8.jpg
53.GIF
143752_zendegi_riazi.gif
0a46042680.jpg
4b860088f5.jpg






اگر اين روزها، از كسى بپرسيد تعطيلات را كجا مى رود، قبل از اينكه اسم يك شهر را بشنويد، شايد اين جمله از زبان او بيرون آيد: «دو سه روز اول رو خونه استراحت مى كنم تا بعد...»
اين جملات را تنها مى توان از افرادى پرسيد كه خارج از منزل روزانه ۸ الى ۱۰ ساعت كار مى كنند و بخشى از وقت خود را نيز در مسير محل كار مى گذارند، اما خيلى از افراد هستند كه محل كارشان درست در جايى است كه با لباس راحتى مى گردند و نيازى به طى كردن مسافت طولانى براى رسيدن به محل كار خود ندارند و در حقيقت منزل آنان درست محل كار آنهاست. فكر مى كنيد اگر از آنها بپرسيم تعطيلات را كجا مى روند، مثل گروه اول مى گويند چند روز اول در خانه مى مانيم؟! اين اشخاص شايد ساعت مشخصى نداشته باشند و الزامى در ساعت گذارى ندارند و تا ساعت معين نيز در محل بمانند. در عين حال خيلى از افراد جامعه هنوز به اين باور نرسيده اند كه چون اين گروه كار خود را در منزل انجام مى دهند، پس نمى توانند هر ساعتى به ديدن آنها بروند و يا تلفنى وقت كار آنها را بگيرند.
در يكى از سايت هاى اينترنت در مورد «كار در خانه» مطالب جالبى عنوان شده: كار كردن در خانه به نظر لذتبخش مى آيد، با اين وجود نيازمند تدارك و تعهد فراوانى است. براى كمك به داشتن دفترى با كارآيى بيشتر و فشار روانى كمتر در منزل به سفارش هاى افرادى كه اين تجربه را داشته اند، عمل كنيد. ۱- پيش از آنكه تصميم بگيريد محل كار قديم خود را ترك كنيد، فهرستى از مزايا و معايب كار كردن در خانه تهيه كنيد. ۲- اگر به كار دفترى مشغول هستيد، در خريد لوازم دفتر كوتاهى نكنيد. يك تلفن خوب ضرورى است و اگر كار شما نيازمند استفاده از فكس يا اينترنت است، مى توانيد به تهيه يك خط تلفن ديگر نيز بينديشيد. ۳- يك برنامه كارى تهيه كنيد تا احساس «هميشه سير كار بودن» به شما دست ندهد. لباس بپوشيد. جوديت زربند مشاور تصاوير ذهنى مى گويد: مى توان به آسانى يك لباس راحتى پوشيد و انتظار داشت كه با آسايش منزل نتيجه اى كارآمد حاصل شود. با اين وجود ظاهرى غيررسمى و اغلب شلخته مى تواند باعث بروز شلختگى در حالت بدن و گفتار و نوشتارى غيررسمى شود و همه اين موارد مى توانند بر كيفيت كار حرفه اى شما اثر بگذارند. ۴- با افرادى كه به حدود شما احترام نمى گذارند، با قاطعيت برخورد كنيد. به روشنى برايشان توضيح دهيد كه مشغول كاريد و نمى توانيد در ساعات كار آنها را سرگرم كنيد. ۵- در تنظيم تلفن خود دقت به خرج دهيد، زيرا مى تواند حرفه اى بودن شما را در نظر ديگران افزايش يا كاهش دهد. به عبارت ديگر اجازه ندهيد بچه ها به تلفن جواب دهند. ۶- محل كارتان را جايى انتخاب كنيد كه از كمترين سر و صدا برخوردار باشد. از وجود محلى براى قرار گرفتن بچه ها اطمينان حاصل كنيد تا تماس هاى كارى شما با فرياد و خنده مواجه نشود. ۷- اجازه ندهيد كارتان به ساير نقاط منزل كشيده شود، آن را به محل كارتان محدود كنيد. ۸- براى مبارزه با انزوا، برنامه هاى خارج از منزل بريزيد. ناهار را با دوستان صرف كنيد و يا به عضويت يك انجمن درآييد. با پيشرفت روزافزون تكنولوژى در سطح جهان، نمى توان مسائل را تنها آنگونه كه هست بررسى و ارزيابى كرد. از زمانى كه دهكده جهانى متولد شد تاكنون اتفاقات غيرقابل پيش بينى بسيارى رخ داده است. دكتر بهنام اوحدى در پيشگفتار كتاب «روانشناسى اينترنت» به نكات جالبى در مورد اينترنت اشاره مى كند: «شايد هيچ اختراع ديگرى اين چنين پرشتاب، از همان آغاز زاده شدن، چنين دگرگونى سترگى را پديد نياورده باشد. كتمان و پنهان داشتن اينترنت و نفى و انكار آن، در دنياى داده ها و جهان ارتباطات امروز به شوخى و مزاح بيشتر مى ماند تا چه رسد به آنكه در مورد آن بتوان به سفسطه پردازى پرداخت... هر آفرينشى كه با توده آدميان وابسته و همبسته باشد، اثرات روانشناختى و جامعه شناختى گوناگونى اعمال مى كند.
اين نكته انكارناپذير، در مورد رسانه هاى گروهى، صدچندان است. راديو و تلويزيون و حتى مطبوعات در همه جوامع _ حتى دموكراتيك (مردمسالار) ترين آنها _ بسته و ايدئولوژيك است و گفتمانى يك سويه و اقتدارمآبانه را با مخاطبان مى گشايد. ولى اينترنت گرچه زاده مدرنيته است، ولى سرشتى پست مدرن دارد. اينترنت يك جايگاه تبادل ديدگاه و انديشه براى همه دلبستگى ها و خواسته هاى آدمى است. آدميان مى توانند ايده ها و انديشه هاى خود را به آسانى به اشتراك بگذارند. اينترنت حيطه هاى نوينى پديد آورده است كه بر پايه سياست، امنيت و مرزهاى جغرافيايى بنيان گذارده نشده اند و بدين سان اجتماعاتى از دلبستگى ها و خواسته ها آفريده مى شود كه چارچوب هاى مرسوم را پشت سر مى گذارد...
اينترنت ابزارى همگانى است كه اجتماعات به كمك آن خود را در حالى تعريف مى كنند كه درون يك فضاى ديجيتالى بسر مى برند كه با مرزهاى جغرافيايى سياسى و ملى محدود نشده است.
