blender 3D

میخوام سوئیچ کنم . نظرات سازنده اند.


  • مجموع رای دهندگان
    12

davoodice

Well-Known Member
آقا مایا بهتره یا تری دی مکس ؟
:mad:مایا بهتره

:snap: نخیر مکس بهتره

باور کنید اگه ما ایرنی ها بابت یه نرم افزار پول میدادیم این وضع انیمیشن و سی جی تو کشورمون نبود!

اگه قرار به پول دادن بود من شخصا همون بلندر رو تا تهش میرفتم
 

bubo3d

کاربر متخصص انیمیشن
داوود جان اولا دستت رو بکش بوآآآآآآ سید میزنی؟!! عجرت با سید الشهدا که همون زجره :green: شوخیدم ریفیق

تو دیگه چرا عزیز؟ من تو کدوم پستم گفتم مکس بهتره؟ گفتم اینه مکس بهتره ولی در کل مایا بهتره، درضمن هیچ وقت دعوا سر این نرم افزار بهتره یا اون نمیکنم چون ممکنه یه نرم افزار به طور کلی بهتر باشه ولی اول مهم خود آرتیسته نه نرم افزار همون طور که PIXAR میگه هنر از شما نرم افزار از ما ولی خوب ممکنه هر نرم افزاری حتی ساده یه چیزاییش از یه نرم افزار دیگه بهتر باشه. مثل همونی که خودت دنبالش میگشتی و پیدا نکردی ولی تو مکس بود یا مثلا با چند کلید ساده تو مکس میتونی Pivot رو انیمیت کنی چیزی که فکر نکنم تو نرم افزاری بشه بدون script نوشتن سنگین به راحتی بهش رسید (( البت این در حد اطلاعات منه این رو هم میگم اگه جایی هست دوستان بگن تا من هم یه چیزی یاد بگیرم)) یا ساخت سیالات توسط Houdini Pyro که با تحقیقات و دیدن نمونه کارها و شرکت های بزرگ متوجه شدم از همه بهتره یا سیستم XSI ICE که توی particle برای خودش غولیه و ... خوب منظور من این بود، بحث در مورد ابزارها خوبه چون اطلاعات میره بالا و ممکنه کسی بتونه با شناخت یه ابزار توی یه نرم افزار به چیزی که میخواد برسه مثل من بعد از کار با fluid maya و fume FX رفتم ببینم Pyro چی داره یا NAIAD در مقابل real flow که دیدم همون real بهتره. که اسم هردوشون رو یعنی Houdini Pyro و NAIAD رو از دوستان شنیدم و بعد رفتم در موردشون تحقیق کردم وآموزشی دانلود کردم.

فکر نکنم اگه خیلی دوستانه این بحث ها انجام بشه بد باشه که خیلی هم خوبه دور از تعصب (( بحث در مورد ابزارها نه این نرم افزار بهتره یا اون)) چون علم رو میبره بالا، خدا که نیستن انقدر ما تعصب داریم بهشون. من هم داشتم در مورد ابزارش حرف میزدم نه خود مکس فکر کنم با یه مقدار تحقیق متوجه میشیم که مکس دو ورژن داره ، ورژن عادی و یه ورژن Architect که فکر کنم از اسمش معلومه که نیاز به چه چیزهایی هست تا بشه توی این بخش به راحتی به موارد مورد نیاز رسید و باز با یه تحقیق ساده متوجه میشیم که مکس کنار نرم افزارهای طراحی صنعتی ازش توی طراحی های صنعتی استفاده میکنن این یعنی ابزارهای خوب برای این کار که باعث شده کنار اونها خودش رو جا بده یعنی این ابزارها رو براش گذاشتن که مهندسین به راحتی و در زمان کم به اون چیزی که میخوان بهش برسن طراحی صنعتی هم فکر کنم در حد اعلای پیچیدگی در طراحی ها و دقت بالا باشه.
خوب چرا تعصب؟ من که مایا هم کار میکنم مرض دارم الکی از مکس طرف داری کنم؟ مگه مکس کار محضم؟ مایا هم به اندازه ی کافی ابزار داره ولی خوب خدا که نیست، همونطور که shape مکس حرفی برای گفتن نمیذاره اگه یه مقدار به همه ابزار مدلینگ مکس کار کنید میبینید مکس حرف های زیادی برای گفتن توی این بخش یعنی مدلینگ داره.

ادامه بحث هم اگه خواستین دوستانه ادامه میدیم چون کمک میکنه به علو دانشمون من هم اطلاعات در حد خودم رو میدم هر کی هم خواست اطلاعات خودش رو با ما درمیون بذاره کاملا بدور از تعصب

دوستانه میگم و برای آشنایی دوستان اگه میخوان اگه نه که بی محل از کنارش بگذرن. :rose:
ehsan_62 عزیز منظورم از connect همون insert edge loops هست که به صورت خیلی راحت میتونی تعداد زیادی edge loop تو راستای مشخص شده ایجاد کنی با تنظمات بیشتر، مثلا میتونی فاصله ی edge loop ـها رو کم و زیاد کنی و یا همشون رو متمایل به یه سمت کنی شکلش رو تو تصویر یک گذاشتم و نوع دوم connect روش Flow connect که بر اساس زاویه ی edge ـهای مرتبط connect ـمون رو زاویه دار میزنه مثل تصویر دومی که گذاشتم.

حق یارتون همتون رو دوست همی دارم :green:
 

پیوست ها

  • Connect.jpg
    Connect.jpg
    166.9 کیلوبایت · بازدیدها: 8
  • Flow connect.jpg
    Flow connect.jpg
    136 کیلوبایت · بازدیدها: 9
آخرین ویرایش:

rezaoptic

Well-Known Member
آقایون من زیاد تجربه ندارم اما یه ایده به ذهنم رسیده میگم شاید راه گشا بود.

