تغییرات قالب 1 مشاوره خرید لپ تاپ در ایران ، دبی و سایر نقاط (عمده و خرده)

teknosys

New Member
سلام دوستان

این تایپیک رو زدم به دو دلیل:

1. از این فروم خیلی خوشم اومده .
2. این تایپیک رو تو هیچ فروم دیگری ندیدم. اگر اطلاعاتی هم در این زمینه در دیگر فروم ها باشه خیلی جسته و گریخته و نامفهومه.

اگه دوستان سوالات کلی در مورد بازار لپ تاپ ایران و دیگر مناطق دنیا دارند در خدمتم.
منظور از سوالات کلی اینه که مدل یا برند خاصی نپرسین چون قیمت ها به روز هستند و خیلی وقت گیر میشه اگه بخوام هر روز همه قیمت همه مدل ها رو چک کنم.

سوالاتی در مورد کلیت بازار لپ تاپ ، جایگاه ایران ، خاورمیانه ، اروپا و آمریکا در بازار و سیاست های شرکت های سازنده و عرضه کننده ها و از این قبیل سوالات.
امیدوارم بتونم کمکی باشم در انتخاب نهایی شما.

موفق باشین!:rose:
 

MOH3EN.SH4H

Member
سلام خوبی دوست من

تایپک خیلی خوبی زدی منم ازش خوشم اومد :دی

من یه سوال داشتم

من می خواستم یه مینی لبتاپ بخرم که حدود 500.600 هزار تو من پام در بیاد برندش هم برام فرقی نداره
می خوام یه سیستم معمولی باشه که همین فتوشاپ خودمونو اجرا کنه:green:
چی پیشنهاد می کنی؟
 

teknosys

New Member
تفاوت بازارها!!

سلام

میخواستم توضیحی بدم در مورد یکی از نکاتی که ممکنه سوال خیلی ها باشه و اکثرا به خاطر بایکوت اطلاعات توسط فروشندگان به دلایل مختلف بی جواب میمونه یا اینکه جواب اشتباه برای سردرگم کردن سوال کننده میدن!!

سوالی که برای خیلی ها پیش میاد اینه که از کجا بخریم؟ مثلا شهرستانی ها میپرسن تهران بخریم بهتره ؟ تهرانی ها هم که در مورد کدوم شرکت یا کدوم گارانتی سالهاست که با هم بحث میکنن. بحث هایی که به خاطر سلیقه ای بودن و بایکوت اطلاعاتی شرکت ها همیشه بی نتیجه میمونه و آخرش هم میگن هرچی بیشتر بحث کنیم بیشتر گیج میشیم.!!!

اینکه از کجا بخرید ممکنه مهم به نظر برسه ولی در ایران از اونجایی که با بقیه جاها فرق میکنه اینش هم فرق میکنه به چند دلیل:
1. اولا که ما در تحریم هستیم در بازار لپ تاپ . تحریمی که از طرف آمریکا و یک جانبه شروع شد و شرکت های تایوانی مثل asus و Acer هم به اون پیوستن. تا الان فقط دو شرکت سازنده لپ تاپ هستند که ما رو تحریم نکردند . شرکت LG و Samsung . پس موضوع نمایندگی در ایران هم کلا منتفی میشه. کلمه ای که خیلی ها ازش سواستفاده کردند و می کنند، متاسفانه!

2. سبک بازار در ایران به دلیل نبود نمایندگی رسمی فرق داره. در اروپا و آمریکا مثلا سونی واشنگتن یا لندن نمایندگی میشن و هم عمده فروشی رو انجام میدن و هم خرده فروشی. به این صورت که برای همکاران قیمت ها رو طوری میزنن که سودی که کارخانه برای خرده فروشی (Retailer) تعیین کرده نصیبش بشه. ولی در ایران شرکت هایی که سرمایه گذاری هنگفتی در این زمینه کردن میان و لپ تاپی که چند دست گشته و هر کدوم مبلغی رو روی اونا کشیدن وارد میکنه و به خاطر سرمایه گذاری هنگفتش تعداد بالایی میخره و اینجوری ارزونتر هم روش در میاد.
تا اینجا ممکنه بگین خوب که چی؟ ولی اینجا یه اشکالی وجود داره! اونم اینه که وقتی شما نتونید مستقیما از کارخونه بخرین و از تسهیلاتی که شرکت سازنده برای خرید مستقیم از خودش قرار داده محروم بشین طبیعتا هزینه های جانبی خواهید داشت که باعث گران شدن کالا برای مصرف کننده میشه. بذارین یه مثال بزنم:

مثلا ال سی دی های PC در ایران نمایندگی رسمی دارن. مثل ال جی و سامسونگ. وقتی شما نمایندگی رسمی باشی به خاطر کمک های شرکت سازنده تخفیفاتی دارین که هزینه ها رو به شدت پایین میاره . مثلا درصد گمرکی ، سود ال سی ، مقدار سود خرید نسیه از شرکت ، کمک شرکت در تبلیغات ، خرید دمه در کارخونه!!(مثلا اگه شما از خود کارخونه ایران خودرو ماشین بخرین ارزونتر در میاد به جای اینکه از بنگاه دار بخرین. چون اون وقت شما سود بنگاه دار رو حذف کردین از مبلغ پرداختی!!) و ده ها تسهیلات دیگه. من در یکی از بنادر جنوب کشور زندگی میکنم. تا چند سال پیش قاچاق قطعات کامپیوتر و خصوصا ال سی دی PC خیلی بازارش داغ بود و جزو موارد پرسود حساب میشد. ولی بعد از اخذ نمایندگی این قطعات در تهران الان تمام فروشندگان قطعه در اینجا از تهران خرید میکنن. فکرش رو بکنین !! همون کسانی که تا چند سال پیش به همین تهرانی ها جنس میدادن الان مجبورن خودشون از اونا خرید کنن. یعنی الان قاچاق ( ورود کالا بدون پرداخت گمرکی) هم که بیارید نمی تونید با نمایندگی رسمی رقابت کنید . این به خاطر همون تسهیلاتی که گفتم.

ببخشید که طولانی شد. حتما دوباره براتون مینویسم. اگه سوالی بود در خدمتم.
 

teknosys

New Member
سلام خوبی دوست من

تایپک خیلی خوبی زدی منم ازش خوشم اومد :دی

من یه سوال داشتم

من می خواستم یه مینی لبتاپ بخرم که حدود 500.600 هزار تو من پام در بیاد برندش هم برام فرقی نداره
می خوام یه سیستم معمولی باشه که همین فتوشاپ خودمونو اجرا کنه:green:
چی پیشنهاد می کنی؟

سلام
این سوال شما مربوط میشه به مشاوره در مورد خرید لپ تاپ . اگه سوالی در مورد تفاوت بازار در ایران و جاهای دیگه و یا شرکت های ایرانی ،گارانتی ها ، نحوه کار شرکت های ایرانی ، نحوه کار و سیاست فروش شرکت های خارجی، و از این قبی داشتین بنده در خدمتم.

در ضمن توصیه هم میکنم مینی نخرین. فقط اینو بگم که پارسال 35 درصد خرید مینی توسط کاربران ایرانی کم شده و این خودش نشون دهنده عدم کارایی این محصولاته.
موفق باشین!
 

teknosys

New Member
سلام دوستان

میخواستم امروز در مورد لپ تاپ های ریفربیش(Refurbished) که با نام های مرمت شده ، (Outlet) و حتی مستعمل !! در ایران شناخته میشن توضیح بدم.

این موضوع خیلی مهمه ولی متاسفانه نادیده گرفته میشه.

اول توضیح بدم که ریفربیش چیه و به چه لپ تاپ هایی اطلاق میشه تا برسیم به اینکه سیاست فروش اونها در ایران و خارج ایران چه تفاوتی دارند.

به لپ تاپی میگن ریفربیش که بعد از تست نهایی از کارخونه خارج میشه و به نمایندگی فروش میره که به فروشنده دسته اول معروفه!
این لپ تاپ ها توسط نماینده فروش تست میشه و اشکالاتی در اون دیده میشه. نمایندگی اون رو برگشت میده به کارخونه و کارخونه اون رو باز میکنه اشکالات رو برطرف میکنه و دوباره تست میکنه (ReTested) و با درج کلمه (Refurbished) بر رو یه برچسب زیر لپ تاپ و بر رو جعبه دوباره به بازار میفرسته.
ولی اینجا دلایل برگشت خیلی مهم و البته متفاوته. ممکنه نمایندگی لپ تاپ رو به خاطر اشکال فنی برگشت بده که این اشکال فنی هر چیزی ممکنه باشه . مثلا کنده شدن یکی از دکمه های کیبورد یا خرابی مادربرد. همونطور که میدونید این خرابی کجا و آن کجا!!!! اگه مشکل کیبورد باشه که خیلی فرقی با لپ تاپ برگشت نخورده که به اونا اصطلاحا اصل میگن نداره ولی اگه مادربرد خراب باشه چی؟

یکی از دلایل دیگه هم میتونه فروش نرفتن لپ تاپ باشه و یا ویترینی شدن اون. یعنی مدتی در نمایندگی میمونه و فروش نمیره و اونا برگشتش میدن یا تو ویترین میذارنش که موجب خراشیده شدن و یا رنگ باختن بدنه لپ تاپ میشه.