«انجام كار در محيط خانه» بيش از ۱۰ سال است كه در جوامع پيشرفته و داراى تكنولوژى بالا مطرح شده و نمى توان خلاقيت دهكده جهانى را در اين مسأله بى تأثير دانست. در بسيارى از كشورهاى پيشرفته، اين مسأله بسيار عادى شده و بسيارى از كارشناسان مديريتى مزاياى اين مسأله را بيشتر از معايب آن مى شمارند. دكتر مهدى مجردزاده، كارشناس مديريت و روانشناسى نيز عقيده دارد با توجه به مسائل روز اين وضعيت مى تواند در ايران نيز جوابگو باشد: «اگرچه معتقدم كشورهايى كه از تكنولوژى و فناورى بالايى برخوردار هستند، بيشترين مشكلات روانى را نيز دارا هستند، ولى نمى توان مزاياى اين پديده را ناديده گرفت.
هم اكنون در بسيارى از كشورها و نيز ايران بسيارى از مردم كارهايى از قبيل ترجمه، مونتاژ و كارهاى مربوط به كامپيوتر را در خانه خود انجام مى دهند. اينگونه افراد ساعت كار را خود تنظيم مى كنند. ساعت هايى از وقت خود را در ترافيك و شلوغى خيابان ها نمى گذرانند و هزينه هاى اقتصادى ناشى از كرايه، بنزين و... را نيز متحمل نمى شوند. بعضى از مؤسسات و شركت ها به اينگونه كارمندان نيازمندند. شما تصور كنيد به جاى خريد و يا رهن و اجاره يك ساختمان، دادن هزينه هايى از قبيل تلفن و تأسيسات، آبدارچى و... مى توانيد در يك محيط با هزينه هاى بسيار كمتر كارهاى خود را انجام دهيد. كارمند آنها در محيط خانه شان ظرف مدت قراردادى كه قرار است كار را تحويل دهد در خانه كار را انجام مى دهد و از طريق فكس، تلفن و اينترنت (ايميل) مى تواند كار خود را دريافت نمايد.»
مجردزاده به اشخاصى اشاره مى كند كه تنها كار «پردازش اطلاعات» مى كنند. وى مى افزايد: «بعضى افراد تنها از طريق كامپيوتر و اينترنت، آن هم در منزل خود به امرار معاش مى پردازند. برنامه چند شركت را مطالعه مى كنند و با شركت هاى طرف قرارداد، قراردادى مى بندند كه اطلاعات شركت سهام گذار را در اختيار آنان قرار مى دهند و با فروش اطلاعات كار خود را به پايان مى رسانند. اين كار، يك كار مشاوره اى است و بعضى شركت ها اين قبيل كارها را انجام مى دهند و بسيار راضى به نظر مى رسند.»
اتلاف وقت در شلوغى هاى بى پايان
در بررسى هاى علمى و آمارى بسيارى از كشورهاى پيشرفته روند «كار در محيط خانه» عادى شده و كم كم جاى پايى در كشورهاى در حال توسعه نيز از آن ديده مى شود. مسلماً هرچه پيشرفت علمى و تكنولوژى در كشورى بالاتر باشد، اين روند سرعت بالاترى مى گيرد. اما اين تنها يك روى سكه است. ارتباطات در اينجا چه جايگاهى دارد؟ منظور از ارتباط تنها ارتباط تكنولوژى نيست، در جامعه اى كه صنعتى و ماشينى شدن جاى ارتباطات مردمى را گرفته، سهم مردم از همديگر چقدر است؟ تا كمتر از دو دهه پيش كسى كامپيوتر نمى دانست، ولى حالا در كمتر خانه اى است كه كامپيوتر نباشد. در كتاب روانشناسى اينترنت به نكته اى جالب برمى خوريم آنجا كه نوعدوستى ازطريق اينترنت به اين شرح آمده: چنين مى نمايد كه فضاهاى روان شناختى اينترنت به شكل متناقضى، ترازهاى بالاى نوعدوستى را ترويج و از آنها پشتيبانى مى كنند و در همين حال امكان دارد همين فضاها، باعث انتشار ترازهاى فراتر پرخاشگرى گردد.
براى نمونه پيشينه اى طولانى در ارائه خدمات داوطلبانه دارد و هزاران نفر، وقت آزاد خود را دراختيار كاركنان كمك رسانى قرارمى دهند، از ارائه دهندگان خدمات پشتيبانى مى كنند، به تازه آمدگان پيشنهاد كمك مى كنند و گردهمايى هاى مباحثاتى را تعديل مى كنند. خطوط ارتباطات از راه دور، دركنار ابزارها و شيوه هاى فرسوده و محقر پيشين، درخواستهاى كمك را به سرعت مخابره مى كنند.
هيچكس نمى تواند منكر اين نكات مثبت اينترنت شود. هرچند كه در اين دايره ازدواجهاى اينترنتى به شدت موردهجوم واقع شده اند. ارتباطهاى نوعدوستى از نوع اينترنت نيز شايد جالب باشد ولى آيا مى تواند جاى خود را به ارتباط نزديك دهد؟
مجردزاده مى گويد: «حذف كارمند از محيط كارش به جز مزايايى كه دارد، معايبى نيز دارد. كمتر كسى ماشينى شدن را مى پسندد، ولى مى توان اين مسأله را نيز حل كرد. تفريح فقط در محيط كار و بين كارمندان يك شركت يا مؤسسه نيست، بلكه مى توان خارج از ساعت كار به گردش و تفريح و ارتباط برقرار كردن پرداخت. در عين حال معايب و محاسن اين مسأله را تقريباً يكسان مى بينم. به گونه اى كه مى توان نيازها را به طور ديگرى برطرف كرد.» مجردزاده اعتقاد دارد: «با روندى كه جهان در حال پيمودن آن است، بايستى اين عقيده ناگزير را پذيرفت و به رسميت شناخت.» در كشورهاى پيشرفته شايد موضوع كار در خانه حل شده باشد، اما كشورهاى در حال توسعه كه نياز بيشترى به اين مسأله دارند، هنوز نتوانسته اند تعريف درستى از اين كار را ارائه دهند. مسائل اقتصادى به اضافه اتلاف وقت در شلوغى هاى بى پايان وجود اين نياز را مهمتر جلوه مى كند.
فردى در ايران است و شريكش در كانادا، ديگر شريكش نيز در ژاپن بسر مى برد. طى يك جلسه بايد مسأله اى را حل مى كردند... دهكده جهانى آنها را دور هم گرد آورد، تصوير و صداى هم را داشتند، هر چند آسمان كشور آنها يكرنگ نيست.




