یک سوال از همه کاربران بخش گرافیک سه بعدی (از مبتدی تا پیشرفته)

anufel

New Member
دوست دارم هر کسی نظر شخصی خودش رو بگه...

چرا در ایران گرافیک سه بعدی (چه انیمیشن و چه still3D) بازدهی مورد نظر را ندارد؟ به زبان ساده یعنی چرا هنوز هم بهترین کارهای ما با بهترین کارهای خارجی که نمونش رو در cgsociety میبینیم فرق داره؟!

- نبود آموزش مناسب تحت نظر استادان مجرب واقعی
- نبود یا گران بودن سخت افزار مناسب برای کار با نرم افزارهای سه بعدی
- ضعف در خلاقیت هنری، یا نداشتن استعداد هنری
- در ایران گرافیک سه بعدی اصلا ساپورت نمیشه و بنابراین کسی با جدیت کار نمی کند
- چشم و هم چشمی ایرانی ها یعنی کسی دانش و فوت و فن های خودش رو در این ضمینه آموزش نمیده، پس در نتیجه مشورت و همفکری صورت نمی گیرد و پیشرفتی حاصل نمیشود
- ضعف در انجام کارهای گروهی و در نتیجه بازهم مورد بالا...

اگر نظر دیگری هم دارید حتما اضافه کنید...خودم هم در جواب این پست میگم نظرم چیه...

منتظر پست های شما دوستان خوب مجید آنلاینی در بخش گرافیک سه بعدی از مبتدی تا پیشرفته هستم
 

anufel

New Member
به نظر من همه موارد بالا صحیح هستند، بجز ضعف در خلاقیت و استعداد هنری، چون خلاقیت ایرانی ها در طراحی به سبک سنتی ( از مدادرنگی تا مینیاتور و کارهای رنگ روغن استادان ایرانی) جایی برای حرف زدن نگذاشته...

البته نا امیدی جوانان ایرانی در این ضمینه شغلی را هم اضافه میکنم
 

MoryAbdi

Member
خودت همه چیز رو گفتی ... حمایت نیست... پول ها توی جیب بی سواد ها میره...
149fs461224.gif

نا امیدی از همینجا شکل میگیره ...
cry2.gif

وقتی صدا سیما این همه پول ساخت انیمیشن میده ولی نتیجه کارشون در حد فحش هست ...
مشکل معلوم میشه مشکل از کجاست...
148fs367817.gif

من که دیگه بیخیال کار انیمیشن تو ایران شدم...
nocomment.gif

الان دیگه فقط برای دل خودم کار میکنم...
150fs127095.gif
 

anufel

New Member
راستش moryabdi جان من از اولش هم رو ساخت انیمیشن بصورت حرفه ای تمرکز نکردم، چون واقعا اینجا آینده نداره و نخواهد داشت با وجود هزینه کمی که شرکت ها برای ساخت انیمیشن صرف میکنن، اما چون خودم گرافیست هستم، هم دیجیتالی و هم سنتی در نتیجه فکرم رو روی ساخت مدل و کلا still3D متمرکز کردم...

moryabdi جان مرسی از اینکه نظرتو گفتی...

دیگه کسی نیست نظر بده، الو، دختر و پسرهای گل مجید آنلاینی کجایین پس!!!
 