مشکل اسایی این لپ تاپ ها اینه که کارخونه اعلام نمی کنه که دلیل برگشت چی بوده. و این باعث ایجاد شک در مصرف کننده میشه.
ممکنه بپرسین خوب چرا میزنه ریفربیش اگه روی دستگاه و جعبه نزنه که هیچکس نمی دونه که مرمت شده است؟

جوابش اینه که کارخونه این لپ تاپ ها رو با قیمت های پایینی برای مصرف کنندگان جهان سومی مثل بعضی کشورهای آفریقایی به بازار میده و کشورهای خارج از لیست کارخونه اجازه استفاده از اون رو ندارن. اختلاف قیمت هم چشمگیره. این لپ تاپ ها به پول ما حساب کنیم
به طور متوسط 200 هزار تومان در هر 1 میلیون تومان اختلاف دارند .

متاسفانه در ایران با کندن برچسب و تعویض بسته بندی این لپ تاپ ها رو در بازار به جای اصل می فروشند و تقریبا هیچ راهی برای فهمیدن این موضوع هم وجود نداره.
همین چند وقت پیش بعضی شرکت ها از شرکت معتبر و شناخته شده ایران رهجو به خاطر اختلاف قیمت محصولات لپ تاپش با بازارهای جهانی شکایت کردند. اونا میگفتن که چطور ممکنه لپ تاپ در ایران با وجود تحریم و هزینه های واردات ارزونتر از کشور مبداء یعنی چین باشه؟ واقعا ممکنه؟

اونا معتقد بودند که ایران رهجو با وارد کردن لپ تاپ های ریفربیش و تعویض برچسب و جعبه اونا رو به بازار میاره و ارزونتر از کشور مبداء می فروشه.

من کاری به این که آیا چنین عملی صورت گرفته یا نه ندارم . ولی میخواستم شما رو در جریان ریزه کاری های بازار در ایران و جهان بزارم.

اینم بگم که خیلی واسه خودم جالب هستش.
چند وقت پیش با اپراتور شرکت Dell که در سایت این شرکت برای پاسخگویی حضور داره و با چت کردن به سوالات پاسخ میده در این باره پرسیدم . من انگلیسی در حد خوبی بلدم ولی نتونستم بهش حالی کنم که این کار یعنی تعویض برچسب و جعبه در اینجا صورت میگیره.
بیچاره همش میگفت من متوجه نمیشم!! مگه میشه؟ !!! آخرش هم چت روم رو روی آی پی من بست!!!!

اگه سوال در این زمینه بود در خدمتم.
موفق باشین.
 

teknosys

New Member
علت گرانی لپ تاپ های مارک اپل در ایران

سلام

تو این پست میخوام دلایل گرانی لپ تاپ اپل رو در ایران خدمتتون عرض کنم.

اگه به سایت اپل سری بزنین و وارد بخش فروشگاه به این آدرس بشین متوجه خواهید شد که محصولات اپل از جمله لپ تاپ های این شرکت چه اختلاف قیمت نجومی با بازار ایران دارند. اختلافی که در بعضی محصولات به 10 برابر هم میرسند!!!

دلایلی وجود دارند که باعث اختلاف قیمت این محصولات میشن.

یکی از این دلایل تحریم هستش. همونطور که در پست های گذشته عرض کردم ما در لپ تاپ تحت تحریم هستیم و امکان خرید و واردات مستقیم از شرکت سازنده برای ایران وجود نداره. اپل بعد از HP دومین شرکت تحریم کننده ایران بود و فروش و خدمات پس از فروش رو برای کاربران ایرانی قطع کرد.

دلیل دیگری که باعث این موضوع میشه اینه که در ایران چند شرکت محدود اقدام به واردات این محصول از دبی میکنن که باعث غیر رقابتی بودن بازار میشه و متاسفانه هماهنگی های پشت پرده بین این شرکت ها باغث شده تا جایی که امکان داره قیمت ها رو بالا نگه دارند تا سود بیشتری داشته باشند. این شرکت ها باعث شدن که لپ تاپ اپل که یکی از محبوب ترین لپ تاپ های دنیا است متاسفانه در ایران از محبوبیت چندانی برخوردار نباشن.

طی چند ماه اخیر این شرکت ها با ساخت بسته های آموزشی سیستم عامل مکینتاش که به مک معروف است به دنبال آشنا کردن کاربران ایرانی با این سیستم عامل هستند که باعث میشه یکی از دلایل عدم محبوبیت و فروش بالای این لپ تاپ ها که آشنا نبودن کاربران ایرانی با سیستم عامل مک و طرز کار با لپ تاپ های اپل که در بعضی جزئیات با دیگر لپ تاپ ها تفاوت داره رو تا حدودی برطرف کنه. این خود نشون دهنده سود بالای این لپ تاپ ها برای شرکت های وارد کننده هست که اینقدر هزینه میکنن و با ترفند های گوناگون به دنبال بازاریابی این محصولات هستند . وگرنه چرا برای هیچ برند لپ تاپی تا کنون هیچ بسته آموزشی یا چیزی شبیه به این ساخته نشده؟
برندهایی که میشه روشون مانور داد ولی دیگر برندها به خاطر قیمت متناسبی که از نظر کاربران ایرانی دارند به تنهایی باعث اعتماد اونها به این محصولات میشه.

یک مقایسه قیمت

شرکت سازنده

ایران

همونطور که می بینید در آمریکا و ایران حدود 500 هزار تومان اختلاف وجود داره توی این مدل خواص. در صورتی که در سایت اپل با امکانات ویژه ای عرضه میشه که حدودا 700 هزار تومان قیمت دارند. امکاناتی مثل عدم احتساب مالیات که در ایران 3 درصد ارزش افزوده میخوره و بسته های نرم افزاری که هر کدومشون حدود 30 هزار تومان قیمت دارند و یک پرینتر که حدود 80 هزار تومان قیمت داره. همه این ها به کنار مطلب قابل توجه اینه که شرکت اپل درصد سود خرده فروشان مجاز رو 15 درصد از مبلغ لپتاپ بعلاوه هزینه جابجایی محسوب کرده ولی در ایران نه تنها امکانات جانبی این لپ تاپ ها عرضه نمیشه بلکه از سود مجاز هم فراتر رفتند و مبالغ بیشتری از مقدار تعیین توسط شرکت سازنده از مصرف کننده دریافت می کنند.

اگر این شرکت ها نمایندگی رسمی بودند مورد مجازات شرکت سازنده قرار میگرفتند و جریمه های سنگسنی هم بایستی پرداخت میکردند.

اگر سوالی بود در خدمت هستم.

موفق باشین .
 

teknosys

New Member
خرید از تهران یا شهرستان؟ دبی یا چین؟

سلام

میخواستم یه مقایسه کلی انجام بدم بین خرید از مکان های مختلف که در موضوع پست اشاره شد. اول ایران!

ایران: از اونجایی که در ایران نمایندگی رسمی وجود نداره بی اعتمادی به شرکت ها در اوج خودش وجود داره. هر کی یه چیزی میگه که با گفته قبلی تناقض داره و موجب سردرگمی مصرف کننده میشه. قابلیت پیگیری هم از طرف مصرف کننده وجود نداره و شرکت ها به شرکت سازنده پاسخ گو نیستند. تا جایی که میشه هم خودشون رو از شرکت مادر دور نگه می دارند تا فعالیتشون برای اونها پررنگ نشه تا مشکلی در خرید در بازرا بین الملل پیدا نکنند.
به دلایلی کع در پست های گذشته عرض کردم قیمت لپ تاپ در ایران بالاتر از بازار جهانیست و اگر شما قیمت های مشابه یا پایین تری دیدین حتما باید اصالت کالا رو چک کنید . چون همونطور که گفتم به دلیل تحریم و عدم فعالیت مستقیم شرکت مادر در ایران ترفند های گوناگونی برای سواستفاده از بازار در ایران صورت میگیره که در پست های بعدی به تفصیل در مورد انواع ترفندها صحبت خواهم کرد. پس نتیجه میگیریم که قاعدتا و منطقا قیمت های لپ تاپ از دیگر جاهای دنیا بیشتر است . ولی آیا این اختلاف قیمت باعث خواهد شد که شما صد در صد از خرید محصول در ایران پشیمان شده و به دنبال خرید از بازارهای بین المللی مثل دبی و یا شنژن (Shenzhen) چین بشوید؟

با توجه به خصوصیات این محصول یعنی لپ تاپ بعید میدونم که این اختلاف قیمت ها باعث بشه تصمیمتون عوض بشه.

چون خدمات پس از فروش یکی از اصلی ترین خصوصیات لپ تاپ هست و اگه شما از بازار های بین الملل خرید داشته باشین برای استفاده از خدمات پس از فروش به مشکل میخورین.
البته کیفیت این خدمات نسبت به دیگر کشورها پایین تره و این همه بحث و جدلی که بین کاربران این محصول در ایران وجود داره برای انتخاب یا رد یک گارانتی هم نشئت گرفته از عملکرد نوسانی این شرکت هاست. منظور اینه که در بعضی مواقع خوب عمل می کنن و در بعضی دیگر مواقع بد عمل میکنند .( به خاطر نبود نظارت شرکت های مادر) . این نواسان عملکرد در نمایندگی های معتبر در سایر نقاط دنیا اصلا دیده نمیشه!!