بیاین یه تاپیک بزنین یکی بیاد یه قسمت از امکانات مکس رو توضیح بده یکی هم بیاد همون قسمت از مایا رو توضیح بده بعد قضاوت که کدومش راحت تره و بهتره رو بزارین دست بازدید کننده ها و نظر سنجی کنید.
 

bubo3d

کاربر متخصص انیمیشن
بیاین یه تاپیک بزنین یکی بیاد یه قسمت از امکانات مکس رو توضیح بده یکی هم بیاد همون قسمت از مایا رو توضیح بده بعد قضاوت که کدومش راحت تره و بهتره رو بزارین دست بازدید کننده ها و نظر سنجی کنید.

ممنون عزیز ولی تجربه نشون داده به محض جابجایی یه چیزی که راه افتاده به مکان دیگه اون مطلب شهید میشه :green: من اینا رو هم برای اطلاع دوستان گفتم اگه میخوان مثل یه پست دیگه که گفته بود مایا یا XSI که آخرش به houdini وصل شد.
بذار همینجور پیش بره اگه کسی خواست این مطلب رو دوستانه ادامه میده نخواست هم که هیچ.
 

rainbmaya

Active Member
ادامه بحث هم اگه خواستین دوستانه ادامه میدیم چون کمک میکنه به علو دانشمون من هم اطلاعات در حد خودم رو میدم هر کی هم خواست اطلاعات خودش رو با ما درمیون بذاره کاملا بدور از تعصب
آقا من اینو هستم. اینجوری کلی اطلاعات توپ به همه میرسه. اونوقت بچه ها میتونن بنا به نیازهاشون از این اطلاعات استفاده کنن. همو نطور که قبلا هم گفتم ، تو بحثهای ( خصمانه :lol: قبلی شوخی کردم خصمانه نبود) قبلی ، کلی اطلاعات ریزو درشت رد و بدل شد. امکاناتو بگیم و سرشون بحث و تبادل نظر کنیم. از همه نرم افزارها. این خوبه. این پیشرفت میاره.
خوب از کجا شروع کنیم.:cool:
آها ببخشید شروع شده.
دوستانه میگم و برای آشنایی دوستان اگه میخوان اگه نه که بی محل از کنارش بگذرن.
majidonline_rose.gif

ehsan_62 عزیز منظورم از connect همون insert edge loops هست که به صورت خیلی راحت میتونی تعداد زیادی edge loop تو راستای مشخص شده ایجاد کنی با تنظمات بیشتر، مثلا میتونی فاصله ی edge loop ـها رو کم و زیاد کنی و یا همشون رو متمایل به یه سمت کنی شکلش رو تو تصویر یک گذاشتم و نوع دوم connect روش Flow connect که بر اساس زاویه ی edge ـهای مرتبط connect ـمون رو زاویه دار میزنه مثل تصویر دومی که گذاشتم.
 
آخرین ویرایش:

maxscript

Well-Known Member
همه میتونن امکانات مایا و مکس رو توی مبحث مدلینگ یا هر چیزه دیگری اینجا مطرح کنن که با عمل نشون داده بشه کدام برنامه امکانات بهتری اره
 

davoodice

Well-Known Member
تو دیگه چرا عزیز؟ من تو کدوم پستم گفتم مکس بهتره؟

من که اسمی از تو نبردم حسین جان دل من. کلا گفتم واسه خالی نبودن عریضه
از نطر من باید با یه نرم افزار خوب کار کرد طوری که نیاز به نرم افزار دیگه کمتر باشه. فرض کنید شما بخوان مایا مکس هودینی سینما و ماد باکس زی براش و ... رو بخری که با هر کدوم یه کاری بکنی اون وقت چقدر باید پول بدی؟
یا فرض کنید بخواین مکس رو بخرید در این صورت فقط باید مدل سازی کنید باهاش چون به درد کار دیگه نمیخوره.
اما مایا رو اگه بخرید تقریبا تمام نیازتو جواب میده.
البته من خودم اول مکس کار بودم بعد مایا رو شروع کردم اما بازم مکس و دوست دارم
 

bubo3d

کاربر متخصص انیمیشن
یا فرض کنید بخواین مکس رو بخرید در این صورت فقط باید مدل سازی کنید باهاش چون به درد کار دیگه نمیخوره.

نامرد این چه وضع حرف زدنه :lol: تو که زدی مکس رو ترکوندی، انیمیشن planet 51 یا فیلم 2012 از جدید ترین کارها ی ساخته شده با مکس. تو که کالا توپ رو جوری زدی از استادیوم هم زد بیرون.
نه اونجوری ها هم نیست، مثلا یکی از بزرگترین شرکتهایی که Demo ـهای بازی ها رو می ساخت، Blur ،برو ببین با مکس 5 چه short film ـهای جشنواره ای ساخته یا خود دمو ها که فوق العادن. یا این همه game ساخته شده باهاش.
گفتم تعصب نباشه، دیگه درسته میگی دوستش داری ولی بیــــــــــــــــــــــــــــــــــــــش از حد معمول کم لطفی کردی عزیز. خوبه تو همون پست بالا دوتا نکته گفتم که مثلش رو تو مایا نتونستی بیاری loop link و animate pivot. بی انصاف :green:

درضمن ما نمیخریم و این که خود اونوری ها هم به همین صورت کار میکنن با چندیدن نرم افزار، base رو مثلا رو مایا میبندن و حتی شده animate رو هم با نرم افزارهای دیگه انجام میدن چه برسه به VFX ـها و کارهای خاص که حتما نیاز به نرم افزارهای دیگه برای رسیدن به کیفیت خوب هست.
 