Mandana

Active Member
ببینین، برای هر دقیقه انیمیشن تا جایی که می می دونم در صدا و سیما حدود یک میلیون تومان هزینه میشه.ولی خوب مسلمن چون کارها رو زود میخوان تحویل بگیرن، نیازمند کار گروهی ئه
حالا شما فرض کن 4 نفر روی یک انیمیشن متمرکز میشن، یکی مدلر، یکی انیماتور، یکی جلوه های ویژه، یکی ساند افکت
تا همینجا هم به هر کس بیشتر از 250 هزار تومن نمی رسه
در نتیجه تعداد افراد از همین حد بیشتر نمیشه
در حالی که اگه دقت داشته باشید در انیمیشن های خیلی حرفه ای، لایت و نور پردازی رو یک نفر بر عهده می گیره
طراحی کاراکتر ها رو یک نفر
مدل سازی رو یک نفر
متریال و تکستچر رو یک نفر
داینامیک شدن قضایا رو یک نفر و همین طور الی آخر
حالا این در مورد تبلیغات معمولی ئه تلویزیونی ئه
فرض کنین برای یک انیمیشن کوتاه
چند نفر فعالیت می کنند
دو نفر رو میذارین برای مدل سازی.تا اینجا دو تا سبک مختلف داریم
برای بقیه ی کارها هم هر کدوم چند نفر شروع به فعالیت می کنند
نمیخوام بگم ما ایرانی ها بی عرضه هستیم یا چی
اما متاسفانه انقدر چشم و هم چشمی و حسادت و زیر آب زنی تئوی کارهای گروهی هست، که اصل بهش توجه نمیشه و به فرع پرداخته میشه
بعلاوه برای انیمیشن در ایران
اونقدر ها هزینه نمی کنن
برای مثال شما می تونی کامپیوتر هایی که باهاش در ایران رندر میشه رو با کامپیوتر های اونجا مقایسه کنی
من خودم بر فرض 2 گیگ رم برای پی سی گذاشتم یا گرافیک فلان چیز گذاشتم
بیشتر از اون واقعن می ترسم برای پی سی ئه خونگی هزینه کنم
چون نه قیمتها ثابت می مونن.نه گارانتی درست و حسابی اینها رو رهبری می کنه
برق منطقه ی ما هم که دائمن نوسانات داره.حالا فکر اش رو بکن که یک روز بر اثر همین نوسانات، پاور ام یا هر چیزی به فنا بره
( این اتفاق حداقل دو بار برام افتاده)
فکر می کنی شرکت گارانتی اون رو قبول می کنه؟
نمی کنه برادر من
باید از جیب مبارک بدی
اون وقت توی یک فروم خارجی که عضو شده بودم، هر کس مشخصات پی سی اش رو توی امضاش نوشته بود
دیگه کمترینش 8 گیگابایت رم بود
من نوعی وقتی میبینم سزعت رندر یا پردازش ام انقدر پایینه، طبیعی ئه که از جزئیات صرف نظر می کنم
پوووف چقدر حرف زدم.کلن دلایل خیلی زیاد اند.بخوایم همه اش رو بنویسیم خودش یه مقاله میشه
موفق باشید
 

kazem3d

Member
از نظر من اینا درسته
- در ایران گرافیک سه بعدی اصلا ساپورت نمیشه و بنابراین کسی با جدیت کار نمی کند
- چشم و هم چشمی ایرانی ها یعنی کسی دانش و فوت و فن های خودش رو در این ضمینه آموزش نمیده، پس در نتیجه مشورت و همفکری صورت نمی گیرد و پیشرفتی حاصل نمیشود
- ضعف در انجام کارهای گروهی
این شاید سوالی باشه که برای سینمای ایران هم پیش اومده باشه
فکر کنم به این خاطر اینقدر عقبیم چون در ایران به سینما به عنوان یک صنعت نگاه نمیکنن تا چه برسه به انیمیشن.
فکر نکنم دلیل ضعف ما ناامیدی در زمینه ی شغلی باشه چون اگه کسی توانایی ساخت انیمیشن رو داشته باشه خودش میتونه کاری برای خودش دست پا کنه.
 