یه بار در دبی برای تست گارانتی نماینده سونی در دبی یه لپ تاپ سونی بردم اونجا که قبلش فرستاده بودم ایران رهجو و گفته بودن که برد باید عوض بشه. مدل EA23 بود. گفتم من که میخوام برم اونجا تا با خودم ببرمش یه تست بزنم. به قولی سنگ مفت و گنجشک هم مفت!!!!
وقتی بردم اونجا و فهمیدن که اهل اونجا نیستم و باید سریعا برگردم توی سیستم نوبت من رو اضطراری زدن. بله، حتی نوبت دادنشون هم روی برنامه بود. بهم گفتن 8 ساعت دیگه با شما تماس می گیریم و برآورد اولیه رو میگیم. من رفتم ولی ساعت خروجم از شرکت رو برداشتم ببینم چه قد طول میکشه تا بهم زنگ بزنن.

شاید باورتون نشه ولی با فقط 8 دقیقه تاخیر زنگ زدن و بعد از عذرخواهی بابت تاخیر گفتن که مشکل عدم آنتن دهی موبایل شما بوده. خیلی تعجب کرده بودم از این برنامه ریزی و دقت عمل. بلاخره بعد از کلی صحبت کردن و توضیح دادن اون گفتن که مشکل از طرف ما بوده و این دستگاه رو بدون هیچ هزینه ای برای شما تعمیر میکنیم.

وقتی رفتم دستگاه رو بیارم از یکیشون پرسیدم اخه چرا اینقدر هزینه میکنین تا بتونید اینقدر منظم و به موقع کار کنید؟ گفت: اگه اشتباهی توی کارمون به وجود بیاد یا یکی از دستمون به شرکت شکایت کنه و ثابت بشه که مشکل از ما بوده سریعا یه شرکت دیگه میاد و نمایندگی رو از ما میگیره.

این رو گفتم که شما مقایسه کنید آیا در ایران هم یه چنین خدماتی وجود داره؟؟

برای خرید در ایران چند مکان مختلف وجود داره:

1. تهران : تهران که به خاطر وسعت و مرکزییتش بازار گسترده ای داره و شرکت های بزرگ و سرمایه گذاران روی بازارش سرمایه گذاری های هنگفتی می کنن. اگر شما خدمات پس از فروش اهمیت زیادی داره و به لپ تاپ و طرز کارکرد اون و تعمیر اون به صورت مبتدی وارد نیستید بهتره که از خیر اختلاف قیمت بگذرین و از تهران و شرکت های معتبر و نه فروشگاه های بدون پشتوانه مالی و تخصصی خرید کنید. حتما پشیمان نخواهید شد.

2. مناطق آزاد: مناطقی مثل کیش ، قشم ، خرمشهر در جنوب و چند شهر مرزی در مرز بین ایران و ترکیه مناطق آزاد هستند. چون من در جنوب ایران زندگی می کنم پس در باره مناطق آزاد جنوب صحبت خواهم کرد.
در این مناطق بازار به خاطر ارزان بودن کالاهای مصرفی پررونق هست. برای مثال همین شهری که در اون زندگی می کنم در تعطیلات اینقدر شلوغ میشه که ترافیکش در حدیه که ما ماشین های خودمون رو بیرون نمی تونیم بیاریم و تقریبا ترافیک شهر فلج میشه!! ولی در مورد لپ تاپ باید عرض کنم در این مناطق لپ تاپ رو بدون گارانتی و اکثرا به صورت عمده به فروش میرسانند. خریداران هم اکثران تازه واردان به بازار لپ تاپ در تهران و دیگر شهرهای بزرگ هستند. خریدارانی که از نظر مالی قدرت خرید در خارج از ایران رو ندارن و یا تعداد خریدشون به اندازه ای نیست که بتونن از خارج وارد کنن و با قیمت رقابتی به فروش برسونن. چون هر چه قدر تعداد خرید شما بالاتر بره قیمت محصول پایین تر میاد. وقتی شرکتهای بزرگ در مرکز کشور تعداد 500 تا 1000 دستگاه خرید میکنن به خاطر پشتوانه مالی که دارن خیلی ارزونتر از خرید کسانی درمیاد که تعدادشون حداکثر 100 دستگاه است. این خریداران از فروشندگان جنوب کشور که هزینه های مربوط به خرید و ورود کالا رو به واسطه تجربه و ارتباطاتی که با گمرک دارند رو تقریبا نمی پردازند و یا قاچاقی وارد میکنند که اینهم خودش باعث کم شدن قیمت ها در این مناطق آزاد و غیر آزادی میشه که تقریبا به یه شکل عمل میکنند.

3. شهرستان ها : برای خرید لپ تاپ در شهرستان های مرکزی و شرقی باید عرض کنم به خاطر داشتن حداقل خدمات پس از فروش بهترا که از مرکز یا نمایندگی اون در شهرتون خرید کنید که حدود 30 تا 50 هزار تومان از مرکز بیشتر خواهد بود. چون هزینه ارسال دستگاه معیوب برعهده صاحب دستگاه است و متاسفانه پست جمهوری اسلامی در ارسال این دستگاه ها کمکی نمی کنه پس یا باید امکانات پست خصوصی مثل تی باکس یا مشابه اون رو داشته باشین و یا با اتوبوس و این جور چیزها ارسال کنید که در هر دو مورد هزینه ای برای شما خواهد داشت که به تناسب فاصله از مقصد تفاوت خواهد داشت.

توضیح درباره دبی و خرید از چین هم در پست بعدی خواهم نوشت.

دوستان اگر سوالی داشتند در خدمتم.

موفق باشین.
 

teknosys

New Member
خرید از دبی

سلام

در مورد خرید در نقاط مختلف سر صحبت رو باز کردیم و از ایران شروع کردیم و چون دوستان سوالی نداشتند به خرید از دبی میریم.

اول از همه بگم که خرید از دبی برای 2 قشر خیلی مناسبه و دیگران بهتر که این کار رو انجام ندن. یکی قشری که برای خرید تعداد بره اونجا و بخره یعنی عمده کار کنه و کسانی که در فواصل کوتاه به دبی رفت و آمد داشته باشند برای استفاده از خدمات پس از فروش.

دبی دارای بازار کامپیوتر گسترده و پر زرق و برقی است که چشم رو خیره میکنه. ولی سوال اساسی ممکن این باشه که آیا برای افراد معمولی که به اونجا مسافرت میکنند به قول معروف میصرفه که اونجا دستگاه رو بخرند؟ در اول پست اشاره شد که برای این افراد جهت استفاده از خدمات پس از فروش به مشکل خواهند خورد و با وجود اختلاف قیمت محسوسی که در برخی نقاط بازار دبی به چشم میخوره خرید از اونجا میتونه مشکل ساز باشه.

ممکنه بپرسید نقاط مختلف بازار یعنی چه؟

کلا شهر دبی به دو بخش بازار نشین و عرب نشین تقسیم شده که در قسمت شمالی اعراب بومی دبی که الان اصلا شباهتی به بومی ندارند زندگی میکنند و قسمت جنوبی شهر که شامل اسکله ها و بازار خرید و فروش بیشتر عمده میشه که از اون زرق و برقی که گفتم چیزی نداره ولی از لحاظ قیمت اختلافش خصوصا با ایران محسوس هست. در جنوب شهر دبی که به نام دیره هستش جندین لپ تاپ فروشی و خدمات پس از فروشی وجود دارن که رقابت شدیدی سر قیمت و کیفیت خدمات بین اونها وجود داره. از نظر کیفیت خدمات که در پست های قبلی خاطره ای عینی تعریف کردم . و اما در مورد قیمت ها. اگه بدونین کجا خرید کنین و از کی خرید کنین قطعا خرید موفقی خواهی داشت. برای مثال خدمتتون بگم من خودم در دیره قیمت لپ تاپ msi x600 رو بپرسیدم حدود 870 هزار تومان بود ولی همین لپ تاپ رو از شرکتی که نماینده فروش عمده این برند بود در ازای خرید بالای 8 عدد از اون مدل به من قیمت داد 280 هزار تومان. بله باورش سخته ولی این رو عینن تجربه کردم.

ممکنه بپرسین چرا نمیان و قیمت ها و آدرسشون رو علنی نمیکنن تا همه برن اونجا خرید کنن؟ هم به نفع مارکی هست که نمایندگیش رو دارن و هم به نفع خریداران.

