گناهان مهلک در طراحی سایت چیست؟

جومیر

New Member
طراحی وب یک موضوع چالش برانگیز است ومردم نظرات مختلفی درباره چگونگی طراحی یک سایت خوب دارند.
بعضی از افراد معتقدند برای جلب نظر کاربران به یک طراحی مدرن نیازداریم، بعضی هم فکرمی کنند که ظاهر سایت و نحوه طراحی مهم نیست وبرای رفع نیاز افراد صرفاً داشتن وب سایت کفایت می کند.
با توجه به این که در ارتباط با کدام کسب و کارصحبت می کنید هردو پاسخ بالا صحیح است.
آیا شما طراح سایتی هستید که از اشتباهات و عناوین مورد بحث مشتریان خود مطلع است؟
در این مقاله، خطاهای رایج و مهلکی که در طراحی سایت نباید اتفاق بیفتند بررسی می شود.
خبرخوب این که ، این ها قواعد ساده ای هستند که ملزم به رعایت آنها هستیم و با دراختیار داشتن هر شیوه طراحی شما می توانید این اصول را به کار ببرید.
استفاده شما از این قواعد باعث می شود، مطمئن شوید که طراح وب از نحوه عملکرد آنها مطلع است و برای دستیابی به نتایج موردانتظار و طراحی وب سایت بهینه موثراست.

اشتباه شماره 1: استفاده از فونت های کوچک
اولین اشتباه طراحان، ساخت یک وب سایت با فونت های کوچک است.
دلیل این موضوع این است که در گذشته اکثر وب سایت ها فونت کوچکی داشتند (حدودا 12 پیکسل)
و همه این قانون را رعایت می کردند اما بعدها مردم متوجه شدند، هنگامی که صفحه24 پیکسلی مقابل صورت کسی است فونت 12 پیکسل برای خواندن آنلاین دشوار است همچنین فرصت برای جلب نظر بازدیدکنندگان سایت محدود است.
در تحقیقی نیزنشان داده شد که در سال 2013 مدت نسبی توجه افراد به صفحات وب برابر با 8 ثانیه بود و حتی یک ثانیه کمتر از میانگین دامنه توجه به یک ماهی طلا است. یک تحقیق مشابه هم نشان می دهد که مردم فقط 28% از کلمات یک سایت را می خوانند.
برای این که توجه مردم را به درستی جلب کنید شما نیاز دارید تا کارهای زیر را انجام دهید:

نوشتن محتوای جالب که باعث شود بیشتر از 28% مطالب شما را بخوانند.
از فونت های بزرگ برای سرتیترها به منظور جلب توجه کاربران استفاده کنید.
مطمئن شوید که فونت های مطالب شما به اندازه کافی بزرگ هستند تا خوانندگان آن صفحه وب را ترک نکنند.
به خاطر همه دلایلی که در بالا ذکر شد ، در سال های اخیرسایز فونت ها افزایش پیدا کرده است و حداقل سایز 14 پیکسل است و بیشتر سایت ها هنگامی که مطالعه کنندگان زیادی دارند حتی بزرگتر از 18 پیکسل را استفاده می کنند.
در این جا چند نمونه از موارد استثنایی در طراحی وب با فونت بزرگ را نشان می دهیم:



یک نکته مهم که باید به بخاطر داشته باشید این است که هنگامی که شما پولی پرداخت می کنید به یک نویسنده و با دقت و زحمت وب سایت را می نویسید باید مطمئن شوید که وب سایت شما با فونت کوچک نوشته هایش پنهان نمی شود و قابل خواندن است.
همچنین شما باید توجه کنید که همه فونت ها یک سایز نیستند. فونت 16 پیکسلی Arial کوچکتر از نسخه 16 پیکسلی فونت دیگری است. این چیزی است که شما باید به آن آگاه باشید وقتی سایز فونتی را انتخاب می کنید. شما نباید به صورت دلخواهانه فونت 19 پیکسلی را بردارید به این دلیل که سایت دیگری این کار را انجام داده است.
قسمت پایین صفحه ( فوتر) باید سایز کوچکتری داشته باشد اما اگر شما می خواهید مطلبی در این قسمت بنویسید که کاربران بخوانند شما باید سایز 16 را به عنوان حداقل در نظر بگیرید.
نکته: بهتر است به جای فکر کردن بر روی این که کدام فونت مناسب وب شماست، WhatFont extension را برای گوگل کروم دانلود کنید و به سادگی متوجه فونت مناسب برای سایت خود می شوید.