آخرین ویرایش:

davoodice

Well-Known Member
نامرد این چه وضع حرف زدنه :lol: تو که زدی مکس رو ترکوندی، انیمیشن planet 51 یا فیلم 2012 از جدید ترین کارها ی ساخته شده با مکس. تو که کالا توپ رو جوری زدی از استادیوم هم زد بیرون.
نه اونجوری ها هم نیست، مثلا یکی از بزرگترین شرکتهایی که Demo ـهای بازی ها رو می ساخت، Blur ،برو ببین با مکس 5 چه short film ـهای جشنواره ای ساخته یا خود دمو ها که فوق العادن. یا این همه game ساخته شده باهاش.
گفتم تعصب نباشه، دیگه درسته میگی دوستش داری ولی بیــــــــــــــــــــــــــــــــــــــش از حد معمول کم لطفی کردی عزیز. خوبه تو همون پست بالا دوتا نکته گفتم که مثلش رو تو مایا نتونستی بیاری loop link و animate pivot. بی انصاف :green:

درضمن ما نمیخریم و این که خود اونوری ها هم به همین صورت کار میکنن با چندیدن نرم افزار، base رو مثلا رو مایا میبندن و حتی شده animate رو هم با نرم افزارهای دیگه انجام میدن چه برسه به VFX ـها و کارهای خاص که حتما نیاز به نرم افزارهای دیگه برای رسیدن به کیفیت خوب هست.
hosen kan man manzooram 3ds max bedune plugin bud
ensafan ham age bekhay hesab koni 3ds max bedune pluginash kollan ba khak yeksane
ino nagoo na ke khodetam miduni doroste
bi ensafi nabashe pf source ham khoobe
 

bubo3d

کاربر متخصص انیمیشن
آره خداییش FP خیلی خوبه یعنی مایا کاری که مکس رو دید این رو گفت غیر از تو.
ولی این رو هم بدون مکس از اول اجازه داد تا براش پلاگین نوشته بشه ولی مایا پلاگین زیاد نداشت البت جفتشون اوایل اینجوری بودن الان هم پلاگین برای مایا زیاده هم مکس پلاگین ها رو وارد خودش کرد تا حدی ، قیمت مکس هم نصبت به مایا خیلی پایین تره به همین دلیل میتونی با خرید پلاگین های خوب قیمت رو به مایا و کاربردی خوب برسونی. مثل اون قدیم اگه ورژن ultimate بود یا unlimited برای مایا که اگه ورژن های پایین تر و ارزون تر میخردی فکر کنم از تمام امکانات بهره مند نمیشدی، اگه اشتباه میکنم اشتباهم رو اصلاح کنید که به احتمال زیاد هم امکانات کمتر پول کمتری رو در بر داشت یعنی همون مکس با مقداری هزینه توی خرید پلاگین.
هر شرکتی یه سیاستی واسه کار خودش داره
درضمن چرا با خاک یکسان؟ مگه بالا نگفتم توی طراحی های معماری و صنعتی استفاده زیادی داره ابزارهای انیمیتش هم به به اندازه ی کافیه مکس تو بخش Fluid و Dynamic عقبه که اون زمان havok بود که توی بازی سازی ازش استفاده میشد بعد تغیییر اسم داد به نام reactor ــ. cloth هم بعد از مدتی واردش شد ولی ساخت سیالات رو توش خیلی عقبه که صدقه سر fume و phoenix به جاهای خوبی رسید ولی باز این دوتا پلاگین بودن. توی نور پردازی هم هردوشن صدقه سر mental ray یه موتور رندر real توشون بوجود امد به صورت سرخود ولی اینجا فکر کنم مکس یه مقدار جلو بود چون قبل از ورود mental توی جون مایا و مکس ، مکس دو روش برای رندر انعکاس نور داشت به نام radiosity و light trace که قبل از این که منتال وارد این دو نرم افزار بشه مکس انعکاس نور رو وارد خودش کرد هر چند اون زمان اینها ابتدایی بود ولی باز جلو تر بود.
برای cloth مقداری عقب بود به اصلاح شد و تا الان که massFX جور این قسمت رو میکشه، که داره خوب هم پیش میره هم cloth هم dynamic. درسته از شرکت صهیونیتی NVidia بدت میاد ولی خوب کار خودش رو خیلی خوب بلده الان هم داره توی مکس ویراژ میده واسه خودش.
بعد تو قسمت crowd باز biped یه گزینه ی خوب رادست و اصولی بود برای این کار با تنظیمات خوب تو بخش Helper> Crowd که باز فکر کنم تو این بخش هم به علت راحتی کار جلو تر بود که من تنظیمات خاصی هم اون زمان توی مایا برای شبیه سازی جمعیت ندیده بودم الان هم در موردش تحقیقی نکردم که الان برای این کار چیز خوب و را دستی داره یا نه. اگه داره خوشحال میشم بهم معرفی کنید.
بخش particle هم که خودت بیان کردی فکر کنم الانشم هم برای خودش کسیه.

میگم اگه با خاک یکسان بود چرا شرکت blur اون زمان انقدر کارای فوق العاده میزد، اینایی رو که میگم برید دانلود کنید تا ببنید با مکس های زیر ورژن 5 چه کارهایی زدن.
in the rough
Gopher Broke
یکی دیگه هم میگم برید ببینید این رو زمان مکس 7، 8 زدن.
A gentleman`s Duel

گالری هم داره ولی توصیه میکنم خود video ـها رو دانلود کنید و ببینید تا متوجه بشید که بله با مکس هم میشه کارهای خوب زد اگه آرتیست باشی و بتونی بخوبی از ابزارهای استفاده کنی.

نه عزیز مکس با خاک یکسان نیست، عقب تر هست تو مسائلی ولی نه اونقدر های که سیاه نمیایی کردی ریفیق.