پاسخ این سوال رو منشی اون شرکت اینطوری گفت: شرکت ما و در کل تمام شرکت هایی که به صورت عمده محصولات شرکت مادر رو عرضه می کنن یه سیاستی دارند به نام سیاست حفظ اسرار خریدار. این سیاست اینه که ما برای تداوم بازار خرده فروشان که مشتری های اصلی ما هستند نباید به صورت عمومی برای فروش به مصرف کننده نهایی تبلیغات کنیم. اینجوری بازار خرده فروشان به هم میخوره و سود فروش به مصرف کننده هم کفاف مخارج ما رو نخواهد داد . پس هم ما وابسته به عمده فروشان هستیم و هم ما وابسته به خرده فروشان. اگر بازار خرده فروشی تحلیل بره و ضعیف بشه و شرکت مادر این سیاست رو اجرا نکنه ما مجبور خواهیم شد در هر شهری یک نماینگی بزنیم تا بتونیم محصولات رو به مصرف کننده نهایی برسونیم که این خودش هزینه بزرگی رو روی دوش شرکت مادر میزاره و به خاطر سود کم در خرده فروشی در مقابل سودهای بزرگتر و کم هزینه تر در بازار عمده فروشی قطعا شرکت ورشکست خواهد شد. به خاطر همین هم هست که اکثر نمایندگی های فروش قیمت های عمده و کاتالوگ ها رو دست هر کسی نمیدن و تا به یقین نرسند که شما خریدار عمده هستین اطلاعات مربوط به محصولات و قیمت ها رو در اختیار شما نخواهند گذاشت. البته این برای شرکت ها یا نمایندگی های فروشی صدق میکنه که شبکه فروش داشته باشند. در کل منظور اون این بود که خرده فروشانی که مشتری عمده محصولات ما محسوب میشن شاخه های فروش ما در جاهای دیگه هستند و بدون اینکه ما هزینه ای اضافی داشته باشیم محصولات ما مثلا در تهران هم به بازار و مصرف کننده نهایی عرضه خواهد شد.

این در مورد خرید عمده در دبی که اگه کسی بتونه سرمایه گذاری داشته باشه با توجه به بازار رو به رشد این محصول که جزو سریعترین رشدها در کالاهای نوظهور رو داشته و به احتمال زیاد خواهد داشت شغل پردرآمدی رو آغاز خواهد کرد.

و اما خرید خرده و در حد یک یا دو دستگاه از دبی:

خرید یک دستگاه یا دو دستگاه برای کسانی که در اول پست اشاره کردم خرید شیرینی خواهد بود.

مثلا اختلاف قیمت لپ تاپهای سونی با ایران حدود 250 هزار تومان هست با خدمات و اشانتیون های خیلی بهتر.
شما با خرید یک دستگاه سونی وایو در دیره میتونید یه کیف و یک پرینتر جوهرافشان و یک موس و یک فلش و یا هرچیزی که از نظر قیمت در سطح اینها باشه رو انتخاب کنین. اکثرا پرینتر و کیف رو مستقیما میدن ولی شما میتونید درخواست دیگری بکنید و جایگزینی رو برای هرکدوم انتخاب کنید.

در مورد اختلاف لپ تاپ های دل هم باید بگم کمی کمتر از سونی و حدود 180 تا 200 هزار تومان اختلاف با تهران دارند که این اختلاف قیمت کمتر نسبت به سونی دلایلی داره که یا گفتم و یا خواهم گفت.

در مورد بقیه لپ تاپ ها اختلاف هست ولی نه در حد این دو مدل پرفروش در ایران.

امیدوارم که بتونید تصمیمی بگیرید که به بهترین وجه ممکن جوابگوی شرایط شما باشه.

دوستان اگر سوالی داشتن در خدمتم.

پست بعدی در مورد چین صحبت خواهم کرد.

موفق باشین.
 

teknosys

New Member
خرید عمده و خرده از چین(قسمت اول)

سلام

بعد از صحبت درباره محسنات و معایب خرید لپ تاپ در ایران و دبی و چون دوستان سوالی نداشتن امروز به خرید از چین می پردازیم .

چین به دلیل وسعت زیاد و طبیعتا جمعیت زیاد و تولید بالا ، نسبت به تجربه های دیداری که از کشورهای مختلف داشته ایم متفاوت و البته پیچیده تر است. بی نظمی که در بدو ورود به نظر میاد اعصاب آدم رو به هم میریزه ولی بعد از مدتی به یک نظم پنهان پی میبرید که روح رو نوازش میده. بگذریم سفرنامه که نمی خوایم بگیم.

در چین سه نوع بازار وجود داره : یکی بازاری که مثل بازارهای معمولی هست و دیگری بازار شبه گونه ای که همه چیز توش پیدا میشه و هیچ چیز هم توش نیست!!! (توضیح خواهم داد.)
و نوع سوم امکاناتی است که کارخانه تولید کننده به خریداران میده که بتونن به طور سفارشی خط تولید کارخانه رو کنترل کنند.
تمام مارک های معروفی که شما در دنیای لپ تاپ میبینید و تمام قیمت های بالا و پایین این دستگاه ها و تمام قطعاتی که در اونا استفاده میشه به جز 4 قطعه اصلی که شامل:(CPU,VGA,NB,SB) هستند در اونجا درست میشن و ارزانی زمین و کارگر باعث افت قیمت دستگاه های ساخته شده میشود. به نحوی میشه گفت که تمام ابرقدرت های بازار لپ تاپ بدون چین یا از بین میرفتند یا لپ تاپ ها اینقدر گران بودند که فقط شاهزاده ها و میلیونرها میتوانستند از آن استفاده کنند. در آمریکا به دلیل شرایط سفت و سخت مالیاتی و قراردادهایی که شدیدا کارخانه دار رو زیر فشار مالی جهت پرداخت تمام و کمال حق کارگران توسط قانون گزاران تحمیل شده باعث میشه که اونها در بیرون از خاک امریکا و به دور از قوانین سفت وسخت اونجا دست به اشتغال زایی و احداث خط تولید بزنند تا خروجی ارزانتر و طیف مصرف کنندگان بیشتر و گسترده تر بشود. برای مثال حقوق یک کارگر ساده در آمریکا برابر با 45000 دلار در سال است ، ولی در چین حقوق یک کارگر ساده حدود 8000 دلار است. این در حالی است که کارگر چینی هم در ساعات کاری و هم در دقت انجام کار و هم در سرعت انجام کار از کارگران آمریکایی جلوتر هستند.

اگر به تفاوت حقوق کارگران مالیات های سنگینی که در آمریکا پرداخت می کنند را اضافه کنیم هزینه های شرکت های سازنده و در نتیجه قیمت کالای خروجی سر به فلک خواهد زد. این در حالی است که دولت کمونیستی چین به دلیل فساد پذیر بودن مالیات در آن هرگز اولویت نداشته واولویت اول اشتغال و تولید به هر نحوی است.

تا اینجا نتیجه میگیریم که تمام لپ تاپ های بازار خصوصا بازار خاورمیانه و آسیا در چین ساخته میشوند به جز 4 قطعه اصلی که نام بردم.

واما انواع بازار :

1: خرید از کارخانه : خرید از کارخانه یعنی شما با دفتر کارخانه مثلا اسباب بازی تماس میگیرین یا حضورا میرین اونجا و سفارش یک نوع عروسک میدین و اونا با توجه به تعداد و کیفیت محصول نهایی سفارش داده شده توسط شما خط تولیدی برای انجام سفارش درست می کنند یا خط تولیدی که سفارش های قبلی رو تموم کرده و Off هست رو دی اسمبل می کنند و طبق سفارش شما تغییر میدن تا محصول خروجی طبق سفارش شما بشه. در بازار لپ تاپ و کلا دستگاه های الکترونیکی هم به هر سه صورت بازار وجود داره. در چین هر شهر به یک عنوان معروف هست یا بهتر بگیم بازار خاصی اونجا رونق داره و بعضی شهرها هم هستند که با برگزاری جشنواره های فصلی توریست ها و تجار رو به شهر خودشون میارن. در بازار الکترونیک مهمترین شهر شهر شنژن هست که در کنار هنگ کنگ واقع شده و تمام کارخانه های تولید لوازم و قطعات الکترونیکی در اونجا قرار گرفته اند. از جمله لپ تاپ.
پس برای خرید از کارخانه که بهترین راه خرید است شما باید به شنژن بروید. البته این برای کسانی است که سفارشهای بالای 100 عدد در حداقل 12 مدل داشته باشند.

