش باطنش هم حرفه ایه. Houdini رو حتما امتحانش کن شده برای تجربه هم این کارو بکن.
بچه ها ما اینقد در مورد هودینی توضیح دادیم ولی شما چیزی در مورد مایا به ما نگفتیدا! یه کم توضیح بدید بیشتر با جزئیات مایا آشنا بشیم.

توی امضام هم یه لینک هست اگه خواستید در مورد هودینی یه توضیح جامع ببینید برید اونجا. شما هم در مورد مایا همون جا یه توضیح کامل و جامع بدید. اگه نصفه نیمس نذاریدش اونجا اول یه توضیح کامل پیدا کنید بعد بذاریدش اونجا.

ممنون، بای.
 
خوب راجع به مايا بايد بگم اونقدر گستردست كه بعيد مي دونم توي دنيا كسي باشه كه همه قسمتهاي مايا رو كامل بلد باشه.
توي دنيا روي هر قسمت تخصصي كار ميشه مثلا يكي فقط ميره روي Script نويسي و يكي روي رندر يا روي Dynamic.
در ضمن بقول يكي از دوستانمون توي همين انجمن(Ali1835) توي اين سايت خيلي از ماياكارهايي كه واقعا حرفا اي هستن افتخار نمي دن بيان به اينجا مطلب بزارن:-?
به هر حال تا جايي كه مي دونم بچه هاي ما توي Dynamic زياد كار نكردند فقط خود علي آقا بود.
من الان تقريبا يكساله دارم كار مي كنم مدلسازي و ريگينگ كاراكتر و رندرينگ و PaintEffects رو فقط كار كردم و كمي هم Mel وتازه دارم لباس و Fluid رو كار مي كنم.

اكثر بچه هايي كه اينجا واقعا كاراشون عاله بيشتر مدلسازي و رندر كار كردند.

بعيد مي دونم كسي بتونه اينجا چيزي راجع به مايا دايناميك بزاره.:cry:
ولي سعي مي كنم من هم از منوهاي Dynamic عكس بگيرم و بزارم.
 
آخرین ویرایش:

1835ali

Well-Known Member
دوستان ، آقا مسعود اگه سوالی راجع به داینامیک دارن بپرسن شاید از این قطره علم من گلی رشد کرد
در خدمتتون هستم ولی کسی سوالی نپرسیده که من جوابشو بدم
 

1835ali

Well-Known Member
در مورد مقایسه هودینی و مایا باید بگم من با هودینی کار نکردم و لی ازش زیاد شنیدم تا اونجایی که می دونم ساخت انواع و اشکال داینامیک در اون بدون کد نویسی و مراحل اضافی بصورت پیش فرض توشه مثل همین pyro که اشکال مختلف آتیش رو داره شبیه fume fx مکس هست ولی در مورد داینامیک مایا باید بگم سیستم پارتیکالش رو خیلی دوست دارم آقا مسعود گفت که من گفتم یک هفته کارکردم ولی یادم نمیاد گفته باشم داینامیک یک هفته کار کرده باشم یه بار یکی راجع به فلوید پرسید گفتم راجع به دود ها یک هفته پیش کارکردم
پارتیکال کارهای مختلفی میشه باهاش کرد برای ذرات که حالت های مختلفی رو برای رندر داره ( مثل ، اسپریت ، کره، ...) که هر کدوم از اونها هم به دو روش سخت افزاری و نرم افزاری رندر میشن
یکی دیگه از کارهای دیگه منوی پارتیکال ساخت چندین آبجکت از یک آبجکت هستش (instancer) که میشه از اون برای ساخت جمعیت ، خرده سنگ و... استفاده کرد
پارتیکال کارایی های دیگه هم داره مثا goal که برای جذب پارتیکال ها هستش که کار بردهای زیادی داره مثلاً حمله یه مشت زنبور به یک انسان

اینم مقدمه اگه سوالی دارید بازم در خدمتم
 

Amin 4D

مدیر انجمن <A href="http://forum.majidonline.com/f
1835ali جان در مورد توضیحاتت ممنون ولی کاش یه کم بیشتر توضیح می دادی در مورد طرز کار دینامیک توی مایا.
از اون کارهایی که گفتی (مثل goal و instancer) توی هودینی هم قابلیت انجامش وجود داره که علاوه بر اون کارا یه کم پیشرفته تر هم می شه با یه سری از نودها و گره ها و اسکریپ نویسی. تعداد گره های موجود در بخش دینامیک هودینی چیزی بیش از سیصد نود مختلف است که با اونها می شه هر چیز قابل تصوری رو ساخت.
منتظر توضیحات بیشترتون هستم.
 

mkf.cgi

Member
آي مردم كــــــــــــمـــــــــــــــك..... مكس من و كشتن:cry:
آخه چرا؟؟ نه آخه چرا مگه مكس چشه؟!:mad::-?
قربونش برم..دايناميك قوي نداره كه داره.. سيستم زره قوي نداره كه داره...كلي پلاگين مخصوص و كارامد نداره كه داره... امكانات مدلسازي و ريگينگ كامل و اساسي نداره كه داره.. برنامه نويسي ويژوال با پشتيباني از خانواده c نداره كه داره..از اينا مهمتر متريال اديتور كاملا كار آمد نداره كه داره.....:oops:
بيا با مكس كار كن خيرش رو ببيني:wink:
نگران آيندش هم نباش كه خودم تضمينش ميكنم:cool:
بهتره در مورد مكس هم بيشتر تحقيق كني.
موفق باشي همكار مكسي آينده..
----------------------------------------------------------
راستي يه سوالي چرا اين سينما فوردي اينقدر شبيه بادي پينت تري دي هست؟؟:shock:
 

3ehzad/

Member
راستش من اولین باری بود که اسم این نرم افزارو میشنیدم همین الانم فهمیدم اصلا یه همچین برنامه ای هست پس به خاطر همین اصلا نظر در موردش نمیدم فقط تنها چیزی که میخوام در مورده شروع یه برنامه بهت بگم اینه که اول باید ببینی سطح اموزشش توی اینترنت و شرکتای دیگه چه طوری هستش یعنی اگه شما استارت این برنامرو زدی میتونی راحت جلو بری یا نه چون اگه یه برنامه هزار تا قابلیت هم داشته باشه اما ازشون سر در نیاری فایده ای نداره در ضمن در مورده xsi هم همونطور که دوستان گفتن این برنامه نرم افزار خوبیه به نظر من هم یه انجمن جدا هم باید برای این برنامه باشه
 

جدیدترین ارسال ها

بالا