این هم لینک

کلان تو این پست کمر به قتل من بستی دیگه، این چه وضعه شه بابا :lol:
 

ehsan_62

Well-Known Member

يک نمونه از اکسترود مايا
و امکاناتش

ext.jpg
البته اينجاا hud که اول عمليات ميآد را حذف کردم



bubo3d مگه غير از اينکه که برای connect اول بايد بری توی حالت انتخاب و بعد loop يا ring را انتخاب کنی ؟با insert edge loop فقط کافيه يک کليک کنيم




اين دومين باريه از مکس تعريف ميکنم
قبليش soft selection بود که البته اونا مطمئن نيستم که از مکس اومده باشه
الانم دارم ميگم مايا flow connect نداره
و بايد يک مرحله اضافه تر انجام بديم
با transform component که البته همين ابزار خودش يه محبته توی مايا
نميگم توی مکس نيست ولی به هيچ وجه به اين سادگی نيست

در کل mainpulator مايا معرکست در آن واحد ميشه چند عمليا ت را انجام داد




مشکل ديگه اي که من با مکس داشتم اين بوده که مثلا توی مايا وقتی يکی از دستگيره های محورهای x,y,z
توی ابزار های scale ,rotate ،move انتخاب ميکنيم ديگه نياز نيست دباره 3 ساعت موس را ببری روی اون
دستگيره و حتی راحت ترش اين که هر جای سين که کليک کنی ميتونی بازم عمليات را انجام بدی
اين واقعا توی سرعت کار تاثير داره ، واقعا خسته ميشم اگر بخوام برای جابه جاييه هر يه دونه
ورتکس مرتب موس را ببرم روی محوری که ميخوام جابه جا بشه


مشکل بعديه من با مکس اينه که مثلا توی ورژ 2013 اين 2 تا نرم افزار
روی سيستم من مايا 4 برابر سريعتر لود ميشه
وقتی که ميخوام مايا را برای بار دوم باز کنم حدودا 4 تا 5 ثانيه فقط زمان ميبره
 
آخرین ویرایش:

bubo3d

کاربر متخصص انیمیشن
مگه غير از اينکه که برای connect اول بايد بری توی حالت انتخاب و بعد loop يا ring را انتخاب کنی ؟با insert edge loop فقط کافيه يک کليک کنيم

آره عزیز، شما با نگه داشتن کلید shift و انتخاب edge مورد نظر میتونی تو راستای loop یا ring راحت راستایی که میخوای رو انتخاب کنی در کمتر از یک ثانیه و بعد یه دونه edge loop هم نمیده هر تعداد و با دو تنظیم خوب دیگه که خودت دیدی.
یه چیز دیگه ارتباط خوب مکس با keyboard تو قسمت مدلینگ، خوبه همه ابزا تو یه قسمت نباشن، شما همینطور که دستت روی کلید های qwer برای انتخاب هست بالاش اعداد هست که تو مکس با اعداد اولیه میزی روی حالت های vertex segment border face element و لازم نیست هی کلیک راست کنید یه edge بگیری بعد بری edge loop کنی بعد بیای کارت رو انجام بدی.
اون نوعی هم که مایا داره مکس هم داره ولی اصلا از اون نوع استفاده نمیشه برای این که این سریعتر و با امکانات بیشتره. من حتی میتونم بگم insert edge loop یه مشکل هم داره اون هم ایجاد connect توی segment ـهایی که loop نیستن و یا ما نمیخوایم loop باشن مثل تصویری که گذاشتم. بعد شما همین connect رو توی vertex ـها هم دارید که خیلی مفیده.


مشکل ديگه اي که من با مکس داشتم اين بوده که مثلا توی مايا وقتی يکی از دستگيره های محورهای x,y,z
توی ابزار های scale ,rotate ،move انتخاب ميکنيم ديگه نياز نيست دباره 3 ساعت موس را ببری روی اون
دستگيره و حتی راحت ترش اين که هر جای سين که کليک کنی ميتونی بازم عمليات را انجام بدی
اين واقعا توی سرعت کار تاثير داره ، واقعا خسته ميشم اگر بخوام برای جابه جاييه هر يه دونه
ورتکس مرتب موس را ببرم روی محوری که ميخوام جابه جا بشه
کلید X رو میزنی و به راحتی ابزارهای rotate move scale تو محور مورد نظر قبلا انتخاب شده قفل میشه . فقط روی اون محور حرکت میکنه
بعد mirror select و یا انتخاب های یکی درمیون ، شما توی نوع انتخاب میتونم بگم سه نوع انتخاب برای هر بخشی داری، مثلا انتخاب vertex بر اساس face ـهای انتخاب شده و همین طور تو قسمت edge که هر انتخابت رو میتونی بر همون اساس انتخاب ببری تو قسمت دیگه

یا مثلا توی مایا شما برای بعضی از تنظیمات حتما نیاز به apply کردن اون مورد داری تا ببینی چی از آب در میاد و به صورت آنی و real time نمیتونی تغییرات رو ببینی، خوب این به نظر من خیلی خوب نیست و آزار دهنده ست.

چیز دیگه هم حرکت اجزا بر اساس نوع قرار گیریشون بر روی edge و face یعنی حرکت بر روی این دو جز و خارج نشدنشون که تو این قسمت هم مایا فقط حالت normal رو داره.

تغییر و جابجا کردن vertex ـها به صورتی که توی UV تاثیر نذارن و texture دچار خرابی و deform شدن نشه، که این قسمت رو میتونی فعال یا غیر فعال کنی. یعنی قسمتی رو که جابجا میکنی توی جسمت بر اساس کادر UV و توی خود کادر تکسچر به نوعی لیز میخوره و تصویر رو کش نمیده.
ایجاد حالت relax بدون اضافه کردن modify.