gigamax

کاربر متخصص جلوه های ویژه
ماندانا واقعا راست ميگه . توي ايران بخاطر چند تا دليل خيلي ساده سطح انيميشن ايران پايين مونده .
1- اولا اينكه انميشين سه بعدي خيلي دير تو ايران اومد . اگه دقت كرده باشيد نزديك 10 ساله كه تيزرهاي تلويزيوني سه بعدي شدن و خيلي با آب و تاب و تقريبا جالب شدن. توجه داشته باشيم كه شركت پيكسار در نميه دوم دهه 80 اولين انييميشن سه بعدي رو رو بر اساس يك داستان درست كرد.
2- بازهم همونطور كه ماندانا گفت چشم و هم چشمي تو ايران زياده و واقعا هم زياده . من تا حالا چند بار ضربه اين كارو خوردم
3 - اينكه ذاتا ما ايراني ها تو كار گروهي خيلي راندمان پايين تري نسبت به كار فردي داريم . يه ضرب المثل هست كه ميگه يه دونه ايراني اندازه ده تا آمريكايي كار مي كنه اما 10 تا ايراني از يه آمريكايي هم كمتر كار مي كنن. كه البته داره كار گروهي تو ايران راه مي افته
4- بازار قطعات هم كه ديگه خودتون بهتر مي دونين .
5- چون ما ابراني ها قانون جهاني كپي رايت رو رعايت نمي كنيم اين همه بلا سرمون مياد . تو كامپيوتر ماها 100 تا نرم افزار نصب شده كه اگه بخواي بخريشون از مرز 1 مليون دلار بيشتر ميشه!! (البته يكم اقراق داشت). مثلا يه بچه هم سن و سال خودمون وقتي مي خواد وارد دنيا سه بعدي بشه بايد نرم فزارشو گير بياره . خب اول ميره تحقيق مي كنه خودشو ميكشه و تيكه و پاره ميكنه تا بفهمه با پولي كه اون داره چه نرم افزاري بدردش مي خوره . يعد ميره نرم افزار رو مي خره . حالا كه يه پول گنده براي نمر افزار داده اگه بياد وسط راه ولش كنه هيچي ديگه ضرر مي كنه . براي همين صفر و يكهاي نرم افزار مي ريزه بيرون و به قول معروف چنان حرفه اي ميشه تو اون نرم افزار كه بيا و ببين . مثلا كسي كه 7000 دلار براي ورژن جديد مايا پول ميده ولش ميكنه به امون خدا يا ما كه 1000 تومان ! بيشتر براش نمي ديم.
اگه كپي رايت بود مطمئن باشين كه وضع انيميشن خيلي بهتر از الان بود چون اونوقت قدر نرم افزارهايي رو كه براشون خداتومن پول داديمو مي فهميم.
 

Mrpl

Member
همه این ها درسته. اما من بزرگترین عامل رو حمایت نشدن از طرف مردم و دولت میدونم. چه فیلم هایی که ساخته میشه و چه تبلیغات. که اینمورد دوم اوضاعش بهتره. یادمه یک فیلم انیمیشن ساخته شد و توی سینما هم رفت. اما کو بیننده. این به خاطر ضعف انیمیشن نبود . به خاطر این بود که مردم میخوان برن توی سینما و یه عاشق سینه چاک ببینن که هرکاری برای معشوقش میکنه. تک و توک کارای قشنگی توی تبلیغات تلوزیون میبینیم. کارای آقای بهرام عظیمی سرگرم کننده هست. و برای کار برنامه های کودک بسیار عالی. از 90 درصد برنامه های خارجی که توی برنامه های کودک و نوجوان پخش میشه بسیار سطح بالا تری دارن. اما چرا برای برنامه های تلویزیون کار نمیسازن؟ چون دولت که حامی تولید داخلی هست (
gigglesmile.gif
) دوست داره برنامه هایی رو بخره که هزینه اونا کمه. چون سالها پیش توی کشور خودشون ساخته و پخش شدن.
حد اقل 10 ، 15 تا از انیماتورهای ایران رو میتونم اسم ببرم که کاراشون در سطح عالی هست. اما کاراشونو ما نمیبینیم. چرا؟
............... چون برای کشورای عربی کار میکنن. چرا باید برای کشور عزیز بسازن که به فکرشون نیست؟ چقدر از جیب بدن؟