2: بازار مرموز: این بازار به چشم دیده نمیشه ولی وجود داره و قدرت مانور بالایی هم داره. در بازار لپ تاپ شما میتونید یک مدل از لپ تاپ های موجود در بازار رو انتخاب کنید و به کارخانه سفارش بدید. شما این اختیار رو هم دارید که از کارخونه بخواین مارکی روش ننزنن و ادعا کنید برای ارسال به سازمان ملل یا زیر شاخه های اون این سفارش رو میدید و طبق قوانین دادن هدیه یا کمک به سازمان ملل شما نمی تونید از این هدایا سود تبلیغاتی داشته باشین. این قانون مصوب سازمان ملل هست و در واقعیت وجود داره. اونها این کار رو با کمال میل برای شما انجام میدن. هرچند با این کار قوانین کپی رایت رو نقض کردن ولی همونطور که گفتم اولویت اول اشتغال و تولید ثروت هست نه انجام تمام و کمال قانون!! بعد که سفارش شما آماده شد شما به مراکز چاپ میرید و اونا که دیگه زیر نظر هیچ جایه بین المللی نیستند که قابل پیگیری باشند . اونا با هر چیزی که لازم باشه از افست بگیرید تا لیزر!! مارک موردنظر شما رو روی لپ تاپ ، کارتون ، دفترچه و تمام متعلقات اون میزنند. خوب ممکنه بگین این چه سودی داره؟
این روال کلی بود برای آشنایی بیشتر ولی تصور کنید شما هزار دستگاه ریفربیش یا لپ تاپ های چینی که دقیقا عین لپ تاپ های مرسوم و معروف در بازار هستند دارید و میتونید هرچی رو خواستید پاک و دوباره نویسی کنید.
میتونید China رو بکنید USA یا حتی AFGHANESTAN !!!!! برای این کار اصلا لازم نیست به دفتر کارخانه مادر برید یه چرخی توی بازار بزنید و از مترجم بخواید که شما رو اونجا ببره پیداش میکیند. کسانی هستند که در بازار ایران دست به چنین کارایی میزنند و خیلی هم موفق بوده اند. پس با دیدن یه برچسب زیر لپ تاپ که روش نوشته Made In Usa فکر نکنید که این لپ تاپ تا همین چند وقت پیش توی مثلا نیویورک بوده! توی شهرهای چین حدس بزنین تا نزدیکتر حدستون رو زده باشین. !!! حتی حک شدن جملات هم دلیل بر صحت اونا نیستند. ولی متاسفانه هیچ راهی هم نیست که بشه تشخیص داد. پس باید سوخت و ساخت!!!!

ادامه در قسمت دوم (فردا)

اگر سوالی بود در خدمتم .

موفق باشین.
 

teknosys

New Member
خرید عمده و خرده از چین (قسمت دوم)

سلام

بعد از صحبت درباره چین و بازار پیچیده ای که داره و صحبت درباره دو نوع از 3 نوع بازار موجود درچین میرسیم به نوع سوم بازار که مثل بازارهای معمولی در سایر نقاط هست ولی با تنوع بیشتر در کالاها و فروشندگان.

برای خرید عمده بایستی یکی از دونوع قبلی رو انتخاب کرد ولی آیا خرید یک یا دو دستگاه در چین به همون اندازه دو بازار قبلی منفعت خواهد داشت؟ طبیعتا خیر. ولی اختلاف قیمت ها نسبت به ایران محسوس هست و برای کسانی که از خیر خدمات پس از فروش بگذرن خرید خوبی خواهند داشت. چه از نظر کیفی و چه از نظر قیمت.

چین به دلیل وسعت زیاد و تعدد شهر های خیلی زیاد نمی توان تک تک شهرها یا مناطق رو بررسی کرد . ولی کسانی که به چین برای خرید کالاهای مصرفی ارزان قیمت مسافرت می کنند یا به ایوو و یا به کوانگجو میرن. و اون هم به دلیل تعداد زیاد نمایشگاه های فصلی است که در این دو شهر برگزار میشه. هر 4 ماه یک بار تمام تولید کنندگان کالا نمایندگانشون رو به این دوشهر میفرستند برای برپایی نمایشگاه محصولاتشون و به دلیل امکانات و امنیت بالایی که این دو شهر برای مسافران خارجی تهیه دیده ، سیل توریست های تجاری به این شهر ها سرازیر میشوند.

و اما لپ تاپ ، اختلاف قیمت یک دستگاه لپ تاپ با ایران حدود 300 هزار تومان در هر یک میلیون هست. یعنی یک دستگاه که در ایران به قیمت یک میلیون تومان عرضه میشه شما میتونید اون رو در کوانگجو 700 هزار تومان بخرید.

در بعضی اقلام مثل اپل و سونی که قیمت بیشتری در ایران دارند اختلاف بیشتری هم وجود داره. مثلا من خودم سونی ea23 که اینجا اون موقع فکر کنم 1 میلیون 300 هزار تومان بود رو خریدم 800 هزار تومان. با یک کیف 30 هزار تومانی و یک پرینتر 80 هزار تومانی.

البته این رو هم بگم که تقلب و کلاهبرداری در چین با وجود نظارت سختگیرانه شرکت های سازنده باز هم به وفور وجود داره و بهترین موقع برای خرید مواقعی هست که نمایشگاه برپا باه . چون هم مستقیما از نماینده رسمی شرکت خرید می کنید و از اصالت دستگاه مطمئن هستید و هم از تخفیفات ویژه نمایشگاه برخوردار خواهید بود.

برای خروج دستگاه از گمرک فرودگاه هم اگه اضافه بار نداشته باشین بدون هیچ هزینه ای میتونید اونو خارج کنید . هرچند خروج تعداد بالا هم خرج آنچنانی نخواهد داشت. اونها برای صادرات بیشتر گمرک رو روی خروج کالا تقریبا به طور کامل باز کردن و شما میتونید هر کانتینر رو بدون توجه به کالایی که در اون وجود داره و تعداد اون کالا با 50 دلار آمریکا از چین خارج کنید . البته یه کاغذ بازی هایی هم داره که از حوصله بحث خارجه. ول اگه کسی دوست داره با نحوه خروج کالا از چین اطلاعاتی داشته باشه بپرسه تا توضیح بدم.

اگر دوستان سوال یا انتقادی داشتند بنده پاسخگو خواهم بود.


موفق باشین.
 
درود
اطلاعات خیلی خوبی دارین عزیز ادامه بدید :rose:
سوالی که دارم چرا یک مدل خاص در ایران 10 تا کانفیگ داره مثلا کل قطعات یکی ولی هارد 500 گیگ هست ولی کانفیگ دیگری 320 هست همون مدل کلا این طبیعیه؟؟؟ یا اینکه فقط در ایران اینطوریه؟؟؟
نظرتون در مورد مارک ایسر چیست عزیز
چرا لپتاپ دل مثل قدیم نیست الان آمار خرابیش خیلی خیلی بالاست البته صرف نظر از فروش بالای این مارک که همه میگن طبیعیه وقتی آمار فروش بالا بره آمار خرابی هم نسبت به فروش بالا میره البته من اینو قبول ندارم نظر شخصی من هست
 

teknosys

New Member
درود
اطلاعات خیلی خوبی دارین عزیز ادامه بدید :rose:
سوالی که دارم چرا یک مدل خاص در ایران 10 تا کانفیگ داره مثلا کل قطعات یکی ولی هارد 500 گیگ هست ولی کانفیگ دیگری 320 هست همون مدل کلا این طبیعیه؟؟؟ یا اینکه فقط در ایران اینطوریه؟؟؟
نظرتون در مورد مارک ایسر چیست عزیز
چرا لپتاپ دل مثل قدیم نیست الان آمار خرابیش خیلی خیلی بالاست البته صرف نظر از فروش بالای این مارک که همه میگن طبیعیه وقتی آمار فروش بالا بره آمار خرابی هم نسبت به فروش بالا میره البته من اینو قبول ندارم نظر شخصی من هست

سلام

این طبیعی هست ولی برای مارک های معدودی. مثلا شما در اپل چنین چیزی رو نمی بینید. بیشتر در لپ تاپ های دل دیده میشه.

اما درباره ایسر: ایسر جزو پرفروشترین ها در دنیاست . شرکت تایوانی که در بعضی از جنبه ها حتی رقبای آمریکایی رو هم پشت سر گذاشته. در بیشتر مواقع اختلاف فروش اون با اچ پی و دل بیشتر از 2 درصد نمیشه.
ولی این دستگاه هایی که در ایران موجود هستند رو من نمی تونم قبول یا رد بکنم.

آمار خرابی دستگاه های دل یکیش بابت افزایش فروش در ایران به خاطر مدل 5010 هست که خیلی روی فروش این مدل در ایران تاثیر گذاشت و چون وقتی تعداد یک برند در بازار زیاد بشه خوب بیشتر هم تو چش میاد . مثلا آمار خرابی بنز در آلمان بیشتر از پیکانه!!!

یک دلیل دیگش هم ورود بی رویه دستگاه های ریفربیش هست که متاسفانه مثل اینکه خود شرکت دل هم در پشت پرده خیلی بدش نمیاد. چون همین لپ تاپ 5010 هنوز وارد بازار نشده بود ایرانی ها سر ریفربیشش در خارج از ایران مسابقه میزاشتن که بیشتر بخرن. شرکت دل هم حتی قبل از اینکه اصل دستگاه رو بیرون بده تعداد محدودی ریفربیش رو به بازار داد.

موفق باشین.
 

teknosys

New Member
کشورهای ساپورت شده توسط شرکت های مختلف!!

سلام

امروز میخوام لینک هایی که سایت های شرکت های سازنده برای انتخاب کشور بازدید کننده جهت فروش و خدمات پس از فروش دارند رو بزارم تا جوابی باشه به سوالی که خیلیا دارند. کی نمایندگیه و کی فروشگاهست؟

اول از ایسر شروع میکنم:

شما در این سایت بایستی کشوری رو که خرید رو انجام دادین انتخاب کنید تا نزدیکترین نمایندگی رسمی رو روی نقشه به شما نشون بده یا حداقل آدرس و تلفن و در صورت موجود بودن وبسایت اون نمایندگی رو نشون بدن. ولی می بینیم با وجود اینکه حتی کشورهایی مثل عراق هم در این لیست وجود دارند ولی حتی اسم ایران رو نذاشتن . چه برسه به اینکه نمایندگی به این کشور بدن.

