10 راهکار مهم رفع عیب دوربین های مداربسته تحت شبکه

شروع موضوع توسط hirkanco ‏13 آگوست 2016 در انجمن خبرها و تازه‌های تکنولوژی

  1. hirkanco

    hirkanco New Member

    ارسال‌ها:
    5
    تشکر شده:
    0
    امتیاز دستاورد:
    1
    رفع عیب دوربین های مداربسته تحت شبکه می تواند پیچیده و خسته کننده باشد. با وجود اینکه همه چیز درست به نظر می رسد، ممکن است همچنان نیاز به مقداری تلاش بیشتر برای به راه اندازی دوربین های تحت شبکه لازم باشد. هر چه قدر که تکنولوژی IP بیشتر جا افتاده می شود پیکربندیش ساده تر می شود اما هنوز با رسیدن به مرحله نصب بدون تنظیمات(plug and play) فاصله بسیاری دارد. هر تکنیسینی باید تکنیک های پایه ای را بلد باشد تا بتواند دوربین های تحت شبکه را به کار بیندازد. در این مقاله ما 10 راهکار مهم و اولیه را برای رفف عیب دوربین های مداربسته IP بیان می کنیم.
    10 دستورالعمل مهم برای رفع عیب دوربین های مداربسته

    1. دوربین را ریبوت کنید
    2. دوربین را پینگ و پیدا کنید
    3. جداول ARP را بررسی کنسد
    4. اطمینان از عدم وجود ناسازگاری های(کانفلیکت) IP
    5. برق و اتصالات دوربین را بررسی کنید
    6. کابل کشی را مورد بررسی قرار دهید
    7. صحیح بودن کلمه عبور را بررسی کنید
    8. سفت افزار(firmware) را بروزرسانی کنید
    9. از پشتیبانی شرکت تولید کننده یا نماینده آن ها کمک بگیرید
    10. دوربین را به تنظیمات کارخانه ای ریست کنید

    شرح و توضیح دستورالعمل ها
    1) ریبوت کردن دوربین:

    از نظر بعضی از متخصصان "قانون طلایی" رفع عیب تجهیزات IT این است که پیش از هر کاری دستگاه را ریبوت کنید. ریست کردن دوربین به راحتی امکان خالی شدن کش، بازتنظیمی تنظیمات دوربین و ارتباط گیری مجدد اتصالات می شود. این گام آسان ترین و ارزان ترین کاری است که می توانید انجام دهید. کافیست برق دوربین را قطع کنید، 10-15 ثانیه صبر کنید و مجدد برق آن را وصل کنید.
    2) پینگ کردن و پیدا کردن دوربین:
    “cmd” را در قسمت ویژه جستجوی ویندوز وارد کنید تا صفحه DOS باز شود سپس از دستور “ping” استفاده کنید تا ببینید که به دوربین متصل هستید یا خیر. به عنوان مثال اگر آی پی آدرس دوربین شما 192.168.2.150 است، از دستور ping 192.168.2.150 –t استفاده کنید. اگر پاسخ “Destination Host Unreachable” یا “Request Timed Out” دریافت کردید یعنی از طریق شبکه به دوربین دسترسی ندارید. دلایل زیادی برای این مسئله وجود دارد، اولین دلیل می تواند قرار داشتن دوربین و کامپیوتر بر روی دو شبکه یا ساب نت مختلف باشد. اگر پاسخ های اتصالی صحیح دریافت می کنید، از یک مرورگر و یا نرم افزاری که تولید کننده دوربین برای اتصال معرفی کرده استفاده کنید.


    [​IMG]

    3) جداول ARP را برای رفرنس های متقابل آدرس هایIP و MAC بررسی کنید:
    دانستن آدرس MAC یک سرنخ مهم برای پیدا کردن آدرس IP یک دوربین تحت شبکه است، که در جایی از دوربین که اغلب مواقع بدنه آن است چاپ شده است. نگه داشتن آدرس های IP و MAC دوربین های نصب شده با هدف رفع عیب کار مفیدی است. مشابه عمل پینگ کردن در دستورالعمل شماره 2، دستور ARP می تواند برای نمایش آدرس های IP و MAC دستگاه های متصل به شبکه مورد استفاده قرار گیرد، کافیست در DOS تایپ کنید “arp-a”. می توانید IP آدرس دوربین را با دانستن آدرس MAC پیدا کنید، و برعکس.
    4) اطمینان از عدم وجود ناسازگاری های(کانفلیکت) IP:
    مراقب باشید که دو دوربین با آدرس IP یکسان وجود نداشته باشد، زیرا این کار اغلب باعث می شود دسترسی شبکه به هر دو دوربین ناممکن شود. یک اشتباه تایپی ساده در هنگام وارد کردن آدرس IP، گیت وی یا ساب نت می تواند همه نوع خرابی را ایجاد کند. دستور ARP که در دستورالعمل شماره 3 به آن اشاره شد می تواند در این کار به شما کمک کند.