میتونی بگی این extrude curve از کی وارد مایا شده؟ چون این از ابزارهای قدیمه مکسه میخوام ببینم مثل soft selection از مکس بوده یا قبل از خرید مایا توسط autodesk ـه. با همه ی این تنظیمات تو مکس هم هست.
در مورد خود extrude هم نیازی نیست این همه صفحه برای extrude بیاد وسط همنطورکه تو تصویر قبلی که گذاشتم دیدی با چند گزینه ی جمع و جور که میتونی هر جای تصویر هم ببریشون این تنظیمات رو قرار داده.

به به بابا این تنظیماتش رو که جدید از مکس وارد مایا کرده که. توی تصویر دوم که گذاشتم.
خوب من میگم مکس تو مدلینگ بهتره باز بگین نه، تو این بخش کدوم گزینه رو از مایا اوردن تو مکس؟ فقط از مکس وارد مایا میکنن. تصویرش هم گذاشتم با این تفاسیر فکر کنم این extrude curve هم بعدا از مکس وارد مایا شده. اگه اینطور نیست یعنی از قبل ها بود بگین تا اشتباه نگم.
فکر کنم این shift + select loop or ring face edge vertex مایا هم جدیدا وارد شده؟ آره؟ چون هییییچ کدومتون این نوع انتخاب loop و ring رو نگفتین و من قبلا توش ندیدم الان که دارم تست میزنم توس میبینم.

درضمن چرا extrude مایا حالت های Grope , local , by poly نداره، این که خیلی مهمه !!! برام خیلی عجیبه.

قبليش soft selection بود که البته اونا مطمئن نيستم که از مکس اومده باشه
آره بود ولی به این خوبی ای که الان از روی soft selection مکس امده نبود، اون موقع برای هر انتخابت یه helper اضافه میشد وسط تصویرت که فکر کنم اون نوع رو کلا برداشتن از مایا.
بعد شما تو مکس میتونی توسط نقاشی کردن soft selection ـت رو به نوعی که میخوای در بیاری

وقتی که ميخوام مايا را برای بار دوم باز کنم حدودا 4 تا 5 ثانيه فقط زمان ميبره
خوب معلومه عزیز من که نگفتم مایا بده، گفتم خیلی بهتر از مکسه، منظور من تو مدلینگ بود نه همه جا. بحث من هم از اول همین بود عزیز.

در کل mainpulator مايا معرکست در آن واحد ميشه چند عمليا ت را انجام داد
منظورت از این رو هم خوب متوجه نشدم.

با transform component که البته همين ابزار خودش يه محبته توی مايا
نميگم توی مکس نيست ولی به هيچ وجه به اين سادگی نيست

این رو هم دقیقا منظورت رو متوجه نشدم.

در آخر عزیز باید یه مقدار مزه ی modify list مکس رو بچشی تا ببینی من چی میگم تا ببینی برای هم edit میتونی یه edit poly بذاری و هر موقع عز قسمت با هر مقدار کاری که کردی تغییر بدی یا ارتباط بین modify ـها با هم یا حالت instance بودنشون بین object ـهای مختلف که مثلا میتونی در عین واحد smooth یه جسمت رو خاموش یا کم و زیاد کنی تا روی همه اجسامت توی صحنه ـت تاثیر بذاره یا خاموش کردنشون توی viewport و دیده شدنشون توی render و برعکس.

با این چبزا که من دیدم دارن این دو نرم افزار رو شبیه هم میکنن تا بعد ها کاربرای برای ادغام این دوتا آماده کنن مثل این که. چون خیلی چیزا از مکس و خیلی چیزا از مایا وارده شده.
 

پیوست ها

  • Connect.jpg
    Connect.jpg
    157.4 کیلوبایت · بازدیدها: 5
  • maya.jpg
    maya.jpg
    217.6 کیلوبایت · بازدیدها: 8
آخرین ویرایش:

benyamin_pc

Well-Known Member
منم عقیده جناب bubo3D دارم که بررسیه ویژگی های نرم افزارهای مشابه به حالت vs میتونه اطلاعات کاربرهای اون نرم افزارهارو بالا ببره
البته یکی از دوستان می گفت مایا خیلی از مکس قوی تره (معمولا هم اکثر دوستان مایا کار میگن قبلا خودمم مکس کار بودم و ایشونم همینو گفتن) , دوسداشتم واقعا بدونم چیه مایا بهتره بهش گفتم خوب چی تو مایا انقد متفاوت بود مکسو ول کردی , گفت مثلا همین تایم لاینش , گفتم خوب تایم لاینش مگه چجوریه گفت خوب راحت تره , ماکه آخر نفهمیدیم چیه تایم لاینش قوی تر بوده یا راحت تر بوده!
مقایسه اگه مشخصا یه مواردیو تو هر دو ابزار بررسی کنه و فقط گفته نشه این بهتره اون بهتره میتونه به اطلاعات کاربرها اضافه کنه و خیلی هم خوبه
 
آخرین ویرایش:

bubo3d

کاربر متخصص انیمیشن
متفاوت بود مکسو ول کردی , گفت تایم لاینش , گفتم خوب تایم لاینش مگه چجوریه گفت خوب راحت تره , ماکه آخر نفهمیدیم چیه تایم لاینش قوی تر بوده یا راحت تر بوده!
اتفاقا بخش key frame ـها تو این بخش یه مقدار متفاوته ور هر کدوم خصوصیاتی دارن، شاید دوست شما نمیتونسته توسط کلید های crtl + alt و کلید های سه گانه ی موس تام لاین رو کم و زیاد از هر سمت یا جابجا کنه و فکر کرده مایا برای اون قسمت پایین حالت scroll حالت بهتری داره.
نکات خوب تایم لاین مکس راحتی انتخاب هر key frame و رنگ بندی خوب برای هر key frame ، که برای انتخاب یا جابجایی لازم نیست با نگاه داشتن کلید موس و قرمز کردن محوطه ی اون کی فریم اون را جابجا کنی یا برای کپی کردن کلیک راست کنی و ببری جای دیگه paste کنی، توی مکس خیلی راحت وقتی میری رو کی فریم میتونی انتخابش کنی و جابجا یا با نگه داشتن کلید shift کپی ازش بگیری حتی برای یه دسته از کی فریم ها. ولی خوبی ای که مایا تو این قسمت داره یه نکته ریزه اون هم این که: وقتی یه دسته از کی فریم ها رو انتخاب میکنی و میخوای فشردشون کنی اگه دو کی فریم خیلی نزدیک هم باشن توی مکس با فشرده شدن زیاد ممکنه اون دو کی فریم بی افتن رو هم م یکیشون حذف بشه ولی توی مایا با فشرده کردن یه دسته کی فریم ، کی فرم ها به صورت snap فقط روی فرمی ها جابجا نمیشن بلکه میتونن ما بین فریم ها هم قرار بگیرن که این باعث میشه واقعا انیمیتمون wrap بشه.
که این هم از نادونی من بود تو همین حین که داشتم مینوشم یه نگاه چند ثانیه ای کردم دیدم که مکس هم این قابلیت رو داره. این هم از همون فوایدی بود که گفتم.

الان با این نکته ای که تو مکس مطلع شدم واقعا نمیدونم اون دوستون توی time line مایا چی دیده که گفته بهتره؟ آخه نوع انتخاب و رنگ بندی کی فریم ها تو مکس خیلی خوبه هم آدم خوب متوجه میشه چی به چیه هم کارش راحت تره.

مثلا توی مکس میتونی روی هر کی فریم کلیک راست کنی و اون کی فرم رو بر اساس move یا rotate و یا scale پاک کنی و حتی میتونی بر اساس محور مشخص اون کار رو بکنی. نمیگم این ها تو مایا نیست ولی تو قسمت time line ـش با این جزیات و امکانات نیست.
کالا نمیدونم اون دوستتون چی گفته !!!

البت ما هم پروژه انیمیشن بعدیمون رو تو مایا میبندیم ، قابل توجه دوستان که فکر نکنم من متعصبم، کاملا علمی دارم بیان میکنم اگه میگن این VS گذاشتن خوب نیست برید ببنید که تو فروم خود autodesk هم چنین کارهایی میکنن و برای همه نرم افزارها.
تونی u tube هم ریخته.

ولی motion trail مایا یه چیز دیگه ست که بعد ها auto desk یه حرکت توپ توش زد که چند سال پیش ما تو فکرش بودیم و میگفتیم چرا چنین کاری نمیکنن اون هم حالت curve همراه با tangent ـها، گرفتن motion trail و انتخاب هر کی فریم روی این قسمت و تغییرات کامل برای حرکت جسمت، خیلی خیلی چیز خوبیه اون هم با امکانات خیلی زیاد و خوب تو قسمت Att. وقتی دیدم این رو اضافه کردن فکم افتاد.
 

benyamin_pc

Well-Known Member
شاید دوست شما نمیتونسته توسط کلید های crtl + alt و کلید های سه گانه ی موس تام لاین رو کم و زیاد از هر سمت یا جابجا کنه و فکر کرده مایا برای اون قسمت پایین حالت scroll حالت بهتری داره
دقیقا اولین چیزی که اون لحظه به نظر خودمم رسید همین بود اما رو حسابی که گفت خودمم مکس کار بودم باورم نمیشد
کلا این vs به حالت تکنیکی خیلی مفیده نیاز نیست اثباتش کرد شما ادامه بدین
این موشن تریل دقیقا چیه و توی مکس نداریم؟ کلا حس خودم اینه توی مکس یه حالته چند لایه ای توی تایم لاین جاش خالیه (مثلا شبیه افتر افکت یا فلش برای منیج بهتره انیمیشن غیر از مونتاژ ثانویه) البته شایدم هست نمیدونم چجوریه
 

bubo3d

کاربر متخصص انیمیشن
کلا این vs به حالت تکنیکی خیلی مفیده نیاز نیست اثباتش کرد شما ادامه بدین
بر روی چشم، در حد اطلاعاتم کمم در خدمتم عزیز

این موشن تریل دقیقا چیه و توی مکس نداریم؟
معادلش تو مکس به اسم trajectories هست که مسیر حرکت یه جسم رو نشون میده و شما میتونی حالت زیبایی رو برای جسمت و اعضای کراکترت ایجاد کنی و ببینی حرکت اون جسمت جچوریه حالت Arc بودن رو داره که توی انیمیت کارتونی به شدت این arc بودن و منحنی و نرم بودن حرکات اعضای بدن مهمه. یا مثلا میخوای یه گوی رو توی حول محور یه جسم تو یه زمان بچرخورنی مثل چرخش زمین دور خورشید، درسته که میشه این رو با دادن مسیر انجام داد ولی اون جسمت رو محدود میکنه و حرکت دیگه ای قبل یا ادامه به خوبی نمیتونی بزنی یا مثل گیج خوردن وچرخش سر موقعی که ضربه ای بهش وارد میشه این نشون دادن مسیر باعث میشه بتونی یه حرکت دایره وار خوب یا با ایجاد کی فریم ها یا کار تو قسمت curve editor یا همون graph editor بدست بیاری.

حالا توی مایا برای هر کی فریم روی خط motion trail یه point هست که میشه به راحتی جابجا و اصلاحض کرد توسط tangent ـها که به شدت کار رو آسون میکنه یعنی لازم نیست شما بری توی graph editor و با curve ـهای سه وحور انقدر ور بری تا به اون چیزی که میخوای برسی، البت که نمیشه از کار با graph editor گذشت به هیچ وجه.