معرفى نشريات




كتاب ماه علوم اجتماعى

نود و ششمين شماره كتاب ماه علوم اجتماعى، ماهنامه اطلاع رسانى و بررسى كتاب به سردبير محسن گودرزى منتشر شد. در اين شماره مى خوانيد: سويه هاى مغفول تجدد، قدرت در سه نسل زنان تهرانى، دفاع از رئاليسم انتقادى، رويارويى فكرى ايران با مدرنيت، جزميت در مفاهيم. آشفتگى در مصاديق، از بازگويى تا بازسازى تاريخ، انقلاب فرهنگى پس از ۲۴ سال، عقل سياسى در سنت اسلامى، چارچوب هاى فرهنگى، جنگ، كاوشى در شناخت يك مفهوم، گام به گام در دنياى تحقيق، فرصت ها و چالش هاى گذار به دموكراسى، جهان چه خواهد شد؟، در ميان جوامع بدوى و...

فرهنگ مردم

شماره هاى ۱۴ و ۱۵ فصلنامه فرهنگ مردم، به مديرمسؤولى و سردبير سيد احمد وكيليان منتشر شد. در اين شماره مى خوانيد: تاريخ پژوهش هاى فرهنگ مردم، رمضان در فرهنگ مردم، اصطلاحات باغدارى متداول در مسجد براى شيراز، رمضان در فرهنگ مردم، يحيا ترانه سراى مردمى خليج فارس، سكوت دختران: پرى دريايى كوچك، ادبيات عاميانه سه آغاز ادبيات كودك، گاره سرى (گهواره سر خوانى)، اسطوره هاى چينى «تنهايى خورشيد و پيدايش باران»، معرفى يك سند، روح فولكلور در كالبد برادران گريم، كميسيون انسان شناسى شهرى، تجربه هاى شهرى آسياى مركزى از جهانى شدن، پژوهش در تصويرسازى عاميانه و كتاب آرايى دوره قاجار، كاتبان زنده يادان استاد انجوى شيرازى و محمدمهدى مظلوم زاده و...

رهاورد تربيت

شماره صفر رهاورد تربيت، فصلنامه آموزشى، روانشناختى، فرهنگى و اجتماعى به مديرمسؤولى ناهيد ناصرى نژاد و سردبيرى فرناز فرنيا منتشر شد. اين نشريه كه در گسترش فرهنگ رايانه اى كتاب (آى كتاب) منتشر مى شود، با هدف دسترسى به اطلاعات كافى در مورد كتاب پا به عرصه گذارده است تا آن دسته از كتابخوانان كه به پديده اينترنت، مكانى كه سايت هايى همچون آى كتاب در آن فعال هستند، دسترسى ندارند، با تازه هاى نشر آشنا شده و اطلاعات جديد در مورد كتاب را به دست آورند.
در پيش شماره اين فصلنامه مى خوانيد: مردمى دو هزار و پانصد ساله (نگاهى به جايگاه دكتر پرويز ناتل خانلرى در فرهنگ و ادبيات فارسى) نگهبان زمين و فروغ پارسايى (جستارى تاريخى درباره روزهاى زن در ايران)، تاريخچه اى كوتاه بر صنعت نشر در ايران، هميشه مالك اين ملك ملت است (داستان سرودن شاهنامه از زبان فردوسى) روزينيا قايق من، روايتگر واقعيت (بررسى آثار سوزان سنتاگ) چگونه به فرزندانمان كمك كنيم تا اعتماد به نفس خود را افزايش دهند؟، عزيزم تو دست و پا چلفتى نيستى (بحثى روان شناسانه درباره اعتماد به نفس در كودكان) با رنگ ها و خط هاى كودكانمان را بشناسيم (تصوير خانواده در نقاشى هاى كودكان، بيان واقعيت يا آرزو، معرفى كتاب، آشنايى با جوايز ادبى جهان، مرده اشتباهى، فولكلور در جهان، ريشه در خاك كهن (پژوهشى در قصه هاى ايرانى)، پيشگويى آسمانى، در رثاى دبليو.بى.ييتز.
مؤسسه فرهنگى _ مطبوعاتى ايران ورود «رهاورد تربيت» را به جرگه مطبوعاتى ها خيرمقدم مى گويد.


تبلیغات ترویج محصولات،خدمات،موسسات و ایده ها در برابر پرداخت پول توسط یک پشتیبان مشخص است.
تجار،تبلیغات رابخشی از استراتژی ترویج خود می بینند. تبلیغات الکترونیک زیر مجموعه ای از تبلیغات است که به فعالیت های بنگاه تجاری در قلمرو تجارت الکترونیک می پردازد اما عوامل موفقیت در قلمروتجارت الکترونیک چه هستند؟ آیا تجارت الکترونیک با تجارت سنتی تفاوت ذاتی دارد؟آیا با ابزارهای سنتی تبلیغات
می توان وارد این بخش از بازار شد؟پاسخ این سوالات را از کسرا یوسفی ،مدیر هنری یک استودیوی طراحی که به مشتریان خود خدمات تبلیغات الکترونیک ارایه می دهد می شنویم.

از تجارت سنتی تا تجارت الکترونیک
-هر بحثی راجع به تبلیغات در ابتدا به عامل محرک آن،یعنی تجارت بازمی گردد. پس اولین سوالم را این گونه آغاز می کنم،آیا تجارت الکترونیک قواعدی متفاوت با تجارت سنتی دارد و به این ترتیب آیا اصولا پدیده ای به نام تبلیغات اینترنتی وجود دارد؟

اصول تجارت الکترونیک در بنیان فرق چندانی با تجارت سنتی ندارد. به عبارت دیگر تنها یک نوع تجارت وجود دارد: تجارت موفق. به همین ترتیب تبلیغات در اینترنت نیز شباهت زیادی با تبلیغات درسایر رسانه ها دارد،با این تفاوت که چند عامل کلیدی در آن وجود دارد که در سایر رسانه ها یا موجود نیست یاچنین توانایی شگفتی ندارد: محتوا،جوامع،تجارت،خدمات به مشتری و محلی سازی . حال هر کدام از این لغات رادر بستر جدید خود معنی می کنم. محتوا –Content- توانایی ارایه محتوا ی به روز شده،دقیق،با صرف هزینه و زمان کم می باشد. جوامع –Community- توانایی ایجاد جوامع الکترونیک برای جذب گروه های خاص و تبادل تجربیات . تجارت –Commerce- امکان تجارت الکترونیک. خدمات به مشتری -Costumer Care- امکانات ارزان و سریع برای ارایه خدمات بهتر و دقیق تر به مشتری می باشد. محلی سازی Customization- - امکان محلی سازی محصول یا خدمات مطابق نیاز و سلیقه مشتری.