اما 3D و 2D رو نباید از هم جدا کرد. چون این مشکلات مال هر دو بخش هست.
صدا و سیمای مرکز کرمان اولین مرکز استانی هست که بخش انیمیشن داره. یه بار دعوت شدم برای طراحی شخصیت. در مورد محیطش نمیگم که نباید آستین کوناه و موی بلند داشته باشیم (شما که متوجه نشدید؟؟
gigglesmile.gif
). کاراشون در سطح منفی بود. حالا هزینه ای که میخواستن بدن فکر میکنید چقدر بود؟ (1500، 2000 تومان روزانه) دوستم رفت همین پولو هم بهشن ندادن.

حرف آخر : اگر طالب باشه (چه دولتی و چه مردمی) همه انیماتورها چه 3D و چه 2D حاظرن هم برای سخت افزار هزینه کنن و هم خلاقیت خرج کنن.

- نبود آموزش مناسب تحت نظر استادان مجرب واقعی----------------> هست. خوبشم هست. جهاد دانشگاهی تهران اساتیدی مثل حمید بهرامی، فائز علیدوستی و بهرام عظیمی داره.
- در ایران گرافیک سه بعدی اصلا ساپورت نمیشه و بنابراین کسی با جدیت کار نمی کند----------------> درسته. و همینطور دو بعدی
- چشم و هم چشمی ایرانی ها یعنی کسی دانش و فوت و فن های خودش رو در این ضمینه آموزش نمیده، پس در نتیجه مشورت و همفکری صورت نمی گیرد و پیشرفتی حاصل نمیشود----------------> البته بیشتر اسمش خست هست تا چشم رو هم چشمی. این هم مشکل بزرگی هست. اما درجش 3 هست.
- ضعف در انجام کارهای گروهی و در نتیجه بازهم مورد بالا...----------------> درجه 1
 

Mrpl

Member
راستی داستان اون استاد رو که از دانشگاه تهران اخراج شد رو که شنیدید؟
احتمال زیاد هم میدونید که این استاد کی بود؟ نورالدین زرین کلک. الان رو نمیدنم اما دو سه سالی ریاست ASIFA ی جهان رو داشت. کسی که نماد این سازمان رو به همون بزی که روی کوزه ی 5000ساله که توی شهر سوخته (اگر اشتباه نکنم) پیداشد و به عنوان اولین انیمیشن بشر شناخته شد تغیر داد.
سایت ASIFA
سایت نورالدین زرین کلک
به عنوان پدر انیمیشن ایران شناخته میشه.
این آدم هیچ نیازی به تدریس توی دانشگاه نداره و برای ارتقا سطح هنر انیمیشن اونجا بود. فکر میکنید بعد از این برخورد چکار میکنه؟
نمیخوام موضوع رو سیاسی کنم. فقط خواستم سطح اهمیتی که به هنر (و در این مورد انیمیشن) حتی در سطح دانشگاهی مثل دانشگاه تهران داده میشه رو بگم.
از قضیه اینجوری حرف زده میشه:
نورالدین زرین کلک استاد دانشکده هنرهای دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران، به دلیل آن چه هتک حرمت به یکی از دانشجویان چادری این دانشکده عنوان شده است از دانشگاه اخراج شد.
اما مسئله کوچیک تر از این بود که حتی به رییس دانشکده برسه.
اینجا نمیذارم. چون مشکلاتی ممکنه برای دوستان پیش بیاد. اما هرکی از این موضوع بی اطلاع هست بگه صفحه اش رو براش میفرستم.