کد:
http://www.aceradvantage.com/iWES/page3e.do
دوم DELL :

این صفحه ای از سایت دل هست که برای انتخاب کشور مورد نظر خریدار برای خرید دستگاه و یا استفاده از خدمات در خاورمیانه هست. همونطور که میبینید حتی اسمی از ایران هم نیست.

کد:
http://www1.euro.dell.com/content/topics/topic.aspx/emea/contact/edb/arae?c=ae&l=en&s=gen&~ck=pn
این مکالمه بین یک خریدار کانادایی که از ایران خرید کرده و دستگاهش ایراد داره و پاسخ ساپورتر شرکت دل. البته با مترجم ترجمه شده و کمی غلت نگارشی داره. ولی مفهوم رو میرسونه.

((((ص من لپ تاپ من تقریبا 3 ماه قبل از ایران 750 $ خریده با گارانتی بین المللی! و در حال حاضر ، بسیار به شما است که دل سرویس مشتری با تمام fansy شماره جهانی تلفن چت و thousen است منزجر کننده مشاوره... آنها واقعا غیر مسئولانه و فقط اتلاف وقت شما...))))))))))

پاسخ ساپورتر شرکت دل:((((((((هر چیزی که در ایران خریداری شده از دل نداشتند آمده است. دل نشانی از کامپیوتر (رسمی) در ایران فروش نیست.)))))))))


اما HP : توی این سایت هم مثل بقیه سایت هایی که معرفی کردم شما می تونید نزدیکترین فروشنده و خدمات دهنده رو از محل زندگیتون پیدا کنید . بع از لود شدن صفحه بر روی اونجایی که پرچم آمریکا هست کلیک کنید و در وسط پنجره باز شده روی گزینه Middel East نگاه کنید که چه کشورهایی وجود دارند. در اینجا هم حتی نام ایران به چشم نمیخورد.

کد:
http://www8.hp.com/us/en/home.html
سونی: برای اثبات تحریم ایران از طرف سونی باید به چند جا و نکته اشاره کنم.

اولینش صفحه ای از سایت خاورمیانه فارسی سونی هست که نمایندگان رسمی خودش و محصولاتی که نماینده اون هستند رو نشون میده. خیلی جالبه نگاه کنید.

کد:
http://www.sony.co.ir/corporate/resources/fa_IR/html/index.htm
همونطور که می بینید در توضیحاتی که محصولات ایران رهجو رو مشخص می کنه اسمی از لپ تاپ نیومده.

اگه به این آدرس برید که سایت رسمی سونی به زبان فارسی هست و برای ایران طراحی شده و در کادر جستجو کلمه لپ تاپ رو سرچ کنید چیز جالبی می بینید.

کد:
http://www.sony.co.ir/section/home
این آدرس هم کشورهای حوزه خاورمیانه و وب سایت های ساپورت اونها مشخصا برای لپ تاپ هست. به کلمه وایو بالای جدول دقت کنید.

کد:
https://ebiz.sel.sony.com/secure/public-irsp-content/common/booklet/introduction.html
و این هم مدلهای آسیایی سونی که فقط اینها هستند که در آسیا ساپورت رسمی دارند. یعنی شما اگر مدلی غیر از اینها دارید و هر چیزی هم که زیرش نوشته باشه فقط در آسیا ساپورت خواهند شد. البته ممکنه این لیست خیلی هم آپدیت نباشه. ولی اکثر مدلها توش هست. این نکته اینجاش جالبه که بعضی از همین مدل ها رو توی بازار میفروشن و زیرشون نوشته For Sales In USA & Canada Only (برای فروش و استفاده در آمریکا و کانادا فقط)!!!!!!!!!

کد:
http://www.mediafire.com/?lnigxqrxpxn42f7
بقیه شرکت ها و مدلهای اونها رو در پست بعدی خواهم نوشت.

اگر دوستان سوالی دارن در خدمتشون هستم.

موفق باشین.
 

teknosys

New Member
کشورهای ساپورت شده توسط شرکت های مختلف!! (قسمت دوم)

سلام
در ادامه معرفی کشورها و شرکت هایی که نماینده مستقیم شرکت سازنده هستند امروز در مورد ادامه برندها توضیح خواهم داد.

برندهایی مثل MSI ، ASUS, Fujitsu , SAMSUNG , LG توضیحاتی خواهم داد.

SAMSUNG : در مورد سامسونگ باید بگم که عملا ساپورت میکنه نمایندگیش رو در ایران برای آموزش و ساپورت چه قطعات و چه کمک به واردات لپ تاپ. ولی برای فرار از تحریم توسط دولت هایی که ایران رو تحریم کردند از لپ تاپ که زیر شاخه HIGH TECH هستدر سایتش ایران رو گذاشته ولی وارد این سایت که میشید نامی از لپ تاپ نیست.
ولی شخصا از نمایندگی معتبر سامسونگ در امارات پرسیدم که گفتن ساپورت میشن شرکت های ایرانی ولی به صورتی که مشکل قانونی برای شرکت مادر به وجود نیاد. توی این صفحه کشورهای ساپورت شده توسط سامسونگ رو میبینید که ایرا ن هم جزو اونهاست ولی وارد سایت ایران شرکت که میشین هیچ اسمی از لپ تاپ نیست. تقریبا مثل سایت فارسی سونی که این هم به دلیل چند محصوله بودن این شرکت هاست. برای مثال سونی یا سامسونگ یا ال جی ال سی دی خانگی هم تولید می کنند و چون این ال سی دی ها جز موارد HIGH TECH نیستند صادراتشون به ایران مشکلی نداره و طبیعتا نماینده رسمی هم اعطا میشه به متقاضیان.

کد:
http://www.samsung.com/ae/function/ipredirection/ipredirectionLocalList.do
LG: در مورد ال جی هم دقیقا مثل سامسونگ هست با این تفاوت که شخصا هیچ اطلاعی درباره سیاست فروش لپ تاپ های ال جی ندارم و تا حالا نمایندگی ال جی نرفتم که بپرسم در مورد نمایندگی ایرانی!

کد:
http://www.lg.com/ae/it-products/notebooks/index.jsp#
در این صفحه بعد از لود شدن کامل بر روی انتخاب زبان و کشور که در پایین صفحه هست و یک کره زمین کنارش هست برید و از منوی بازشده انتخاب کنید. این وبسایت نمایندگی امارات ال جی هست.

Fujitsu : فوجیتسو نه تنها در زمینه لپ تاپ بلکه در سایر محصولاتش هم به شدت تحریم ایران رو پی گیری میکنه. میشه گفت توی برندهای مختلف لپ تاپ این برند از بدترین برندها از لحاظ ارائه خدمات به ایرانی هاست. این شرکت نه تنها نمایندگی در ایران نداره که حتی به End User که به معنی کاربر نهایی هست هم حتی اجازه دانلود درایور رو هم نمی ده. در صورتی که بقیه شرکت ها طبق خود قانون تحریم End user رو ساپورت می کنند. حداقل درایور رو در اختیارش میزارند . ولی در سایت فوجیتسو با توجه به آی پی شما تشخیص میده که ایران هستید و با پیغام زیر از شما بابت خرید دستگاهشون تبریک میگه.

Download denied due to Legal Requirements.


به معنی: عدم اجرای درخواست شما به دلیل مسائل حقوقی.

این هم لیست خاورمیانه ای کشورهای دارای نمایندگی رسمی این برند:

کد:
http://www.fujitsu.com/global/worldwide/middleeast/
متاسفانه شاهد فروش تقریبا خوبه این برند توی بازار هستیم که باعث تاسفه. وقتی ما رو دانلود یه درایور ساده منع می کنند چه طور بعضی وارد کنندگان میتونند ارز کشور رو خارج کنند و به اونها بدن؟ خریداران هم مقصرند.

ASUS :در مورد ایسوس هم به دلیل عجله دوست عزیزمون در پست های قبلی به صورت اختصاصی جواب داده شد.

MSI : لپ تاپ MSI شاید تنها برندی باشه که در مدت زمان کمی تونست خودش رو جا بندازه. اونم به خاطر ظاهر شیک ، قیمت مناسب و البته تبلیغات گسترده که نشون میده مشاوران خیلی خوبی برای این شرکت کار می کنند.

در مورد سیاست فروش این شرکت باید بگم که اونها هم متاسفانه طبق قوانین تحریمی عمل می کنند و ما رو از داشتن نمایندگی رسمی محروم کردند. ولی اینجا یه نکته میمونه که اولش خودم هم خیلی تعجب کردم ولی با کمی وقت گذاشتن تونستم که از قضیه سر در بیارم.

