۷ راه جالب برای استفاده مجدد از یک لپ تاپ قدیمی

nasrin1363

New Member
شما می توانید دوباره از لپ تاپ قدیمی که سال ها آن را کنار گذاشته اید، استفاده کنید. حتی اگر بسیار کند باشد، ویروسی شده باشد. از این که دوباره از این لپ تاپ دوباره استفاده کنید و کارایی های بسیاری خواهد داشت، حتما تعجب خواهید کرد. با این کار شما هزینه بیشتری صرف این کارهای ساده نمی کنید.

در ابتدا، وضعیت لپتاپ خود را بررسی کنید

آیا روشن می شود؟ اگر اینطور است، احتمالا یک هارد از کار افتاده، صفحه شکسته یا صفحه کلید ناقص دارد که باید به طور کلی بازیافت یا به دور انداخته شوند. تعویض یک هارد جدید سخت یا گران نیست، اما هزینه ای را شامل می شود.

اما اگر سخت افزار لپتاپ شما هنوز هم خوب است، گزینه های بسیاری پیش رو دارید. واضح ترین آن این است که: هارد را دوباره فورمت کنید و ویندوز را دوباره نصب کنید. اگر وسایل مورد نیاز را نیز داشته باشید، بسیار باارزش خواهد بود (مثل دیسک ویندوز یا فلش درایو)، اما اگر نبود نیز مهم نیست. مسلما ویندوزی با نسخه بسیار قدیمی بر روی این دستگاه نصب است.

حال بیایید به برخی راه های جالب و عملی برای راه اندازی دوباره لپتاپ های قدیمی نگاهی بیاندازیم.

Linux نصب کنید

این گزینه مورد علاقه من است، چون بسیاری از کارها را به یکباره انجام می دهد. وقتی لینوکس نصب می کنید، سیستم عامل در حال حاضر شما، وارت ها و تمامی چیزها را رونویسی می کند. با اینکار شروع به کار لپتاپ سریع می شود، ویروسی نمی شود.

وقتی که شما با لپپتاپ آشنا نیستید، لینوکس سیستم بازی است که هزاران برنامه را برای شما اجرا می کند. مروروگرهایی مانند Chrome، Firefox و Opera، بازی هایی مانند Civilization V و Minecraft، برنامه های ایمیلی مانند Thunderbird و ویرایشگرهای عکس مانند GIMP را اجرا می کند.

نیاز به برنامه ای دارید که فقط با ویندوز قابل دسترس باشد؟ ابزاری به نام PlayOnLinux بدون لینوکس کار خواهد کرد.

سوالی که بسیار پرسیده می شود، این است که ز کدام نسخه لینوکس استفاده کنیم؟ نسخه های بسیار یو وجود دارد که Mint و Ubuntu رایج ترین آنها هستند.

تبدیل به یک Chromebook کنید

با توجه به این که لپتاپ قدرت پردازش محدودی دارد، کروم بوک چیست ؟

لپتاپ قدیمی شما، شاید بیشتر از آن که آن سیسم عامل را اجرا کند، باشد، که Chromium نام دارد. چرا این بالاتر از لینوکس است؟ از طرفی به خاطر آنکه با وجود هارد بسیار ساده، سریع کار می کند و از طرف دیگر به خاطر گوگل است که خواسته کاربران اندروید و دیگر افرادی که در گوگل سهیم هستند، می باشد.

در واقع، اگر تنها چیزی که از لپتاپ خود می خواهید یک مرورگر و برنامه های cloud است، Chromium بهترین گزینه است.

سیستم ذخیره سازی متصل به شبکه (NAS) خودتان را ایجاد کنید

اگر لپتاپ قدیمی شما دارای یک هارد با حجم ذخیره سازی بالا است، این لپتاپ را برای یک هدف واحد اختصاص دهید:

سیستم ذخیره سازی متصل به شبکه (NAS).

این ایده در واقع به این شکل است که درایو بزرگی را به شبکه خانگی خود متصل می کنید، سپس تمامی محتوای این درایو برای همه دستگاه های شما قابل دسترس خواهد بود: PCها، گوشی ها، تبلت ها و غیره. حتی بهتر از این، دسترسی به درایو در هر جایی خارج از خانه است. تمامی عکس های خود را در برنامه های cloud وارد کنید و سپس می توانید از این طریق آنها را وارد NAS خود کنید. به جای آنکه فیلمی را در گوشی خود ذخیره کنید، می توانید آن را از روی NAS خود پخش کنید.

گزینه خوب اما قدیمی در این مورد: FreeNAS است، برای فابل های اشتراک گذاری هم به صورت مکانی و هم به صورت آنلاین، طراحی شده است.

مرکز رسانه ای مختص خودتان را بسازید

این فرق بسیار کوچکی با سرور رسانه ای دارد. این ایده به این شکل است که شما لپ تاپ خود را به مرکز رسانه ای تبدیل می کنید که در اختیار تلویزیون شما خواهد بود.

صادقانه بگویم، این ایده ارزش آنچنانی ندارد. بسیاری از لپتاپ های قدیمی قدرت مورد نیاز را برای DVR ندارند. ( همچنین شما نیاز به کنترل، آنتن و غیره دارید.) اگر لپتاپ شما خروجی HDMI نداشته باشد، پروژه به طور کلی عملی نخواهد بود.

اهدای هسته و مغز آن به دانش

پروژه SETI@home را به یاد دارید؟ این پروژه مربوط به زمان گذشته است. SETI@home، پی سی شما را به یک شبکه توزیع شده متصل می کند و از پردازشگرهای خود برای کمک در آنالیز داده های رادیویی تلسکوپ استفاده می کند. حال، از لپ تاپ کنار گذاشته شده خود می توانید برای تحقیقات در مورد هوش فرا زمینی (Search for Extraterrestrial Intelligence) استفاده کنید.

تنها کاری که باید بکنید دانلود نرم افزار Bonic است و سپس پروژه SETI@home را از لیست پروژهای در دسترس انتخاب کنید.

آن را به یک Webcam تبدیل کنید

شما همیشه نگران این هستید که کسی با استفاده از Webcam لپ تاپ، جاسوسی کند. برنامه iSpy را که برنامه ای به منظور نظارت تصویری برای ویندوز است را نصب کنید. لپتاپ قدیمی شما تبدیل به دوربین نظارت می شود که به وسیله آن می توانید کودکان، حیوانات خانگی، پرستار کودک، بیرون خانه یا دیگر موارد را کنترل کنید.

این روش بسیار کم هزینه ای برای نظارت و کنترل این چنینی است. همچنین برنامه iSpy برای استفاده محلی (در خانه خود) رایگان می باشد، اما اگر می خواهید به صورت از راه دور از آن استفاده کنید، هزینه بر خواهد بود.

آن به یک قاب عکس دیجیتالی تبدیل کنید

آموزش های آنلاین بسیاری در این مورد وجود دارند. این کار بسیار راحت است، لپ تاپ را از هم جدا کنید، صفحه نمایش را به عنوان قاب در نظر بگیرید، قسمت های مورد نیاز PC را در پشت قاب نصب کنید، سپس یک برنامه که مربوط به قاب عکس است را اجرا کنید. راه های بسیاری برای این کار وجود دارند که می توانید با یک جستجوی ساده آنها را پیدا کنید.

وقتی لپ تاپ را جدا کردید، هارد را به طور جداگانه در بدنه ای قرار دهید و از آن به عنوان یک USB درایو استفاده کنید.
منبع :پایگاه دانش یزد سرور
لینک
 

جدیدترین ارسال ها

بالا