از تبلیغات به برند
-هنگامی که ما از تبلیغات در اینترنت سخن می گوییم، دقیقا چه عامل یا عواملی را به جلو می بریم تا به اهداف از پیش برنامه ریزی شده خود برسیم؟

صرف نظر از برخی موارد خاص، تمامی تلاش تبلیغاتی در اینترنت (و حتی سایر رسانه ها) مطرح کردن یک برند است. برند می تواند نشان ارایه خدمات یا محصولات باشد. حتی اگر گسترده تر نگاه کنیم" بریتنی اسپیرز "به عنوان ارایه کننده سبک خاصی از موسیقی و زندگی،"آندره آغاسی"به عنوان ارایه کننده یک محصول وسبک زندگی (Lifestyle )"جرج دبلیوبوش"به عنوان ارایه کننده سبک خاصی از نگرش به مسایل اجتماعی هم می توانند برند به حساب بیایند. به هر تقدیر هدف نهایی تبلیغات یک تجارتخانه مدرن ،مطرح کردن یک برند است. ما با برند مردم را متقاعد می کنیم که به نفع شما موضع گیری کنند،از شما اتومبیل بخرند،از خط هواپیمایی شما استفاده کنند،مثل شما لباس بپوشند یا از تصمیم شما پشتیبانی کنند که آیا باید بجنگند یا صلح کنند.
از ایده به واقعیت
-شما از اهمیت برند و نقشی که بر تصمیم گیری افراد جامعه دارد سخن گفتید ولی از مکانیزم درونی آن این که چگونه می توان آناتومی آن را تشریح کرد سخنی نگفتید، لطفا در این مورد نیز توضیحاتی به ما بدهید

هر برند اساسا از دو جز تشکیل شده است. قول برند و عمل به آن. قول برند معمولا در شعارتبلیغاتی آن خلاصه می شود . این که آیا برند به قول خود عمل کرده یا خیر به تجربه استفاده کننده آن بر می گردد. برندی از نظر فنی موفق است که به قول خود عمل کند،مانند: نایک،سواچ.

برند در اینترنت : از تجربه برند تا تجربه وب سایت

-آیا برند های الکترونیک از نظر کار کرد تفاوتی با برند های سنتی دارند؟

تفاوت کلیدی وب با سایر رسانه ها در این حقیقت نهفته است: تجربه برند،تجربه وب سایت است. احساسی که می خواهیم راجع به سایت ایجاد کنیم را باید در همان سایت پیاده سازی نماییم،عمل به قول به آینده موکول نخواهد شد. در اینترنت فاصله بین قول و عمل به آن صفر است.




از برنامه ریزی استراتژیک تا پیاده سازی فنی

چون تجربه برند خود وب سایت است،تقریبا تمام بار مسوولیت بر دوش بخش فنی تیم طراحی وب قرار می گیرد. پس به هر تقدیر شما در گیر مسایل فنی خواهید شد مانند :سرعت انتقال اطلاعات،توانایی های نرم افزار ارایه کننده اطلاعات،توانایی ها و محدودیت های جسمانی،هوشی و ذهنی دریافت کننده پیام،جذابیت بصری، سادگی نرم افزار،این حقیقت که استفاده کننده با عبور از چند گره(در مورد وب به طور خاص چند کلیک) به هدف اش می رسد؟ آیا احتیاجی به ایجاد امکان جستجو هست یا خیر؟ من معمولا وب سایت را به یک رستوران تشبیه می کنم: در ابتدا شما در خیابان تردد می کنید،بعد شما یا همراه شما تابلوی رستوران رامی بینید و کنجکاو می شود،بعد شما نگاهی به ورودی رستوران می اندازید ،از پنجره داخل را می بینید،آیا آدم هایی که مشغول استفاده از برند هستند برای شما جذاب اند؟از طبقه اجتماعی شما هستند؟ سپس داخل راهرو می شوید،یک میز در خواست می کنید. منتظر می شوید ،می نشینید،از منو انتخاب می کنید،منتظر می شوید،غذا چیده می شود،غذا صرف می شود،شما در خواست صورت حساب می کنید،منتظر می شوید،پرداخت می کنید. لطفا به وقفه ها توجه کنید. رستوران تنها یک فرق خیلی اساسی با وب سایت دارد: تمام وب سایت ها مانند رستورانی هستند که در انتهای یک کوچه بن بست قرار دارند،یعنی هیچ گاه مستقیما و به سادگی دیده نمی شوند. این مثال به خوبی مشکلات یک طراح وب را به تصویر می کشد.

-فاکتور های موفقیت یک برند چیست؟

برای این که یک برند موفق باشد، باید در چند گستره متفاوت بطور موازی پیش برود.
گستره تجارت : کیفیت فیزیکی محصول یا خدمات ،بازاریابی درست،انتخاب صحیح گروه هدف،زمان بندی مناسب و غیره و عواملی که از سپهرهای بالا به آن تحمیل می شود مانند : بلایای طبیعی، سیاست
گذاری های دولت ها جنگ ها و تکنولوژی که خارج از بحث ما می باشد.
گستره اینترنت: کنترل صحیح، در چه زمانی سایت به روز آوری شود،چه تخفیف ها و تسهیلاتی به مشتریان ارایه شود،تناسب رقابت کانال های فروش سنتی با تجارت الکترونیک مانند: آی بی ام، مریل لینچ واپل کامپیوتر.
گستره فنی: لذت بخش بودن برند،مفید بودن برند و خوشدستی آن -Usability - که از قضا دقیقا موضوع تحقیقات و شغل من است.
چه سایتی از نظر تبلیغاتی موفق است؟
وب سایت ما در تمام فعالیت های اینترنتی نقطه مرکز پرگار ایست که سایر فعالیت ها باید حول محور آن بچرخند. تقریبا تمام روش های ترویج-Promotion-در اینترنت به وب سایت ختم می شوند، وقتی شما روی یک آگهی کلیک می کنید انتظار ندارید تلفن خانه تان شماره آن موسسه را بگیرد . شما روی یک آگهی کلیک می کنید تا به وب سایتی بروید،آن رامطالعه کنید ،احیانا عضو شوید و در انتها خرید کنید یا از اطلاعات آن سایت استفاده نمایید . خیلی ساده است ،به همین ترتیب طرف تجاری شما باید سایت خوبی داشته باشد . درک میزان موفقیت یک وب سایت بسیار ساده است،کافی است دست خود راروی لوگو آن موسسه بگذارید وسایت را نگاه کنید و ببینید که آیا آن وب سایت سبک خاصی را درارایه کردن مطالب اش دارد و اگر جواب مثبت است ، چقدر در این کار موفق بوده مانند سایت های : یاهو،گوگل.