در مورد استاد زرین کلک همینو بگم که الان در حال ساخت انیمیشنی با عنوان "در سازمان ملل متحد" به سفارش سازمان ملل متحد هست
 
آخرین ویرایش:

hamed-ddd

Well-Known Member
خب خب خب
ببینین چه دل پری دارند بچه ها

فکر کنم یه رهبر با تجربه و بچه هایی که حاضر باشن از اسب غرور پایین بیان و سعی کنن در قالب یه تیم هماهنگ عمل کنند کلید پیشرفته....یک اسپانسر مالی ....داستان قوی و تکنیکهای صحیح انیمیشن(یه نگاه به کارکترهای خارجی و ایرانی بندازید متوجه میشید همین شرکت هیولاها ، مایک ، با اون یه چشم قلنبه تمام احساساتش رو منتقل میکرد)
امکانات هم باید طوری باشه که اعضای تیم احساس کمبود نکنن....
خب چند تا از موارد بالا تو ایران یکجا جمع میشه....
یه ضرب المثل هست که میگه به هزار و یک دلیل!!!اولش اینکه باروت نداشتم(خواستین براتون داستانش رو مینویسم) تو خود همدان یه تیم اومد و شروع کردن به گرفتن اعضا ....من هم رفتم و همین یکی دو روز پیش که سر زدم گفتن که اعضا به حد نصاب نرسید...خب کار از همون اولش کنسل شد رفت پی کارش
خنده ام گرفته بود یه خانمی (سو تفاهم نشه رئیس مانی!!)اومده بود میگفت من تری دی بلدم ....بهش گفتن یه فنجان بدون دسته بساز....هنگ کرد....
کار گروهی تا زمانی که تامین شغلی نباشه همیشه خواهد ماستید!!!!تامین یکی از نیازهای اساسی انسانی هست و اگر برآورده نشه مشکلات زیادی رو به همراه میاره که الحمدا....!!!! تو کشور ما خبری نیست...


مسئله نرم افزارها و قوانین کپی رایت هم فعلا تاایران تو تحریم ئه مشکلی نداره(حلاله نوش جونتون:lol:) ...به خود شخص بستگی داره که چطور میخواد یه نرم افزار رو یاد بگیره و ازش استفاده کنه....من یه دوستی دارم که معتاد نصب کردن بازی شده ولی هر بازی رو نیمساعت بیشتر بازی نمیکنه!!!!....

از همه بدتر ترترترتر اینه که همه انیمیشنهای تری دی شده آموزشی ...مصرف سوخت ، راهنمایی رانندگی و ....(که البته چاره ای هم ندارند با این وضعیت افتضاح سینما و انیمیشن)

به قول ماندانا خانم بخوای بنویسی یه مقاله میشه.........ئه
 
آخرین ویرایش:

anufel

New Member
خیلی خوب شد، شاید اگر این پست رو ادامه بدیم در نهایت به چند تا نتیجه کلی برسیم...

در مورد سخت افزار راستش من یک AMD XP 1.6 دارم با 512 مگ رم و کارت گرافیک 128 مگ nvidia، چون اصلا با انیمیشن کاری ندارم و فقط still3D کار میکنم، هیچ وقت هم کم نیاورده سیستم عزیزم، مگر اینکه تو مایا از fur و hair زیاد استفاده کنم، حتی بعضی وقتا مجبورم maya و max و Modo و photoshop رو باهم باز کنم...ولی بیچاره صداشم در نمی یاد فقط یکم overall افت میکنه...
بنابراین فکر نمیکنم سخت افزار مانعی برای پیشرفت باشه...کار نشد نداره...البته همونطور که ماندانای عزیز مدیرکل سایت گفتن آدم وقتی مشخصات سیستم های برو بچه های خارجی رو میبینه سرش سوت میکشه و کمی هم دچار ضعف میشه...