اینجوری خوب نمیشه توضیح داد باید یه تصویر و یا video باشه تا بهتر نشون داد.

کلا حس خودم اینه توی مکس یه حالته چند لایه ای توی تایم لاین جاش خالیه (مثلا شبیه افتر افکت یا فلش برای منیج بهتره انیمیشن غیر از مونتاژ ثانویه) البته شایدم هست نمیدونم چجوریه

من تو کار نرم افزارهای 2D و کامپوزیتی نیستم اون قسمت واسه دادشمه ولی یه چیز میگم اگه اونی که شما میخواینه بیگین: هم تو مایا هم مکس قسمتی هست به نام animation layer که شما میتونی یه انیمیت به جسمتون بدین بعد این انیمیت رو توی یه لایه ایجاد کنید و بعد روی همون لایه یه لایه ی دیگه ایجاد کنید و اون انیمیت پایه رو اصلاح کنید و یا هر کاری مورد نظری که میخوای انجام بدین.
مثلا شما میتونی یه پیر مرد رو انیمیت کنی بعد برای این که حس پیری بهش بدی توی لایه ی جدید لرزش دست و سر رو بهش اضافه کنی چون لرزوندن اعضا همراه با انیمیت اصلی مثل دیالوگ گویی هم کار اشتباه و هم سختیه ولی شما به این صورت میتونی به راحتی به این منظور برسی بدون این که انیمیت اصلی شما خدشه ای بهش وارد بشه و حتی بعد میتونی به راحتی برگردی به لایه ی قبلی و حرکت اصلیت رو اصلاح کنی اگه نیاز هست ولی اگه تو هم باشهم کی فریم های زیادی واسه لرزش زده شده و هم کار سختیه اصلاح اصل حرکت هم ممکنه باعث بشه شما کل اون قسمت رو مجبور بشی پاک کنی و دوباره بزنی.

اگه این بود که به مراد دلت رسیدی :green:
 
آخرین ویرایش:

ehsan_62

Well-Known Member
آره عزیز، شما با نگه داشتن کلید shift و انتخاب edge مورد نظر میتونی تو راستای loop یا ring راحت راستایی که میخوای رو انتخاب کنی در کمتر از یک ثانیه و بعد یه دونه edge loop هم نمیده هر تعداد و با دو تنظیم خوب دیگه که خودت دیدی.

توی مايا هم دقيقا ميتونی به هر تعدادی که خواستی اضافه کنی شما بايد برای اين کار option ابزار را انتخاب کنيد
نه خود ابزار را .

یه چیز دیگه ارتباط خوب مکس با keyboard تو قسمت مدلینگ، خوبه همه ابزا تو یه قسمت نباشن، شما همینطور که دستت روی کلید های qwer برای انتخاب هست بالاش اعداد هست که تو مکس با اعداد اولیه میزی روی حالت های vertex segment border face element و لازم نیست هی کلیک راست کنید یه edge بگیری بعد بری edge loop کنی بعد بیای کارت رو انجام بدی.
اول يک موردی را بگم که توی مکس تو ورژن 2013 از مايا اومده
که اين حالت از مايا 2008 بوده
شما برای انتخاب edge loops ميتونيد رويه يک edge 2 بار کليک کنيد
دومين مورد شما برای انتخاب edge و face و vetex نياز نيست راست کليک کنيد
کليد های F8 F9 F10 F11 برای اين کار هست :)

یا مثلا توی مایا شما برای بعضی از تنظیمات حتما نیاز به apply کردن اون مورد داری تا ببینی چی از آب در میاد و به صورت آنی و real time نمیتونی تغییرات رو ببینی، خوب این به نظر من خیلی خوب نیست و آزار دهنده ست.
اتفاقا اگر خوب دقت کرده باشيد در قسمت channel box خيلی راحت ميشه به صورت real-time تغيرات را
انجام داد
برای من فرقی نداره اين تفاوت ! دقيقا هيچ اتلاف وقتی نداره



خوبه همه ابزا تو یه قسمت نباشن،

تعجب ميکنم !
اگر اين تمام ابزارها توی مکس در يک جا بود ميشد جزو برتريهاش !


چیز دیگه هم حرکت اجزا بر اساس نوع قرار گیریشون بر روی edge و face یعنی حرکت بر روی این دو جز و خارج نشدنشون که تو این قسمت هم مایا فقط حالت normal رو داره.

اتفاقا اين ابزار را داره کافيه از ابزار snap استفاده کنيد

تغییر و جابجا کردن vertex ـها به صورتی که توی UV تاثیر نذارن و texture دچار خرابی و deform شدن نشه، که این قسمت رو میتونی فعال یا غیر فعال کنی. یعنی قسمتی رو که جابجا میکنی توی جسمت بر اساس کادر UV و توی خود کادر تکسچر به نوعی لیز میخوره و تصویر رو کش نمیده.

توی مايا فقط کافيه تيک preserve UVs را بزنيد !


در مورد خود extrude هم نیازی نیست این همه صفحه برای extrude بیاد وسط همنطورکه تو تصویر قبلی که گذاشتم دیدی با چند گزینه ی جمع و جور که میتونی هر جای تصویر هم ببریشون این تنظیمات رو قرار داده.




ای وای !!!
با این تفاسیر فکر کنم این extrude curve هم بعدا از مکس وارد مایا شده. اگه اینطور نیست یعنی از قبل ها بود بگین تا اشتباه نگم.
مطمئن باشيد از مايا وارد مکس شده !
درضمن چرا extrude مایا حالت های Grope , local , by poly نداره، این که خیلی مهمه !!! برام خیلی عجیبه.