-گفتگوی ما تا اینجا بیشتر جنبه تئوری داشت،به هر تقدیر حقیقت این است که هیچ موسسه ای حتی مسلح به مدرن ترین دیدگاه ها ازمدل تجارت الکترونیک،برندینگ الکترونیک و غیره نمی تواند بدون آشنا یی با ابزارهای علمی حضور در اینترنت، مدل موفقی از تبلیغات و کسب و کار برای مشتریانش ارایه نماید؛ به قیمت این که بحث ما کمی عامیانه به نظر برسد،علاقه مندم کمی از روش های علمی حضور در اینترنت صحبت کنیم.



مباحث فنی
باروش های متعدد و متفاوتی می توان برروی اینترنت تبلیغ کرد،یکی از اساسی ترین حرکت هایی که می توان در اینترنت انجام داد ایجاد وب سایت است. ایجاد وب سایت بنیادی ترین حرکت تبلیغاتی در اینترنت برای موسسه شما بشمار می آید. حرکت بعدی سایت های موقت هستند . این سایت ها طول عمرشان کوتاه است و کاربرد تاکتیکی، نه استراتژیک دارند. به طور مثال: وقتی موسسه "تویوتا"یک اتومبیل جدید تولید می کند و آن را در فهرست محصولات خود قرار می دهد،یک سایت کوچک هم برای این محصول جدید منتشر می کند که مانند سایت اصلی شرکت همیشگی نیست . مورد دیگر سایت های نمایشگاهی یا کیوسک است که در داخل نمایشگاه یک یا چند کامپیوتر قرار می دهند و روی آن ها یک سایت موقت که اطلاعاتی در ارتباط با حضور موسسه در نمایشگاه دارد، نمایش می دهند.
یکی دیگر از روش های تبلیغ در اینترنت آگهی ها هستند. شما می توانید آگهی خود را در یک وب سایت قرار دهید تا بازدید کنندگان آن را ببینند وازطریق کلیک کردن بر روی آگهی شما به وب سایت شما دست یافته و خدمات و محصولات شما را مشاهده کنند.

-آگهی ها از نظر فنی چگونه می توانند باشند؟
آگهی ها می توانند به صورت متن،تصویر،انیمیشن ویا تلفیقی از این ها باشند. روش دیگر تبلیغ در اینترنت،هدیه دادن به بازدیدکنندگان است. یکی از انواع هدایای اینترنتی اشتراک مجانی اینترنت می باشد که در ایران هم این روش مرسوم شده است. شکل بعدی هدایا ارسال مجانی نرم افزار یا اطلاعات از طریق اینترنت به شماست. نرم افزارهای مجانی می توانند به صورت تفریحات الکترونیک یا نرم افزار چند رسانه باشند و اطلاعات نیز می توانند مقالات تحقیقاتی ویا مصالح تبلیغاتی مانند کاغذدیواری* باشند.
فرض کنید که شما طرفدار محصولات نایک هستید،شما می توانید از روی سایت نایک برای صفحه نمایشگر کامپیوتر شخصی خود یک کاغذ دیواری انتخاب نمایید و معمولا این کاغذ دیواری ها آرم یا لوگو شرکت را به همراه دارند و هر کس آن راروی صفحه نمایشگر کامپیوتر شما مشاهده نماید به نوعی پیام شما را در یافت کرده است . مورد بعدی هدایای نقدی است. شما می توانید به دلایلی از سایت ها پول نقد دریافت نمایید،حالا یا باپست یا بوسیله شماره کارت اعتباری شما . به طور مثال در ازای پرکردن یک فرم نظر خواهی جوایز نقدی به شما تعلق می گیرد. کوپن هدایا نیز یکی دیگرازاین روش ها است . فرض کنید شما می خواهید برای یکی از دوستانتان هدیه ای تهیه نمایید. شما می توانید با استفاده از کارت اعتباری خود از یکی از فروشگاه های اینترنتی هدیه ای خریداری نموده تا برای وی فرستاده شود اما کوپن هدایا ارزش مالی مشخصی دارد که با آن دوست شما می تواند در همان سایت که کوپن از آن خریداری شده با محدوده قیمت مشخص به سلیقه خود هدیه بخرد. مورد بعدی مشاوره یا برآورد مجانی است. برای مثال شما مایلید که یک اتومبیل بخرید. سایت هایی در اینترنت موجودند که به شما این سرویس را می دهند ، یعنی شما مشخصات اتومبیل مورد نظر و بودجه خود را بیان می کنید، پس از آن مشاوران یا نرم افزار آنچه را که برای شما مناسب می باشد به شما پیشنهاد می دهند،البته این سایت ها برای خدمات مفصل تر هزینه هایی نیز دریافت می کنند. در اینترنت مسابقاتی نیز برگزار می شود که جنبه تبلیغاتی دارند،تصور نمایید که یک تولید کننده برای محصول جدید خود به دنبال یک نام می گردد و پیشنهاددادن یک نام مناسب برای آن محصول را به مسابقه می گذارد**. بعضی از سایت ها با دادن تخفیف هایی جلب مشتری می نمایند،مثلا شما در اینترنت مشاهده می کنید که یک دانشگاه الکترونیک چند واحد مجانی به قید قرعه ارایه می کند،شما علاقه مند می شوید که در آن قرعه کشی شرکت نمایید و برای این منظور در دانشگاه ثبت نام می نمایید. نظر خواهی نیز می تواند به عنوان یک ابرازتبلیغاتی به کار رود که البته این نوع تبلیغ به صورت مستقیم صورت نمی گیرد و شما باید برای این که مردم فرم نظر خواهی موجود در وب سایت شما را پر نمایند و نظر خود را نسبت به محصولات و خدمات شما ابراز دارند هزینه هایی را نیز متقبل شوید،اما در نهایت به بهبود کیفیت محصول و خدمات شما کمک خواهد نمود.
معاوضه پیوند ها نیز یکی دیگر از این روش ها ست. این روش به طور کلی بر اساس تبادل **URI* ویا به عبارتی پیوند های تحت وب،بین دو (معاوضه URL****) ،چند(حلقه ها) یا شبکه ای (شبکه های آگهی) از سایت ها و به دوشکل انتفاعی و غیر انتفاعی صورت می پذیرد که دو روش اول معمولا غیر انتفاعی و روش آخر یعنی شبکه های آگهی معمولا انتفاعی می باشد. ابتدایی ترین روش، معاوضه URL می باشد که امری توافقی است و بدون هیچ گونه مکانیزم اقتصادی صورت می گیرد. به طور مثال شما آدرس اینترنتی خود را در سایت من ومن آدرس اینترنتی خود را در سایت شما می گذارم و به این ترتیب بازدید کنندگان یکدیگر را شریک می شویم . روش حلقه ها به این شکل است که وقتی چند وب سایت راجع به یک موضوع کار می کنند با هم یک حلقه تشکیل می دهند یعنی به ترتیب شماره این سایت ها به هم آدرس می دهند تا بازدید کننده به هر یک از آنها مراجعه نموده به سایت های بعدی نیز دسترسی داشته باشد. اما شبکه های آگهی موسساتی هستند که شما به آنها از طریق اینترنت مراجعه می نمایید و مشخصات آگهی مورد نظر تان را بیان می کنید مانند ابعاد،بودجه و ... سپس آنها مسوولیت پخش آگهی شما را در سایت هایی که بنا بر اطلاعات ارایه شده توسط شما مشتری احتمالی محصولات یا خدمات شما می باشند بر عهده می گیرند، روش های در آمد زایی این سایت هانیز نسبتا پیچیده و متنوع می باشد به طور مثال تعداد کلیک هایی که روی آگهی شما می شودیا امکان اینکه کلیکی منتهی به فروش شود میتواند به عنوان معیار مورد استفده قرار گیرد.
مبحث بعدی که یک ابزار تبلیغاتی مهم به شمار می رود موتورهای جستجو می باشند .عوامل مهم در این روش ابتدا رتبه بندی و سپس مبحث سایت های اسپانسر می باشد.