اشتباه شماره 2: استفاده از اسلایدرها
آیا اسلایدر ها موثر هستند؟
آیا اطلاعات را به بهترین روش به بازدیدکنندگان نمایش می دهد؟
در بیشتر مواقع جواب خیر است.
تحقیقاتی که تا به حال انجام شده است، نشان می دهد که استفاده ازعکس های متحرک و اسلایدرها مناسب نیست و ضعیف ترین راه برای نمایش دادن اطلاعات در صفحه اصلی است. در ادامه دلایل این موضوع را ذکر می کنیم:

در یک سایت مخصوص فروش ماشین لباسشویی در بخش اسلایدر پیشنهادات ویژه ای را گذاشتند. در واقع با فونت 98 ذکر کردند که مشتریان با خرید جدید می توانند پول نقد دریافت کنند. اما متاسفانه کاربران به دلیل چرخش اسلایدرها متوجه این موضوع نشدند.
این موضوع به یک نقطه نظر مشترک بین کارشناسان تبدیل شده است که اسلایدرها مانند تبلیغات در نوار کناری باعث عدم توجه کاربران می شود.
2. در تحقیقی دیگر متوجه شدند که فقط 1% از کاربران بر روی اسلایدر کلیک می کنند در حالی که بیشتر این کلیک ها برروی اولین مورد است.
چرا اکثر طراحان از چیزی که قابل پیگیری توسط کاربران نیست استفاده می کنند؟
بهترین تئوری که در ارتباط با استفاده از اسلایدرها پیدا کردم این است که از دید کاربران تکنولوژی بالا دارد و برای توسعه دهندگان وب پیاده سازی راحتی دارد. مالکان تجارت درخواست پیاده سازی اسلایدر جالبی را می دهند و طراحان وب آن را رعایت می کنند چون برای آن ها کار دشواری نیست.
هنگامی که می خواهید وب سایت خود را بسازید طبق اصول زیر کار کنید تا نتیجه درستی بگیرید:

به صورت کورکورانه یک اسلایدر را اضافه نکنید فقط به خاطر این که دیگران این کار را انجام داده اند.
در نظر داشته باشید که چه راهی بهترین روش برای نمایش اطلاعات درصفحه اصلی است به جای این که به صورت کورکورانه کاری که رقیبانتان انجام داده اند را کپی کنید.
یک پیشنهاد ویژه ای را در نظر بگیرید و آن را برجسته کنید و در اولین قسمت صفحه اصلی قرار دهید و اجازه دهید تا وب سایت شما کار کند.
اشتباه 3: تضاد کم بین رنگ ها
یکی دیگر از اشتباهات بزرگ به کار بردن زمینه روشن با فونت روشن تر یا زمینه تیره با فونت تیره تر است. شما همیشه باید مطمئن باشید که تمامی مطالب قابل خواندن هستند به خصوص هنگامی که شما کار سختی را انجام داده اید برای این که سایت شما در اولین جایگاه قرار بگیرید.
کتاب ها فونت سیاه را روی زمینه سفید به کار می برند فقط برای این که قابل خواندن باشد. وب سایت ها هم باید طبق این قانون پیش بروند.

شما می توانید این مسئله را این گونه حل کنید که هنگامی که شما از زمینه تیره استفاده می کنید فونت شما بایدروشن باشد و هنگامی که از زمینه روشن استفاده می کنید فونت شما باید تیره باشد.
کمتر پیش می آید که شما نیاز به استفاده از هررنگ فونتی بر روی زمینه سیاه یا سفید داشته باشید. گاهی اوقات طراحان از فونت خاکستری روشن روی زمینه سفید یا روی زمینه آبی تیره رنگ آبی روشن را انتنخاب می کنند . چرا؟؟ آیا خواندن مطالبشان آسان است؟
پس نتیجه گیری می کنیم که رنگ فونت شما باید تضاد بالایی با رنگ پس زمینه وب سایت شما داشته باشد.
در این سایت ها تضاد بزرگی از رنگ ها را می بینید:

طبق بررسی هایی در زیر لیستی از رنگ زمینه و پس زمینه را به ترتیب سطح درک آن نوشته ایم:

متن سیاه درپس زمینه سفید: عالی
متن سفید درپس زمینه سیاه: خیلی ضعیف
متن سفید درپس زمینه بنفش: ضعیف
متن سفید در پس زمینه آبی مایل به ارغوانی: خیلی ضعیف
اشتباه 4: ارتفاع کم بین خطوط
ارتفاع بین نوشته ها مسئله ای است که نادیده گرفته شده است. اکثر طراحان یک فونت و سایز وسپس به صورت دلخواهانه یک ارتفاع بین خطوطی را انتخاب می کنند. اما انتخاب ارتفاع بین خطوط تاثیر چشم گیری بر روی طراحی دارد واشتباه درانتخاب ارتفاع بین خطوط تمام طراحی شما را تباه می کند و باعث می شود سایتتان شلوغ به نظر برسد.
خبر خوب این که طراحان حرفه ای وب به صورت خودکار ارتقاع مناسبی برای مطالبشان تهیه می کنند ولی مشکل این جاست که اکثر طراحان وب این دید را ندارند و درانتخاب خود اشتباه می کنند.
نسبت طلایی بیان می کند که با در نظر گرفتن عرض متن و فونت دلخواه بتوانید ارتفاع بین خطوط را به صورت ایده آل تنظیم کنید و این موضوع کاررا برای همه اسان کرد و طراحان حرفه ای می دانند که چگونه این نسبت را در کارهای خود به کار ببرند.
اشتباه 5: بیش از حد طولانی بودن خطوط
متاسفانه به این موضوع اکثر طراحان وب توجهی نمی کنند، طبق تحقیقی 50 تا 60 کاراکتر در هر خط بهترین است و تا 70 کاراکتر قابل قبول است. هنگامی که طول خطوط زیاد است اکثر مردم علاقه زیادی به خواندن آن نشان نمی دهند.
از طرف دیگر هنگامی که طول خط خیلی کوتاه باشد برای خواننده آزار دهنده است.
این مشکل توسط محبویت طراحی ریسپانسیو وب سایت ها برطرف شده است. اگر شما یک حداکثر عرضی برای محتوای وب سایت خود تنظیم نکنید، از آن جایی که اندازه صفحات نمایش متفاوت است متوجه طول متن خود نمی شوید.
این جزئیات طراحی توسط طراحان وب نادیده گرفته شده است اما حالا شما متوجه شدید که طولانی بودن طول هر خط برای خواندن مناسب نیست.
اشتباه 6: عدم انتساب رنگ های مناسب برای عملیات
بازاریاب های اینترنتی برای جذب توجه به عملیات نیاز به رنگ ها دارند. هنگامی که شما کلید "خرید" یا " آزمایش رایگان" را قرار می دهید نیاز دارید تا با رنگ آن توجه کاربر را جلب کنید و کاربران بر روی آن کلیک کنند.
این موضوع ساده به نظر می رسد اما در موارد زیادی دیده شده است که برای عملیات مهمی رنگ مناسبی انتخاب نشده است و به جای آن رنگی را انتخاب کرده اند که برای موارد دیگری استفاده می شود.
در زیر چند نکته در ارتباط با این قانون را ذکر می کنیم:

باید به اندازه کافی رنگ آن روشن باشد.
باید مکمل رنگ های دیگر در وب سایت باشد به طوری که در تضاد با آن ها نباشد.
باید به اندازه کافی در مقایسه با رنگ زمینه برجسته باشد. برای مثال هنگامی که از رنگ آبی برای کلید عملیات استفاده می کنید و رنگ پس زمینه هم آبی است نتیجه جالبی نخواهد داشت.
بعضی از کلیدهای عملیات نیاز است از کلیک های افراطی در سایت محفوظ بمانند.
اشتباه 7: عدم رعایت قواعد کلی طراحی
آخرین اشتباه مهلک این است که طراحان قواعد رایج را رعایت نمی کنند. کاربران، عادت به پیدا کردن ویژگی های خاص در مکان های مشخصی دارند. برای مثال کاربران عادت دارند که لوگوی سایت را در بالا سمت چپ صفحه ببینند و منو را در بالای صفحه سمت راست ببینند و صفحات" ارتباط با ما " و" درباره ما" را برای کسب اطلاعات بیشتر و در ارتباط بودن با سازمان استفاده می کنند.
این موضوع به این معنی است که داشتن این ویژگی ها در سایت ایده خوبی است و اگر بخواهید این قانون را زیر پا بگذارید نیاز به تفکر مجدد دارید.
بعضی از مالکان وب سایت ها می خواهند که خلاق باشند و مثلا تصمیم می گیرند که منو سایت را به طور متفاوتی نمایش دهند به جای این که آن را به صورت نرمال در بالای صفحه نمایش دهند. برای مثال منو سایت را در شاخه های یک درخت در زمینه سایت نمایش می دهند یا خلاقیت های دیگری در زمینه طراحی به کار می برند به جای این که طبق استاندارد اصلی پیش بروند. گاهی این راهکارها کار می کنند ولی در اکثر موارد غیر اصولی است.
در بیشتر مواقع بهتر است که قانون اصلی را رعایت کنید تا کاربران گیج نشوند.
نتیجه گیری
در این نوشتار شما گناه های کشنده در طراحی سایت را مطالعه کردید شاید در نگاه اول ساده به نظر برسند ولی خیلی از این موارد به صورت مکرر زیر پا گذاشته می شود.
بهتر است هرگونه تغییری که در سایت خود ایجاد می کنید تغییرات را امتحان کنید تا تاثیر آن را ببینید.
حالا شما به این قوانین و اهمیت آن ها آگاه شدید و بهتر است به وب سایت خود توجه کنید تا ببینید چه قدر طبق این قوانین پیش رفته است...

گناهان مهلک در طراحی سایت
 

جدیدترین ارسال ها

بالا