این صفحه از کجا بخریم این شرکت هست:

کد:
http://www.msi.com/service/wheretobuy/
در انتخاب خط تولید گزینه لپ تاپ رو بزنید و بعد توی لیست انتخاب مکان شما ، ایران رو انتخاب کنید. وقتی در این کشو ایران رو انتخاب کردین در کشو جلوی اون که Business Type رو انتخاب می کنید چند گزینه داره. گزینه Distributor به صورت پیش فرض وجود داره.
شما هر گزینه ای رو غیر از این انتخاب کنید پیغام میده که چیزی یافت نشد. به جز توزیع کننده که پیش فرض هست. ولی با انتخاب توزیع کننده یک شرکت به شما معرفی میشه که اسمش خیلی برای ما آشناست ولی مکانش در دبی هست. شرکت ماتریکس!!! با همون لوگوی معروفی که در مجلات کامپیوتری در ایران دیده میشه. من اول فکر کردم که صاحبش ایرانی هست و شعبه ای هم در ایران داره. ولی اینجا یه نکته می موند که چه جوری میشه با اخذ نمایندگی در یه کشور دیگه امکان دور زدن سیاست های فروش اون شرکت رو در یه کشور دیگه رو به وجود اورد. با کمی دقت به نکته تاسف برانگیزی رسیدم که واقعا جای تامل داره و بی سباطی بازار رو میرسونه و اینکه کلاهبرداری و تبلیغات فریبنده در بازار تا چه حدی رواج داره. این خودش یه مثال واضح هست که من رو مجبور کرد این تایپیک رو بزنم و بگم که در بازار لپ تاپ در ایران چه اتفاقات زشتی میوفته.

در ابتدا معذرت میخوام که مجبورم اسم یه شرکت خاص رو بیارم. ولی چون همه می تونن اثبات من رو ببینند و شخصا قضاوت کنند پس مشکلی نمی بینم.

شرکتی در ایران هست که خودش رو نماینده MSI معرفی میکنه. شرکت ماتریس!! که اکثرا خونده میشه ماتریکس!! (از جمله خودم!!!)

وب سایت این شرکت رو ببینید:

کد:
http://www.matris.co.ir/home.php
همونطور که میبینید حتی لوگوی این شرکت مثل شرکتی هست که در سایت MSI به عنوان توزیع کننده معرفی میشه. در قسمت محصولات هم شما گزینه لپ تاپ رو میبینید. ولی این دو شرکت بنا به تحقیقات شخص خودم هیچ ارتباطی که باعث بشه شرکت ایرانی رو نماینده این برند بدونیم در لپ تاپ وجود نداره.
آیا استفاده از لوگوی یک شرکت دیگه و استفاده از اسم های مشابه که ممکنه خریداری رو به اشتباه بیندازه و موجب اعتماد اون به این شرکت بشه چیزی جز یک کلاهبرداری میتونه باشه؟

با این مثال و مثال های قبلی باید تونسته باشین روند این بازار رو درک کنید و بتونید تبلیغ رو از کلاهبرداری و تقلب تشخیص بدین. در واقع هدف من هم همین بود و هست. اینکه به شما ثابت بشه که بازار لپ تاپ در ایران چه قدر بازیچه قرار گرفته و تنها کسی که نادیده گرفته میشه مصرف کننده نهایه. مصرف کننده ای که اعتمادش رو به این شرکت ها میده و در عوض با یکسری دروغ و تقلب مواجه میشه.

ببخشید اگر بی ادبی از من سر زد. اگر سوالی بود در خدمت شما هستم.

موفق باشین.​
 

teknosys

New Member
کشورهای ساپورت شده توسط شرکت های مختلف!! (قسمت سوم)

سلام

دو برند دیگه مونده که باید معرفی کنم. Apple و IBM/Lenovo. شخصا Apple رو خیلی می پسندم. هم به لحاظ فنی و هم به لحاظ انضباطی که در شرکت سازنده از همه لحاظ وجود داره. مثلا شما در لپ تاپ های اپل ضعف طراحی که نمی بینید هیچ همیشه باعث تعجب شما میشه به خاطر طراحی های منحصر به فردش.هرچند در لپ تاپ نوپای lenovo ضعف طراحی به چشم نمیخوره و انگار این نوع طراحی رو سالهاست که میشناسید و اصلا به نوپا بودن این برند در لپ تاپ توجه نمی کنید. این میتونه به دلیل قدرت تیم طراحی و روانشناسی این شرکت ها باشه.ولی در اپل از طریقه معرفی محصول بگیرید تا عرضه اون به بازار و تبلیغات و سیاست های فروش و خدمات پس از فروش از بهترین هاست .

ولی به دلایلی که در مورد اپل ذکر کردم در پست های قبلی متاسفانه در کشور ما فروش پایینی داره. البته اون دلایل در مورد Lenovo صدق نمی کنه ولی این محصول با وجود تعداد مدل های کمی که داره در بازار های متفاوت در نقاط دیگر دنیا یه مدل هایی هستند که آدم رو گیج میکنند و متاسفانه Lenovo در طراحی ظاهری با طراحی های شیک و قدرت لپ تاپ ها از نظر فنی تقریبا خوب عمل کرده ولی از لحاظ سیاست های فروش اصلا خوب عمل نکرده و عملکرد واضحی نداره.

این دو برند با توجه به مطالب پیشین اگه نمایندگی داشته باشند در ایران باید تعجب کرد ، نه اینکه نمایندگی نداشته باشند!!! چون اصالتا و شدیدا آمریکایی هستند. چون علاقه خاصی نسبت به اپل دارم در یک پست جداگانه و با مقایسه با lenovo گذاشتمش تا فرق نظم و انضباط در سیاست های فروش رو متوجه بشین و فرق یک شرکت منظم با عملکرد شفاف رو با یک شرکت بی نظم و غیر شفاف بدونید.

Lenovo : این برند متاسفانه در خاورمیانه همونطوری که در سایت خاورمیانه این شرکت خواهید دید نمی خواد یا نمی تونه حضور پررنگی داشته باشه. تمام مدل های پرفروشی که شما در ایران یا سایر کشور های خاورمیانه از این برند میبینید به طور رسمی شرکت سازنده به رسمیت نمی شناسه. یعنی اینکه یا یه همچین مدلی توی سایت سازنده اصلا وجود نداره یا اینکه در سایت خاورمیانه وجود نداره . شاید این ضعف من باشه در مورد لپ تاپ های این مارک. ولی تا جایی که من پرس و جو کردم متوجه شدم که این مدلها که در خاورمیانه هستند ولی در سایت سازنده نیستند مدلهای دست ساز و یا ریفر هستند که خارج از چرخه تولید رسمی توسط فروشندگان به وجود میاد. این کار هم به دلیل بی نظمی شرکت مادر برای تعداد مدلها و کانفیگ هایی هست که برای خودش قائل شده و این باعث میشه که تعداد مدلها پایین بیاد ولی کانفیگ ها به دلیل وجود تنوع مصرف کننده گان و همینطور تنوع سخت افزار های موجود بالا بره و این باعث شده که دست فروشندگان برای دستکاری کانفیگ های رسمی بیشتر باز بشه و مدل های غیر رسمی به وجود بیان. به نظر میرسه خود شرکت مادر هم خیلی مشکلی با این کار نداره. چون Lenovo تنها شرکتی هست که تخفیف های بلای 400 دلار به مشتریان آنلاینش میده. اونم برای مناسبت هایی که خیلی هم مهم نیستند. برای مثال آلان که دارم این مطلب رو مینویسم برای روز رئیس جمهور تخفیفاتی رو قائل شدند که واقعا جای تعجب داره.

آدرس سایت :

کد:
http://shop.lenovo.com/SEUILibrary/controller/e/web/LenovoPortal/en_US/special-offers.workflow:ShowPromo?LandingPage=/All/US/Landing_pages/Promos/IdeaPad/weekly-sale&ipromoID=hpb00792&
این کارها سبب میشه که بی اعتمادی نسبت به شرکت سازنده بیشتر بشه. شرکتی که 646 دلار تخفیف میده به دستگاهی که 1200 یا 1400 دلار قیمت خورده. شما این بی نظمی رو در مدل ها و کانفیگ ها هم میبینید:

مثالی از یک لپ تاپ به مدل:Y560 59-05952

این سایت فروش لپ تاپ های ریفر این مارک:

کد:
http://outlet.lenovo.com/laptops.html
مدلی رو که نوشتم توی قسمت سرچ بنویسید . می بینید که همچین مدلی رو ندارند.

برید به سایت بعدی.

این سایت فروش لپ تاپ این برند برای آمریکا(این سایت بعنوان World wide شناخته میشه. یعنی بین المللی هست و هر کسی که امکانات لازم برای خرید از اینترنت رو داشته باشه مثل کارت اعتباری و شرایط حمل و نقل میتونه از اونجا خرید بکنه.)

کد:
http://shop.lenovo.com/SEUILibrary/controller/e/web/LenovoPortal/en_US/catalog.workflow:CompareByNeed?current-category-id=653343E0DE54435882FABC3CE1BC569A&menu-id=products&current-catalog-id=12F0696583E04D86B9B79B0FEC01C087
در این سایت هم فقط سه مدل از Y560 می بینید که هر سه تای اون در مدل تفاوت دارند با مدلی که نوشتم. با سرچ در سایت هم چیزی رو از این مدل پیدا نمیکنه.