-از آنجا که موتور های جستجو جنبه اطلاع رسانی دارند چگونه می توانند جنبه تبلیغاتی پیدا کنند؟

خوب مردم از طریق موتورهای جستجو در ارتباط با موضوع مورد علاقه خود به وب سایت مورد نظرشان دستر سی دارند و اگر شما جز سایت های پیشنهادی موتور های جستجو باشید بازدید کننده به سراغ سایت شما می آید و شما بدون هزینه کردن برای وب سایت خود از طریق به راحتی آن را در دسترس همگان قرار داده اید. مورد بعدی در مبحث موتور های جستجو، معرفی سایت های حمایت شده است. سایت های اسپانسر با پرداخت هزینه نام خود را در حاشیه فهرست های موتور جستجو قرار می دهند . ما در اینترنت سایت هایی باعنوان فهرست راهنمای وب نیز داریم.
از نظر فنی دو نوع روش جستجو در سایت های اینترنتی وجود دارد برخی مانند Google موتور جستجو هستند و برخی هم فهرست راهنمای وب می باشند. موتور های جستجو با ایجاد فهرستی از پیوند ها و اسناد در اینترنت و ذخیره کردن آنها در یک بانک اطلاعاتی ، در هنگام جستجو بانک اطلاعاتی خود را جستجو می نمایند، اما فهرست راهنمای وب به شکلی متفاوت عمل می کند،شما معمولا URL سایت خود را به علاوه توضیح مختصری راجع به آن به فهرست ارایه می نمایید که این کار برای شما هزینه ای در بر نخواهد داشت.
فهرست های راهنمای وب نیز دارای مباحث رتبه بندی و معرفی سایت های اسپانسر می باشند. پرتال ها یا سایت های مقدماتی نیز نوعی تبلیغ به شمار می آیند. پرتال ها یک سایت ورودی مقدماتی برای وب که ترکیبی از محتوای متنوع و خدمات به صورت تنظیم شده برای نیاز هر استفاده کننده خاص می باشند. حضور داشتن در جوامع الکترونیکی نیز می تواند روش موثری برای ترویج یک برند باشد. برای مثال با حضور در سمینار های تحت وب می توان یک برند را در میان مخاطبان خبره مطرح کرد،این سمینارها حتی می توانند هنگامی که شرکت کنندگان در شبکه حضور دارند برگزار شوند و در انتها اسناد و نتایج آنها در دسترس همگان قرار گیرد.
یکی دیگر از روش های حضور در جوامع الکترونیک، انجمن ها می باشند،میزبانی انجمن ها می باشند،میزبانی انجمن های مختلف در اینترنت می تواند به این معنا باشد که شما اعتبار کافی برای راه انداختن آنها را داشته اید.
مورد بعدی ،اتاق های مجازی گفت گو بر روی اینترنت می باشد، به طور مثال شما در یک قسمت از سایت خود یک اتاق گفتگو راه اندازی می نمایید در واقع شما با این عمل سبب شده اید که مردم لحظاتی را در سایت شما صرف نماین دو شما در کنار آن برند خود را مطرح نمایید. روش های دیگری نیز موجود ند که این ها هم از اینترنت استفاده می کنند ولی لزوما تحت وب نمی باشند که یکی از آنها پیغام رسان بلا درنگ است مانند. MSN Messenger .شما وقتی یکی از این نرم افزارها ی پیغام رسان بلادرنگ را انتخاب می نمایید این خود نوعی تبلیغ برای ارایه کننده آن نرم افزار محسوب می شود،آنها این سرویس را به شما می دهند تا شما در تصمیم گیری های آینده آنها را انتخاب نمایید. سرویس پیام های کوتاه نیز نوع دیگراین جوامع می باشند،مثل پیغام هایی که شما بر روی موبایل خود دریافت می کنید. تکنولوژی بعدی پروتکل کاربردهای بی سیم است. این تکنولوژی به شما این امکان را می دهد که اطلاعات روی اینترنت را بر روی دستگاه های کوچک بی سیم مانند موبایل مشاهده کنید. به طورمثال با آدرس Wap.Yahoo.com شما نسخه تغییر یافته سایت yahoo.com را برای کاربردهای بی سیم برروی موبایل خود مشاهده می نمایید.یکی دیگر از این جوامع الکترونیک،خدمات رایگان حضور در اینترنت می باشد،شما در سایت خود امکان حضور دیگران را به طور رایگان ایجاد می کنند و از سوی دیگر فضایی برای ارایه آگهی های خود در نظر می گیرید.مثلا سرویس Geocities در سایتYahoo به شما به همین منظور صفحه شخصی مجانی می دهد . مبحث بعدی ارایه رسانه های سنتی بر روی وب می باشد، شما برای تبلیغ می توانید در سایت خود موسیقی،فیلم یا انیمیشن ارایه نمایید. وب لاگ ها نیز یکی از ابزارهای تبلیغاتی بسیار مهم به شمار می روند. سایت های بزرگ در درون خود وب لاگ هایی ایجاد می نمایند تا به دوراز قواعد سخت و زمان گیر نشر مطالب دروب سایت به روش محاوره ای و ساده تر حرف خود راآزادانه بیان نمایند و خیلی سریع آن را به مخاطبان منتقل کنند. آخرین مساله ای که به نظرم می رسد پشتیبانی تبلیغاتی می باشد. به طور مثال، موسسه ای یک وب سایت را از نظر مالی یا معنوی حمایت می نماید بنابر این اسم آن موسسه به عنوان حامی در سایت ذکر می شود که به نوعی برای آن شرکت تبلیغ می باشد .