    5) برق و اتصال دوربین را چک کنید:

    در صورت امکان دوربین را چک کنید تا اطمینان حاصل کنید که دوربین روشن است. اغلب دوربین ها چراغ های LED دارند که وضعیت روشن بودن دوربین و متصل بودن آن به شبکه و انتقال اطلاعات را مشخص می کند. خیلی وقت ها ممکن است این چراغ های LED داخل بدنه دوربین پنهان شده باشند. اگر برق دوربین از یک منبع خارجی تامین می شود(دوربین های بدون POE) در صورت خاموش بودن چراغ های LED منبع تغذیه برق را بررسی کنید.
    اگردوربین دارای POE است و برق ندارد، بررسی کنید که آیا به سوییچ POE یا میداسپن متصل است یا نه. اطمینان حاصل کنید که قدرت توان الکتریکی مناسب را دریافت می کند، دوربین های مناسب برای فضای خارجی ساختمان که دارای گرم کننده یا فن هستند و دوربین های PTZ اغلب نیازمند High-POE یا POE+30W یا POE+60W هستند که از 15 واتی که توسط اغلب سوییچ های POE استاندارد فراهم می شود بیشتر است و اغلب نیازمند میداسپن هایی با قدرت توان الکتریکی متفاوت هستند. بعضی از دوربین ها که به توانی بیش از 15 وات نیاز دارند با این میزان توان روشن و متصل می شوند اما تصویر را انتقال نمی دهند و یا به دستورات PTZ پاسخگو نیستند.
    خود سوئیچ POE م می تواند ایجاد کننده مشکل باشد. بعضی از سوییچ های POE توان کافی برای تامین 15 وات برای همه پورت ها را ندارند و اگر به حداکثر ظرفیت خود رسیده باشد نمی تواند به دوربین دیگری برق برساند. برای رفع عیب دوربین را به یک تزریق کننده POE یا میداسپن مناسب متصل کرده تا ببینید که آیا مشکل همین است یا نه.
    6) بررسی کابل کشی:
    اگر چراغ های اتصال و/یا فعالیت چشمک نمی زنند احتمالا اشکال از کابل است. تعداد زیادی از اشکالات مربوط به اتصال مربوط به کابل کشی هستند. رفع عیب پایه IT تاکید زیادی بر بررسی کابل های انتقالی می کند. چون نتیجه حاصل از این مجموعه به اندازه ضعیفترین اتصال آن قدرتمند خواهد بود. چک کردن کابل های دیتا برای پیچ خوردگی، ساییدگی، اتصال و پایانه های بدیک گام بسیار اولیه رفع عیب است. اتصالات کابل و پچ پنلی که به صورت دستی و با عجله ایجاد شده باشند ممکن است دچار مشکل سیم های متقاطع و یا شل شدن اتصال دهنده ها شوند.
    گاهی اوقات برقی که در کابل به یک دوربین POE جریان پیدا می کند می تواند دوربین را روشن کند اما سیم های دیتا ممکن است متقاطع بوده و یا متصل نباشند و مانع از اتصال شبکه شوند. برای رفع عیب از یک تستر کابل برای بررسی سیم کشی استفاده کنید و یا از یک کابل خوب که می دانید سالم است برای وصل کردن دوربین استفاده کنیید و ببنید که اتصال برقرار می شود یا خیر. اگر از پچ پنل استفاده شده است، کابل پج پنل را بررسی کنید، این کار اغلب مورد غفلت قرار می گیرد.