این هم سایت معروف چاره که لپ تاپ های این برند رو با گارانتی سازگار ارائه میده:


کد:
http://www.chare.ir/index.php?target=products&product_id=33797


اما نکته ای که توجه رو جلب میکنه اینه که در سایت ایرانی مدل هایی رو داره که نه توی ریفر ها هست نه توی سایت اصلی و نه توی سایت خاورمیانه. ولی توی سایت های فروش لپ تاپ که خاورمیانه ای هستند و نماینده رسمی هیچ شرکتی نیستند وجود دارند.

مثل این سایت: ( البته بعدا درباره این سایت توضیحاتی خواهم داد. قیمت ها به درهم هستند و بایستی از آدرسی که خواهم داد تبدیل به ریال کنید.)

کد:
http://www.ecomputerdepot.com/Notebooks/Lenovo-Notebooks/IdeaPad-Y560A-0952-c-10948-p-47837.html
مبدل ارز سایت بانک توسعه صادرات:

کد:
http://www.edbi.ir/default.aspx?scn=Foreign-Exchange
پس این چه مدلی هست که هیچ جا به طور رسمی وجود نداره و فقط میتونیم اون رو در وبسایت ها یا فروشگاه های رسمی پیدا کنیم؟ گیج کننده است ولی پاسخ دقیق و واضحی برای این موضوع نیست.

این هم سایت خاورمیانه که مرجع رو امارات گذاشته:

کد:
http://shop.lenovo.com/SEUILibrary/controller/e/aeind/LenovoPortal/en_AE/catalog.workflow:CompareByNeed?current-category-id=4C1662371C5C4F7EA9FC9929A7F166F7&menu-id=Products&current-catalog-id=137099DB59BC4D76814777C650846E64
همونطور که می بینید به جز سری ThinkPad رسما هیچ مدلی رو از سری های دیگه به سایت خاورمیانه اضافه نکرده!!! پس اینها از کجا میان؟ اومدن این لپ تاپ ها به کنار مدل های تائیید نشده از کجا میان؟

3حالت میتونه داشته باشه:
یا طبق تحقیقی که کردم این کار توسط فروشندگان غیر مجاز انجام میشه!
یا وبسایت ها به روز نیستند!
یا کلا من اشتباه میکنم و متوجه نیستم.

این هم سایت سازگار ارقام : (قسمت درباره ما که خودش رو نماینده رسمی لپ تاپ های این برند معرفی میکنه.)


کد:
http://www.sazgar.com/fa/aboutus.html
این هم صفحه انتخاب ملیت برای فروش و ارائه خدمات پس از فروش :

کد:
http://www.lenovo.com/planetwide/select/selector.html
در اینجا هم ایران موجود نیست.


APPLE : اپل مثل طراحیش و خلاقیتش در فروش و خدمات پس از فروش هم به نظر من بهترینه. یک وبسایت
ساده و در عین حال شیک و تجملاتی. مثل محصولاتش. رک و روراست و بدون هیچ حرف اضافه ای یا لینک دادن به این ور و اونور حریم همه رو مشخص کرده.

صفحه انتخاب ملیت:

کد:
http://www.apple.com/choose-your-country/
شما در آدرس سایت دقت کنید و اون رو مقایسه کنید با دومین هایی که از Lenovo گذاشتم.
در این صفحه هم اسمی از ایران نیست.

اگر سوالی بود در خدمتم.


موفق باشین.
 

teknosys

New Member
معرفی یک سایت فروش آنلاین در دبی برای مقایسه قیمت ها

سلام

این سایتی که معرفی خواهم کرد یکی از بهترین سایت های فروش آنلاین کامپوتری هست که در خاورمیانه وجود داره و در سال 2009 به عنوان فروشگاه آنلاین برتر در زمینه لوازم کامپیوتری در خاورمیانه شناخته شد. قیمت های این سایت با بازار واقعی در دبی تفاوت داره ولی این تفاوت چشمگیر نیست . با توجه به سهولت خرید میشه گفت حتی ارزونتر از خرید در بازار تموم میشه. اگه خواستید از برند سونی بخرید پیشنهاد میکنم قیمت های این سایت رو ببینید.
این قیمت ها ثابت میکنه که گرانی لپ تاپ مارک سونی در ایران تا حد حقیقت داره.


کد:
http://www.ecomputerdepot.com/

قیمت ها به درهم هست و شما میتونید از اینجا تبدیل به ارزهای دیگه بکنید .

کد:
http://www.edbi.ir/default.aspx?scn=Foreign-Exchange
اگر سوالی بود در خدمت هستم .

موفق باشین.



 

teknosys

New Member
مقایسه برخی از قیمت های سونی ایران با دبی!

سلام

برخی مدل های سونی رو مقایسه می کنم. اینطوری شما هم با اختلاف قیمت ها آشنا میشین که موقع خرید خیلی به دردتون خواهد خورد. و هم با وبسایت ه و شرکت های معتبر در دبی آشنا خواهید شد برای کسانی که امکانات خرید از دبی رو دارند.

اولین مدل Sony VAIO VPCF136FG/BI

بنا به اشکالی که ناظران فروم میگیرند از دادن لینک فروش یه خورده دست من بسته هست. ولی تا جایی که میتونم مدل های بیشتری رو خواهم گذاشت.

قیمت ایران:

کد:
http://www.barsam.ir/archive/%D8%AF%D9%88-%D9%85%D8%AF%D9%84-%D9%84%D9%BE-%D8%AA%D8%A7%D9%BE-%D8%A8%D8%A7-%D9%82%D8%A7%D8%A8%D9%84%DB%8C%D8%AA-%D8%B3%D9%88%D9%86%DB%8C/
قیمت دبی اعلام شده توسط Jumbo Electronic :


کد:
http://www.jumbocorp.com/prd_details.asp?prdt=96052
همینطور که میبینید با توجه به تفاوت اندکی که در کانفیگ دارند که دلیلش دستکاری فروشگاه های ماست ولی اختلاف زیاده.

مدل : Sony VAIO VPCf137HG/BI

قیمت ایران که در همون لینک بالا قابل رؤیت هست .

قیمت دبی توسط Jumbo Electronic :

کد:
http://www.jumbocorp.com/prd_details.asp?prdt=96051
اگه فرصت شد مدل های بیشتری خواهم گذاشت. کسانی که در آستانه خرید هستند میتونند شخصا اقدام به مقایسه قیمت ها بکنند. اینطوری دست بازتری خواهند داشت.

اگر سوالی بود در خدمتم.

موفق باشین.
 

teknosys

New Member
میزان سود شرکت های وارد کننده محصولات اپل چه قدر است؟

سلام

در مورد محصولات اپل و دلایل گرانی این محصول که باعث به انزوا کشیدن این محصول پرکاربرد شده صحبت کردیم.

امروز لینک فروشگاه اپل رو میزارم که برای محصولات ریفربیش این شرکت راه اندازی شده. همونطور که در پست های قبلی توضیح دادم متاسفانه راه دقیق و مطمئنی برای تشخیص دستگاه های ریفربیش وجود نداره. همونطور که همه میدونید برخی وارد کنندگان که در اکثریت هم هستند متاسفانه با وارد کردن محصولات ریفربیش و تعویض برچسب ها و علائمی که کارخونه برای تشخیص این دستگاه ها قرار داده برای سود بیشتر اقدام به این کار می کنند و با وجود سود بالایی که داره بعید می دونم که حالا حالا این رسم از بازار ما بیرون بره. لپ تاپ های اپل هم از این قاعده پیروی میکند و با وجود نظم و انضباطی که در سیستم اپل وجود داره باز هم شاهد این کارها در ایران هستیم. چون این کار در بقیه بازارها به این شدت انجام نمیشه و پررنگ نیست شرکت های سازنده هم علاقه ای برای سرمایه گذاری جهت سخت کردن انجام این قبیل کارها ندارند. یک حالت دیگر هم که میتونه وجود داشته باشه اینه که شرکت ها اطلاع دارند ولی چون این لپ تاپ ها در بازارهای بزرگ و رقابتی به راحتی فروش نمی روند با عدم توجه به این مسائل باعث میشه که این روند ادامه پیدا بکنه. در ایران متاسفانه دقیقا اون برندهایی کار میشه و روشون سرمایه گذاری میشه که این خصوصیت رو داشته باشند. انجام این کار هم به سادگی و با هزینه ای که خیلی کم هست انجام میده. طبق تجربه خودم که از پرس و جو نشأت گرفته یک عدد برچسب و یک عدد کارتون حدود 30 تا 40 هزار تومان خرج داره. این رقم در برابر افزایش قیمت دستگاه اصلا زیاد نیست. با رفتن به فروشگاه دستگاه های ریفربیش اپل که بیشتر لپ تاپ هم هستند اون رو با قیمت هاشون در ایران مستقیما مقایسه کنید. بدون توجه به ریفربیش بودن این محصولات در مقابل ادعای فروشندگان ایرانی مبنی بر اصل بودن کالا.

کد:
http://store.apple.com/us/browse/home/specialdeals/mac
اختلاف قیمت زیادی وجود داره که علت انجام این قبیل کارها رو اثبات میکنه.

اگر سوالی بود در خدمتم.

موفق باشین.​
 

جدیدترین ارسال ها

بالا