-معایب و محاسن تبلیغ بر روی اینترنت نسبت به سایر رسانه ها چیست؟

مزایای تبلیغ در اینترنت کلا به دو دسته تقسیم می شوند. یک دسته تاکتیکی می باشند و تنها می توانند در عصر ما صادق باشند و ممکن است در آینده این مزایا وجود نداشته باشند. یک دسته نیز استراتژیک و همیشگی هستند. مزایای تاکتیکی و مقطعی که در طی چند سال آینده ممکن است محو شوند از این قرارند: ابتدااین که شما روی اینترنت با یک سری افراد نخبه سرو کار دارید یعنی افرادی که از یک سری فیلترهایی گذشته اند ، مثلا سواد دارند،به زبان انگلیسی تسلط دارند،یک درجه مشخصی قدرت خرید دارند ،کامپیوتر و امکان دسترسی به اینترنت را نیز دارا هستند. و اما مزایای همیشگی ،مثل این که تبلیغ در اینترنت مقرون به صرف می باشد نسبت به سایر رسانه ها زیرا شما می توانید با قیمت ارزان در آن تبلیغ نمایید و حجم زیاد مطالب را به راحتی برروی وب قرار دهید بدون این که هزینه های چاپ و کاغذ را متحمل شوید. باز خورد (Feedback ) گرفتن از مشتری نیز بسیار ارزان قیمت می باشد ،کافی است شما یک فرم نظر خواهی برروی یکی از صفحات وب سایت خود قرار دهید*****. از محاسن دیگر تبلیغ در اینترنت سرویس های مجانی هستند که شما می توانید به راحتی از طریق اینترنت به مشتری ارایه نمایید. شما می توانید قبل از این که مشتری را پای میز مذاکره بکشانید از روی اینترنت متوجه شوید که چه نوع محصول و خدماتی را نیاز دارد و سپس سرویس دقیق تر و مناسب تری را به مشتری ارایه نمایید. اما معایب تبلیغ بر روی وب نیز قابل تامل اند. هنگامی که شما ارتباط حضوری و رودررو با مشتری ندارید واقعا مشکل است که با یک سایت کسی را متقاعد نمایید که در سایت شما بیایید و خدمات و محصولات شما را انتخاب نماید و سراغ شرکت های رقیب شما نرود. مساله بعدی این است که شما نمی توانید به به بخش های فقیرتر جامعه از روی وب محصول یا خدمات ارایه دهید،شاید همیشه این نخبه گرا بودن اینترنت به نفع شما نباشد. این که شما از روی اینترنت به آنهایی که ناتوانایی های جسمانی دارند مانند نابینایان دسترسی محدودی دارید و نمی توانید به آنها محصول و خدمات خود را به راحتی عرضه نمایید خود مساله دیگری است . جلب اعتماد مشتری نیز اهمیت زیادی دارد،تراکنش های با حجم بالا نیاز به سطح بالایی از اعتماد بین فروشنده و خریدار دارد. اما غیاب سایت (Downtime ) در روی اینترنت- که امری ممکن ومعمول می باشد با احتمال حداقل یک درصد در سال برای بیشتر سایت های تجاری می تواند نه تنها مشتریان شما را سردرگم نماید بلکه نوعی ضد تبلیغ نیز به شمار می رود. از سمت دیگر محدودیت های فنی مانند به روز نبودن نرم افزار و سخت افزار مخاطب یا کندی خطوط اینترنت سبب می شودند فاصله بزرگی میان پیام شما و آنچه در نهایت مخاطب دریافت می کند ایجاد شود.

-به عنوان آخرین سوال شما وضعیت تبلیغات اینترنتی را در ایران چگونه ارزیابی می کنید؟

آمار های دقیقی در مورد تعداد استفاده کنندگان اینترنت در ایران وجود ندارد ولی پایین ترین آمارها تعداد استفاده کنندگان اینترنت را 3261/1 و ارایه کنندگان اتصال به اینترنت را 100 موسسه در سال 2002 میلادی بر آورد می کنند. این آمار روزبه روز به شکل تصاعدی بالا می رود اگر چه برخی موسسات دولتی و خصوصی به طور فعال از اینترنت استفاده می کنند ولی در این مورد دیدگاه واحدی ندارد و معمولا فلسفه نظام مندی در پشت فعالیت ها یشان دیده نمی شود . در ایران دیدگاه مدرن تبلیغاتی برای عموم حرفه ای ها بوجود نیامده به همین دلیل در بیشتر موارد یک موسسه برنامه حضور در اینترنت خود را روی ویرانه های تفکر قبلی بنا می نهد . وب سایت و طراحی آن در دنیا همواره محل مناقشه بین طراحان گرافیک،برنامه نویسان و توده انبوهی از "علاقه مندان" بوده است . نتیجه –این مناقشه این است که طراحان گرافیک غالبا کاتالوگ های خوش آب و رنگی را به جای وب سایت به مشتریان خود ارایه می کنند ، برنامه نویسان وب سایت ها را محل نمایش توانایی های فنی خود می کنند و آماتور ها چنان کار را نابسامان انجام می دهد که معمولا مشتریان،حضور در اینترنت را برای مدت طولانی از برنامه تبلیغاتی خود حذف می کنند. در واقع بسیاری از کسانی که مدعی ارایه این خدمات هستندحتی تجربه ایجاد یک وب سایت موفق را نیز ندارند. اگر این وضع ادامه یابد قطعا در آینده قسمتی از برنامه های بازار یابی و تبلیغات در اینترنت موسسات ایرانی به خارج از کشور ارجاع خواهد شد. از سوی دیگر برخلاف تصور عموم پروژه های نرم افزاری در ایران چندان نیز ارزان تمام نمی شودند و ما نمی توانیم با بسیاری از کشوردر زمینه صادرات خدمات رقابت کنیم. تبلیغات در وب فصل مشترک فعالیت تیم های متعدد فنی و هنری است تنها به عنوان یک بیننده معتقدم که در ایران افراد قابلی در زمینه های مختلف صنعت تبلیغات و به خصوص IT وجود دارند فکر می کنم توجه به تحقیقات، ریاضت و سخت کوشی، توقع منطقی از در آمد، رقابت سالم،احترام به مشتری، توانایی کارگروهی،داشتن اهداف دراز مدت و نگرش حرفه ای به کار راه های موفقیت هستند.