    7) پسورد را بدانید:
    اگر می توانید دوربین را پینگ کنید اما نمی توانید با VMS ، مرورگر وب یا برنامه جستجو کننده به آن متصل شوید، ممکن است علت آن نام کاربری یا کلمه عبور اشتباه باشد. از پسورد پیشفرض دوربین استفاده کنید. اگر اطلاعات کاربری پیشفرض کار نکرد احتمالا کسی آن ها را تغییر داده و برای اتصال لازم است که آن اطلاعات جدید را پیدا کنید.
    به طور فزاینده ای تولیدکنندگان دوربین های آی پی کاربران را مجبور به تغییر کلمه عبور پیشفرض پس از اولین ورود می کنند. این کار امنیت را افزایش می دهد اما ریسک رفع عیب اشکالات را افزایش می دهد زیرا کلمه عبور پیشفرض دیگر کار نمی کند. اگر مشکوکید که شاید مشکل فراموش کردن کلمه عبور است یا طبق دستورالعمل شماره 9 با تولید کننده ارتباط برقرار کنید و یا مطابق دستورالعمل 10 دوربین را به تنظیمات کارخانه ای باز گردانید.

    8) بروز رسانی firmware:

    اگر دوربین روشن می شود، بالا می آید و به صفحه وب دوربین دسترسی دارید اما مشکلات دیگری دارید(مانند قادر نبودن به اتصال به VMS)، firmware دوربین را با آخرین firmware موجود مقایسه کنید. اگر به روز نیست، شاید بخواهید بروز کردن آن را مد نظر قرار دهید. این کار گاهی مشکل را حل می کند اما ارتقاء firmware گاهی هم می تواند مشکلاتی ایجاد کند پس برای انجام این کار دقت کنید.
    9) قهرمان بازی در نیاورید و کمک بخواهید:
    اگر همه راهکارهای قبلی را امتحان کردید و هنوز نتوانسته اید دوربین را به کار بیندازید، به وبسایت سازنده بروید و راهنمای رفع عیب آن مدل خاص را در آنجا پیدا کنید و اگر این کار هم به شما کمک نکرد با پشتیبانی فنی شرکت تئلید کننده تماس بگیرید. خیلی وقت ها آن ها "فوت و فن" های خاصی برای محصولاتشان دارند و می توانند از طریق اینترنت به کامپیوتر شما متصل شده اشکال را تشخیص دهند. از کمک گرفتن از آن ها نترسید، خیلی وقت ها تکنیسین ها ساعت ها وقت را برای یافتن مشکلی هدر می دهند که بخش فنی شرکت تولید کننده می تواند در چند دقیقه آن را رفع کنند.

    10) بازگرداندن دوربین به تنظیمات کارخانه:
    بعضی ها این راهکار را موثرترین قدم برای برداشتن می دانند. برخلاف راهکار شماره 1 که ریبوت کردن دوربین بود، بازگرداندن به تنظیمات کارخانه همه تنظیمات و پیکربندی ها را حذف می کند و دوربین را به تنظیمات اولیه کارخانه باز می گرداند. اغلب دوربین های تحت شبکه یک دکمه ریست/سوراخ سوزنی در پشت خود دارند که امکان بازگرداندن دوربین به تنظیمات پیشفرض را فراهم می کند.(نکته: این مسئله در مورد همه دوربین ها صادق نیست)
    متاسفانه گاهی سیستم عامل دوربین های مداربسته ممکن است خراب شوند و یا تنظیمات در پیکربندی به وجود بیاید که می تواند باعث شود دوربین از کار بیفتد. بازگرداندن دوربین به تنظیمات پیشفرض آن را به نقطه مرجع ثابتی که پیکربندی مجدد می تواند از آن آغاز شود بر می گرداند. هرچند به محض اینکه دوربین را حالت به پیشفرض بر گردانید تمام تنظیمات و تاریخچه(history) آن که ممکن است برای عیب یابی آتی حیاتی باشد از دست خواهد رفت. بهتر است پیش از انجام این کار با پشتیبانی فنی مشورت کنید.
    نتیجه
    این لیست شامل همه اشکالات احتمالی نیست اما عمومی ترین گام ها برای به راه انداختن یک دوربین IP سمج را شامل می شود. شاید شما هم راهکارهای مفید خود را داشته باشید که در این صورت شما را تشویق می کنیم که این راهکارها را برای ما ارسال کنید تا به این لیست اضافه کنیم.
    پیشرو ارتباط گستر هیرکان
    مطالب آموزشی دوربین مداربسته
     
    نوشته شده توسط hirkanco در ‏13 آگوست 2016

به اشتراک بگذارید