در مورد کپی رایت هم درست میگین، من یک پست دارم بنام "حقیقتی درباره تفاوت مایا و مکس که ذهن شما را بیدار خواهد کرد" که حسابی این مشکل رو پیاده کردم :)

موفق باشید و امیدوارم شاهد پیشرفت های چشمگیری باشیم (البته فقط امیدوارم، آرزو بر جوانان عیب نیست!!!)
 

pythoN

Active Member
خب معلومه دیگه .
مشکل اینه که ما توی ایران هر روز داریم عغب گرد می کنیم . نبود قانون کپی رایت شاید برای العان من و شمای نوعی خوب باشه . و چند سال دیگه که بخوایم یه کار تیمی بکنیم نیاز به پشتوانه ی مالی داریم . اونوقته که میفهمیم عدم وجود این قانون که به نظر خیلی ها خوش اینده چه ضربه ای رو بر پیکره ی پروژ های داخلی ( که تغریبا العان خیلی کمه ) میزنه . تمام مشکل همینه و ما چیز دیگه ای از بغیه یه کشور ها کم نداریم ( از نظر خلاقیت ، کار گروهی ، هوش و ... ) اما متعصفانه مشکل ما اینه که ... we... just... want... the nuclear power .... برو بابا انیمیشن میخوای چیکار. :d
 
آخرین ویرایش:

gigamax

کاربر متخصص جلوه های ویژه
حرف پایتون کاملا درسته . ما ها هیچ وقت برای انیمیشن و حتی برای سینماش وقت نمی ذاریم . چون کسی حمایت نمیکنه . همه باید با سرمایه شخصی کار کنن و اگه ضرر کنن بیچاره میشن . خب این اشتباهه
 

m1vahid

New Member
سلام بچه ها
همه شما راس میگین
ولی تو ایران کار گروهی قبول ندارن و یه کمی حریس هستن
 

Maxtonian

Member
سلام رفقا
من با حرفهای همه موافقم بویژه نیما وموارد 1و4و5و6 رو از عواملی می دونم که باعث پیشرفت نکردن بیشتر ما هست.
باید بگم که در یک کشور جهان سوم مثل ما اینده نگری و دور اندیشی معنی نداره . به عنوان مثال تصمیم گیرندگان کشور درک نمیکنند که با صرف هزینه در ابتدای راه و راه اندازی یک صنعت در کشور ورشد دادنش با ابزارهای مدیریتی می توننند در اینده نزدیک چند برابر اون هزینه رو کسب کنن . مگه کشوری مثل هند چه ویژگیهای ممتازی نسبت به ما داشته که الان دارن تبدیل به یک کشور صاحب نظر در تولید نرم افزار می شند و در زمینه انیمیشن هم پیشرفتهای زیادی داشتند .
ما یک بازار بزرگ در کشور های عربی داریم که می تونیم محصولاتی که سطحی از اشتراکات فرهنگی رو دارن در اونها عرضه کنیم ولی متاسفانه نه در این بخش که در زمینه های دیگه هم مسئولانمون بینش کافی رو ندارن.
در مورد این بحث جهان سوم بودن با اینکه توی این نوشته از این عبارت استفاده کردم باید بگم که همین که ما متوجه این اختلاف ها و فهمیدن راه حل ها شدیم. خود این مسئله ما رو از یک کشور جهان سومی بودن خارج میکنه و این دیگه بستگی به همت من و شما داره نه مسئولانمون که از اونها این تغییرات رو بخواهیم .
 

pouria_ddd

Active Member
بابا کسی ایمیل آقای احمدی نژاد رو نداره ؟!؟!؟!؟
این بنده ی خدا (دکتر احمدی نژاد) که داره همه جوره به درد مردم می رسه ....... پس چرا بدون این که بهش بگین این همه پشت سرش بد وبیراه می گین

اصلا چطوره که یک تقاضا نامه تنظیم کنیم و براشون بفرستیم و توی اون همه ی نظرات و دلایلمون رو توش ردیف کنیم
مثلا بگیم که پایه های یک شرکت انیمیشن سازی رو در ایران بریزه اون طور که من دیدم ماشاالله تو ایران پر از استعداده که اگه سرجمع بشن سه تا پیکسار هم نمی تونه باهاشون رقابت کنه
اگه قبول هم نکنه لا اقل آگاه میشه که یک همچین استعدادهایی در حال پوسیدن هستن
 
آخرین ویرایش:

جدیدترین ارسال ها

بالا