همانطور که می‌دانیم ایجاد امکان مراودات الکترونیکی در اینترنت با احتساب مزایا و محاسن بی‌شمار خود، مشکلات عدیده ای را نیز به همراه داشته است. در حقیقت هر یک از طرفین (سرویس دهندگان و سرویس گیرندگان) با نگرانی‌های جدی مواجه هستند و در همین راستا، جهت ایمن‌سازی مراودات خود از یکدیگر انتظاراتی را مطرح می‌نمایند.

ایجاد ایمنی و رفع هرگونه تهدید در انجام معلامات و یا تراکنش‌های اقتصادی، و نیز قانونمند و مطمئن بودن فعالیت و مخفی ماندن اطلاعات مربوطه به آن به عنوان توقعات مشتریان مطرح می‌شود و در مقابل فعالیت همراه با دقت کاربر، عدم انجام اعمال خلاف قواید و قوانین شبکه و مراودات الکترونیکی و نهایتاً اجتناب از تخریب و یا صدمه‌زدن به سایت از انتظارات سرویس دهندگان می‌باشد.

در عین حال هر دو طرف از واسطه انتقال‌دهنده اطلاعات که همانا سیستم‌های مخابراتی هستند توقع جلوگیری از استراق اطلاعات و‌... را خواهند داشت.

در حقیقت در مباحث مربوط به امنیت شبکه، ایمنی کاربر، ایمنی سرویس‌دهنده و ایمنی مخابراتی از رئوس مطالب مورد توجه می‌باشند.

در ادامه سعی در بررسی کاستی‌های مجموعه در سازده بخش خواهیم نمود:

1)عدم نصب صحیح سسیتم عامل‌های اصلی شبکه

یکی از اصلی‌ترین دلایل بروز حمله به سایت‌های اینترنتی حفره‌های موجود در نرم‌افزارهای سیستم عامل به جهت عدم نصب اصولی و تکنیکی آنها می‌باشد. در حقیقت عدم شناخت و آگاهی کافی برخی از مسوولین سایت ها از امکانات، محاسن و معایب و حفره‌های موجود در سیستم عامل مورد استفاده موجب می‌ شود مبحث انجام تنظیمات صحیح به دقت و درستی انجام نشده و به سادگی، زمینه جهت ورود غیر مجاز مهاجم مهیا شود. بسته نبودن Port های موجود در مجموعه سرویس‌های یک Server به لحاظ امنیتی بسیار خطرناک می‌باشد که در بسیاری از موارد به جهت عدم دقت مسوولین مربوطه، مسیر هموار جهت ورود مهاجمین (Hackers) به وجود می‌آورد.

تحليل‌گران: نسخه‌ نهايي ويستا با تاخير به بازار خواهد آمد. تحليل‌گران گارنتر، شركت‌ها نبايد براي دست‌يابي به ويندوز ويستا عجله كنند چون چنين به نظر مي‌رسد كه نسخه‌ي نهايي اين سيستم عامل تا سال 2008 به بازار نخواهد آمد. تحليل‌گران گارتنر در تحقيقاتي كه روز جمعه منتشر شد، اعلام كرده‌اند كه تحقق تغييرات عمده‌ ويستا شامل امكانات امنيتي پيشرفته و ساير ويژگي‌هاي وابسته به اين امكانات سه سال طول خواهد كشيد. اين سيستم عامل قرار بود در سال 2006 به بازار عرضه شود. در اين تحقيق ده ويژگي از معايب و محاسن ويندوز ويستاي مايكروسافت ارايه شده است. گارتنر همچنين بعضي از ضعف‌هاي سياست‌گذاري مايكروسافت را در اين باره بيان كرده است.

اينترنت اكسپلورر 7 امكانات امنيتي بسيار پيشرفته‌‌اي خواهد داشت كه عرصه‌ي رقابت را بر فايرفاكس تنگ خواهد كرد. مايكروسافت در تلاش است تا اين مرورگر را تا اوايل سال 2006 به بازار عرضه كند. اما با وجود اين امتياز به نظر نمي‌رسد كه اينترنت اكسپلورر 7 بتواند گوي سبقت را از ديگر مرورگرها بربايد چرا كه عملياتي كردن اين مرورگر با تمام ويژگي‌هايش به ويندوز ويستا نيازمند است. به تاييد پژوهش‌گران استفاده از IE7 و ويندوز ويستا ضعف‌ها و مشكلات كاربران را به حداقل خواهد رساند. همچنين از نظر امنيتي، فايروال شخصي ويندوز ويستا كارايي بيش‌تري نسبت به فايروال XP خواهد داشت و امنيت بيش‌تري براي عبور و مرور داده‌ها به ويژه در لپ‌تاپ‌ها تامين خواهد كرد. از ديگر ويژگي‌هاي ممتاز ويندوز ويستا امكانات جست‌وجوي آن است. سرعت جست‌وجوي ويندوز XP پايين است و امكان جست‌وجوي هم‌زمان فايل‌ها، الكترونامه‌ها و ... در آن وجود ندارد كه اين ضعف‌ها در ويندوز ويستا برطرف خواهد شد.

"همايش و جشن اخلاق رايانه‌اي پاك" با هدف فرهنگ‌سازي در كودكان در زمينه فناوري اطلاعات، نهم آذرماه در كانون سلمان برگزار مي‌شود.

مسوول برگزاري اين همايش و جشن، روز شنبه با بيان اين مطلب گفت مخاطبان اين همايش و جشن كودكان و نوجوانان هستند كه محورهاي آن در قالب "موزيك"، "شعر"، "نمايش"، "مسابقه" آموزش داده مي‌شود.

"محمد رنجبري" در گفت‌وگو با خبرنگار آي‌تي ايرنا افزود محورهاي اين جشن و همايش شامل "يادمون باشه ، سي‌دي كپي خيلي بده"، "پشت رايانه زياد ننشينم"، "بازي‌هاي ايراني مناسبترند" و "فايل‌هاي ديگران براي خودشان است" مي‌باشد.

وي اظهار داشت "سي دي ويروسي به كسي ندهيم"، "رمز ايميل هر كسي براي خودش است"، "همه براي چت كردن مناسب نيستند"، "پشت رايانه صاف بنشينيم" و "اينترنت همراه بزرگترها" از ديگر محورهاي اين همايش و جشن است.

وي تصريح كرد هدف از برگزاري اين همايش ارايه آموزش‌هايي در خصوص "استفاده صحيح كودكان از رايانه و اينترنت"، "فرهنگ‌سازي در خصوص مسايلي چون كپي رايت" و "معايب و محاسن سرويس‌هاي اينترنتي" است.

رنجبري در پايان افزود اين همايش توسط يك شركت خصوصي با همكاري شوراي عالي اطلاع رساني برگزار مي‌شود و معاونت ‪ IT‬وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز حامي اين همايش است.




با تشکر