من فکر ميکردم در مورد مايا خيلی اطلاعاتتون بيشتر از اينه
تمام اين گزينه ها را داره
مثلا keep faces to together را همينطوری برای نمايش نزاشتند !

.
بعد شما تو مکس میتونی توسط نقاشی کردن soft selection ـت رو به نوعی که میخوای در بیاری

منظورتون از نقاشی کردن همون نمودار 2 بعديه falloff نيست ؟
آره بود ولی به این خوبی ای که الان از روی soft selection مکس امده نبود، اون موقع برای هر انتخابت یه helper اضافه میشد وسط تصویرت که فکر کنم اون نوع رو کلا برداشتن از مایا

اين يکيا نگرفتم واقعا فکر کنم منظورتون cluster باشه


این رو هم دقیقا منظورت رو متوجه نشدم.
با ابزارش که کار کنيد خو دتون ميفهميد
 

ehsan_62

Well-Known Member
من 2 تا خواهش دارم
يکی اينکه تا از چيزی مطمئن نشديد در قياس نزاريد !
تا الان چندين مورد را اشتباها عنوان کرديد
دوم اينکه اين بحث قياس اين 2 تا نرم افزار به دليل اينکه در يک کمپانی قرار گرفتند کاملا
اشتباهه ! آتودسک خيال نداره مشتری های اين 2 تا از دست بده پس به هر روشی شده
هر 2 را بالا و در يک سطح نگه ميداره

دوسداشتم واقعا بدونم چیه مایا بهتره بهش گفتم خوب چی تو مایا انقد متفاوت بود مکسو ول کردی

به نقل از مجله ی Aec mag
2006

Max has become extremely popular in both the architectural and visualisation industries, an approximate sales split in these industries compared to Maya is around 80/20. In the games and TV/Broadcast industry itÝs about 50/50 and in the Film industry itÝs about 80/20 in MayaÝs favour.
 
آخرین ویرایش:

benyamin_pc

Well-Known Member
من تو کار نرم افزارهای 2D و کامپوزیتی نیستم اون قسمت واسه دادشمه ولی یه چیز میگم اگه اونی که شما میخواینه بیگین: هم تو مایا هم مکس قسمتی هست به نام animation layer که شما میتونی یه انیمیت به جسمتون بدین بعد این انیمیت رو توی یه لایه ایجاد کنید و بعد روی همون لایه یه لایه ی دیگه ایجاد کنید و اون انیمیت پایه رو اصلاح کنید و یا هر کاری مورد نظری که میخوای انجام بدین.
مثلا شما میتونی یه پیر مرد رو انیمیت کنی بعد برای این که حس پیری بهش بدی توی لایه ی جدید لرزش دست و سر رو بهش اضافه کنی چون لرزوندن اعضا همراه با انیمیت اصلی مثل دیالوگ گویی هم کار اشتباه و هم سختیه ولی شما به این صورت میتونی به راحتی به این منظور برسی بدون این که انیمیت اصلی شما خدشه ای بهش وارد بشه و حتی بعد میتونی به راحتی برگردی به لایه ی قبلی و حرکت اصلیت رو اصلاح کنی اگه نیاز هست ولی اگه تو هم باشهم کی فریم های زیادی واسه لرزش زده شده و هم کار سختیه اصلاح اصل حرکت هم ممکنه باعث بشه شما کل اون قسمت رو مجبور بشی پاک کنی و دوباره بزنی.

البته این هم خوبه اما به تعداد بی نهایت میشد مثل افتر لایه ایجاد کرد و تو هر لایه هر انیمیشن و آبجکتی میخاستیم میشد داشته باشیم خیلی را دست تر بود , البته تایم لاین مکس همه اینارو تو خودش داره و تقریبا به همچین چیزی نیازی نیست مثلا وقتی روی هر آبجکت کلیک میشه انگار لایه اون آبجکت توی تایم لاینه اما از لحاظ ارتباط برقرار کردن با فلش و افتر راحت تر میشه , البته تو یه چیزائی مثل ورود آبجکت به صحنه هم اینجا یکم مبهمه چون باید مثلا اگه یه شهر شلوغ میخایم انیمیت کنیم از قبیل کلی ماشین و آدم و .... باید همشون از اول تو صحنه حضور داشته باشن و یکم فایل و کار کمپلکس میشه که با لایه بندی مفهوم تره و مثلا اگه قراره یه ماشین از لابه لای درخت های انتهای شهر وارد شهر بشه میشد اون تا قبلش تو سن وجود نداشته باشه و از یکم قبل ورودش آبجت تو یه لایه دیگه قرار داده میشد و موقش که میشد از لابه لای درخت ها وارد صحنه میشد ... این یکم حالت مونتاژ و سکانس واره مثل تعویض دوربین در لحظه خاص , همه این کارها خیلی مفهوم تر با مالتی لیر قابل انجامه هرچند بدون اونم بشه که با یه تجربه قبلی از فلش این ملموس تره
 

benyamin_pc

Well-Known Member
بحث اگه طبقه بندی شده پیگیری کنیم و صفحه اول فهرست بحثو بر اساس طبقه بندی قرار بدین خیلی بهتره و مطمئنا کاربرهای بیشتری استفاده می کنن و لذت میبرن
مثلا اول در مورد مدل سازی و کلیه ابزارها و تکنیک هاش تو هر دو نرم افزار بحث شه بعد از متریال و نورپردازی و رندرینگ بعد از انیمیشن و بعدهم از داینامیک و هوش مصنوعی و شبیه سازی ها ...
راستی این کرود و دیلیگیت مکس تو مایا هم هست؟شنیده بودم مایا بیپت نداره ... خیلی چیزه باحالیه میشه یه شهر شلوغو باهاش با چنتا انیمیشن و یه عالم کارکتر و بیپت تو چند دقیقه درآورد
 

جدیدترین ارسال ها

بالا